close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel Vectra: Lampjes op dasahboard Opel Vectra B 2.0 DTI

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Diesel, Motorcode: X20DTH (2.0 DTI)

Hallo, ik heb sinds kort een vectra B 2.0 DTI wagen is van 1e eigenaar en heeft nog maar 160.000 gelopen. Maar heeft al wel paar vreemde dingen.
Als ik hem op contact zet zie ik bijvoorbeeld geen gloeilampje dealer zegt dat dit komt omdat er een gloei bougie stuk is? nou is dat op zich niet heel vreemd maar wel dat daar door het lampje niet zou branden lijkt mij? Als ik de wagen koud start gaat vaak na een paar seconden motor management lampje branden en als ik dan gas geef gaat hij weer uit. Ik met dat als ik dit doe de motor verschrikkelijk traag is, hij geageerd dus niet zo vel op het gaspedaal als normaal. Het moment als het lampje uit is wel weer. Ik heb hem dus laten uitlezen, en daar zeiden ze dus dat er een gloei-bougie stuk was, thats it. (lampje op dash doet het wel ik heb zelf gezien dat ze deze teste met tester)

Is het werkelijk zo dat het gloeilampje niet meer aan gaat als 1 gloeibougie stuk is?
Is een gloeibougie nog gemonteer op werking te testen? (dmv multimeter of zo?) (of is in de opel testkast te zien welke vd 4 stuk is?)

volgende vraag,
Mijn ABS lampje brand ook niet op contact, maar werkt wel gewoon. Dit is nog niet uitgelezen omdat ik dit pas na het uitlezen opmerkte?
dit kan kapot lampje zijn natuurlijk aangezien de ABS wel werkt.

Geplaatst door

MJS (125)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Kapotte gloei-bougie(s) laten vevangen na controle van de bedrading en Abs even laten uitlezen.

oldford 0
badge

14 jaar

[quote=oldford]Kapotte gloei-bougie(s) laten vevangen na controle van de bedrading en Abs even laten uitlezen.[/quote]
Ja dat is de snelste en duurste oplossing, maar aangezien de opel dealer voor het vervangen bijna €100 euro vraagt en ik dan nog niet de garantie heb of het daarmee opgelost is. Dus liever verzamel ik eerst de informatie om zo dus geld te besparen.

MJS 125

14 jaar

Het lampje van het voorgloeien gaat normaal niet aan!!!!
Alleen bij een start bij lage temperatuur ( onder de vier graden of zo) gaat ie aan.
Dan moet je dus even wachten en echt ouderwets voorgloeien. Bij hogere temperaturen wordt er wel gegloeid maar gaat het lampje niet branden en kan je meteen starten. Als er iets in het voorgloeisysteem kapot is zal het bekende storingslampje gaan branden. Dit is ook het geval bij een defecte gloeispiraal. Ze zijn in principe net zo gemakkelijk te vervangen als een bougie bij een benzinemotor.
Bij een DTH eerst de aluminium turbopijp losmaken en met een 10mm pijpsleutel of lange dop losdraaien. Niet te vast weer de nieuwe monteren met 10 Nm.

Leo6503 0

14 jaar

Trek anders eens de koelvloeistof temp sensor los, dan zou hij wel moeten gloeien..

Als hij dat wel doet, kun je met een ampere tang controleren hoeveel stroom er afgenomen word, en zo eventueel ook zien of er een gloeispiraal kapot is.

Maar met denken en gissen komen wel nergens.

Meten = weten

Ook blijven ze een X aantal seconden na gloeien tot een motor temp van 40 graden, ook bij een toerental van 2500 word het na gloeien gedeactiveerd.

stefan84 0

14 jaar

van de week was het erg koud s'morgens. tempmeter zei 1 graad, en toen gloeide hij wel! alleen liep 2 of 3 slagen even niet geweldig en daarna gewoon als een koude motor... erg vreemd vind ik. rest v/d dag niet meer zien gloeien, en de rest van de week dus ook niet.

MJS 125

14 jaar

Jou dealer heeft het wel goed. Minimaal 1 gloeistift is er stuk. Plastic kap eraf halen en dan kun je erbij. Je kunt ze er met een lange dop 10 of pijpsleutel 10 uitdraaien en effe doormeten welke er stuk is/zijn.
Maar als je het goed wilt doen dan vervang je ze alle vier tegelijk. Kost je dan minder als die 100 euro die de dealer vraagt.
Je zult zien dat het lampje weer gaat branden bij elke start en dat de motor dan ook direkt netjes loopt.
Ook beter voor de motor en het milieu!

Michel3.3 0

14 jaar

Correctie, lampje zal nooit branden bij elke start... Hij gloeit alleen maar voor als het kouder is dan 3 graden (en de motor koud staat).

Het aangaan van het motorlampje na de start en direct uitgaan bij gasgeven duidt inderdaad op de gloeibougies. Gewoon vervangen zoals hierboven beschreven, best alle 4.

Voor de rest normaal gedrag voor een X20DTH. Reageert niet heel goed op het gaspedaal als hij koud is, zeker als je in de buurt komt waar je turbo aanslaat doet hij wat raar. Allemaal normaal

JoeNeL 0

14 jaar

[quote=JoeNeL]Correctie, lampje zal nooit branden bij elke start... Hij gloeit alleen maar voor als het kouder is dan 3 graden (en de motor koud staat).

Het aangaan van het motorlampje na de start en direct uitgaan bij gasgeven duidt inderdaad op de gloeibougies. Gewoon vervangen zoals hierboven beschreven, best alle 4.

Voor de rest normaal gedrag voor een X20DTH. Reageert niet heel goed op het gaspedaal als hij koud is, zeker als je in de buurt komt waar je turbo aanslaat doet hij wat raar. Allemaal normaal[/quote]
JoeNel, bedankt voor je reactie! ik heb ze vorige week vervangen alle 4. En viel mij in der daad op dat het lampje als nog niet altijd brand, maar motor start wel beter.
ook bij echt koude start vind ik hem niet erg geweldig starten, moet nog erg lang door starten 5 a 10 seconden starten, voor dat de motor aanslaat. maar kan ook omen omdat mijn accu niet meer helemaal geweldig is... (is nog originele Opel accu, nog nooit vervangen, dus jah na 12 jaar dienst niet gek)

Nu de ABS nog! die werkt wel, dat heb ik afgelopen weken bijzonder goed kunnen testen. Maar lampje gaat nooit branden, zou kunnen dat die gewoon stuk is natuurlijk.


nog klein vraagje tussendoor... de displaytjes van m,n clima doen het niet? af en toe gaat die van blazer wel aan, maar die van de temperatuur nooit. Is dit misschien een bekend kwaaltje? of gewoon lampjes vernieuwen?

MJS 125

14 jaar

ABS: Vervang eerst eens het controle lampje..

Display's ECC: Ook niks meer dan lampjes vervangen (LET WEL voor de JUISTE, anders kan de ECC kapot gaan door oververhitting).

Willem

Willem12089 0
badge

14 jaar

Het ABS lampje gaat niet branden bij de tussenkomst van de ABS. Enkel wanneer je het contact opzet gaat hij samen met de andere controlelampjes branden. Indien dit niet gebeurd vervangen.

Lampjes display ECC, zie commentaar Willem... Oppassen dus met het type lampjes.

JoeNeL 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Vectra of stel zelf een nieuwe vraag.