Het gaat zoals te lezen om een 1.2i 16v motor (75pk/55kw) met nu ~26.000 km op de teller.
De motor houdt merkbaar in bij snelheden tot circa 80.
Het valt vooral op bij acceleratie in de 2e versnelling. Bij een gelijke gaspedaalstand blijft de motor dan kort hangen bij een onbepaald toerental.
Het verschijnsel is niet heel erg opvallend, maar wel hoor- en voelbaar.
Laatst meerdere snelwegritten gemaakt, waarna het inhouden niet meer voor lijkt te komen.
Ik zat zelf te denken aan vervuiling van het brandstofsysteem, of een te strak afgestelde injectie, waardoor de motor onder acceleratie te 'ijl' loopt.
Alvast bedankt voor tips/oplossingen,
Anton
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
waarschijnlijk luchtmassameter.
Hoi Anton
Misschien iets telaat probeer eens met andere Bougie's van OPEL
de laatste drie cijers zijn 011 deze heeft vier massa elektrode
Groetjes ceesie
Opeltje, is de luchtmassameter dan niet goed afgesteld of moet deze gewoon vervangen worden omdat dit óf niet de moeite waard is, of omdat de meter zelf niet meer goed werkt?
Ik zelf heb namelijk niet het gevoel dat er iets echt mis is met een onderdeel, te meer het 'probleem' niet meer voor lijkt te komen na een of meerdere snelwegritten.
ceesie, voldoen de originele bougies niet (meer) na een bepaald kilometrage dan?
Of zorgen deze andere bougies voor een gelijkmatigere (betere) ontsteking onder alle omstandigheden?
Alvast bedankt voor jullie inbreng,
Anton
20 jaar
afstelling kan je niet verranderen. vervangen zou de enigste optie zijn. overigens wel vreemd dat na een stevig potje trappen hij wel weer goed is. zou het geen vervuiling zijn?
een 'stevig potje trappen' is het niet eens. Dat zou trouwens ook niet erg comfortabel meer zijn, omdat de motor bij 120 op de teller al ~3900 toeren draait.
Voor langere stukken snelweg (meer dan 150 km snelweg achter elkaar heb ik zelf nog niet gereden) is het niet aan te bevelen constant 120 te gaan rijden.
Ik zat zelf inderdaad ook te denken aan lichte vervuiling, maar vind het nog steeds raar dat het dan steeds weer terugkomt.
De auto zelf is eigendom van m'n vader, die de auto gebruikt voor woon-werk verkeer (30km heen en terug, wisselend verkeer <80 km/u).
Ik heb natuurlijk een andere rijstijl als mijn vader, maar dit kan volgens mij niet echt de oorzaak zijn, of misschien toch wel?!?
ps: vandaag hield de auto ook weer in (heeft het misschien ook met het weer te maken, vochtig?) heb ik vernomen.
groeten Anton
20 jaar
zie ook: http://www.problemcar.nl/index.php?topic...
foutcode gaat binnenkort vallen....
Het zijn orginele bougie's van opel omdat het mengsel soms te arm is .
Dan heb je met deze bougie's altijd de juiste vonk
Probeer het maar
Groetjes ceesie
ceesie, wat kosten die bougies (eindnummers 011) per stuk (of per vier)?
Opeltje, bedankt voor de aanvullende informatie, hier wordt ik wéér wijzer van namelijk.
In dat topic staat het volgende:
'door regenwater dat in het inlaatkanaal kan komen gaat de luchtmassameter stuk, hiervoor is ook een modificatie verkrijgbaar. De afdichting van de motorkap is veranderd.'
Dit is dus hoogstwaarschijnlijk ook de oorzaak van het probleem neem ik aan?!
Ik zal hier is naar gaan kijken, en als de l.m.m. daadwerkelijk kapot is, is dat dan nog een garantiegeval of niet (auto zit nog in 2 jaar fabrieksgarantie-periode)?
groeten Anton
20 jaar
als hij nog garantie heeft lijkt me dat wel. even overleggen met de dealer lijkt me.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Agila of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar