Opel Astra: Hoog benzineverbruik Opel Astra F

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: X2.0XEV

Sinds twee maanden heb ik een Opel Astra f uit 1998. Wat me opvalt is het hoge benzineverbruik. Dit ligt zo rond de 1 op 8 a 8,5!
Er gaat geen motorcodelampje of welk ander lampje dan ook branden op het dashboard tijdens het rijden. de auto rijdt verder goed, is fel, start goed en houdt niet in. Oliepeil en koelvloeistofpeil zijn in orde, bandenspanning is ook goed. De motortemperatuur is volgens de meter tijdens het rijden iets meer dan 90 graden, wel warmt de kachel slecht. Als ik de knop maximaal openzet komt er lauwe lucht uit de roosters.

Weet iemand van jullie wat dit kan zijn?

RRuijter

Geplaatst door RRuijter (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Astra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

16 Reacties

Punt (35) PRO, 13 jaar geleden

Stel dat de regeling niet goed is brand binnen 2 minuten het MM lampje. Het lampje brandt toch wel als je het contact aan zet? De winter is nu niet bepaald het jaargetij om het gebruik te meten.! Hoe langer de rit hoe lager het gemiddelde.!Groeten.

RRuijter (0), 13 jaar geleden

Hallo,

Het lampje brand inderdaad tijdens starten evenals alle andere controlelampjes. Inderdaad is de winter niet het ideale jaargetij maar dit verbruik is zelfs in de winter volgens mij erg hoog. Mijn andere auto is een Opel Signum 2.2 Direct en die verbruikt nu 1:11, vandaar dat het verbruik van de Astra mij zo opvalt.

Willem12089 (0) PRO, 13 jaar geleden

je zou de waarden eens kunnen laten controleren met testapparatuur.

zo kan je een fout ontdekken in het management systeem van de motor.

defecten worden door de motorcomputer makkelijker gevonden en weergegeven als storing dan verkeerde waarden, denk dan aan de temp sensor bijvoorbeeld.

Willem

RRuijter (0), 13 jaar geleden

Ik zal binnenkort een afspraak maken bij de garage om een eventuele fout uit te lezen. Wat me gisteren wel opviel is dat de auto erg stinkt na de koude start. Tijdens teruguitrijden rook ik een soort rotte eieren lucht en de auto pluimt dan ook behoorlijk wite rook. Alle vloeistoffen staan op peil en er bevindt zich geen olie bij de koelvloeistof.
Waar zit de temp. sensor die je benoemt Willem? Op de radiateur?
Gezien de motortemperatuur, zou de thermostaat ook nog een boosdoener kunnen zijn?

Groeten en bedankt voor de reacties. Remco

Willem12089 (0) PRO, 13 jaar geleden

niet alleen de fouten uit laten lezen, ook waarden bekijken.

Temperatuursensor zit onder de bobine bij de X20XEV motor.

blauwe sensor.


word de motor mooi warm???



willem

RRuijter (0), 13 jaar geleden

Volgens de temperatuurmeter op het dashboard wordt de motor tijdens het rijden iets warmer dan 90 graden. Binnen in krijg ik wanneer de kachel maximaal open staat alleen lauwe lucht.

Groeten, Remco

Willem12089 (0) PRO, 13 jaar geleden

kan zijn dat de kachelradiateur verstopt zit.

voel eens of de radiateur egaal warm word.

90+ graden is verder prima


Dat de temperatuur goed word weergegeven betekend NIET dat de temperatuursensor die ik aangaf goed is.

De meter op het dashboard gaat via een eigen sensor.

dus kan de blauwe temp sensor nog steeds niet goed zijn.

willem

Punt (35) PRO, 13 jaar geleden

Zo duur zijn die sensoren niet dus gewoon vervangen zonder de waarden vergelijken is ook een optie. Het uitlezen is ook niet gratis. Groeten.

rick kadett (0), 13 jaar geleden

en het vervangen van je temp sensor kan nooit kwaad en je termostaat vervangen ook niet!!!!!!! uitlezen kost al gauw 25 euro


gr

kleijn (0), 13 jaar geleden

denk toch dat de thermo ietsje meer kost cica 65 euro is met thermohuis
dus effe slikken

Willem12089 (0) PRO, 13 jaar geleden

inderdaad thermosstaat is compleet met huis rond de 70 euro inderdaad.

Willem

rick kadett (0), 13 jaar geleden

klopt ik bedoelde het uitlezen kost 25 euro en de sensor rondt de 20 euro ;) heb ik pas vervangen en termostaat kompleet 67 euro compleet ex btw

goeiejaarwisseling.....................2011

ronny530 (0), 13 jaar geleden

RRuijter geeft aan dat de uitlaatgassen naar rotte eieren stinken, denk je toch al gauw aan een lambdasonde of katalysator probleem. Kijk eerst de bedrading en de lambda sensor na en controleer de kat op verstopping maar vaak is de kat al gaan hemelen.

RRuijter (0), 13 jaar geleden

Hallo,

Zojuist heb ik de auto uit laten lezen. Wat blijkt nu:
De uitleesapparatuur gaf een foutmelding met betrekking tot het storingslampje aan. Toen de monteur verder ging met zijn diagnose viel het hem op dat het storingslampje direct uitging nadat de motor was aangeslagen. Dit hoort blijkbaar iets langer te blijven branden. Ook hebben we een uitlaatgasmeting gedaan en daaruit bleek dat een bepaalde waarde (volgens mij de Co waarde) bijna 6,0 was terwijl deze ongeveer o,5 dient te zijn, dit terwijl de auto net voordat ik hem heb aangeschaft APK gekeurd is!!!!!!!
Het lijkt erop (zei de monteur) dat het storingslampje is doorverbonden met het signaal van de oliedruk en daardoor geen storing aangeeft. Binnenkort gaat de garage verder kijken maar ik ga nu eerst maar proberen te zoeken hoe het lampje is doorverbonden en proberen het weer in de originele staat te herstellen.

Hebben jullie sugesties of soortgelijke ervaringen en hoe is het storingslampje dan doorverbonden?

Kunnen jullie mij nog eens helpen

Alvast bedankt

Groeten,

Remco

ronny530 (0), 13 jaar geleden

Ik hoop van harte dat de kat niet is gaan hemelen want de motor heeft al die tijd op het noodloop programma gelopen, het motorstoringslampje wordt niet zomaar doorverbonden. Truc van door verbinden komt vaker voor zelfs met een niet werkende abs, die koppel je aan het dynamo of olielampje. Wat je kan doen is de inspuit computer vervangen of laten testen maar daar zit het m.i. niet in want dan loopt de motor niet. Ik verdenk de katalysator. Co waarde ligt zo hoog dat een ouderwetse Saab dat nog niet haalde.

RRuijter (0), 13 jaar geleden

Roy, bedankt voor je antwoord.

Kan het hoge brandstofverbruik hier ook door worden verklaard of is de katalysator alleen het gevolg en zou de oorzaak ergens anders inzitten. De auto rijdt inderdaad gewoon goed. Het enige wat ik merk en wat afwijkt van normaal gedrag is dat tijdens afremmen dat wanneer ik het koppelingspedaal intrap het toerental af en toe heel ver terugvalt en de auto vervolgens bijna afslaat maar voordat ik dan daadwerkelijk stilsta is het toerental weer normaal.

Groeten, Remco

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.