Enige tijd geleden hebben wij een Omega B caravan V6 / automaat uit '98 gekocht. We hebben een aantal reparaties uit laten voeren die misschien niets met het huidige probleem te maken hebben maar ik meld ze toch maar even. Misschien zien wij iets over het hoofd. We rijden over het algemeen op LPG.
Bij aankoop melde de vorige eigenaar dat de pakking van het kleppendeksel lekte => Is vervangen.
Na enige tijd computermeldingen en wilde uiteindelijk niet meer starten, bleek de luchtmassa meter te zijn => Is vervangen / storingsmelding computer bleef bestaan.
De airco werkte amper => gas bij laten vullen, werkte perfect. (wel bleek 1 van de vulnippels kapot te zijn. Deze is afgedopt en men heeft een 2e nippel gebruikt om te vullen)
Tijdens een rit in het buitenland, verloor de motor zijn kracht. Bij controle kwam er rook onder de kap vandaan en bleek er olie in het koelwater te zitten. Kapotte koppakking. Bij reparatie bleek ook de automatische versnellingsbak verbrand te zijn.
Kop laten vlakken en nieuwe koppakking aangebracht + andere versnellingsbak laten plaatsen. Radiateur bleek stuk te zijn, is vervangen. Olie van de bak kwam in koelwater en andersom. Kachel bleek afgekoppeld te zijn, is weer hersteld.
Hierna liep de wagen als nieuw. Computerstoring was verdwenen.
Tijdens een tweede buitenland trip begonnen de storingen echter weer. Bij normaal gebruik op de snelweg staat de temperatuur mooi constant rond de 95 graden. File rijden geen enkel probleem. Zodra de wagen echter moet gaan klimmen en sneller gaat dan 100 km/u, loopt de temperatuur direct boven de 100 graden. Als er rond de 80 km/u gereden word tijdens het klimmen, zakt de temperatuur tot net onder de 100 graden.
Uiteindelijk scheurde er weer een slang van de verwarming tijdens de 2e reis en heeft de ADAC een brug gemaakt zodat we wel verder konden rijden zonder kachel. De wagen was echter al zijn kracht en snelheid kwijt en was niet boven de 80 km/u te krijgen. Na een paar uur klapte er een koppeling van de airco. Hierna was de kracht weer terug (zij het iets minder dan voorheen) en kon er weer normaal gereden worden...
Temperatuur blijft echter raar doen.
Vlak terrein, geen enkel probleem maar bij klimmen (overdag en warm weer) en snelheid boven de 80 km/u loopt de temp direct richting de 100 graden. Als we snelheid vast houden schiet temperatuur verder omhoog.
's Nachts is er echter geen vuiltje aan de lucht. Dan blijft de temperatuur normaal.
Dat het ergens in de koeling zit, lijkt mij duidelijk. Vraag is echter, WAT?!? Volgens monteur is thermostaat in orde, ventilator slaat netjes aan.
Mijn theorie was dat het de koeling van de automaat zou moeten zijn. Bij kracht en snelheid leveren wordt de olie warm, etc. Maar volgens garage zou dit niet moeten kunnen...
Enig idee waar we naar moeten zoeken ?!?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Jeroen, Ik hoop dat alle genoemde reparaties, deskundig uitgevoerd zijn. Echter het nadoen barsten van een kachelslang, geeft te denken...
Toch heb ik wat positiefs te melden....
Het koelsysteem is een gesloten systeem.. Dat wil zeggen er zit een overdruk/onderdruk klep in.. Zolang in het koelsysteem de druk niet hoger wordt dan die waarbij de overdruk klep open gaat, hoeft er niets mis te zijn. Het grote voordeel van het overdruksysteem is dat de temperatuur soms wel ongestraft tot meer dan 120 graden celcius kan oplopen, zonder dat de vloeistof gaat koken... Daarnaast zal de radiateur, door het grotere temperatuur verschil, effectiever koelen. Voorwaarden zin echter: A, Het koelsysteem moet correct gevuld zijn. inclusief expansie ruimte. B, Het systeem moet de maximale druk kunnen weerstaan.(slangen,radiateur, kachel, gasverdamper, enz enz. C, Er mag geen lucht of bv uitlaatgas of LPG in de koelvloeistof zitten, anders dan in het expansie vat. D, de waterpomp moet voor circulatie kunnen zorgen. (riemspanning of bevestiging schoep op as. E. De thermostaat moet tijdig voldoende openen.
Over Den E maak ik me niet ongerust, ook niet over de onder/overdruk klep (vuldop). De slang zou niet gebarsten zijn als een klep zou lekken.. A moet je zelf regelmatig controleren. Als er bijgevuld moet worden is er lekkage. dat mag niet...Pas op de dop nooit verwijderen bij warme motor...B, kan in een werkplaats getest worden door bv met een pompje druk op het systeem te zetten welke iets hoger is dan de maximale druk van de overdrukdop.
De gas verdamper of een lek tussen cilinderruimte en het koelsysteem kunnen er voor zorgen dat er gas in het systeem terecht komt. Het gas gedraagt zich als lucht en zet bij opwarming behoorlijk uit. Hierdoor loopt de druk explosief op en er wordt dan koelvloeistof voor het gas uit door de overdrukdop weggeperst. (koelvloeistof verlies)
Hoi Cor. Bedankt voor je reactie.
Onze monteur heeft ruim 25 jaar ervaring en een eigen bedrijfje dat door de hele regio hoog aangeschreven staat... ik ga er dus vanuit dat alle reparaties idd. vakkundig gedaan zijn. Het scheuren van de kachelslang is, achteraf, niet zo'n verassing. We waren gewaarschuwd dat er een lek(je) in de kachel zat... Eigenwijs als we zijn, dachten we dat we er nog wel even mee konden rijden (stom!).
De vuldop is onlangs vervangen (vergeten te melden). ik ga er dus van uit dat hier idd. geen probleem mee is.
Wij hebben er ook nooit bij stil gestaan dat er een onder/overdruk was en er dus een veel hoger kookpunt van de vloeistof is. We gingen er nog steeds vanuit dat water bij 100 graden gaat koken...
Als ik je woorden goed begrijp, zeg je dus eigenlijk dat we ons in eerste instantie niet al te druk hoeven te maken als de temperatuur rond of over de 100 graden gaat bij klimmen? De temperatuurmeter heeft een rood vlak bij 110 graden. Bij grote inspanning mag de temperatuur dus wel rond die 100 graden stijgen?
Heeft het springen van de airco er iets mee te maken of staat dit er helemaal los van? (Jeetje wat een vragen ...)
Even het rijtje af:
A. Er zit voldoende vloeistof in het systeem.
B. Ook bij warme motor en hoge inspanning verliezen we geen vloeistof. Ik ga er dus vanuit dat de druk goed is en blijft.
C. Geen idee... er komt geen vloeistof uit het overdrukventiel dus ik denk dat dit wel goed is.
D. Volgens de monteur is de pomp in orde. Schoepen heeft hij nagekeken. Riemspanning weet ik niet.
E. Zelfde verhaal, volgens de monteur is deze getest en werkt. Ventilator slaat ook aan
Als de gas verdamper het probleem zou zijn, zou het dan op benzine een ander verhaal zijn? Dan hebben we namelijk het zelfde probleem.
Dan zou dus eigenlijk het lek tussen de cilinderruimte en het koelsysteem overblijven...
Of redeneer ik dan krom? ...weer een vraag ;-)
11 jaar
Had je de airco altijd aan ?
Een aircoleiding/nippel knapt maar niet zo kapot, dan heeft er een behoorlijke druk , dus temperatuur op gestaan.
Waarom zeg ik ook temperatuur , als je persdruk hoog is , is de temperatuur van je condensor ook hoog , deze zit voor je radiateur , als deze dan ook nog eens verstopt zit met bv. vliegen en andere rommel , komt je koelling bij zware belasting behoorlijk in het gedrang, zeker als de fan misschien ook niet draaidt of niet snel genoeg.
Nu de airco niet meer meedoet bestaat het probleem nog ?
Ik heb geprobeerd een opsomming te geven.,.. De conclusie dat je je over een paar graden verhoging niet druk hoeft te maken bij zwaardere belasting en een verder correct functionerend, is de juiste... Mijn verhaal over het gas ,lucht en lekke koppakking is meer bedoeld om aan te geven, dat, als zoiets altijd gaat resulteren in verlies van koelvloeistof..
Het gegeven dat de motor vermogen verloor in combinatie met de olie in het koelsysteem kan de nu volgende oorzaak hebben. De naam gasverdamper geeft het al aan. Het vloeibare gas wordt in de zg verdamper gasvormig. De druk gaat eraf... Daarbij koelt het gas enorm af..Om te zorgen dat het gas niet bevriest wordt de verdamper verwarmd door de koelvloeistof..Als nu door de drab in het koelsysteem er nauwelijks of geen circulatie van koelvloeistof door de verdamper mogelijk is, zal deze toch bevriezen. en ook het gas. Dit ervaar je als vermogen verlies..
Het defect aan de automaat is een andere zaak denk ik.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Omega of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar