Opel Astra Wagon 2006: Motor management lampje brand, ook na reparatie

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: Z16XEP, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 77

Twee maanden geleden ging het motorlampje branden.
na uitlezen de volgende ECN codes :
030000
030100
030200
030300
030400
031400

Garage heeft Bobine + bougies vervangen + luchtfilter. Hierna was de auto een stuk minder zuinig (scheelt 100km op een tank) en is bij vlagen schokkerig en geeft soms een “plofje”.

Nu gaat het motor lampje weer branden, met dezelfde foutcodes als ik ze uitlees (gaspendaal + rem + contactsleutel)

Iemand een tip wat dit zou kunnen zijn? Wellicht een kapotte sensor (in alle 4 de cylinders?) of een kapot meet-instrument/computer Ik heb weinig tot geen verstand van auto motoren, en laat mij dus makkelijk een poot uitdraaien bij de garage.

Ik hoop dat iemand hier ook ervaring mee heeft?

hendrikx

Geplaatst door hendrikx , lid sinds 1 week geleden

3 Reacties

oldford PRO, 1 week geleden

De foutcodes geven aan dat er misfires zijn in alle cylinders die de katalysator kunnen vernielen.
Een misfire is het ontbreken van een verbranding in een cylinder.
Dat kan een defecte bougie of bobine zijn, maar die zijn al vervangen.
Andere oorzaken zijn compressieverlies , verkeerde distributie timing en verkeerd mengsel.
Die laatste oorzaak lijkt aannemelijk gezien je klacht over het verbruik, maar ook de distributie kan.
De oorzaken voor een verkeerd mengsel zijn helaas ook weer talloos, dus enig testen en meten is wel nodig.
Die oorzaken kunnen zijn een defecte/verkeerd aangevende sensor (map-sensor, inlaat lucht temperatuur, lambda sensor) of verkeerde brandstofdruk (defecte brandstofpomp, verstopt brandstoffilter).
De lambda sensor Kan verkeerd aangeven als er een lek in het uitlaatspruitstuk of de pakking zit.
Door dat lekje krijg je dan ook een hoger verbruik.

Een mechanische oorzaak als compressie verlies of lekke kleppen lijkt niet aannemelijk, want dat is meestal op 1 cylinder en niet op alle 4 cylinders tegelijk.

Is de bobine die gebruikt werd origineel of op zijn minst hetzelfde merk als er in zat?
Anders zou de vervangende bobine ook nog een oorzaak Kunnen zijn.

    Ok, dus helaas een range aan oorzaken. De bobine is twee maanden geleden vervangen nadat het motor lampje ging branden en dezelfde ECN codes aangaf. Het was een bobine geschikt voor deze opel. Wel nieuw, maar een goedkopere variant. Merk heb ik geen idee van. Daarna ging het verbruik omhoog en was het rijgedrag veel minder vloeiend. De meldingen zijn al ween paar keer gereset om te kijken of het weer terug kwam. Ja dus. Er is bij de keuring vorig jaar een deel van de uitlaat vervangen (het flexibele deel) is er nieuw tussen gezet. En ik moet zeggen dat ik de motor/het geluid "verkouden" vind klinken. Wellicht is hij van de krik gevallen en is dat weer kapot gegaan.... dus daar zou ook een oorzaak kunnen zitten. Ik ga er van uit dat een garage het werkelijke probleem wel kan achterhalen, of wordt dan alles 1 voor 1 vervangen, totdat het is opgelost. Daar ben ik wat huiverig voor. Wellicht is het vervangen van de brandstoffilter sowieso een goed idee ;) Dus het laten testen en meten bij een garage is denk ik het beste en hopelijk vinden ze nu wel de juiste oorzaak. Dank voor de uitleg en het meedenken! - hendrikx, 1 week geleden

hendrikx, 1 week geleden

Ok, dus helaas een range aan oorzaken. De bobine is twee maanden geleden vervangen nadat het motor lampje ging branden en dezelfde ECN codes aangaf. Het was een bobine geschikt voor deze opel. Wel nieuw, maar een goedkopere variant. Merk heb ik geen idee van. Daarna ging het verbruik omhoog en was het rijgedrag veel minder vloeiend. De meldingen zijn al ween paar keer gereset om te kijken of het weer terug kwam. Ja dus.
Er is bij de keuring vorig jaar een deel van de uitlaat vervangen (het flexibele deel) is er nieuw tussen gezet. En ik moet zeggen dat ik de motor/het geluid "verkouden" vind klinken. Wellicht is hij van de krik gevallen en is dat weer kapot gegaan.... dus daar zou ook een oorzaak kunnen zitten.

Ik ga er van uit dat een garage het werkelijke probleem wel kan achterhalen, of wordt dan alles 1 voor 1 vervangen, totdat het is opgelost. Daar ben ik wat huiverig voor.
Wellicht is het vervangen van de brandstoffilter sowieso een goed idee ;) Dus het laten testen en meten bij een garage is denk ik het beste en hopelijk vinden ze nu wel de juiste oorzaak.

Dank voor de uitleg en het meedenken!

oldford PRO, 1 week geleden

Tja, bij misfires KAN de bobine een oorzaak zijn. Maar dat is meestal dan op 1 of 2 cylinders.
Bij 4 cylinders die een misfire hebben is de bobine niet het eerste waar ik aan denk.
Ik ben voor dit soort onderdelen (bobine, map-sensor, lambda-sonde) geen voorstander van imitatie.

Of het mengsel corrrect is kan eenvoudig uitgelezen worden met het apparaat dat ook bij de APK gebruikt wordt. Men moet dan kijken naar de zogenaamde Long Term Fuel trim (Lange termijn brandstofaanpassing).
De waarde moet rond de 0%, liggen dat is goed. Bij afwijkingen van 10 of meer moet er verder gezocht worden. Een negatief percentage geeft aan de motor in de basis te veel krijgt, een positief percentage geeft aan de motor in de basis te weinig krijgt.

Een lek in het uitlaatspruitstuk kun je heel eenvoudig vinden met een 4-gas tester.
Dan is de hoeveelheid zuurstof (O2) hoger als normaal en het lambda getal is dan ook > als 1.

Hoe goed jouw garage is kan ik hier vandaan niet zien. Maar vraag hoe hij het gaat oplossen en hou die 2 relatief eenvoudige en goedkope testen in het achterhoofd.

    Alles is doorgemeten, geen kapotte lambda sensor, brandstof pomp en mengsel zijn ok. Bobine bleek toch dezelfde als er al in zat. Wel was de synchronisatie tussen de nok-as / cylinders / bobine ofzo niet goed. Dit zou de bobine in eerste instantie hebben gesloopt. Dit is softwarematig opgelost. Hij rijd nu een stuk beter, dat wel. Maar toch, 50 km in z'n 4e versnelling in de cruisecontrol, blijft een lichte variatie in toeren aanwezig. Hij rijd dus niet lekker constant. Maar na 1 dag zonder motor storing lampje, is het lampje weer gaan branden... zelfde ecn meldingen. Garage denkt nu dat het iets is met de distributieriem. Het wordt een lange zoektocht.... - hendrikx, 5 dagen geleden
    Wat bedoel je met "softwarematig opgelost"? Is er aan de software van de motor-computer iets veranderd dan? Bijvoorbeeld foutcodes uitgeschreven? Lijkt me niet de juiste weg van repareren, meer prutsen. Zelfs als de distributie is uitgerekt en een foutcode geeft m.b.t. de synchronisatie, zie ik nog niet in waarom dit een bobine zou slopen. Misschien maar eens een andere garage/dealer zoeken? - oldford PRO, 5 dagen geleden
    Volgens de monteur was er ooit voor deze opels een software update nodig (vanuit opel) om de synchronisatie nokkenas / cylinders / ontsteking (ofzoiets). Tja, ik weet niet wat ik er allemaal van moet vinden. Hij staat nu voor de 3e keer bij de garage, en het probleem is nog niet opgelost. Wellicht is je tip om een andere garage te zoeken wel een goede. Ik vrees alleen voor mijn portemonee ;( - hendrikx, 3 dagen geleden
    Tja, doormodderen met een auto die misfires heeft op alle cylinders en een garage die het niet kan oplossen kan ook duur worden als de katalysator defect raakt of er kleppen verbranden. Dan wordt het echt duur. Dan hoef je je over je portemonnee geen zorgen meer te maken, wel over je bankrekening. - oldford PRO, 3 dagen geleden

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra Wagon of stel zelf een nieuwe vraag.