Opel Astra: koelvloeistof verlies

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Diesel, Motorcode: y17dti

hallo,
er is lang tijd verlies van koelvloeistof heeft nergens lek of is nergens nat
ik denk dat de koppakking stuk is is dat bekent bij deze motoren koppakking
want als de vloeistof vermindert is er ook geen warmte binnen in auto

gert3659

Geplaatst door gert3659 (335) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Astra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Laat het systeem eens onder druk zetten om een lekkage op te sporen..

Dat de verwarming ermee ophoud kan komen door te weinig koelvloeistof of lucht..

gert3659 (335), 14 jaar geleden

stefan
ja de verwarming ophouden is dat er te weinig koelvloeistof in zit want als er genoeg koelvoeistof in zit werk de verwarming goed

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Gert,

Zou hem eerst even onder druk laten zetten, het is zo gebeurt en je kan gelijk het e.e.a. uitsluiten.

Hoeveel kvs moet je telkens bijvullen ?

Rookt hij ook wit achtig tijdens het rijden bij een warme motor ?

gert3659 (335), 14 jaar geleden

stefan
ik weet het juist niet maar ik denk van niet als de moter warm is niet maar koud rookt hij wit kondens dat heb ik wel gezien
maar deze koppaking is toch van staal kan toch niet scheuren

gert3659 (335), 14 jaar geleden

hallo,
nu heb ik nog een test gedaan olie koeler afgekoppelt nog olie in de water maar als 90gr word komt er vloeibaar olie in de reservoir en wat ik nog moet zeggen is als de stop van de reservoir dicht is gaat de water naar de olie oliepijlstok stijgt dus wat kan het zijn want ik wil niet onnodige onkosten vermijden

kleijn (0), 14 jaar geleden

koppakking

gert3659 (335), 14 jaar geleden

willem
dus olie of vloeistof gaat naar de kant waar minder druk is
als de kop gebarsten is dij deze wagens welk simtonen zie je

kleijn (0), 14 jaar geleden

als de kop er af gaat zal toch moeten voor een eventuele koppakking
zien ze van zelf of de kop gescheurd is
kan ook gewoon een kwestie zijn van een doorgeslagen koppakking
druk gaat waar het gat zit effe slordig gezegd
in dit geval een olie kanaal
als het een water kanaal was geweest het het water er wel uitgespoten
(en tussen haakjes ) de koppakking is niet van staal

gert3659 (335), 14 jaar geleden

willem
kan je scheur zien of is dat inwendig
maar als ik kijk voor de koppakking wat je kan kopen bij een auto onderdeelen zaak zeggen ze dat deze van is wat je gaat plaatsen
wat nu er op zit weet ik niet wat voor iets dat is

kleijn (0), 14 jaar geleden

als je je kenteken meeneemt weten ze welke je hebben moet
maar dit is geen klusje voor een amateur zul je door een monteur moeten laten doen
en nee een scheur zie je niet aan de buiten kant als het wel zo zou zijn dan had je al stilgestaan

gert3659 (335), 14 jaar geleden

willem
ik heb de kop er af gehaald ik heb niet veel gezien aan de pakking aan 4clinder heb je 2water kanalen zijn met rubber dichting daar heb ik een deuk gezien aan de koppakking naar de olie kanaal toe das alles wat ik gezien heb
de D.S riem om de hoeveel km moet je deze vervangen en
de koppakking op hoeveel moeten ze fast gemaakt worden

kleijn (0), 14 jaar geleden

Aanhaalkoppel – richtwaarden


Nm

Startmotor aan cilinderblok (transmissiekant)
60

Startmotor aan cilinderblok (motorkant)
45

Uitlaatspruitstuk aan cilinderkop
22 1)

Trillingsdemper aan tandriempoelie
20

Drukplaat aan nokkenashuis
8

Inlaatspruitstuk aan cilinderkop
22 1)

verstuiver aan cilinderkop
70

Inspuitleiding aan verstuiver
25

Inspuitleiding aan inspuitpomp
25

Inspuitpomp aan houder inspuitpomp (distributiekant)
25

Inspuitpomp aan houder (steun) inspuitpomp
25

Inspuitpomppoelie aan inspuitpomp
25

Gaspedaal aan afsluitplaat schutbord
6

Blokkeerbout dynamo aan spanrail
35

Flens carterventilatie aan cilinderblok
25

Huis temperatuurregelaar (motorkoeling) aan oliepomp
23

Dynamo aan houder dynamo (onderste bevestigingsbout)
25

Gloeibougies aan cilinderkop
20

Houder inspuitpomp aan cilinderblok
25

Steun dynamo aan cilinderblok
40

Steun motordempingsblok aan cilinderblok
50

Houder motordempingsblok (links) aan transmissie
35

Compressorsteun aan cilinderblok
40

Houder dynamo aan dynamo/turbolader
18

Houder dynamo aan cilinderblok
40

Houder motordempingsblok achter aan transmissie
80

Houder motordempingsblok aan steun motordempingsblok (links)
55

Houder motordempingsblok aan steun motordempingsblok (rechts)
55

Houder motordempingsblok aan motordempingsblok (links)
55

Houder motordempingsblok aan motordempingsblok (rechts)
55

Houder oliepeilstaafbuis aan cilinderblok
25

Achterste tandriemkap aan oliepomp/nokkenashuis
6 2)

Hitteschild startmotor
6

Hitteschild aan turbolader en bocht
8

Impulssensor krukas aan cilinderblok
8

Kabelverbindingen gloeibougies
4

Spaninrichting poly-V-riem aan houder compressor
25

Koelvloeistofleiding aan reservoir droger
20

Koelvloeistofleiding aan koelvloeistofleiding (luchtfilterhuis)
20

Compressor aan houder compressor
20

Contactrail aan gloeibougies
4

Brandstofretourleiding aan inspuitpomp
22,5

Brandstoftoevoerleiding aan inspuitpomp
22,5

Koelvloeistofuitlaatnippel aan thermostaathuis
8

Koelvloeistofpomp aan cilinderblok
25

Koelvloeistofbuis aan cilinderblok
20

Koelvloeistofnippel (waternippel) aan intercooler
10

Krukaslagerbrug aan cilinderblok
20 + 45° 3)

Krukaslagerkap aan cilinderblok
50 Nm + 45° + 15° 3)

Intercooler aan radiator
5

Intercoolerbuis aan intercooler/thermostaathuis
5

Intercooler aan inlaatspruitstuk/houder
3

Ventilatorhuis aan radiator
5

Magneetklep uitlaatgasrecirculatie aan inlaatspruitstuk
8

Motordempingsblok (achter) aan houder
55

Motordempingsblok (achter) aan voorassubframe
55

Motordempingsblok (links) aan langsligger
20

Motordempingsblok (rechts) aan langsligger
35

Motordempingsblok (voor) aan transmissie
60

Motordempingsblok (voor) aan voorassubframe
55

Hijsoog aan nokkenashuis
25

Klepdeksel nokkenashuis
8

Nokkenaspoelie op nokkenas
75 Nm + 60 ° + 5° 3)

Olieaftapplug aan onderstuk carter
10

Oliedrukschakelaar aan oliepomp
40

Oliefilter aan huis temperatuurregelaar
15

Oliekoeler aan intercooler
5

Oliepomp aan cilinderblok
8

Oliepompdeksel aan oliepomp
6

Olieleiding aan huis temperatuurregelaar (motoroliekoeling)
30

Olieretourleiding aan oliekoeler
30

Olieretourleiding aan bovenstuk carter
45

Olieretourleiding turbolader aan turbolader
8

Zuigbuis aan bovenstuk carter
8 Nm + 30° 3)

Olietoevoer- en retourleiding aan huis temperatuurregelaar (motoroliekoeling)
30

Olieleiding aan oliekoeler
30

Olietoevoerleiding turbolader aan turbolader
30

Olietoevoerleiding turbolader aan cilinderblok
20

Bovenstuk carter aan transmissie
40

Bovenstuk carter aan cilinderblok/oliepomp
20

Onderstuk carter aan bovenstuk carter
8 Nm + 30°

Pendel aan veerpoot
65

Drijfstanglagerkap aan drijfstang
35 Nm + 45° + 15° 3)

Wielbouten in wielnaaf
110

Slangklemmen van luchtaanzuig- en drukvullingsslangen
3,5

Vliegwiel aan krukas
65 Nm + 30 ° + 15° 3)

Sensor koelvloeistoftemperatuur aan thermostaathuis
20

Vuldruksensor aan inlaatspruitstuk
8

Olietemperatuursensor van bovenstuk carter
18

Spanrail (dynamo) aan cilinderkop
25

Steun startmotor aan startmotor (M5)
4

Steun startmotor aan startmotor (M6)
8

Steun startmotor aan cilinderblok
25

Steun uitlaatspruitstuk aan uitlaatspruitstuk/cilinderblok
25

Thermostaathuis aan cilinderkop
15

Turbolader aan uitlaatspruitstuk
30

Bocht aan turbolader
30

Onderste radiatorhouder aan voorassubframe
15

Wartelmoer aan verstuiverhouder
80

Vacuümpomp aan nokkenashuis
28

Ventilatorhuis aan radiator
5

Afsluitplug temperatuurregelaar oliekoeling
50

Afsluitplug overdrukklep (oliepomp)
50

Voorassubframe aan carrosserie (alle bouten)
90 Nm + 45° + 15° 3)

Voorste uitlaatpijp aan bocht
20

Flexibele pijp uitlaatgasrecirculatie aan inlaatspruitstuk
8

Flexibele pijp van uitlaatgasrecirculatie aan bocht
8

Bovenste deel tandriemkap aan achterste tandriemkap
4

Onderste deel tandriemkap aan achterste tandriemkap
4

Tandriempoelie aan krukas
130 Nm + 45°±5° 3)

Tandriemspanrol aan oliepomp
25

Tandriemomkeerrol aan cilinderblok
40

Behuizing hulpventilator aan radiator/condensor
5

Tussenas aan stuurhuis
22 4)

Cilinderkop met nokkenashuis aan cilinderblok
25 Nm + 90° + 90° + 45° 5) 3)



--------------------------------------------------------------------------------
1 ) Nieuwe bevestigingsmoeren gebruiken.
2 ) Schroefdraad bijsnijden en bevestigingsbouten met borgmiddel (rood) monteren.
3 ) Nieuwe bevestigingsbouten gebruiken.
4 ) Met borgmiddel (rood) monteren.
5 ) Na test 30° + 15° verder draaien.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.