Beste Forum leden,
Gistermiddag ben ik druk bezig geweest met het inbouwen van een actieve subwoofer in mijn opel corsa.
Dat ging allemaal probleemloos. (dit keer geen kortsluiting veroorzaakt bij mijn autoradio....)
Gisteravond toen ik op de snelweg reed met lekker geluid ging er een lampje op mijn dashbord branden met een icoon van een motorblokje met een bliksemschicht er in.
Het vreemde is..
Als ik volume van mijn auto radio wat harder heb en dat de sub ook zijn werk doet gaat het lampje branden als ik 120KM/H rijdt en verliest hij daarna zijn vermogen (safe mode van de motor?)
MAAR,, als ik de volume zacht heb tot bijna uit zodat de subwoofer zijn werk niet hoef te doen, kan ik door rijden tot 130 - 140 zonder problemen.
Deze ochtend toen ik naar werk reed, heb ik ook getest of lampje gaat branden bij de aantal KM/h of bij het aantal toeren. Bij een aantal stoplichten door getrokken tot 3000 - 4000 toeren en daarmee gaat het lampje niet branden.
Nu heb ik het vermoeden dat mijn subje te veel stroom vreet of kunnen er nog andere oorzaken zijn?
Is het schadelijk dat ik hiermee door rijdt ik kan de auto nu moeilijk missen.
Ik hoor graag van jullie.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Het is idd mogelijk dat de Sub (Te) veel stroom vraagt en hierdoor andere verbuikers (byv. ECU etc..) te weinig krijgen (spannings-dip)
(Ervan uitgaande dat de Sub goed aangesloten is ) .
Je kunt het beste de Sub volledig afkoppelen om op deze manier te testen of het Check Engine lampje dan idd niet meer aan gaat tijdens het rijden .
Op deze manier kom je er achter of het niet "toevallig" een andere storing betreft.
*Hoe zwaar is de Sub die je gebruikt ?
*Zit er een condensator op aangesloten om de ergste spannings-dip op te vangen ?
*Heb je de Sub d.m.v. een gezekerde kabel op de accu aangesloten ?
*Gaan er meerdere lampjes branden , m.n. dynamo lampje ?
of het schadelijk is hiermee door te blijven rijden ?!? Goed is het ook niet ,
indien dit idd door de Sub (spannings-dip) wordt veroorzaakt wordt de accu en dynamo
zeer zwaar belast, waardoor de auto vanzelf een keer stil kan vallen .
Succes.
Hallo Limbra,
Dit weekend zal ik de sub weer even afsluiten van het systeem.
Zo'n hele zware sub is het helemaal niet.
Maximaal vermogen: 360 Watt
RMS vermogen: 120 Watt
Zou het ook kunnen zijn dat ik een zwaardere accu in mijn auto moet monteren?
ik heb net even gegoogled op een powercap (condensator) dit klinkt meer als een symptoom bestrijding. Is het niet zo dat de powercap korte impulsen opvangt? als je een volledig nummer hard luistert houd die powercap toch ook niet vol?
Ik heb de sub met een flinke zekering aangesloten op de accu.
remote kabel is ook goed gemonteerd en de Min kabel zit aan het ijzer van de auto.
11 jaar
Een condensator is zeker geen symptoom bestrijding , is eerder een accu / dynamo beveiliging (vangt de piekstroom / spanning-dip op)
Een condensator kun je het beste zien als een buffer (batterij / accu) voor het piekvermogen van de Sub , zodra de Sub veel vermogen moet leveren
wordt de piekstroom voor het grootste gedeelte geleverd / opgevangen door de condensator , deze laadt zich op en ontlaad zich eigenlijk constant
als er veel vermogen gevraagd wordt .
Een belangrijke factor om een Sub goed te laten functioneren is niet alleen een goede aansluiting maar ook een gezonde accu en goedwerkende dynamo .
Succes .
Duidelijk antwoord.
Wat zou een goede powercap zijn qua merk en prijs? zo heel breed budget heb ik niet.
Zijn er manieren om te testen of ik een gezonde accu en een goed werkende dynamo heb?
11 jaar
De prijs is afhankelijk van hetgeen je wil hebben , ik zou voor de eenvoudigste uitvoering kiezen , (dus zonder digitaal display , maar die keuze ligt bij jou natuurlijk)
Voor een paar tientjes heb je al een goede condensator / powercap .
Een condensator van 1 farad is in principe genoeg voor 300 tot 400 watt .
Accu en dynamo kun je het beste ff laten testen bij een garage .
succes.
De storing is opgelost.
Dg accu was zo goed als defect.
Had nog net genoeg stroom om mijn auto te starten meer eigenlijk niet.
Gelukkig is dit optijd getakkelt anders had ik in de winter een probleem gehad aldus mijn automonteur.
Bedankt voor de hulp!!
11 jaar
ok , nu maar hopen dat de nieuwe accu niet teveel op zijn donder krijgt door de Sub ,
Anders voor de zekerheid miss. toch maar een condensator parallel aansluiten op de Sub .
succes en thanx voor de feedback .
gr. Limbra
De kans is groot dat ik alsnog een condensator ga bestellen.
gisteren met de familie uit eten geweest en in een stoet op de snelweg er naar toe. we reden niet harder dan 100km/h en toen ging het lampje zelfs kort even branden, de muziek stond niet hard omdat mijn vriendin dat niet fijn vindt die naast me in de auto zat.
Zou het resetten van de boordcomputer nog een idee kunnen zijn?
11 jaar
Of de auto (ecu) uit laten lezen bij de garage ,voor het geval er toch een andere storing aanwezig is (die dus niet door de sub veroorzaakt wordt).
Dan tevens door de monteur de ecu laten resetten .
Had je de dynamo (laadspanning) ook laten testen bij de garage waar ze de accu getest hebben ? zo ja, hoe hoog was de laadspanning ?
Miss. toch een idee om de Sub eens helemaal los te koppelen en dan een aantal dagen in de gaten houden of het storing lampje wel of niet meer aan gaat .
Heb toch het vermoeden dat het ergens anders door veroorzaakt wordt.
We zijn nu een aantal dagen verder en na een meeting bij de opel dealer zelf heb ik het advies meegekregen om de LMM te vervangen.
Bij opel zelf kreeg ik een offerte van 320,- waarmee ik niet akkoord ben gegaan. Ben naar mijn vaste monteur gegaan en die heeft speciaal voor mij de LLM 70KM verderop voor mij laten ophalen en gemonteerd voor
200,- nog steeds veel geld maar het probleem is voorlopig opgehouden.
Ik heb het getest op de snelweg, kan met hard volume muziek in hoge toeren optrekken en zonder problemen harder dan 140 rijden.
Bedankt voor de hulp!
11 jaar
ok , fijn dat het opgelost is .
thanx voor de feedback .
gr. Limbra
nu bijna een jaar later,
heb geen problemen meer ondervonden met betrekking tot de mm-lampje.
de luchtmassa meter was de oorzaak, ik scheur nog lekker over de nederlandse wegen met mijn corsatje! :)
soms hapert de motor nog wel een beetje, maar mijn collega geeft aan dat dit normaal is met mijn type blok, zijn auto had het namelijk ook.
Nogmaals bedankt!
10 jaar
Hoor je dat nog met zo.n dikke woofer hahaha
10 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Corsa of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar