hallo allemaal,
ik heb een paar weken geleden mijn oude astra ingeruild voor een astra g 1.6szr 3 deurs.
hele mooie auto, rijd verder heerlijk. alleen ben ik geschrokken van het benzine verbruik.
ik heb nu voor derde keer vol getankt. en bij beide keren rijd ik er net 600 km mee tot het benzine lampje aan gaat. er gaat dan ongeveer 45 liter in, dus omgerekend een verbruik van 1 op 13 ?
is dit normaal ? ik heb namelijk een rustige rijstijl, rijd netjes constant en niet te hard, maak veel snelwegkilometers. met mijn vorige astra f , reed ik altijd netjes tussen 1 op 15/16.
tevens een andere vraag. de aanjager maakt soms een herrie alsof deze in onbalans is of dat er vuil of iets in aanloopt. ik heb de interieurfilter vervangen want die was al pikzwart en er kwam een flinke lading bladeren en troep uit de filterbehuizing. is dit een bekende klacht bij deze auto's ?
verder is er volgens mij iets mis met de dynamo . zodra de motor stationair draait bij een stoplicht en je knipperlicht staat aan zie je aan de instrumenten verlichting knipperend zwakker branden.
ik heb toen ook de ruitverwarming aangezet om te kijken wat er dan gebeurd , en de verlichting brand nog zwakker. is de dynamo misschien defect ?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
hoi
ja dat benzineverbruik klopt wel. ik heb dezelfde auto en ik rij er ook net 600 km mee.
maar dat is volgens mij best normaal voor deze auto's. dus je hoef je geen zorgen te maken.
groetjes guido
Benzine gebruik zou iets beter mogen, ik haal rond de 1:14 met de stationwagen, en ik denk dat de accu aan vervanging toe is en niet zo zeer de dynamo, meet eens de laadspanning na.
Dit verbruik is toch netjes voor een 1.6?.
Mankeert niets aan toch?.
17 jaar
Nou gezien de rijstijl en veel snelwegkilometers zou hij nu rond de 1:15 moeten zitten voor een gewone astra en 1:14.5 voor een stationbak.
Bij temperaturen van -10 zul je op 1:13 zitten, het beste hier is 1:15.5 geweest in de zomer zonder airco met de zware stationwagon.
wat zou er mis kunnen zijn ? een kennis heeft een vactra met zelfde motor en hij haalt wel netjes 1 op 15 op lange afstanden. 85 procent van de kilometers die ik maak zijn snelwegkilometers i.v.m. woon werk verkeer.
met mijn vorige astra reed ik altijd 1op 15 met de toegestane snelheden. regelmatig rijd ik zelfs niet harder dan 100 km/h bij slecht weer. ( was jaar geleden betrokken bij kop staart botsing en de schrik zit er nog in)
lucht,olie en brandstof filter en motorolie zijn bij aflevering netjes vervangen.
distributieriem en waterpomp zijn bij controle ook maar vervangen i.v.m. bereikte kilometerstand.
viel gelukkig allemaal onder bovag garantie. heb er zelf vorige week 2 nieuwe voorbanden op laten zetten. gezien er nog ongeveer 4 mm profiel op zat en veel kleine scheurtjes in de wangen van die banden.
andere banden zijn uit service ook op spanning gecontroleerd, bleef allemaal nog goed te zijn.
dus wat zou het nog kunnen zijn ? misschien verstuiver reiniger in gooien? ik heb iets gelezen over forte producten bij de dealer. bevalt dit goed ? welke moet ik hebben, op de site zie ik zoveel soorten ?
wat kost dit spul eigenlijk ? is het echt beter dan wynn's ?
oh ja , de accu is een originele opel accu met zo'n groen balletje/lampje er in. deze is niet zichtbaar.
mijn vorige auto had ook precies dezelfde accu en daar was het balletje/lampje wel goed zichtbaar.
accu spanning is ongeveer 12,3 v bij uitgeschakelde motor. bij draaiende motor 14v , MAAR zodra ik knipperlicht of pechlampen aan zet, schommelt dit tussen 13,5 en 13,8 v. zet alle mogelijke verbruikers aan, radio , aanjager voluit en ruitverwarming aan, en wacht ik ook tot koelventilator aanspringt dan zakt spanning naar 12,8v. zet ik een voor een verbruikers uit dan neemt de spanning weer toe en gaat zelfs koelventilator harder blazen.
als iemand iets weet ik hoor het graag.
17 jaar
Wat betreft de spanning, zet eens een startklem van het motorblok naar de -pool van de accu, wellicht heb je een beginnend massaprobleem.
Jongens, ga nou niet zo zitten zoeken.
Gooi er injector cleaner in een keertje, kan geen kwaad.
Laat de motor een keertje lekker werken, flink doorhalen waar mogelijk.
En meet dan nog eens een keer.
De ene auto is de andere niet.
Als tie goed loopt, niet aan zitten prutsen.
17 jaar
NB:
Dat groene balletje is een drijvertje en een soortelijk gewicht meter.
Naarmate de kleur veranderd in zwart betekent dit dat de accu practisch op zijn einde is.
Bij temperaturen tegen de nul of onder nul zal de auto niet of nauwelijks starten.
popey
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar