Hallo allemaal,
Sinds een paar dagen heb ik een probleem met mijn opel. Hij heeft soms momenten dat hij hort en stoot, oftewel dat hij niet of slecht op het gas reageert. Ook slaat hij stationair soms af, of bijna. Ik heb op dit forum al rondgezocht, maar nog niet iets kunnen vinden wat heeft geholpen. Ik dacht meteen dat het de stappenmotor/lfr zou zijn, maar nadat ik mijn oude lfr, waar ik deze klachten nooit mee had, had gemonteert bleef de situatie hetzelfde. Dus de nieuwere er weer op, maar maakt natuurlijk niet uit. NU heb ik het vermoeden dat het iets te maken kan hebben met de gasklep, of met de sensor daarvan. Maar het kan natuurlijk ook iets anders zijn. Ik las een paar dingen over de gaskleppotentiometer, waar zit die? Ik had begrepen dat ik zelf de computer uit kan lezen, maar hoe? Andere suggesties zijn natuurlijk ook welkom. Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.
Bij voorbaad dank
Robin
p.s. het kleine gaatje dat in het gasklephuis zit, heb ik geprobeerd te vinden, maar hier in de plaats zit een groter gat, maar die zit niet aangesloten op de carterventilatie, maar op een klein kastje van het merk Delco Remy. Raar??
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
heb je al eens gedacht aan de ontsteking. als het goed is dan zit er op je kleppendeksel een brug gemonteerd waar de bougiedoppen aan vast zitten, dit is de bobine. deze gaan heel vaak defect. en dan heb je hetzelfde probleem als wat je nu hebt.
hmm, klinkt niet echt veelbelovend.... Hoe kan ik dit controleren? En wat zal dat ongeveer kosten?
Robin
17 jaar
Ik vrees dat Jos een paar jaartjes voorloopt, een 94er astra c18xe heeft een disblok aan versn.bak zijde, en gewoon bougiekabels. Uiteraard kunnen deze defect zijn. Ook veel voorkomend is olie in de bougiegaten...
Anders zou ik eerst eens het motormanagment uit laten lezen...
Henk
Ok, bedankt in ieder geval voor de ideeen. Ik had begrepen dat je zelf ook foutcodes kan uitlezen?
Het vreemde is dat wanneer de auto inhoudt, op sommige gevallen lijkt het alsof hij helemaal niet meer wil lopen dan kun je het gas intrappen maar dan gebeurt er verder niks, als je dan de koppeling intrapt en gasgeeft dan is er niks aan de hand. Ik heb dit inhouden in mindere mate wel eens eerder meegemaakt een jaar geleden. Dat gebeurde soms bij heel nat weer. Tussentijds is de luchtmassameter een keer vervangen en eigenlijk heb ik het niet weer gehad na die tijd. Kan het niet zo zijn dat de luchtmassameter niet helemaal jofel meer is? Want toen die kapot was toen liep hij echt voor geen meter, een beetje zoals nu maar dan constant. Nu is het echt bij vlagen.
Robin
aanvulling:
een paar weken geleden is de auto voor een beurt weggeweest, en een paar weken daarvoor is er een andere stuurpomp opgekomen. Nadat de stuurpomp vervangen was doet de ventilator het alleen nog maar op standje 4, daaronder niet. Als je dan van 3 naar 4 schakelt zeg maar( de knop van de ventilator dus) dat houdt de motor iets in, en verzwakt de verlichting iets. Daar zit iets ook niet helemaal goed dus, kan dit er mee te maken hebben?
17 jaar
Foutcodes uitlezen zal niet zo interesant zijn, want ik hoor je niet over een foutcode-lampje,maar het kan wel handig zijn om de motor-ecu gegevens eens even door te lopen met een uitleesapparaat. Als ik zo je probleemomschrijving lees, dan denk ik nog steeds aan ontstekingsproblemen, dit is ook het makkelijkste om zelf te controleren. Lmm geloof ik niet zo in, die krijgt bij dit type motor wel vaker de schuld van een probleem dat door een ander komponent veroorzaakt wordt.
Het verband stuurpomp en kachelmotor zie ik niet, dat zal op zich toeval kunnen zijn, misschien hebben ze de accu-klemmen losgehad, en niet goed terug vastgezet, kun je ook makkelijk controleren.
Dat je verlichting iets zwakker gaat branden lijkt me toch het gevolg dat er ineens een vrij grote stroomafname is, stand 3 is nu immers eigenlijk stand nul, en dan moet je kachelmotor ineens van af niks naar voluit gaan draaien... En je dynamo moet dat eerst maar eens op zien te vangen... Van je kachelmotor is waarschijnlijk je weerstand stuk... meten is weten...
Moraal van het verhaal: kijk eerst naar de simpele dingen (bougies, kabels, accuklemmen ed). Begin bij het begin.
Henk
heeft je motronic lampje op je dashboard weleens gebrand tijdens je problemen? ( oranje lampje met bliksem erin)
zo ja dan kun je het zelf uitlezen, door middel van de 2 bovenste pinnen van je diagnosestekker met elkaar te verbinden (paperclip) tijdens draaiende motor
door knippercodes kun je nagaan waar de fout zit
1x traag 4x snel = 14 dat systeem
code 12 krijg je altijd
codes komen telkens 3x achter elkaar
ik heb wel een lijst met de nummers en betekenissen, mail me maar als je die nodig hebt of als je een getal hebt ontfrutseld van het uitlezen.
heeft het lampje niet gebrand dan kun je ook naar de dealer gaan en via de diagnosestekker met de TECH handcomputer de waardes van alle sensoren aflezen. kost misschien 20/25,- en sluit een hoop uit.
als je van je auto de onderhoudsgeschiedenis weet kun je ook al vrij goed dingen uitsluiten, loop de bonnen eens na wanneer voor het laatst de onderhoudsdingen zijn vervangen, bougies/kabels/filters
sensoren zoals luchtmassameter en lambdasonde gaan lang mee, zoek het dan eerder in je krukassensor of gaskleppositiesensor
maar ook dan, wees er zeker van ipv klakkeloos vervangen want die sensoren zijn duuuuuur
doe bij een donkere avond eens de kap open, start de motor en sproei je bougiekabels nattig met bv een plantenspuit. vonkjes = nieuwe kabels en rijden maar!
geen vonkjes = weer wat uitgesloten
kachel alleen hoogste stand = kachelweerstand stuk
omdat dit zo toevallig tegelijk komt met je onderhoud misschien een kabeltje los, parafanplaat los onder de motorkap zodat je je luchtfilter ziet, onder dit interieurfilter zit je kachel, alles eromheen en wat erbij hoort eens nakijken
succes! en kom je er niet achter -----> dealer en uitlezen, waardes en foutcodes
17 jaar
ok, bedankt voor de reacties heren
Ik zal morgen de informatie nog eens op me laten inwerken, heb er nu niet zo'n zin meer in :D
Dan laat ik daarna wel weer van mij horen
Bedankt!
Robin
17 jaar
Zo, beetje late reactie maar goed beter laat dan nooit.
Straks ga ik even naar de garage, en laat ik hem uitlezen. Ik hoop dat daar wat uitkomt, zodat ik snel weer mobiel ben.
De uitkomsten laat ik nog wel even weten.
mvg,
Robin
17 jaar
Zo, daar was ik weer.
Afgelopen tijd niet heel veel bezig geweest met het probleem op te lossen, maar het is er nog steeds. Uitlezen bij de universele garage kwam niks uit, behalve dat hij een stappenmotor fout aangeeft. Echter heb ik de stappenmotor al een keer vervangen, en deze kwalen heeft hij bij de oude en de nieuwe stappenmotor, terwijl dat daarvoor bij allebei niet het geval was, dus ik denk niet dat de stappenmotor zelf is. Ik heb gemerkt dat het inspuiten van de stekker op de stappenmotor met contactspray enigzins heeft geholpen. Daardoor kreeg ik het idee dat of de stekker niet goed is, of een draadbreuk. De draad heb ik inmiddels gecontroleerd, maar hier is visueel niks aan te zien. Ik neem aan dat er spanning op een van de aders staat? Kan ik dit uitmeten? En hoe? Misschien dat ik er zo achter kan komen of het inderdaad aan het stekkertje en/of kabeltjes ligt.
Ook heeft hij de laatste tijd last van een hoog toerental bij een koude start 's morgens. Vlak na het starten wil het toertal wel tot 2500 toeren oplopen. Dit loopt wel direct af, maar echt gezond kan dat niet zijn volgens mij. Iemand een idee? Koelvloeistoftemp. meter?
Alvast bedankt!
groet,
Robin
17 jaar
Of kan het zo zijn dat er een massa-draad niet helemaal goed is (van de stappenmotor bijvoorbeeld)? Welke kunnen dit zijn en hoe ga ik die meten met mijn multimeter?
Robin
17 jaar
je koelvloeistoftemperatuursensor (5xwoordwaarde) is zo ongeveer de goedkoopste sensor met 35,- dus je zou die kunnen vervangen, het klinkt vrij logisch gezien de hoge toeren met koude motor.
maar dit kan ook nog steeds komen door je stappenmotor of valse lucht in de slang hieraan! of in je luchtinlaat/gasklephuis. valse lucht of de pakking hieronder weg of lek.
haal ALLE de luchtslangen los, dus van je luchtinlaat/ luchtfilter / luchtmassameter en bij je stappenmotor
controleer ze allemaal goed op poreusheid en scheuren, spoel even schoon van binnen, stappenmotor doorspuiten met remreiniger of carb cleaner spuitbus. en testen. (liefst ook gasklephuis los, reinigen, nieuwe pakking, en weer goed vast)
als dat niet helpt is dat in ieder geval uitgesloten en weer schoon en strak gemonteerd, en kun je die temperatuursensor proberen. Maar die temperatuursensor kan naar mijn weten niet zorgen voor zulke grote problemen van stoten en slecht reageren op gas.
duidt eerder op luchtmassameter maar die moet je niet zomaar lukraak vernieuwen, misschien valt er wat uit te wisselen met een kennis met 18xe gsi?
en anders vraag je dat maar op het www.astragsi.nl/forum !
succes
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar