beste forumleden,
Mijn zafira houd in bij optrekken nu wil ik de lmm onder het rijden uitlezen maar ik weet de waardes niet.
Ik heb wel een andere lmm geprobeerd dit gaf wel een beter lopen de motor, maar de auto waar deze afkwam loopt een stuk beter.
Ook heb ik de stekker van de lmm losgehaald dit scheelt wel iets, de egr is al lang afgedopt dus valse lucht via de egr klep is ook uigesloten.
De auto geeft geen storing. Dus nu wil ik de lmm uitlezen tijdens het rijden zou iemand mij deze waardes kunen vertellen mvg. Ton
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Je hebt de juiste uitleesapparatuur? Op-com of Tech-2?
Hallo een bevriende automonteur heeft deze apparatuur en helpt mij zo afentoe vooruit, alleen heb ik nu een ander probleem eerst te verhelpen.
Tijdens het vervangen van het brandstoffilter is het t-stuk/Y-stuk dat bij het filter zit gebroken. Nu was deze vrij poreus dus mischien zoog hij hier een beetje valse lucht aan. Ook was het filter vrij oud, en kon ik niet achterhalen hoelang deze er al op zit. Weet iemand wat hiervan het onderdeelsnummer is of heeft Iemand hier een schema tekening van, of van het brandstofsysteem. Als de zafira weer loopt ga ik eerst het gasklephuis goed schoonmaken wat deze schijnen ook vaak de boosdoener te zijn. Alvast bedankt voor de reaktie mvg. Ton
13 jaar
Hallo even een update de brandstofleiding is vervangen en meteen ook het filter. Het gasklephuis is gereinigd(wat een zooi zat daar in) ook het spruitstuk redelijk kunnen reinigen. Ook heb ik het gaatje van de carter ontluchting verruimd naar 2mm. De bogies gecontroleed deze waren netjes en alle vier de zelfde kleur. Hij loopt wel een stuk beter maar houd nog steeds in als je rustig in zijn twee rijd en dan gas geeft is het net of hij smoort/zich verslikt. Ook in zijn een als ik helling trek valt hij bijna stil en moet ik de koppeling erbij pakken. Stationair loopt hij ook een stuk stabiler als eerst. Maar als ik stil sta en in zijn vrij gas geef reageerd hij ook niet direct en een beetje vertraagd. Deze week even een andere bobine proberen. We hebben nog geen tijd gehad om hem onder het rijden uittelezen. Iemand nog ideen???? mvg.Ton
13 jaar
Wat doet het signaal van de lambdasonde? (bij de diverse testen)
Wat doet de fuel trim (zelflerende deel van de brandstofaanpassing). Opel noemde dat vroeger Block Learn.
hallo weer een update het inhouden is veel minder geworden na het reinigen van het gasklephuis. Maar ik heb nog steeds het idee dat hij niet zijn volle vermogen heeft. Zaterdag uitgelezen, geen foutcodes. Bij stationair draaiende motor gegevens bekeken.
stationair 804 rpm
timing onst. +-9ca
motor themp. 99 c
injectietijd 4.10ms
luchtmassa 10.75kg/u
lucht themp. 32 c
lamda 605mv
We hadden niet de tijd om te rijden met de tester aan de auto(mischien van de week). Maar toen de tester aan de auto hing na lang stationair draaien kregen we opeens een storing P0131 o2 sensorcircuit bereik/prestatie (cilinderrij 1 sensor 1). De foutcode is na resetten niet meer teruggekomen, ook na twee dagen nog niet. Zou dit toeval zijn of zou het wel in de 1e lamdasensor kunnen zitten? mvg Ton.
12 jaar
ik vindt de waarde van de luchtmassa meter wel aan de hoge kant, uit mn hoofd zou dit stationair rond de 5kg/u moeten liggen
Als deze waarde veel te hoog is dan zou hij dus ook teveel benzine inspuiten enzo de lamda in de war sturen of zit ik er nu langs? mvg Ton
12 jaar
Ik had met 1,8 Zafira uit 99 ook P0130. Dat bleek een slecht werkende lambdasonde te zijn. Wat je ook kunt proberen is de gele draad die naar de LMM gaat, aan massa van de accu te leggen. Het massapunt blijkt in de ECU wel eens los te komen.
En maak de LMM eens los en spuit hem heel voorzichtig door met remmenreiniger. Daarna met slangklemmen weer terugplaatsen.
succes, Gerco
12 jaar
[quote=TonvanRas]Als deze waarde veel te hoog is dan zou hij dus ook teveel benzine inspuiten enzo de lamda in de war sturen of zit ik er nu langs? mvg Ton[/quote]
injectie tijd is ook aan de lange kant, zou stationair rond de 2 Ms moeten liggen
Ik heb net in Tis-2000 gekeken (officiele Opel documentatie) en daar staat het volgende:
Luchtmassa stationair: 7 - 19 kg/u.
Injectietijd: 3,2 - 5.0 ms.
Voor beide geldt, motor warm, stationair, verbruikers uit.
Renaultmonteurtje, waar haal jij je gegevens van daan?
Oldford,
cursus boeken van het GMTO
Ik ben bang dat GMTO er hier toch naast zit. Is dit data in zijn algemeenheid of specifiek voor een Simtec op een X18XE1 motor?
Als ik 5 kg/u luchtmassa omreken naar de bij EOBD gebruikelijk g/s krijg ik 1,38 g/s. Dat is wel heel weinig.
Zelfs de 7 kg/u van Opel is nog niet veel en komt overeen met 1,94 g/s.
Ik heb zulke lage waardes nog niet gezien.
Hallo dus als ik het goed begrijp zijn de waardes zo slecht nog niet. De luchtmassameter heb ik ook al een keer gereinigd met remmenreiniger, tegelijk met het gasklephuis. Ook de egr klep is afgedopt. Wat voor een waardes zou ik tijdens het rijden moeten hebben dan ga ik zaterdag weer eens meten. mvg. Ton
12 jaar
Ik denk dat je aan de waarde van een luchtmassa meter bij stationair weinig kunt zien - tenzij deze echt gigantisch af wijkt.
Ook de injectietijd zegt niet genoeg. De door Opel gehanteerde grenzen zijn nogal ruim.
Verder dan het is niet helemaal verkeerd kom ik niet.
Je ziet meer aan de leerwaardes van het brandstofsysteem. De computer controleert voor jou of de lmm wel een goed signaal geeft.
In het nederlands zal dat leerwaarde of blok leerwaarde zijn. Is overigens een waarde die - als het goed is - nauwelijks veranderd.
Moet in de buurt van de lambda gegevens staan. De lambda integrator zal er wel vlak bij staan - deze verandert wel snel.
N.B.: bij een afwijking ziet de computer niet de specifieke oorzaak. Valse lucht, te lage brandstofdruk en verouderde lmm zien er hetzelfde uit.
Hallo ik zal het er eens even met de monteur over hebben. Kan ik de brandstofdruk testen op het ventiel op de injectorbrug? Heb ik hier een speciale of een aparte meter voor nodig? Als ik het goed heb moet de brandstofdruk 3bar zijn. Auto geeft nog steeds geen storing. Mvg Ton
12 jaar
Brandstofdruk kun je overal meten tussen de pomp en de drukregelaar.
Overal waar je er makkelijk bij kunt en een t-stuk kunt monteren. Meten doe je met een analoge druk meter.
Ik heb van alles en nog wat gebruikt voor nood onderweg bij rally auto's. Bijvoorbeeld een oliedruk meter - zowel elektrisch als mechanisch.
Dus zelfs als je geen echte brandstofdruk meter hebt, moet je een eind kunnen komen.
Hallo ik zal als ik binnenkort tijd heb de druk meten. Deze moet toch 3 bar zijn? Op de injetierail zit een ventiel ik denk dat ik het daarop het makelijkste kan meten mvg. Ton
word vervolgt
12 jaar
hallo heeft iemand ervaring met het schoonmaken van de lamdasonde? Of heeft iemand ervaring met lamdasones van het merk hella? dit omdat ik nu de lamda verdenk van het niet goed werken. kan ik deze ook doormeten? verder rijd de zafira goed ook geen foutcodes. ik heb ook reiniger bij de benzine gedaan en hij lijkt nu iets beter te reageren op het gas. mvg, ton
12 jaar
hallo vandaag de lamdasonde gereinigd met remenreiniger en de ecu laten resetten. hij lreageerd nu een stuk mooier en gelijkmatiger op gasgeven nog steeds geen foutcodes ik kijk het voorlopig even aan. iedereen bedankt voor het meedenken en de tips. mvg. ton
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Zafira of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar