Opel vectra: lang op toeren

Bouwjaar: 1997

mijn vectra blijf bij het over schakelen lang op toeren.
alleen met koude motor hij valt niet in toeren terug.
wat zou dat kunnen zijn ??
groetjes leon

medion12

Geplaatst door medion12 (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Vectra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

rottieroodmax (0), 19 jaar geleden

ik heb het precies het zelfde.Wel lekker,zo kan je zonder te schokken doorschakelen.Is hetzelfde als je stationniar draait en je geeft een beetje gas.Blijft ie ook even in een verhoogt toerental draaien(sec. of 3).De Opel kadett heeft het zelfde.Zelf heb ik een Vectra 2.0 16V uit 1997.Ik denk dat je je geen zorgen hoeft te maken.Groetjes Marcel.

rottieroodmax (0), 19 jaar geleden

oh ja,de computer regelt het allemaal.

Ramon9280 (0), 19 jaar geleden

als het erg lang duurt voordat de motor in toeren terugvalt,dan kun je proberen om de accupolen een half uurtje los te halen dan reset je de computer en wis je de foutcodes,ik doe dat ook wel eens met mijn auto (kadett 1.8I) dan loopt de motor weer goed.
succes

groeten ramon

medion12 (0), 19 jaar geleden

ja maar hij doet het alleen bij koude moter

groeten leon

Ramon9280 (0), 19 jaar geleden

mijn auto heeft het ook als ie koud is, volgens mij moet je het zien als een soort automatische choke zodat ie eerder warm wordt.
kan geen kwaad.
groeten ramon

dolmarit (0), 19 jaar geleden

Hallo Leon

Zoals enkelen al aangeven is het normaal dat indien de motor koud is hij wat langer op toeren blijft.
Als dit inderdaad erg lang duurt dan zou je de werking van de luchtklep(choke) in de luchtaanzuigbuis van het luchtfilterhuis eens na kunnen kijken of hij nog wel soepel beweegt.
Zoniet lekker schoonmaken en gangbaar maken.
In het andere geval kan het ook zo zijn dat de gaskleppotentiometer niet meer zo goed functioneert.
Je moet de gaskleppotentiometer eerst doormeten bij een koude!!! motor en dan het gas opendraaien kontakt hoeft niet aan alleen het stekkertje losmaken en dan de begin en eindwaarden opmeten daarna opnieuw maar nu met een warme!!! motor(op bedrijfstemperatuur dus).
Gaskleppotentiometer is namelijk een potmeter (is regelbare weerstand die de nullastvullingsmotor aanstuurt dmv het meten van de stand van de gasklep)
Indien hier grote verschillen zijn bij koude en warme motor dan kan je deze beter vervangen.
Wat je ook even na moet kijken is of alle bedrading en aansluitingen goed kontakt maken bij koude en bij warme motor, is eenvoudig te doen met een multimeter.
Als je wat weerstand tegen komt van stekker naar stekker of naar massa, kontakten opschuren en/of eventueel inspuiten met WD40.

Mvg Martin

medion12 (0), 19 jaar geleden

ok maar waar kan ik die gaskleppotentiometer vinden.
groetjes leon

Ramon9280 (0), 19 jaar geleden

als je voor de motor staat zit hij aan de rechterkant van de injectie, hij zit in lijn met de gasklep.
een zwart doosje met 3 draadjes er aan
succes ramon

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Vectra of stel zelf een nieuwe vraag.