Opel Vectra: inspuitpomp defect?

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Diesel, Motorcode: X20DTH

Ik sta nu (7 maart, inmiddels is de auto op 31 maart thuis op de ANWB trailer) met een defecte Vectra met X20DTH met 240.000 km in Tjsechië.
Na een rit van 150 km zette ik de motor uit en startte na 5 minuten opnnieuw, de motor sloeg aan maar na 10 seconden weer uit.
Het motormanementlampje brand niet, ales lijkt mechanisch en electrisch gewoon te werken, maar de motor slaat niet meer aan.
De conclusie van de locale garage is defecte diesel inspuitpomp.

Ik zit met de volgende vragen:
1) Hoe is vast te stellen dat de dieselinspuitpomp kapot is?
2) Hoeveel werk is het om de dieselinspuitpomp te in- en ut te bouwen?

Leo

Leo6503

Geplaatst door Leo6503 (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Vectra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

brunello (0) PRO, 15 jaar geleden

de pompen gaan electr.vaak stuk mmar ook de bdp sensoren een pomp rep. is +/- 1200 euo

Leo6503 (0), 15 jaar geleden

Mijn defecte Opel is nu eindeliojk terug via de ANWB............

De diagnose "defecte dieselpomp" van de garage (oude zooi en niet kon/wilde zeggen hoe ze wisten dat de dieselpomp kapot was) is denk ik een wilde gok, ze blijken niets uitgelezen te hebben en ze hebben nog geen schroef losgehad.

Vandaag heb ik deOBD uitgelezen met MoDiag en ScanTool.net met een AGV4000 interface en die geeft GEEN enkele DTC code.

Hoe verder te zoeken?

Wat me wel opviel is dat bij alleen contact aan een zacht geluid bij de dieselpomp vandaan komt, het lis een beetje alsof je je oor dicht boven een glas cola houdt en de koolzuur belltjes hoort spetten. Is dit normaal? of een solonoid die niet los wil komen?

Misschien de Dieselinspuitleiding beetje losmaken, startmoter laten draaien en kijken of er lekkage (en dus druk) is?

Wie heeft nog goede tips?

ellompo (0) PRO, 15 jaar geleden

meestal als een pomp defekt is zijn er foutcodes aanwezig. zoniet kan een opeldealer aan de hand van de datalijsten bepalen of de pomp op tijd inspuit.het inbouwen van een pomp duurt ongeveer 3 tot 4 uur, het is ook aan te raden om gelijk de bovenste verstuiver-afdichtringen te vervangen. succes

Leo6503 (0), 15 jaar geleden

Vandaag wat losgemaakt en testje gedaan.
Als ik een koppeling tussen een dieselleiding en een verstuiver een beetje los en dan een startpoging doe, spuit de diesel uit de koppeling, dus mechanisch werkt de pomp wel.
Ik heb wat beter staat luisteren naar de pomp met alleen contact aan, dan hoor ik een zacht getik uit de pomp, alsof een relais staat te trillen.

JoeNeL (0), 15 jaar geleden

Ik denk wel dat je moet weten dat deze pomp zowel een opvoerpomp als een hoge druk pomp bevat. Dat er diesel uitkomt is geen garantie op een goed werkende pomp.

Het is een Bosch VP44 pomp die erin zit, en die durven inderdaad wel eens problemen te geven. Wel kostelijk om te vervangen. Ik denk dat Henk's raad gewoon de beste is. Laat de pomp eens uitlezen, desnoods in een Bosch service punt.

De besturing van die pompen durft er ook wel eens aan te gaan. Ik geloof zelfs dat daar firmware upgrades voor bestaan.

Leo6503 (0), 15 jaar geleden

Ik heb bij een Opel dealer diagnose laten uitvoeren.

Rapport:
Motor slaat niet aan, geeft geen foutcode
brandstofpomp krijgt spanning
brandstofpomp krijgt brandstof
brandstofpomp bouwt geen druk op.
Tech2 test uitgevoerd
P1630 systeemstoring op brandstof pomp : defect

weer een VP44 overleden........................................

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Vectra of stel zelf een nieuwe vraag.