close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel Opel combo: Mijn Opel Combo wilt niet meer starten.

Bouwjaar: 1996

Mijn combo starte al wat slechter de laatste tijd, maar nu doet hij het echt niet meer. Ik hoor alleen een klik.
Mijn eerste gedachte was dat het de accu was. Gek genoeg doet alles het nog prima; verwarming, radio, groot licht, knipperlichten, claxon. En dat allemaal tegelijk. Als ik hem probeer te starten dan zwakken de lichten niet eens af.
Dus de accu is nog helemaal vol? Ik heb geprobeerd met startkabels, maar dat gaf ook geen resultaat.

Komt dit probleem iemand bekend voor?

mvg en bvd gerry.

Geplaatst door

comboo1780 (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Zit hier niet een kapje op de startmotor aan de achterkant??? Die dient als bescherming???

Dan wordt het wel ff lastig denk ik met de extra kabels...

MartijnGR 0
badge

19 jaar

startmotor defect of slechte massa
leg eens een startkabel van de accu (-)
naar de motor (massa) dan nog eens starten

Pjotr

Pjotr 156 0

19 jaar

De massa zit ergens aan de versnellingsbak naar je auto (volgens mij linkerkant ter hoogte van het wiel).

Hoor je een duidelijke klik als je start en komt die bij het de motor weg? Dan is dat vast je startrelais van de startmotor. Anders zou het ook nog je gloeirelais kunnen zijn, als het een diesel is...

Zou het ook nog het contactslot kunnen zijn.... ik zou hem wel ff bekijken, ik heb wellus meegemaakt dat de auto bleef starten, ook door een stuk contactslot, meten = weten immers.

Wil de motor wel gewoon lopen als je hem aandrukt?

Vroeger wilden de startmotor nog wellus op een doodpunt staan en dan moet je ff je auto verdrukken en dan deedtie het weer, zal hier wel niet het geval zijn...

MartijnGR 0
badge

19 jaar

Bedankt voor jullie reacties.

Het is idd een diesel. En ik hoor een een duidelijke klik/ploep als ik contact omdraai en een zachte klik als ik het contact weer loslaat.

Ik heb massa gecontroleerd en daar ligt het niet aan. Ook in de versnelling zetten en heen en weer duwen een stukje helpt ook niet. Ik kan heb wel (met een paar man natuurlijk) aanduwen, dan loopt hij prima.

Dan zal het blijkbaar wel een relais zijn. Ik kan hem over een paar dagen pas naar de garage brengen. Als iemand nog ideeen heeft wat het ook kan zijn, hoor ik het graag.

bedankt iig.

comboo1780 0

19 jaar

Het lijkt erop dat alles goed is behalve je startmotor... Ik vind het alleen opmerkelijk dat je lampen niet in sterkte afnemen als je start, zou toch moeten ook al is de startmotor stuk(dan zou die nog meer stroom trekken lijkt mij...).

Als het een 1.7D is zit je startmotor aan de achterzijde van de motor(gezien van de voorkant van de auto).
Hier loopt ook een kabel naar toe.... zijn de kabel bij de accupolen ook goed schoon, ook de extra kabels bij de klemmen?

Zit er ook geen zekering tussen/op je startrelais?? Ik kan hier niet in de manual kijken.... ben nu niet thuis nl.

MartijnGR 0
badge

19 jaar

Je accu is leeg of kapot,misschien laad de dynamo niet goed bij.

Hans

Hans4037 0
badge

19 jaar

Een diesel vraagt idd veel stroom.. dus lampen ed kunnen het nog wel doen maar starten ho maar... ik heb gelezen dat je ook startkabels hebt gebruikt, hoe dik waren deze?

Normaal gesproken tikt het relais pas als de accu erg leeg is...
Maar een accu/ dynamo check kan nooit kwaad. Tijdens het koude weer trekken veel accu's het niet meer omdat de capaciteit erg af neemt met koud weer.

MartijnGR 0
badge

19 jaar

Als je lichten gewoon fel branden en niet dimmen als je probeert te starten en je hoort wel de klik van het startmotorrelais dan weet je dat de startmotor geen stroom trekt. Dit kan doordat het startrelais geen contact maakt (contacten ingebrand),de startmotor een onderbreking heeft (aansluiting los of koolborstels helemaal versleten) of de minverbinding met de akku niet goed is.
Verbind met een schroevendraaier de twee dikke boutverbindingen op het startrelais. Pas op, kan lekker vonken. Gaat de startmotor nu heel hard draaien dan is het startrelais overleden. Draait 'ie niet, doe dan dit:
Maak met een (hele) dikke startkabel een verbinding tussen het motorblok en de minpool van de akku. Probeer te starten. Start 'ie dan wel dan is de massaverbinding niet goed. Start 'ie niet dan moet je de startkabel aansluiten op de dikke bout op het startrelais waar de kabel naar de akku op zit. De andere kant van de startkabel sluit je aan op de pluspool van de akku. Probeer te starten. Start 'ie dan wel dan is de pluskabel niet goed. Start 'ie nog niet en de lampen blijven even fel branden als je probeert te starten dan is met zekerheid de startmotor zelf kapot. Een ruilstarter is vrij voordelig. Zelf eronder zetten is bij deze motor een aardige klus.
Succes en laat eens horen hoe het afgelopen is.
Paul

Paulus8636 0
badge

19 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Combo of stel zelf een nieuwe vraag.