auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Opel Corsa: laat overslaan van benzine naar gas

Bouwjaar: 2005, Brandstof: LPG, Motorcode: 1.2 twinport

hallo, wij hebben een corsa met gas gekocht, rijden er nu zo'n twee maanden in.

Nu is mijn vraag/opmerking: de auto slaat wel heel laat over naar gas.............we moeten wel zo'n 20 kilometer rijden voordat de auto van benzine naar gas gaat......kan dit ook verkort worden?
En ook als we al op gas rijden, en bijvoorbeeld boodschappen doen en de auto opnieuw starten, dan duurt het weer heel lang voordat de auto overgaat op gas, terwijl de auto echt wel warm is. Is dit normaal?

groet eric

Geplaatst door

papaatje (0)

al 22 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Normaal? Nee, absoluut niet. Auto hoort wel op benzine te starten en dan een klein stukje daar op te rijden.

Loopt de auto goed op benzine? Verbruik o.k.? Geen hikken/horten/inhouden? Geen storingslampje dat gaat branden?
Water temperatuur na een paar (2-3) kilometer richting warm?
Garantie of particulier gekocht?

oldford 0
badge

14 jaar

[quote=oldford]Normaal? Nee, absoluut niet. Auto hoort wel op benzine te starten en dan een klein stukje daar op te rijden.

Loopt de auto goed op benzine? Verbruik o.k.? Geen hikken/horten/inhouden? Geen storingslampje dat gaat branden?
Water temperatuur na een paar (2-3) kilometer richting warm?
Garantie of particulier gekocht?[/quote]
We hebben de auto bij Flevomobiel te Dronten gekocht, met inruil van een Volkswagen Fox van 2007. Deze handelaar verkoopt als tussenpersoon van particulier, geen garantie.
In het begin hebben we al wel een lekke hydraulische koppeling gehad, daar heeft de handelaar wel aan meebetaald, we hoefden maar 280 euro te betalen.

De auto liep tijdens de proefrit, op gas, niet goed stationair, hij bleef op en neer gaan. Daarvoor was deze naar de dealer en een gasexpert geweest. De dealer heeft de auto gereset en de auto loopt nu wel redelijk goed stationair.
De verkoper van Flevomobiel vertelde dat het afregelen, tijdens het stationair lopen, erbij hoort, omdat het zo'n lichte motor, 1200cc, is. De lambdasonde zou er dan moeite mee hebben om alles af te regelen.

Het verbruik is niet goed na te gaan, omdat de auto niet constant op benzine rijdt, maar we moeten wel vaak benzine tanken. Te vaak naar mijns insziens.
Bij het overschakelen naar gas voel je een heel miniem schokje, verder loopt de auto perfekt. Er gaat geen storongslampje branden.
de watertemperatuur gaat redelijk gauw naar warm, ja, dat is geen probleem. Maar zelfs als de auto helemaal op bedrijfstemperatuur is, en we na bijvoorbeeld 10 minuten weer gaan rijden, moeten we weer enkele kilometers wachten voordat deze weer op gas gaat. Zelfs als de watertemperatuur 80 graden is. Dat is toch niet normaal?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Groeten Eric

papaatje 0

14 jaar

De verkoper van Flevomobiel vertelde dat het afregelen, tijdens het stationair lopen, erbij hoort, omdat het zo'n lichte motor, 1200cc, is. De lambdasonde zou er dan moeite mee hebben om alles af te regelen.
Dit is de grootst mogelijke onzin. Als dat zo was zou de auto geen goedkeuring krijgen voor verkoop in Europa.

Het verbruik is niet goed na te gaan, omdat de auto niet constant op benzine rijdt, maar we moeten wel vaak benzine tanken.
Makkelijk genoeg. Benzinetank vol en een flinke afstand uitsluitend op benzine rijden. Tanken en uitrekenen.

Kontroleer alle vacuüm slangen en slangetjes van en naar het inlaatspruitstuk op lekken, scheuren e.d.
Is de uitlaat volledig gasdicht en niet lek? Vooral het 1e stuk tot de katalysator.

Als dat allemaal goed is, laat de dealer dan de sensoren uitlezen en de signalen controleren.
Vooral luchtmassameter of map-sensor (welke van de 2 erop zit) en lambda sondes.

oldford 0
badge

14 jaar

[quote=oldford]De verkoper van Flevomobiel vertelde dat het afregelen, tijdens het stationair lopen, erbij hoort, omdat het zo'n lichte motor, 1200cc, is. De lambdasonde zou er dan moeite mee hebben om alles af te regelen.
Dit is de grootst mogelijke onzin. Als dat zo was zou de auto geen goedkeuring krijgen voor verkoop in Europa.

Het verbruik is niet goed na te gaan, omdat de auto niet constant op benzine rijdt, maar we moeten wel vaak benzine tanken.
Makkelijk genoeg. Benzinetank vol en een flinke afstand uitsluitend op benzine rijden. Tanken en uitrekenen.

Kontroleer alle vacuüm slangen en slangetjes van en naar het inlaatspruitstuk op lekken, scheuren e.d.
Is de uitlaat volledig gasdicht en niet lek? Vooral het 1e stuk tot de katalysator.

Als dat allemaal goed is, laat de dealer dan de sensoren uitlezen en de signalen controleren.
Vooral luchtmassameter of map-sensor (welke van de 2 erop zit) en lambda sondes.[/quote]
dankje, ik zal de auto volgende week uit laten lezen, en zal het verbruik op benzine testen.

ook heb ik van een personeelslid van het tankstation waar we tanken te horen gekregen dat de 70 of 80% vukking niet klopt, de tank is helemaal vol te tanken. Het gaat op een gegeven moment heel langzaam, maar je kan gewoon doortanken. Ook schijnt de klep in de gas vulslang lek te zijn, er komt verschrikkelijk veel gas uit de slang als ik de vulmond afkoppel. Is dit veel werk om te vervangen?

Dus als ik het goed heb, moet de auto al na enkele meters op gas overgaan. Is er een aparte computer die het gas regelt? Is deze ook af te regelen door de dealer?

papaatje 0

14 jaar

Na enkele meters op gas overgaan is denk ik iets te veel gevraagd en dat kan ook nog verschillen per jaargetijde (-20 of +20 bij de start).
Maar dat kan per fabrikant van het gas-systeem verschillen. Kan een LPG-specialist je wel vertellen.

Ja, er is een aparte computer die het gas regelt.
Nee, is niet af te regelen door de dealer. Meestal kan de dealer zelfs de foutcodes van het gas-systeem niet uitlezen omdat ze daar de apparatuur niet voor hebben. Dat is eigenlijk het werk voor een LPG-specialist.
Ook de vullingsgraad is werk voor een LPG-specialist.

Maar de auto moet eerst foutvrij en goed rijden op benzine, voordat je naar een gas-systeem gaat kijken. Die volgt namelijk wat de benzine-computer doet. Tijdens het rijden werken beide computers. De benzine-computer stuurt de ontsteking, stationair toerental, etc. en denkt de benzine-injectoren aan te sturen (weet niet eens dat de auto op gas rijdt). De gas-computer meet de injectie-tijd van de benzine-injectoren en vertaald dat naar een gas-hoeveelheid.

oldford 0
badge

14 jaar

Als we nu eens bij het begin beginnen ?

Rijd eens een dag op benzine. Rijd de wagen dan helemaal goed, ook stationair en brandt er geen storingslampje ?

Welk merk en type van gas-installatie heb je. Dit zal wel ergens op de papieren van de gasinstallatie staan.

Hoeveel km heeft de auto ? Ken je de onderhoudshistorie ? Wanneer laatste groot onderhoud ? Wanneer kleppen gesteld ?


Voor de Opel kenners : Heeft deze motor hydraulische klepstoters of reeds plaatjes ?

Harald4118 0

14 jaar

[quote=Harald4118]Als we nu eens bij het begin beginnen ?

Rijd eens een dag op benzine. Rijd de wagen dan helemaal goed, ook stationair en brandt er geen storingslampje ?

Welk merk en type van gas-installatie heb je. Dit zal wel ergens op de papieren van de gasinstallatie staan.

Hoeveel km heeft de auto ? Ken je de onderhoudshistorie ? Wanneer laatste groot onderhoud ? Wanneer kleppen gesteld ?


Voor de Opel kenners : Heeft deze motor hydraulische klepstoters of reeds plaatjes ?[/quote]
dankje Harald en Oldford,

ik zal vanavond even kijken wat er voor gasinstallatie in zit, er liggen ook onderhoudsboekjes in de auto, dus zal ook de grote beurt ff checken. Mijn vriendin heeft de auto mee, dus dat lukt nu niet.

in ieder geval iedereen alvast bedankt voor het meedenken,

gr Eric

papaatje 0

14 jaar

[quote=papaatje][quote=Harald4118]Als we nu eens bij het begin beginnen ?

Rijd eens een dag op benzine. Rijd de wagen dan helemaal goed, ook stationair en brandt er geen storingslampje ?

Welk merk en type van gas-installatie heb je. Dit zal wel ergens op de papieren van de gasinstallatie staan.

Hoeveel km heeft de auto ? Ken je de onderhoudshistorie ? Wanneer laatste groot onderhoud ? Wanneer kleppen gesteld ?


Voor de Opel kenners : Heeft deze motor hydraulische klepstoters of reeds plaatjes ?[/quote]
dankje Harald en Oldford,

ik zal vanavond even kijken wat er voor gasinstallatie in zit, er liggen ook onderhoudsboekjes in de auto, dus zal ook de grote beurt ff checken. Mijn vriendin heeft de auto mee, dus dat lukt nu niet.

in ieder geval iedereen alvast bedankt voor het meedenken,

gr Eric[/quote]
de auto staat weer voor de deur.

vanmorgen was een catastrofe, mijn vriendin rijdt van Drachten naar Lelystad, zo'n 90 kilometer, de auto ging pas op gas na 80 kilometer! Dit is dus belachelijk.

ik heb de papieren uit de auto gehaald, er is nooit een beurt bijgehouden in het boekje. Alleen de eerste beurt staat in het boekje. Ook de grote beurt, die Flevomobiel uit Dronten beloofd had aan mijn vriendin, stond er niet bij.
Ik weet nog wel, toen mijn vriendin de auto haalde, dat de verkoper even snel tussen neus en lippen door vertelde dat hij een oliebeurt had gekregen. Ik had echter gehoord van mijn vriendin dat deze auto een complete APK plus grote beurt zou krijgen.................die grote beurt bij Flevomobiel bestaat dus alleen uit een oliebeurt... en hier hebben we ook nog anderhalve week op moeten wachten......lange afleveringtijd bij deze garage uit Dronten!

ook de reparatie van het kapotte druklager kostte twee weken.......omdat de eerste garage waar de auto stond, de aandrijfas vernield had, deze moest vervangen worden, wat ze maar weer bij een andere garage lieten repareren, vreemd...... In die twee weken kregen we een oude Toyota mee, waarbij een retour Lelystad elke keer 25euro kostte, mijn vriendin rijdt elke dag Lelystad-Drachten en weer terug.

De gasinstallatie zit er al vanaf nieuwstaat in,
het merk is: Vogels,
typegoedkeuringsnummer: VOGD-1006,
merk verdamper/inspuitstuk Landi,
type verdamper/inspuitstuk LSE 98,
tankinhoud 46 liter.

de auto heeft 123000 kilometer gereden.

vraagje, wordt het tijdstip dat de gasinstallatie bepaalt door de temperatuur van de motor? Kan ik er dan niet een andere thermostaat in zetten?

papaatje 0

14 jaar

Andere thermostaat in de motor heeft alleen zin als de motor steenkoud blijft. En dan nog: vervangen door wat erin hoort.
Voor de benzine-computer moet de motor gewoon normaal warm worden.
Dat soort experimenten leidt tot niets - hooguit een hoop ellende.

Ik denk dat een grote beurt het 1e is wat je moet doen. INCLUSIEF distributie als daar geen papieren over zijn - of sticker op het blok.
Tenzij de distributie pas op een hogere stand vervangen moet worden en na een groter aantal jaren dan 5.

oldford 0
badge

14 jaar

Als je niets van het onderhoud weet, zou ik maar beginnen met distributieriem en kleppen stellen. Als ik me niet vergis heeft de 1.2XEP motor geen hydr. klepstoters meer, maar gebeurt de regeling met komstoters van verschillende dikte. Bovendien haal je op LPG niet het voorgeschreven aantal km voor de kleppen moeten gesteld worden. En na een aantal keren zijn ze uitgesteld.

Rijd nu eens een dag op benzine. Start de wagen dan goed, en loopt hij meteen mooi rond ? En blijft hij ook mooi stationair draaien als hij warm is ?

Voor de LPG installatie kan je hier terecht : http://www.vogelsautogas.nl/

Harald4118 0

14 jaar

hallo, het probleem is opgelost!
de auto is, geheel op kosten van Flevomobiel, naar de gasspecialist geweest. Bleek dat een temperatuursensor niet goed was, de auto moet bij een watertemperatuur van 40 graden naar gas overslaan. Gebeurt bij koude motor al na een halve kilometer, en bij nog warme motor gaat ie gelijk over op gas.
we zijn blij dat de auto weer hoofdzakelijk op gas rijdt
bedankt voor de reakties hier

papaatje 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Corsa of stel zelf een nieuwe vraag.