close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel Astra: LPG springt op benzine na vervangen van accu.

Bouwjaar: 1999, Brandstof: LPG, Motorcode: X16SZR

Omdat de startmotor wat moeizamer begon te draaien na een koude nacht heb ik de accu vervangen. De accu is van mijn vorige auto die ik 2 weken geleden heb verkocht en is een jaar oud, maar hij is perfect.
De accu is een Bosch S4 van 44Ah met een startstroom van 440 ampére.
Polen schoongemaakt en accu omgewisseld. Klusje van nog geen 10 minuten.

Probleem nu:
Na het starten op benzine schakelt de LPG-installatie na een tijdje zoals gewoonlijk over op LPG.
Even later schakelt hij weer terug op benzine en blijft dan op benzine lopen.
Als ik het LPG/benzine-schakelaartje een halve minuut op benzine zet en daarna weer op LPG, dan schakelt hij weer over naar LPG, om vervolgens na een paar minuten weer automatisch terug te schakelen naar benzine.
Probleem is dus begonnen na het vervangen van de accu.

Ik heb binnenkort een afspraak met een LPG-specialist voor een servicebeurt voor de LPG-installatie, omdat hij daar waarschijnlijk hard aan toe is.
Is bovenstaand probleem één van de gevolgen van het feit dat de installatie aan een beurt toe is, of is het vervangen van de accu de oorzaak van bovengenoemd probleem? Of is het gewoon toeval? Heel soms laat het motordiagnoselampje zich heel even zien. Starten gaan overigens perfect.

Vóór bovengenoemd probleem gaf de "uitleesmethode" van de gascomputer de knippercodes 43 en 45 aan. Betekenis: 43=drooggasafsluiter werkt niet en 45=mengsel langdurig te rijk. Volgens LPG-specialist zou een servicebeurt de grootste problemen moeten oplossen.

Auto: Opel Astra G 1.6 8v (X16SZR)
LPG-installatie: Koltec met vg392 verdamper.
Temperatuurmeter wijst tussen 80 en 90 graden aan, dus de bedrijfstemperatuur moet goed zijn.

Kan het zijn dat na het vervangen van de accu er iets opnieuw moet worden ingeprogrammeerd, of gereset? Zo ja, dan rij ik morgen even naar de Opeldealer. Of kan ik dat zelf doen?

Alvast bedankt.
Hans.

Geplaatst door

hwnmuijs (55)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

je zou zeggen toeval,ik had hetzelfde,en nu af en toe weer.
Ik heb toen het lpg verdeelhuis gereinigd,toen was het opgelost,alleen nu met de kou heeft ie het af en toe weer,maar nu schakelt ie wel weer zelf naar lpg terug,totdat de motor een tietsje warmer is,dan blijft ie het goed doen.
Hij schakelt meestal terug omdat de druk van het lpg dan te laag is,dan denkt ie dat de tank bijna leeg is zoals ik een beetje bgrijp hoe het werkt.
de gaatjes in het verdeelhuis zijn heel klein,dus een klein beetje vuil heeft al veel invloed.
Kijk maar eens op www.verdampere.nl dat is kees verhulst,hier ook op het forum bekend. Hij heeft mij destijds met mn vorige astra ook vreselijk goed geholpen. Ik denk dat ik hem voor mijn huidige astra ook maar eens ga contacten.

Ik heb al een afspraak met Kees Verhulst voor a.s. woensdag. Eens kijken wat hij kan vinden en oplossen. Ik hoor zo hier en daar positieve dingen over Kees en ook zijn antwoorden op mijn e-mailtjes ervaar ik als positief, dus mag hij zich van mij uitleven op mijn gasinstallatie.
Er zit weliswaar bij mij in de buurt (bijna in de achteruin) ook een LPG-specialist, maar die heeft tot op heden nog niet op mijn e-mail gereageerd.

Daarnet trouwens een stuk op benzine gereden in de sneeuw. Nou ja, in de file gestaan dan. Na een tijdje begon hij op benzine te bokken en in te houden en stationair onregelmatig te lopen. Als hij dreigt af te slaan dan geeft het motormanagement blijkbaar een dotje gas en loopt hij iets beter stationair totdat hij weer bijna afslaat etc. Als de auto daarna een minuutje of 10 uitgestaan heeft en je weer start, dan loopt hij weer keurig. Het LPG-probleem blijft nog dan wel bestaan, dus na een tijdje schakelt hij weer over op benzine. Soms heb ik het idee dat hij op LPG op 3 cilinders loopt, maar hij levert nog voldoende vermogen, dus het zal meer het idee zijn.

De bougies en bougiekabels zijn een week of 2 geleden vervangen voor nieuwe (Bosch FR7DC+ (oftewel +8) zou geschikt zijn voor LPG). Elektrodes afgesteld op 0.7mm.

Starten gaat nog steeds perfect. Zo goed zelfs dan de motor al aanslaat als de startmotor nog maar nauwelijks rondgedraaid is.

Grt,
Hans.

hwnmuijs 55

14 jaar

Wat betreft het bokken op benzine:

Ik heb het idee dat er iets bevriest. Bij koude start is er niets aan de hand. Als de motor op temperatuur komt begint de ellende. Bokken en inhouden op benzine en LPG. Zet ik de motor uit en start ik heb na een paar minuten, dan is er niets meer aan de hand. Op benzine tenminste. Het LPG-probleem blijft nog, maar dat wordt morgen door Kees verholpen. Hoop ik. Ik heb in Kees wel vertrouwen, maar in de auto steeds minder.

Bij een motorfiets heb ik al eens dergelijke benzineproblemen gehad. Daar was de oorzaak een bevroren carburateur. Dit is toen onder garantie opgelost door carburateurverwarming te monteren. Daarbij wordt er een soort gloeibougie in een daarvoor ontworpen gat in de carburateur geschroefd, die bij lage temperaturen de carburateur ijsvrij houdt.

De warme/koude luchtklep die bij het luchtfilterhuis zit lijkt te werken. Als ik aan het vacuümslangetje zuigt hoor je de klep bewegen.

Ik zal eens proberen het slangetje los te koppelen en kijken wat hij dan doet. Als het goed is moet de klep dan op stand "warme lucht" staan.

Kan de EGR-klep eventueel voor de problemen zorgen? Kan ik daarmee iets uitproberen door de stekker ervan los te koppelen?

Motormanagementlampje heeft zich niet meer laten zien onder het rijden. Lampje werkt wel (als het contact aanstaat).

hwnmuijs 55

14 jaar

Vandaag Bij Kees geweest.

Hij heeft het gasverdeelhuis schoongemaakt (wat nodig was), de gasdrukken afgesteld en een drooggasfilter gemonteerd.
De auto loopt nu stukken beter.
Ook heeft hij geconstateerd dat de lambdasonde defect is.
Ik heb nu een nieuwe lambdasonde in huis (Bosch 0 258 002 014).
Van de week er even inzetten en dan zouden de problemen opgelost moeten zijn.

hwnmuijs 55

14 jaar

das mooi,ik heb voor komende dinsdag een afspraak met kees,mn wagentje moet nou maar ns goed.
Is opzich een fijne wagen alleen door continu dat gelazer met het gas ben ik er nu wel een beetje flauw van.

[quote=hwnmuijs]Vandaag Bij Kees geweest.

Hij heeft het gasverdeelhuis schoongemaakt (wat nodig was), de gasdrukken afgesteld en een drooggasfilter gemonteerd.
De auto loopt nu stukken beter.
Ook heeft hij geconstateerd dat de lambdasonde defect is.
Ik heb nu een nieuwe lambdasonde in huis (Bosch 0 258 002 014).
Van de week er even inzetten en dan zouden de problemen opgelost moeten zijn.[/quote]
Lambdasonde is nu vervangen. Auto wilde nu niet meer op LPG lopen. Hij schakelt steeds terug naar benzine. De gascomputer (Koltec installatie) geeft knippercode "43" aan. Het gele motormanagmentlampje heeft op benzine heel even gebrand. Ik wil deze uitlezen, maar hoe moet dat precies? De uitleesaansluiting zit onder een klepje bij de handrem, maar moet ik aansluiting 6 verbinden met 5, of met massa?

Nu 2 dagen later springt hij niet meer terug op benzine en blijft hij dus wel op LPG lopen, al moet er niet te vroeg gejuichd worden.
Probleem:
Starten gaat perfect.
Accelereren gaat uitstekend. Geen misstap te bekennen. Bij constante snelheid begint hij in te houden. Laat ik dan even het gas los en trap hem weer in dan reageert hij goed, totdat hij weer op een constante snelheid zit en zo blijf je jojo'en. 120 km/u in 5e versnelling bij 3700 tpm op snelweg is geen probleem. Afzakken naar lagere snelheid in welke versnelling dan ook en het gelazer begint weer.
Op benzine hetzelfde verhaal, maar dan minder heftig. Bij stotteren het gaspedaal indrukken en hij gaat als een speer.
Zet ik de motor uit en na een paar minuten weer aan, dan zijn de problemen op benzine bijna weg. Probleem op LPG blijft.

De LPG-installatie heeft een onderhoudsbeurt gehad, waarbij het gasverdeelhuis is schoongemaakt en de verdamper is gecontroleerd en afgesteld, dus de LPG-installatie is verder in orde.

Zelf denk ik de ene keer aan bevriezing van iets, de andere keer aan één of andere sensor.
Mijn gevoel zegt op de één of andere manier "gasklephuis".

Ik ga de komende week het gasklephuis eens reinigen, hoewel deze er op het eerste oog best schoon uitziet, met een spuitbus Tecflow enginecleaner. Daar heb ik in het verleden goede ervaringen mee gehad. Mocht het dan nog niet goed zijn, dan zal ik bij Opel de boel eens laten uitlezen. Misschien dat er toch nog één of andere sensor niet goed is. De temperatuurmeter staat bij bedrijfswarme motor tegen de 90 graden aan.

Is er iemand die denkt te weten wat het probleem is dan hoor ik dat graag.
Een hint is ook welkom.

Alvast bedankt.
Hans.

hwnmuijs 55

14 jaar

je koelvloeistof loopt door de verdamper en zorgt ervoor dat ie niet bevriest. Als deze doorstroming niet goed is, kan de verdamper bevriezen. Zou het kunnen zijn dat je problemen toenemen met afnemende temperatuur?

sjaak10918 0
badge

14 jaar

[quote=sjaak10918]je koelvloeistof loopt door de verdamper en zorgt ervoor dat ie niet bevriest. Als deze doorstroming niet goed is, kan de verdamper bevriezen. Zou het kunnen zijn dat je problemen toenemen met afnemende temperatuur?[/quote]
Nee, juist bij warme motor lijkt het probleem erger dan bij koude motor.
De verdamper wordt goed warm (volgens mijn handen).

Ik zit zo eens te lezen op deze site en kom nogal eens gasklephuis, stappenmotor, EGR en opboren carterventilatie tegen.
Is dit ook voor mijn motor van toepassing (X16SZR)?

Grt,
Hans

hwnmuijs 55

14 jaar

Heb gisteren het gasklephuis schoongemaakt. Was nodig. Vooral de stappenmotor was erg vuil.
Van bovenaf op het gasklephuis gekeken zaten er 2 torxbouten in waarvan er één los zat. Ik heb ze vastgedraaid en de pakking die eronder zit lijkt nog heel. Van de twee koperkleurige moeren waar het gasklephuis mee vast zat was er één los. De voetpakking is nog heel.
De EGR-klep verwijderd en bekeken, maar ondanks wat corrosie aan de buitenzijde is hier niets bijzonders aan te zien.
Na de schoonmaak de accu losgekoppeld en rem ingetrapt om de boel te resetten.

Resultaat:
Starten gaat uitstekend.
Acceleratie op benzine en LPG is uitstekend.
Stationair op benzine is uitstekend.
Stationair op LPG is uitstekend totdat hij na een tijdje wat rauwer gaat lopen. Daarna schommelt het stationair toerental steeds meer, totdat de motor uit zichzelf een dot gas geeft en het toerental daarna weer tot rust komt. Totdat hij na een tijdje weer rauwer gaat lopen etc. etc.

Maar dan:
Als de auto op LPG staat en je rijdt een constante snelheid, dan kunnen er 2 dingen gebeuren:
1: De motor houdt lichtjes in, je hoort onder het dashboard een zacht klikje en hij schakelt over naar benzine (meest voorkomend) en blijft op benzine staan.
2: Of de motor gaat flink bokken. Als je dan even het gas loslaat en weer intrapt dan pakt hij weer goed op totdat punt 1 (of 2) zich weer herhaalt.

Als de auto op benzine met een constante snelheid rijdt dan lijkt het af en toe of hij iets inhoudt. Ik zeg al "lijkt", want ik heb de indruk dat het alleen maar het idee is, maar dat er in werkelijkheid niet aan de hand is.

De problemen doen zich vooral voor als de motor op bedrijfstemperatuur is.

Ik heb vanmiddag de storingscodes van het gele MM-lampje uitgelezen.
Hij gaf de knippercodes in deze volgorde:
1405
0170
0105
0120
Omdat ik na de schoonmaak bij draaiende motor om de beurt de stekkers van de EGR-klep, de TPS-sensor, de stappenmotor, de MAP-sensor en de drooggasafsluiter heb losgemaakt en weer vastgezet om te kijken hoe de motor er op reageert, denk ik dat de codes daarmee te maken hebben.

Ik heb zojuist de accu dus nog een keer losgekoppeld (ongeveer een uur) en de rem ingetrapt om de boel weer te resetten, maar hij blijft de volgende knippercodes aangeven:
1405
0170
0105
0120
Ik weet niet wat ze betekenen, maar er is blijkbaar het één en ander mis met de auto, of de codes zijn niet te resetten zonder uitleesapparaat.

De LPG-computer is wél gereset en geeft geen storingscodes meer aan (ondanks bovengenoemde problemen).

Resultaat bij loskoppelen van:
EGR-klep: niets merkbaar
TPS-sensor: niets merkbaar
Stappenmotor: motor gaat onregelmatig draaien.
Map-sensor: motor gaat onregelmatig draaien, zowel bij het loskoppelen van de stekker als bij loskoppelen van de vacuümslang.
Drooggasafsluiter: motor slaat af.

Gasverdamper wordt goed warm. Is met blote handen niet lang vast te pakken.

Gegevens:
- Opel Astra G 1.6i 8V (X16SZR).
- Gasinstallatie: Koltec met vg392 verdamper.
- Lambdasonde is enkele dagen geleden vervangen (Bosch 0 258 002 014), dus mag ik aannemen dat die in orde is.
- Bougies (Bosch FR7DC+ (+8) elektrodenafstand afgesteld op 0.7mm) en kabels zijn een week of drie geleden vernieuwd.
- Gasinstallatie heeft vorige week een servicebeurt gehad, waarbij de verdamper is gecontroleerd en afgesteld, het gasverdeelhuis is schoongemaakt en een drooggasfilter is gemonteerd.

SAMENGEVAT: grootste probleem is dus dat de auto niet op LPG wil blijven rijden. Als hij wel op LPG rijdt dan houdt hij in of bokt.

Iemand een idee? Of beter nog: een (of liever "dé") oplossing?

Bij voorbaat dank,
Hans.

hwnmuijs 55

14 jaar

Accu los om te resetten helpt niet bij de astra-G..

Dan zal je echt moeten resetten met geschikte apparatuur daarvoor.

Willem

Willem12089 0
badge

14 jaar

[quote=Willem12089]Accu los om te resetten helpt niet bij de astra-G..

Dan zal je echt moeten resetten met geschikte apparatuur daarvoor.

Willem[/quote]
Dus als ik het goed begrijp heb ik de codes zelf veroorzaakt door met draaiende motor om de beurt diverse stekkers los te halen en vast te zetten om te testen hoe de motor er op reageert.
Dus is er wat storingscodes betreft waarschijnlijk niets aan de hand.

Blijft over: het probleem van inhouden bij constante snelheid op LPG en weer overschakelen naar benzine (zie bericht #10).

Wie durft?

Grt,
Hans.

hwnmuijs 55

14 jaar

Ik vind het lijken op inspuiten van TE VEEL of TE WEINIG LPG..

als deze op benzine goed loopt, maar op LPG niet is het echt een LPG probleem..

Willem

Willem12089 0
badge

14 jaar

Vandaag bij de Opel-dealer geweest om de eerder door mij veroorzaakte storingscodes te laten resetten en te laten kijken wat er eventueel aan de hand zou kunnen zijn.

Volgens Opel is het de EGR-klep. Ik heb er nu een dichte pakking tussen gezet om de EGR-klep buiten werking te stellen.
Verbluffend wat een resultaat zo'n dun metalen plaatje heeft. Volgens Opel is het een noodoplossing. De Opel-dealer is ongeveer 3 tientjes duurder dan de automaterialenzaak, maar dan wordt hij wél gemonteerd en krijg ik er 2 jaar garantie op, dus ik denk dat ik binnenkort de EGR-klep maar door Opel laat vervangen.

Ik heb een proefrit gemaakt van zo'n 20km met stad, buitenweg en een stuk snelweg.
De motor loopt nu goed op benzine en LPG. Althans, als hij op LPG blijft staan.

Want dat probleem is er nog: Het irritante terugschakelen van LPG naar benzine bij constante snelheden. Rijdend in onze woonwijk, waar je geen ruimte hebt om constante snelheden te rijden blijft hij door het constant wisselen van gasgeven, remmen, overschakelen wel op LPG rijden. Stationair gaat hij na een tijdje ietwat onregelmatig lopen.
De LPG-computer blijft storingscode "43" (= werking drooggasafsluiter) aangeven. Als je bij draaiende motor de stekker ervan lostrekt slaat de motor af, dus de drooggasafsluiter lijkt wel te werken.

LPG-installatie (Koltec met vg392 verdamper) is zoals al eerder in dit topic vermeld pas geleden schoongemaakt, drooggasfilter gemonteerd en verdamper gecontroleerd en afgesteld.

Wie iets weet mag het zeggen

Bij voorbaat dank,
Hans.

hwnmuijs 55

14 jaar

Waarom bel je Kees niet even?

Hans4040 1240
badge vip badge

14 jaar

Ik heb Kees al een mailtje gestuurd met de bevindingen en resultaten.
Ik denk dat ik een keertje een afspraak met hem moet maken, maar de auto moet eerst op benzine goed functioneren alvorens Kees de LPG-storing kan zoeken.
Wat betreft benzine is het probleem volgens mij opgelost.

A.s. maandag gaat de auto naar de Opel-dealer voor een nieuwe EGR-klep. Het afdoppen heeft dus goede resultaten. Ik ben van mening dat bij alleen maar het afdoppen van de EGR-klep het motormanagement niet 100% de juiste emissiegegevens krijgt om het juiste mengsel in te spuiten. Of vergis ik mij daarin?
Tot nu toe (1/2 dag) rijdt de auto al stukken beter dan voorheen (afgezien van het terugschakelen naar benzine).

Intussen zijn reacties welkom.
Soms kunnen tips waarvan je zegt "hoe kom je er op?" een oplossing aandragen.

Bij voorbaat dank,
Hans.

hwnmuijs 55

14 jaar

Allereerst iedereen de beste wensen voor 2010.

Maar voor mij: Helaas, helaas. Op de één of andere manier is mijn auto waarschijnlijk van de duivel bezeten. Ik begin nu steeds meer spijt te krijgen dat ik mijn oude trouwe benzine-Seatje heb ingeruild voor dit kreng.

Toen ik eergisteren voor nood een dichte EGR-pakking (origineel Opel) had gemonteerd reed de auto goed. Ook als hij eventjes op LPG reed voor hij uit zichzelf weer naar benzine overschakelde reed hij goed. Bij de paperclipmethode geeft hij code 1405 (= EGR-klep) aan , maar dat is logisch, want die is kapot en wordt a.s. maandag vervangen.

Maar dan gisteren:
's morgens 5.45u. buiten temp. +1 graad, lichte regenval/ijzel: Koude start en stationair perfect. Eerste kilometer zoals gewoonlijk op benzine perfect. Overschakelen naar LPG goed. na korte tijd begint de motor in te houden en te bokken, maar hij blijft nu wél op LPG rijden. Als je gas loslaat en weer gas geeft pakt de motor goed op. Als je bij het inhouden juist meer gas geeft, dan pakt hij wat moeilijker op. Lijkt dan of hij wat gesmoord wordt. Dan maar op benzine zetten. Maar!!! Nu begint hij ook op benzine in te houden en te bokken. Geef je gas bij dan pakt hij goed op. Warm stationair op LPG onregelmatig totdat stappenmotor een dotjes gas geeft. Daarna eventje goed, totdat hij weer onregelmatig gaat lopen. Stationair op benzine licht onregelmatig.
Dus zo maar naar mijn werk gereden.

's middags 15.10u. buitentemp. +1.5 graad. Droog. Koude start en stationair perfect. Eerste kilometer op benzine zoals gewoonlijk perfect.
Oveschakelen naar LPG goed. Daarna begint het gesodemieter weer, maar blijft wél op LPG staan. Dan maar weer knop omzetten naar benzine. Auto gaat op benzine steeds beroerder rijden. Zodra je het gaspedaal iets minder intrapt houdt hij in. Als je dan langzaam het gaspedaal steeds verder intrapt, dan blijft hij inhouden totdat het gaspedaal helemaal onderin zit. Pas dan accelereert hij weer voluit. Optrekken daarentegen met half ingetrapt gaspedaal gaat wel goed totdat je een constante snelheid bereikt.
Als de motor inhoudt lijkt hij op 3 cilinders te lopen. Bij accelereren loopt hij op 4 cilinders en heeft dan ook zijn volledige vermogen beschikbaar.

Wat is er al gedaan:
- Bougies zijn een week of 4 geleden vervangen. Het zijn voor LPG geschikte bougies van Bosch, typenr.: FR7DC+ (ookwel +8 genoemd) met één massa-elektrode. Elektrodeafstand afgesteld volgens Boschadvies op 0.7mm (standaard staan ze op 0.9mm).
- Bougiekabelset is daarbij ook vervangen.
- LPG-installatie servicebeurt bij Kees.
- EGR-klep afgedopt in afwachting van een nieuwe.
- Lambdasonde vervangen
- Bedrijfstemperatuur is ongeveer 85 graden volgens temp.meter op dashboard. Kachel wordt goed warm (fijn met dit weer).

Storingscode MM:
- 1405 =(EGR-klep). Logisch. Is kapot.

Storingscodes Koltec-gascomputer:
- 43 (= drooggasafsluiter)
- 45 (= mengsel langdurig te rijk)

De gasinstallatie wil ik nu niet meteen de schuld geven omdat hij op benzine nu steeds beroerder gaat rijden.

Het motorblok zelf lijkt mij in orde. Afgezien van een olielekkage bij de carterpanpakking is er nauwelijks olieverbruik. Verder géén koelvloeistofverbruik. Motor kan goed lopen. Bewijs is geleverd bij koude start en accelereren.

Kunnen er sensoren, schakelaars, sondes, bobine etc. kapot zijn die geen storingscodes achterlaten?

Kan er (ook op benzine) iets bij de luchtinlaat bevriezen (de waterslang op het inlaatspruitstuk wordt gewoon warm)?

Wie o wie heeft er een idee waar ik nu weer zou kunnen gaan zoeken alvorens ik de Opel-dealer er op loslaat tegen een behoorlijk uurtarief?

Bij voorbaat dank,
Een inmiddels steeds wanhopiger wordende Hans.

hwnmuijs 55

14 jaar

Is de inlaatspruitstuk pakking niet lek? Als de motor koud is merk je het niet zo, maar naar mate deze opwarmt kan hij steeds beroerder gaan lopen. Controleer dat eens.

saltastic 0
badge

14 jaar

Kan ik dat zo zien of testen zonder de boel los te halen?
Is boutjes aantrekken voldoende?
Als de boel toch los moet kan ik misschien net zo goed meteen een nieuwe pakking er tussen plaatsen.
Welke maat dop past er op die stervormige (buitentorx) boutjes?

Vreemd dan dat hij na het afdoppen van de EGR-klep wél een tijdje goed heeft gelopen. Of was dat gewoon toeval?

Iemand naar aanleiding van bericht #17 nog andere ideeën, of juist dezelfde ideeën?

Bij voorbaat dank,
Hans.

hwnmuijs 55

14 jaar

Je kunt het controleren door bijv remmenreiniger te spuiten tussen het motorblok en het spruitstuk.
als de motor merkbaar anders gaat lopen dan kun je ervan uitgaan dat deze lek is.
je heb tegenwoordig dacht ik een ander pakking ertussen zitten. de oude een groene papieren pakking en de nieuwe zijn van metaal. voor het controleren zelf hoef je niets los te halen, je kan wel effen het kunstof deksel van het gasklephuis verwijderen zodat je overal goed bij kan komen om te spuiten.

saltastic 0
badge

14 jaar

Ik heb een paar dagen geleden bij het monteren van de dichte EGR-pakking volgens mij wel iets groens zien zitten tussen het spruitstuk en de kop. Het ziet er een beetje verfrommeld uit (dat wat er een beetje tussenuit steekt dan).

Ik moet het nog testen, maar misschien dat we in de goede richting gaan komen.

Alvast bedankt,
Hans.

hwnmuijs 55

14 jaar

als het er verfrommel uitziet zou daar de oorzaak nog wel eens kunnen liggen... dan is de kas dat valse lucht word gepakt aanzienlijk aanwezig..

Willem

Willem12089 0
badge

14 jaar

[quote=Willem12089]als het er verfrommel uitziet zou daar de oorzaak nog wel eens kunnen liggen... dan is de kas dat valse lucht word gepakt aanzienlijk aanwezig..

Willem[/quote]
Bij het accelereren loopt hij juist goed.
Als de inlaatspruitstukpakking inderdaad de oorzaak zou kunnen zijn, is het dan niet zo dan hij bij het accelereren alleen maar beroerder moet gaan lopen?
Hij zuigt dan als het goed is juist harder de valse lucht aan (mijns inziens).

Grt,
Hans.

hwnmuijs 55

14 jaar

Bij accelereren word juist lucht aangezogen door de geopende gasklep, en word de vacuum minder als met gesloten gasklep (deze zorgt immers voor de vacuum), en juist hoe meer gas je geeft hoe minder last je van een lek inlaatspruistuk hebt.

Zeker bij motoren welek via map de luchtmeting hebben zoals deze X16SZR.

Willem

Willem12089 0
badge

14 jaar

ik zit aan iets geks te denken, wat gebeurd er als de sensor van de gastank aangeeft dat hij leeg is, schakelt hij dan ook automatisch over op benzine ? als dat het geval is dan zou daar het probleem wel eens kunnen liggen.

Mark

pe3hmp 0
badge

14 jaar

Geen idee. Het overschakelen naar benzine lijkt nu over (al wil ik niet te vroeg juichen).
Alleen begint hij nu op benzine ook steeds beroerder te lopen.

Grt,
Hans.

hwnmuijs 55

14 jaar

Update:

Afgelopen zaterdag naar mijn werk gereden.
Koude motor oké, warme motor weer hopeloos en schakelde niet terug naar benzine.
's middags terug naar huis gereden en motor liep vrijwel probleemloos, maar schakelde wel weer automatisch terug op benzine.

Afgelopen zondag op en neer gereden naar mijn werk.
Koude motor oké, warme motor weer hopeloos en schakelde niet terug naar benzine.

Voor overige details zie bericht #17.

Straks ga ik naar de Opel-dealer voor een nieuwe EGR-klep en zal ik gelijk vragen of ze iets over de inlaatspruitstukpakking kunnen zeggen.

Grt,
Hans.

hwnmuijs 55

14 jaar

Net bij Opel-dealer geweest voor een nieuwe EGR-klep.
Helaas was deze nog niet binnen en waren ze vergeten mij te bellen.
Daar kwamen ze pas achter toen de oude klep al gedemonteerd was.
Dus de oude er weer op en naar huis.
Vreemd genoeg liep de auto best goed toen hij uit de garage kwam.
Maar, je raad het al als hij "best goed" loopt, dan schakelt hij weer terug naar benzine.

Thuis maar met remmenreiniger aan de gang geweest bij het inlaatspruitstuk voor zover je er een beetje bij kunt. De bovenstste rij moeren heb ik een klein tikje kunnen aandraaien, maar het heeft geen effect.
Als ik remmenreiniger op het inlaatspruitstuk en langs het gasklephuis spuit merk ik weinig aan de motor. Hij blijft stationair op LPG wat schommelen. Dat wordt steeds erger totdat de stappenmotor even een dot gas geeft en de boel weer tot rust komt (voor even).
Op benzine is het veel minder merkbaar.
Ik twijfel dus over de inlaatspruitstukpakking. Ik hoop dat deze heel is, want ik zou niet weten hoe ik in vredesnaam bij de onderste moeren van het inlaatspruitstuk zou moeten komen. Hij is waarschijnlijk al eens vervangen, want op het zichtbare deel van de pakking staat "REINZ" en bij nadere inspectie ziet hij er nog best redelijk uit.
Het eerder vermelde verfrommelde uiterlijk van de pakking blijkt alleen een lichte vervorming van het verbindingsgedeelte tussen 2 cilinders in te zijn.

Verder zo hier en daar wat massa-aansluitingen aan het motorblok losgehaald, schoongemaakt en weer vastgezet (zonder resultaat overigens).
De warme luchtklep van het luchtfilterhuis getest en deze werkt.
Via de paperclipmethode het de storingscodes nog eens opgevraagd.
Hij geeft code: 1405 (=EGR algemene storing). Klopt, die is kapot.
Ook geeft hij, sinds gisteren het gele MM-lampje heel even gebrandt heeft toen hij ging stotteren, code 0170 (=lambdasonde mengsel arm of rijk). Vreemd, die is nieuw.

Ik zal nu dus nog even moeten wachten op een nieuwe EGR-klep, al heb ik er geen vertrouwen meer in dat die nog iets op gaat lossen. Waarschijnlijk zal alleen mij portemonee wat lichter worden. Maar ja, we wachten af. Misschien zijn de wonderen de wereld nog niet uit.
Intussen zal ik mijn wanhoop nog een beetje moeten onderdrukken.

Mocht iemand tips hebben over hoe je bij de (onderste) moeren van het inlaatspruikstuk moet komen, dan hoor ik dat graag, want gezien dat probleem wil ik dat niet aan de dealer overlaten á € 90,- per uur, maar dan zou ik zelf de pakking willen vervangen. Er zitten aan de onderzijde ook nog eens LPG-aansluitingen die vanaf het verdeelhuis komen, dat is ooit eens gemonteerd, dus iemand heeft er ooit bij gekunt.

Als iemand naar aanleiding van dit bericht en bericht #17 nog andere mogelijke oorzaken denkt te weten dan hoor ik het heel graag.
Hij moet binnenkort APK gekeurd worden, dus de emissie zal in orde moeten zijn (was bij vorige keuring een adviespunt).

Ik begin er zo langzamerhand moedeloos van te worden.

Alvast bedankt,
Hans.

hwnmuijs 55

14 jaar

Ik kan het niet laten om toch weer eens onder de motorkap te kijken.

Hij is bijna niet te zien, maar hij brengt me op een idee:
Aan de achterzijde van het inlaatspruit in de buurt van de dynamo zit een sensor met een stekkertje met 2 aansluitingen.
Volgens mij is het een temperatuursensor.
Is deze voor de temperatuurmeter in het dashboard, of voor het motormanagement?

Kan deze eventueel een oorzaak zijn van mijn in bericht #17 en #28 vermelde problemen?

(Bij mijn Seat veroorzaakte de temp.sensor startproblemen.
De VAG-tester van de Seat-dealer gaf aan dat alles in orde was, dus géén storingen en het MM-lampje brandde ook niet dus volgens de auto zelf was ook alles in orde. Toch was toen de temp.sensor kapot. Daar ben ik achter gekomen door er een andere in te zetten.)

Grt,
Hans.

hwnmuijs 55

14 jaar

die is inderdaad voor de motorcomputer en zou best wel eens problemen kunnen geven.
Hij kost niet veel dus kan nooit kwaad om te vervangen.
Doe het wel met koude motor zodat er geen druk op het koelsysteem staat.

Update:

Vandaag mijn nieuwe EGR-klep met bijbehorende pakking opgehaald bij de dealer.
Om niet te lang te wachten op een afspraak heb ik deze zelf in de auto gezet.
Tevens een nieuwe thermoschakelaar achterin het spruitstuk gedraaid (zie bericht #29).
Accuklemmen los en rem intrappen om de boel te resetten (is mij ooit verteld).
Storingscodes van de auto blijven er dan nog wel in staan.
Storingscodes van de Koltec gascomputer zijn er wel uit.

Proefritje gemaakt van ongeveer 10km.
Eerste vreugde duurde ongeveer 2 straten.
Toen begon hij weer in te houden en te bokken. Misschien dat hij iets te snel naar LPG schakelde bij -1.5 graad.
Doorgereden om de motor op temperatuur te krijgen.
Toen hij weer inhield heb ik het gaspadaal op de vloer gehouden, maar het toerental bleef teruglopen.
Toen hij naar 500 toeren was teruggelopen en bijna afsloeg pakte hij ineens weer vol op.
Daarna een stukje op benzine gereden en hier hield hij ook in. Als ik dan het gaspedaal ietsjes verder intrap pakt hij weer op.
Of als hij op benzine begint te bokken het gaspedaal in deze stand stilhouden en na eventjes bokken pakt hij vanzelf weer op.

Tijdens het proefritje op LPG gaat in de gas/benzineschakelaar het lampje even branden als je het gaspedaal loslaat en als je weer gas geeft gaat het uit.
Één keertje heeft dat lampje even gebrandt toen tijdens het rijden de motor iets inhield.
Hij is nog niet uit zichzelf naar benzine overgeschakeld.
Na het proefritje geeft de Koltec gascomputer de codes: "43" (=draaggasafsluiter) en 45 (te rijk mengsel aan).

Conclusie: De problemen zijn er nog steeds, maar het lijkt iets minder. Alleen nog niet acceptabel genoeg.

Ik heb al een nieuwe inlaatspruitstukpakking in huis, maar ik moet eerst nog eens zien hoe ik bij de onderste moeren van het spruitstuk moet komen (iemand advies?).

De komende dagen even aankijken hoe de auto zich houdt.

Ondertussen zijn oplossingen, tips, adviezen, wijze raad etc. welkom.

Grt,
Hans.

hwnmuijs 55

14 jaar

meestal ziiten de klepjes van de gasinjectoren ervoor (die zwarte plastic dingen) die zitten geklikt en zijn er met wat beleid zo af te halen,dan kan je er meestal al een stuk beter bij,ik moest bij mijn vorige astra (x16szr 1999) toch van onderaf de moeren loshalen.

[quote=patje kadettje]meestal ziiten de klepjes van de gasinjectoren ervoor (die zwarte plastic dingen) die zitten geklikt en zijn er met wat beleid zo af te halen,dan kan je er meestal al een stuk beter bij,ik moest bij mijn vorige astra (x16szr 1999) toch van onderaf de moeren loshalen.[/quote]
Hoe moet ik die klepjes losmaken?
Kan ik ze zo lostrekken, of zitten er ergens clipjes, of vergrendelingen, of moet ik ze loswippen met een schroevendraaier, of wat dan ook.
Als ik zo kijk lijkt het alsof je een steeksleutel nodig hebt, maar daar is geen ruimte voor.

Kun je er verder van onder af beter bij de moeren van het spruitstuk komen?
Is een dop 13 met verlengstuk en ratel voldoende?

De nieuwe inlaatspruitstukpakking is van metaal (Reinz). De oude is een soort kartonachtig materiaal (ook van Reinz), maar is iets dikker dan de nieuwe metalen pakking. Maakt dat iets uit?

Motor is X16SZR.

Grt,
Hans.

hwnmuijs 55

14 jaar

ze zitten er gewoon ingeklikt,althans bij mij wat dat wel zo.
de kunststof klepjes zitten dan in de metalen injectoren geklikt,ik hed aan 2 kanten een schroevedraaiertje ertussen gezet en voorzichtig wrikken,zodat ie niet breekt.
met een Dop met ratel en dop 13 en ook een kniestukje moet je er bij kunnen.

[quote=patje kadettje]ze zitten er gewoon ingeklikt,althans bij mij wat dat wel zo.
de kunststof klepjes zitten dan in de metalen injectoren geklikt,ik hed aan 2 kanten een schroevedraaiertje ertussen gezet en voorzichtig wrikken,zodat ie niet breekt.
met een Dop met ratel en dop 13 en ook een kniestukje moet je er bij kunnen.[/quote]
Ik ga het eens proberen. Alleen nog even afwachten op wat beter weer. Nu vriezen mijn vingers vast aan het gereedschap.

Grt,
Hans.

hwnmuijs 55

14 jaar

Update:

Na het vervangen van de EGR-klep en de thermosensor van het inlaatspruitstuk een dag of drie gereden en aangekeken hoe hij reageert.

Hij schakelt niet meer terug naar benzine (afkloppen).
Rijdt of LPG en benzine nog steeds met schokken en inhouden bij een constante snelheid.
Het is wel een stukje minder geworden dan vóór het vervangen van bovengenoemde onderdelen, maar nog niet acceptabel genoeg.
De inlaatspruitstukpakking heb ik al in huis, maar ik moet even kijken wanneer ik die ga vervangen. Ik denk maar bij een beurtje in de doe-het-zelf-garage als ik er nog tijd voor heb.

Overige info:
- De motortemperatuur: vanaf koud loopt de meter op tot ca. 92 graden. Daarna valt de meter binnen 20-30 sec. terug naar ca. 82 graden (waarschijnlijk opent de thermostaat dan). Daarna loopt de temperatuur langzaam op totdat hij rond 88 graden blijft staan. Bij gebruik van kachel loopt de temperatuur nog langzamer op en blijft dan rond de 85 graden hangen. Lijkt mij verder in orde, of heeft iemand een andere mening. Kachel werkt goed. Je zult geen kou lijden.
- Bougies: bougies van cilinder 1,2 en 3 zijn mooi wit. Cilinder 4 is lichtbruin.

Weet verder iemand hoe ik zelf met behulp van een multimeter de bobine en de lambdasonde (welke aansluitingen) kan controleren en welke waardes die dan moeten hebben en op welke stand de multimeter moet staan.

Uitlezen bij de dealer is natuurlijk ook een mogelijkheid, maar de ervaring heeft in het verleden geleerd, dat onderdelen waar de uitleescomputer geen fout in vindt toch defect kunnen zijn. Laatst bij mijn Seat. Computer zegt alles OK, maar er was toch een sensor defect.

Grt,
Hans.

hwnmuijs 55

14 jaar

[quote=hwnmuijs]Update:

Na het vervangen van de EGR-klep en de thermosensor van het inlaatspruitstuk een dag of drie gereden en aangekeken hoe hij reageert.

Hij schakelt niet meer terug naar benzine (afkloppen).
Rijdt of LPG en benzine nog steeds met schokken en inhouden bij een constante snelheid.
Het is wel een stukje minder geworden dan vóór het vervangen van bovengenoemde onderdelen, maar nog niet acceptabel genoeg.
De inlaatspruitstukpakking heb ik al in huis, maar ik moet even kijken wanneer ik die ga vervangen. Ik denk maar bij een beurtje in de doe-het-zelf-garage als ik er nog tijd voor heb.

Overige info:
- De motortemperatuur: vanaf koud loopt de meter op tot ca. 92 graden. Daarna valt de meter binnen 20-30 sec. terug naar ca. 82 graden (waarschijnlijk opent de thermostaat dan). Daarna loopt de temperatuur langzaam op totdat hij rond 88 graden blijft staan. Bij gebruik van kachel loopt de temperatuur nog langzamer op en blijft dan rond de 85 graden hangen. Lijkt mij verder in orde, of heeft iemand een andere mening. Kachel werkt goed. Je zult geen kou lijden.
- Bougies: bougies van cilinder 1,2 en 3 zijn mooi wit. Cilinder 4 is lichtbruin.

Weet verder iemand hoe ik zelf met behulp van een multimeter de bobine en de lambdasonde (welke aansluitingen) kan controleren en welke waardes die dan moeten hebben en op welke stand de multimeter moet staan.

Uitlezen bij de dealer is natuurlijk ook een mogelijkheid, maar de ervaring heeft in het verleden geleerd, dat onderdelen waar de uitleescomputer geen fout in vindt toch defect kunnen zijn. Laatst bij mijn Seat. Computer zegt alles OK, maar er was toch een sensor defect.

Grt,
Hans.[/quote]
Niemand?

Of blijft de inlaatspruitstukpakking nog steeds de hoofdverdachte?

Even over de bougies.
Standaard horen er bougies in met 2 massa-elektrodes.
De oude bougies die ik eruit haalde waren met één massa-elektrode (origineel voor GM gemaakte Bosch WR7DC)
Ik heb ze vervangen voor Bosch FR7DC+ (oftewel +8) met één massa-elektrode. Zouden speciaal voor LPG geschikt zijn.

Zou het probleem misschien bij het aantal massa-elektrodes kunnen liggen?
Is dan misschien de Bosch FR91X met 4 massa-elektrodes een te overwegen alternatief?

Grt,
Hans.

hwnmuijs 55

14 jaar

ik zou niet weten of je hte probleem ermee opllost, maar de X16SZR draait normaal op bougies met 2 massa elektrodes.

Willem

Willem12089 0
badge

14 jaar

in een andere auto op gas werden deze bougies mij afgeraden omdat gas heter verbrandt en er dan meer kans is op afbrekende bougie puntjes ( en de logische vervolgschade )

sjaak10918 0
badge

14 jaar

Gisteren heb ik de auto een beurt gegeven bij de doe-het-zelf-garage hier in de buurt.

Tevens heb ik ook de uitlaat (APK-afkeur) en de carterpan (lek) vervangen.

Voor het vervangen van de pakking van het inlaatspruitstuk had ik i.v.m. mijn werk geen tijd meer.
De onderste bouten van het spruitstuk zijn onbereikbaar. Het is misschien wel te doen, maar zal een tijdrovend karwei worden.

Wel nog even de "remmenreinigertest" gedaan langs de pakking.
Zonder resultaat overigens. Als de motor stationair begint te stotteren en ik spuit langs de pakking, treedt er géén verandering op.
Daardoor ben ik van mening, dat de pakking waarschijnlijk nog heel is.

Opvallend is wel dat de auto bij het naar huis rijden (na 2,5 uur in de warme garage gestaan te hebben) het perfect deed.
Enkele weken terug was dat ook zo toen hij even bij de Opel-dealer binnen had gestaan.

's Avonds van werk naar huis (buiten gestaan bij 0,5 graad) weer bokken en inhouden.

Ik ga zometeen even een goed werkende bobine uitproberen.

Grt,
Hans.

hwnmuijs 55

14 jaar

Daarnet een werkende leenbobine geplaatst.

Eerste ritje verliep redelijk. Tweede ritje verliep goed.
Omdat ik de accu eruit gehaald had om er beter bij te kunnen heb ik op advies van een kennis alleen maar op benzine gereden.
Dit zou nodig zijn om het motormanagement de tijd te geven om alle gegevens van de diverse sensoren opnieuw in te stellen.
Het klinkt logisch. Temeer ook omdat de motor op het eerste ritje met zijn stationair toerental aan het rommelen was, terwijl het tweede ritje het stationair toerental goed was.

Klopt het bovenstaande dus?

Ik zal vandaag voor de zekerheid dus alleen nog maar op benzine rijden.

De eerste resultaten zijn dus positief (afkloppen).
Ik ben benieuwd wat hij op LPG zal doen.

Ik laat het nog wel weten.

Grt,
Hans.

hwnmuijs 55

14 jaar

Helaas, helaas, om hysterisch van te worden.

Gisteren perfect gereden. Vanmorgen al weer wat minder.

Auto net APK laten keuren.
Afgekeurd op te hoge lambdawaarde bij viergastest.
Naar Opel geweest, maar die hadden geen tijd en begonnen zonder de auto gezien te hebben al over ingesleten klepzittingen en een kop die er waarschijnlijk af moet etc. en waarschijnlijk volgende week donderdag pas tijd hebben.

Ik terug naar Tilburg naar Richie. Een plaatselijke expert in auto-elektronica.
Oude fouten gereset en een proefrit gemaakt. Daarna weer uitgelezen en er zaten géén fouten meer in.
Diverse sensors getest en die waren oké.

Vóór de proefrit was de lambdasonde goed. Deze gaf een getal aan van om en nabij de 600 (geen idee wat voor 600, maar zou goed zijn).
Na de proefrit waarbij hij wéér inhield gaf de lambdasonde een getal aan van rond de 150.
Hij zou te weinig benzine krijgen en lijkt over te slaan. Bovendien stinken de uitlaatgassen verschrikkelijk.

Morgen gaat hij weer naar Richie voor een uitgebreidere test. Hij denkt misschien ergens een slecht contact.
Ik zal het resultaat even afwachten en als het niet opgelost kan worden, dan gaat de auto de deur uit en is het waarschijnlijk mijn laatste Opel geweest. Ik ben er eigenlijk helemaal klaar mee.

Ik laat het nog wel weten.

Grt,
Hans.

hwnmuijs 55

14 jaar

heb het hele verhaal eens doorgelezen. Wat er nog niet geprobeerd is om te testen of de auto wel echt op 1 brandstof rijdt. (en niet op benzine en gas tegelijk) .

En controleer eens of je benzine/gas schakelaar wel goed schakelt (een slecht contact binnenin de schakelaar kan ook voor rare varierende storingen zorgen)

sjaak10918 0
badge

14 jaar

Auto na laten kijken door een auto-elektronicaspecialist.

Géén foutcodes.
Alle sensoren werken.
Lambdasignaal wordt ergens door gestoord. Waarschijnlijk door gascomputer.
Volgens Kees uit Helvoirt is dit waarschijnlijk niet mogelijk en zou het de benzinecmputer kunnen zijn.

Ik heb inmiddels denk ik de oplossing gevonden:
Ik ga de auto waarschijnlijk inruilen. Ik ben hem nu echt kotsbeu.

Grt,
Hans.

hwnmuijs 55

14 jaar

Probleem opgelost.

De auto is ingeruild.

Nu een Seat Cordoba Vario aangeschaft op benzine.
Incl. nieuwe APK, grote beurt, nieuwe koppeling + kabel en 2 nieuwe banden.
Mijn Opel gaat rechtstreeks door naar de handel en ik kreeg desondanks nog best een aardig bedrag terug, al heb ik er wel het één en ander in geïnvesteerd.

Hopelijk heb ik met de Seat meer geluk en is mijn Opel-leed snel vergeten.
Met mijn eerdere ervaringen met Seat moet dat wel lukken.

Wat het probleem uiteindelijk geweest is zal ik waarschijnlijk nooit weten en ik wil het eigenlijk niet eens meer weten.

Verder nog iedereen bedankt voor het meedenken en de tips etc.

Met vriendelijke groet,
Hans.

hwnmuijs 55

14 jaar

ja dan moet je naar probleem car seat

maar evengoed succes
mvg willem2

kleijn 0

14 jaar

ik had hetzelfde probleem met een opel vectra probleem was een drukregelaar op de verdeler

vectrag3 0
badge

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.