Na een paar maanden zoeken en proberen en ondervinden kom ik hier eens wat raad vragen.
probleem omschrijving:
al ondervonden van verleden zomer, het koelwater verdwijnt, geen lekken en de temperatuurmeter geeft een normale constante waarde aan. dus mooi tussen de 90° en 95°, de koelvin werkt ook normaal en dat merk je dan ook aan de temperatuurmeter die dan ook tussen de 90 en 95 varieert. er zit een nieuw radiator in.
tijdens de winter eigenlijk geen problemen meer ondervonden. het niveau van het koelwater bleef mooi constant. alleen hadden we weinig verwarming in de wagen. er was wel iets van warmte dat er door kwam maar we moeten de motor toch al boven de 3000rpm krijgen voor de warmte. ook bleef de temperatuur in de cockpit onder de 90°, alleen bij stilstand steeg de temp nog tot 95° waardoor ook de koelvin opsprong. een normale werking dus.
nu met het warme weer dat er de laatste tijd is geweest heeft de wagen weer dat hij zij koelwater buitensmijt. het koelwater begint precies in de motor te koken en duwt het water via het expansievat naar buiten. maar in de cockpit blijft de temperatuur rond de 90°.
er zit geen water in de olie of anders om. het tempo dat de motor het koelwater buitensmijt varieert dus op de buitentemeratuur. hoe warmer hoe sneller. op de warmste dag was het ongeveer 10km voor 3liter water. Bij het afzetten van de motor hoor je ook het water koken, hoewel de temperatuur op 90° blijft en dan langzaam naar boven gaat. en dan durft hij wel boven de 95° gaan.
de wagen heb ik al verschillende keer uitgelezen en geen problemen gevonden.
waar moet ik nu nog beginnen zoeken? want ik word er bijna gek van.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
je water koken in je expansievat dan is hij toch echt wel bloedheet want dit staat onder druk en onder druk heb je een hoger kookpunt dan 100 graden,als eerste verdenk ik je thermosstaat omdat je in de winter te koud hebt binnenin de auto,dan kan nog je waterpomp niet goed meer zijn of radiateur verstopt en ik denk dat je themperatuur zender de verkeerde waarde's doorgeeft
Waterpomp is verleden jaar ook nog vervangen geweest. dus die is recent en heeft het probleem ook niet verholpen. nieuwe radiator is ook al geplaatst. de thermostaat als die open blijft staan blijft de motor koud maar dat verklaart dan niet dat die in de zomer de motor laat over koken. deze is verleden jaar ook vervangen geweest door een nieuw exemplaar. ik denk dat het probleem dieper zit
14 jaar
Zomaar een idee, het koelwater wordt door de dop van het expansievat naar buiten gedrukt, dit mag niet. Het koelsysteem werkt onder een bepaalde druk. Bij deze en andere modellen bleek vaak dat de dop op zich defect was.
14 jaar
Heb je ecc?? Ja dan is het waarschijnlijk je driewegklep waar het koelwater verdwijnt en lucht in het systeem komt waardoor deze gaat koken.
Dit is te merken aan het feit dat je in de winter geen problemen hebt gehad en nu wel. Tevens kan het zijn dat na het vervangen van eender welke koel delen het systeem niet goed ontlucht is waardoor er nog lucht in het systeem zit.
Gr Jack
14 jaar
Ja ik heb ECC ... de 3wegklep waar kan ik die vinden op dit type motor?
is deze klep ook terug te vinden op een omega met manuele airco?
de motor is ook steeds ontlucht geweest, was ook al eens een idee dat bij mij opgekomen was.
maar de 3wegklep daar had ik nog niet aangedacht. zou dat echt zo'n groot probleem kunnen geven?
ik heb ook al verschillende doppen voor het expantievat gebruikt dus dat kunnen we ook al uitsluiten.
14 jaar
volgens mij zitten deze kleppen ook bij omega's met alleen airco. De klep bevindt zich achter de motor tegen het schut bord inlaat traject moet ervan af. ontluchten kun je nog eens proberen met de krik aan de passagiers kant en dan omver laten lopen. Had twee weken geleden het zelfde probleem helemaal ontlucht en toch nog lucht erin resultaat motor aan de kook.
Gr jack
14 jaar
kan ik deze klep overbruggen of er gewoon uithalen? zo ja. hoe doe ik dat? of hoe test ik zo'n klep dat die nog goed werkt?is het ook mogelijk dat je die klep verkeerd aansluit? en zo problemen creëert? ik heb nog een donor omega staan ook met airco maar geen ECC. zal eens vergelijken. en zal mijn bevindingen hier neerschrijven.
14 jaar
ik heb mijn 3 weg klep 2 weken geleden vervangen, was echt een kleine waterval achter het motorblok.
ik kwam er achter toen ik de auto even had geparkeerd voor boodschappen, en zag met wegrijden de plas koelwater liggen.
heb toen met de verwarming op hi gereden en toen bleef het wel binnen en het koelwater op pijl dus,
maar zodra ik de temp op 20 gr zetten had ik koelwater verlies, dit komt dus door de 3wegklep.
probeer eens een dagje met de temp op hi te rijden (lekker met dit weer ja). en kijk eens wat er gebeurt
gr rené
14 jaar
ik ga de wagen morgen eens naast de donor omega zetten en alles eens mooi over bouwen, ondertussen ook eens de interne radiator uitspoelen. ik hou jullie op de hoogte.
14 jaar
[img]http://i221.photobucket.com/albums/dd274...[/img]
[img]http://i221.photobucket.com/albums/dd274...[/img]
Foto's van de driewegklep.
Gr Jack
14 jaar
Het was de 3wegklep
11 jaar
Het was de 3wegklep
11 jaar
bedankt voor de feedback. Fijn dat het is opgelost.
11 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Omega of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar