als ik in een Astra H LED stadslichtjes monteer dan gaan deze na een seconde of 2 uit
dit heeft denk te maken dat de REC niet de juiste waarde herkend
is dit op een of andere manier te omzeilen zodat de LED's wel blijven branden(door middel van weerstanden of zo en zo ja welke waarde?)
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
gewoon er 2 gewone stadslichtjes er overheen "hangen"
had ik ook al aan zitten denken maar er moet toch een mooiere oplossing voor zijn
geen led stadslichten monteren? :) De can-bus krijgt verkeerde spanningswaarden terug gestuurd, en schakelt automatisch op beveiliging, zodra de "storing" zich voordoet... (weerstanden monteren is een optie, maar de Can-bus is en blijft een gevoelig onderdeel in de auto)
groeten Pieter.
Hoi SneakyBass
Ik heb het probleem al opgelost
inderdaad als je alleen de leds aansluit gaan deze automatisch na een paar telen weer uit en de boordcomputer geeft aan dat er problemen zijn met de astadslichten.
ik heb een paar weerstanden over de draden van de stadslichten gezet en nu werkt alles goed.
maar ik weet niet hoe ik een topic kan sluiten dus hij stond er nog op
groetjes
Hallo Vectrasport,
Welke weerstands waarde heb je gemonteerd?
Kees.
17 jaar
Hoi Kees
ik heb uitgerekend wat ongeveer de weerstand moest zijn en kwam op ongeveer 27 ohm per stuk.
maar op de site waar ik de weerstanden bestelden hadden ze alleen 22ohm en 33ohm en daar niets tussen dus heb ik beide waardes beteld om mee te expirimenteren
Het zijn 25 watt weerstanden
ik had eerst die van 22 ohm geprobeerd en daarna die van 33 ohm het werkte allebei goed maar ze werden allebei nog wel warm
toen heb ik ze in serie gezet en dit werkt ook goed en ze werden niet meer warm
Dus ik had nu eigenlijk een weerstand waarde van 55 ohm
Dus als ik jou was zou ik een beetje rond deze waarde gaan zitten
Laat me eens weten of het is gelukt
groetjes
Hallo vectrasport,
Bedankt voor je reactie.
Ik heb de ledlampjes nog niet maar wel besteld.
Mogelijk ga ik het ook maar eens emperisch proberen.
Wanneer ik ze ga ik bouwen weet ik nog niet maar mogelijk komend weekend.
Gr.
Kees
17 jaar
[quote=VectraSport]Hoi Kees
ik heb uitgerekend wat ongeveer de weerstand moest zijn en kwam op ongeveer 27 ohm per stuk.
maar op de site waar ik de weerstanden bestelden hadden ze alleen 22ohm en 33ohm en daar niets tussen dus heb ik beide waardes beteld om mee te expirimenteren
Het zijn 25 watt weerstanden
ik had eerst die van 22 ohm geprobeerd en daarna die van 33 ohm het werkte allebei goed maar ze werden allebei nog wel warm
toen heb ik ze in serie gezet en dit werkt ook goed en ze werden niet meer warm
Dus ik had nu eigenlijk een weerstand waarde van 55 ohm
Dus als ik jou was zou ik een beetje rond deze waarde gaan zitten
Laat me eens weten of het is gelukt
groetjes[/quote]
Netter is de weerstanden niet in serie te plaatsen maar parralel aan elkaar, en dan wel van dezelfde waarde natuurlijk. Je zou de 22 en de 33 bij elkaar kunnen plaatsen.
Sytze
Hoi Sytze
Als je de weerstanden parralel aan elkaar zet dan word de gezamelijke weerstand te laag en zullen de weerstanden weer warmer worden
zoals ik het uitgelegd had werkt gewoon goed die auto rijd er zo al een tijdje mee rond
groetjes
Weet je het verschil tussen serie en paralel? 2 Weerstanden paralel leveren een weerstand op die zo hoog is als de weerwtand met de laagste waarde, in dit geval 2 x 22 ohm, dus 22 ohm. De capaciteit wordt dan 2 x zo hoog, dus de wattage. Zet je deze in serie, dan blijft de wattage hetzelfde maar zal de weerstand toenemen gelijk met de som van beide weerstanden. Ego ergo precies omgekeerd als jij beweerd. Dus de 22 ohm allebeide bij elkaar en de 33 ohm bij elkaar maar dan wel paralel.
Sytze
Hoi Sytze
Ik weet wel het verschil tussen serie en paralel
ik was alleen in het bezit van 2 weerstanden van 22 ohm en 2 weerstanden van 33 ohm meer had ik dus niet
als je er 1 van 22 en 1 van 33 paralel zet is de vervangings weerstand altijd kleiner dan de kleinste weerstand in dait geval met mijn weerstanden komt dit of 13 ohm
2 serie schakelingen 1 voor de linker en 1 voor de rechter stadslicht kwam in mijn situatie het mooiste uit,de boordcomputer gaf geen foutmeldingen en de weerstanden werden ook niet meer warm
zoals jij het vertelde had ik dan aan de ene kant die 2 van 22ohm aan de ene kant en die 2 van 33ohm aan de andere kant moeten doen dit vind ik geen mooie oplossing en heb dan ook 2 verschillende waardes ik weet niet wat de boordcomputer van de auto hiermee doet.
groetjes
13 ohm?! Weerstand kan natuurlijk nooit kleiner worden dan de laagste weerstand, in dit geval 22 ohm. Zoals je het nu hebt wordt het een weerstand van 55 ohm omdat je ze in serie hebt gezet.
22 en 33 Ohm in serie is 55 Ohm
22 en 33 Ohm paralel wordt volgens de regels 13 Ohm Sytze, dit is waar, ik ben al 30 jaar gelicenserd radio zendamateur en fanatiek zelfbouwer.
Je plaatst een weerstand paralel aan een andere dus loopt er meer stroom als met een van de 2
Serie schakeling weerstanden, Rv = R1 + R1 (Rv is de vervangweerstand.
Parralel schakeling hiermee Rv =R1 x R2, gedeeld door R1 +R2
22 x 33 = 726 : 55 = 13.75454 Ohm.
Bij het paralel schakelen van weerstanden is de vervangweerstand ALTIJD kleiner als de laagste weerstand in deze schakeling.
Over deze weerstanden staat wel de volledige spanning over elke weerstand, maar er loopt slechts een deel van de stroom in de weerstand, de andere weerstand neemt een deel van die stroom voor zijn rekening.
Berekenen van het dissipatievermogen van een weerstand.
P = I in het kwadraat maal de R
Neem de 22 Ohm weerstand op 12 volt
De stroom op 12 volt door de weerstand = I = U:R (I=stroom =Amp, U = Spanning of voltage, R is weerstand, P = vermogen in Watt)
U= 12 volt, r= 22 Ohm = 0,54545 Ampere.
P is dan 0,545 x 0,545 = 0,29751 x 22 = 6.545 watt
U = 12 volt R = 33 Ohm = 0.3636 amp
P = 0.3636 x 0.3636 = 0.1322 x 33 = 4.363 watt
Bij de serieschakeling van de 2 weerstanden wordt dat dan 11 watt gedissipeerd in de weerstanden totaal verdeeld over deze 2 weerstanden waarbij je nu ook per weerstand de dissipatie kunt berekenen.
Bedenk wel dat bij draaiende motor 13.8 tot 14.4 volt opgewekt kan worden waardoor de dissipatie toeneemt.
Denk nu eens aan een oudere massastrip van een auto waar 200+ start amperes doorheen kan lopen.
Bij een weerstand van 0.01 Ohm diddipeert een massastrip dan:
200 x 200 = 40000 x 0.01 = 400 watt .......
Vandaar dat ik alijd hamer op het schoonhouden van massa connectors of waar massastrips waar hoge stromen door vloeien goed van kwaliteit moeten zijn met een zo laag mogelijke weerstand = veel koper.
Deze warmte ontwikkeling maakt 2 problemen, ten eerste is de warmte verloren energie, maar wat erger is, de spanningsval over de massa draad zorgt voor een lagere spanning op de startmotor.
Bovendien zie je dat de startmotor op dat moment boven de echte min van de accu wordt getilt.
Met alle gevoelige computers in de tegenwoordige auto's " kan" dat problemen opleveren door de zwerfstromen die zo ontstaan.
Bovendien wordt de accu onnodig extra belast die nu vermogen levert welke in nutteloze warmte wordt omgezet.
In dit geval valt er met een weerstand van de kabel van 1/100e ohm al U = I x R = 200 x 0.01 2 Volt spaningsval welke verloren is.
Bedenk dan dat ook de + kabel van de accu nog spanningsval geeft en daarbij opgetelt moet worden.
Sorry voor de les....
Cor
Jij hebt een worstje met een goeden randje verdient met de bbq......
Het was trouwens 22 + 22 ohm en 33 + 33 ohm.
Nou verdikkeme, jullie hebt nog gelijk ook! Nou sorry dan.....Rondje van mij deze keer....
Maakt het wat uit ;)?
Zo leer ik wat van jullie onuitputtelijke bron van kennis, en nu kon ik wat terug doen.
Met de berekening erbij kan nu een ieder uitrekenen wat er gebeurt, daar gaat het om.
Succes maar aan en ieder nu, tot de BBQ LOL.
Cor
Zoals ik het gedaan hebt werkt het goed en heb geen problemen met de boordcomputer en de weerstanden worden niet echt warm dus ik laat het lekker zitten zo.
bedankt voor de opfrissing Cor 1822
Ik heb zelf eerste auto elektrichien gedaan maar dat was alweer een tijdje geleden
uuh, nog even een vraagje over dit item:
Vormt deze led verlichting nog een probleem bij de APK?
Kees.
17 jaar
Nee.
Nee,mits de kleur wit of geel is als de hoofdkoplampen
Cor1822,
Ik heb led(lampjes) die wat blauwig zijn maar dat zijn mijn xenon lampen ook, is dat dan een probleem voor de apk?
Gr.
Kees
17 jaar
Iets blauw gen probleem maar echt blauw is afkeur
De wet schrijft voor dat de lampen een gelijke kleur moeten hebben.
Citaat:
Verlichting
De lampen moeten de zelfde kleur uitstralen.
Er mag geen corrosie vertonen in de bovenste helft van de reflector.
Het glas moet heel zijn er mogen geen sterretjes inzitten.
De lampen moeten goed zijn afgesteld.
Verlichtingsarmaturen moeten deugdelijk bevestigd zijn.
Alle verlichting die op de auto zit moet ook werken, er word wel onderscheid gemaakt tussen verplichte, en toegestane verlichting.
De verplichte verlichting is:
2 stadslichten
2 of 4 dimlichten
2 of 4 grote lichten
2 achterlichten
kentekenplaatverlichting
2 richtingaanwijzers achter en 2 richtingaanwijzers voor
2 remlichten achter (eind vijftiger jaren was 1 remlicht L voldoende)
Het spreekt voor zich dat geen van deze verlichting verblindend mag zijn, m.u.v. de grote lichten.
De toegestane verlichting is:
1 of 2 mistachterlichten. ( indien er 1 is gemonteerd moet deze aan de linkerzijde zitten.)
Derde remlicht. ( indien deze is gemonteerd moet die nagenoeg in het midden van de auto zitten, en hoger dan de andere remlichten)
Mistlampen voor. ( deze mogen alleen kunnen branden wanneer de andere verlichting is ingeschakeld.)
Achteruitrijlicht. ( deze mag alleen branden als de achteruitrijversnelling is ingeschakeld. dus niet met een aparte schakelaar aan en af gezet kunnen worden)
Verdere eisen:
Indien een achterlichtglas is gescheurd, mag deze geen wit licht naar achteren uitstralen, m.u.v. de achteruitrijlichten.
Tevens moet de auto aan de achterzijde voorzien zijn van 2 niet driehoekige reflectoren.
De remlichten moeten ongeveer op gelijke hoogte zitten met de achterlichten.
Het glas moet heel zijn en rood of oranje van kleur.
De lampen moeten duidelijker sterker licht uitstralen dan de achterlichten.
De achterlichten moeten helder rood van glas zijn en moeten ook heel zijn.
De knipperlichten moeten minimaal 60, maximaal 120 X per minuut knipperen en het glas moet heel zijn.
Cor
[quote=Cor1822]Iets blauw gen probleem maar echt blauw is afkeur
De wet schrijft voor dat de lampen een gelijke kleur moeten hebben.
Citaat:
Verlichting
De lampen moeten de zelfde kleur uitstralen.
Er mag geen corrosie vertonen in de bovenste helft van de reflector.
Het glas moet heel zijn er mogen geen sterretjes inzitten.
De lampen moeten goed zijn afgesteld.
Verlichtingsarmaturen moeten deugdelijk bevestigd zijn.
Alle verlichting die op de auto zit moet ook werken, er word wel onderscheid gemaakt tussen verplichte, en toegestane verlichting.
De verplichte verlichting is:
2 stadslichten
2 of 4 dimlichten
2 of 4 grote lichten
2 achterlichten
kentekenplaatverlichting
2 richtingaanwijzers achter en 2 richtingaanwijzers voor
2 remlichten achter (eind vijftiger jaren was 1 remlicht L voldoende)
Het spreekt voor zich dat geen van deze verlichting verblindend mag zijn, m.u.v. de grote lichten.
De toegestane verlichting is:
1 of 2 mistachterlichten. ( indien er 1 is gemonteerd moet deze aan de linkerzijde zitten.)
Derde remlicht. ( indien deze is gemonteerd moet die nagenoeg in het midden van de auto zitten, en hoger dan de andere remlichten)
Mistlampen voor. ( deze mogen alleen kunnen branden wanneer de andere verlichting is ingeschakeld.)
Achteruitrijlicht. ( deze mag alleen branden als de achteruitrijversnelling is ingeschakeld. dus niet met een aparte schakelaar aan en af gezet kunnen worden)
Verdere eisen:
Indien een achterlichtglas is gescheurd, mag deze geen wit licht naar achteren uitstralen, m.u.v. de achteruitrijlichten.
Tevens moet de auto aan de achterzijde voorzien zijn van 2 niet driehoekige reflectoren.
De remlichten moeten ongeveer op gelijke hoogte zitten met de achterlichten.
Het glas moet heel zijn en rood of oranje van kleur.
De lampen moeten duidelijker sterker licht uitstralen dan de achterlichten.
De achterlichten moeten helder rood van glas zijn en moeten ook heel zijn.
De knipperlichten moeten minimaal 60, maximaal 120 X per minuut knipperen en het glas moet heel zijn.
Cor[/quote]
Ik weet niet waar je dit verhaal weg hebt gehaald Cor, maar het klopt niet.
Een auto mag natuurlijk maar 2 dimlichten hebben en niet 4 zoals jij zegt.
Sytze
Je mag 4 dimlichten hebben, denk aan de amerikaanse types auto welke dubbele koplampen hebben, mits dit niet verblind.
2x2 dus dicht bijelkaar in meestal 1 behuizing, aparte dimlichten vanelkaar gescheiden is niet goed.
Maar ook ik leer graag ;)
Het staat duidelijk maar omslachtig omschreven in het APK boek maar het klopt wel. En als de lampjes een beetje blauw zijn kun je met een steekproefcontroleur altijd een discussie aan gaan. Als ik zeg dat het goed is, is het goed.(zo denk ik tenminste)
[quote=Cor1822]Je mag 4 dimlichten hebben, denk aan de amerikaanse types auto welke dubbele koplampen hebben, mits dit niet verblind.
2x2 dus dicht bijelkaar in meestal 1 behuizing, aparte dimlichten vanelkaar gescheiden is niet goed.
Maar ook ik leer graag ;)[/quote]
[color=red]
Nee Cor, je mag NIET 4 dimlichten hebben, ook niet in een amerikaanse auto, in geen enkele auto die er op de nederlandse weg rijdt. Trouwens, ook amerikanen hebben niet 4 dimlichten.
Wel blijft het dimlicht branden wanneer je het grootlicht inschakeld.
Ik zou graag weten waar je die info vandaan hebt, want het is pertinent onwaar.
Als je er even een telefoontje aan waagt of bij mij of een andere keurmeester naar de apk bijbel vraagt dan kun je jezelf ervan overtuigen dat 2 dimlichten toch echt het maximum aantal toegestane dimlichten zijn.[/color]
Sytze
http://www.rdw.nl/NR/rdonlyres/74FD8E38-...
Voorzijde verplicht:
Twee grote lichten of vier grote lichten
Twee dimlichten
Twee stadslichten, bij een auto van na 30 juni 1967
Twee of vier stadslichten bij een auto van vóór 1 juli 1967
Twee richtingaanwijzers bij een auto van na 30 juni 1967
Waarschuwingsknipperlichten bij een auto van na 31 december 1997
Twee markeringslichten (na 31 december 1997 en breder dan 2,10 m of
vóór 1 januari 1998 en breder dan 2,60 m)
Toegestane extra verlichting
Voorzijde
Twee retroreflectoren
Twee mistlichten
Een richtlicht
Een bermlicht
Parkeerlichten als de auto niet langer is dan 6 meter en niet breder als 2 m
Twee markeringslichten (indien niet verplicht en breder dan 1,80 m)
Twee dagrijlichten
4 dimlichten mag dus niet! 4 grote lichten wel!
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar