ik heb al een tijdje een motor storing , dus uit laten lezen
bleek de lamda stuk te zijn nieuwe gepaatst en idd lamp was uit voor 2 dagen.
weer motorstoring dus weer uit lezen, nu de nokkenas sensor stuk. volgend de tech2.
dus ook die nieuw erin maar geen resultaat blijft branden
het vreemde is dat als ik hem start dat hij gelijk gaat of blijft branden.
maar als ik ga rijden dan ik rij en draai het contact er een paar seconden af en draai het er weer op
dan gaat hij na een paar seconden uit en gaat niet altijd weer aan ook niet als ik volgas geef.
er waren volgens de tech2 geen andere defecten.
voor ik nog meer dingen vervang wil ik weten wat er nog aan de hand kan zijn
als deze storing er is heb ik ook geen vermogen en kan mijn toerental niet hoger dan 4500 rpm.
ik hoop dat iemand een oplossing weet
groeten bennie
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
beste bennie,
ik heb dit probleem ook gehad en ik had toen een vacuum lek pakking inlaat spruitstuk was kapot
mischien een optie om met stationair draaiende motor remmen reiniger richting het inlaat spruitstuk te spuiten verandert het toerental dan is er iets mis mee......
succes
[quote=Ritchie01]beste bennie,
ik heb dit probleem ook gehad en ik had toen een vacuum lek pakking inlaat spruitstuk was kapot
mischien een optie om met stationair draaiende motor remmen reiniger richting het inlaat spruitstuk te spuiten verandert het toerental dan is er iets mis mee......
succes[/quote]
ik ga dit proberen , het val me wel op dat de motor soms aan het zoeken is naar een stationair toerental dan loopt ie van 500 naar 1500 rpm.
17 jaar
nou ik heb boven genoemde geprobeerd maar dat is het niet.
ik ben weer naar de dealer gegaan en die heeft hem weer uitgelezen en de melding is dat het nokkenas signaal onjuist is..
wat wil dat zeggen? deze is al vervangen .
17 jaar
UPDATE: omdat het naar mijn mening niet aan de sensor ligt omdat als ik de auto onder het rijden van contact
draai en er vervolgens weer op dan gaat de lamp uit en gaat ie ook niet weer aan, heb ik de afstelling van he D-riem gecontroleerd
en volgens mij is hier niets mis mee . kan het zijn dat er een nokkenas 1 tand verkeerd staat?
en heeft deze motor ook een krukas sensor?
ik heb een link gemaakt over de afstelling van de nokkenassen m
http://members.home.nl/benniekooi/Afb008...
hoop op een reactie want wil er graag vanaf.
groeten bennie
17 jaar
Als er een nieuwe nokkenas sensor inzit en deze code komt nog voor
Controleer zeker de spanning van de distributie riem als deze maar iets te los zit komt de code al voor
Het is al enkele keren bij ons voorgekomen
[quote=LOTUS]Als er een nieuwe nokkenas sensor inzit en deze code komt nog voor
Controleer zeker de spanning van de distributie riem als deze maar iets te los zit komt de code al voor
Het is al enkele keren bij ons voorgekomen[/quote]
ik heb de riem spanning gecheckt en die lijkt in orde te zijn,
de spanrol staat tussen de 2 markeringen , dus dat moet wel goed zijn ,
kan de ECU ook stuk zijn die die melding dan geeft? maar waarom brand het
lampje dan niet als hij onder het rijden van contact af is geweest?
17 jaar
ben je bekend met zelf uitlezen met een paperclip en de diagnosestekker in je zekeringkast? die 16polige naast je zekeringen
verbind de bovenste 2 pinnen met elkaar met een stuk ijzerdraad/paperclip als je motor stationair draait en hou dit vast
nu gaat je motormanagementlampje knipperen. dat zijn knippercodes die je moet onthouden
eerst krijg je code 12. dat is 1x, dan 1 sec niks, dan 2x snel
hierna krijg je jouw foutcode van welke sensor of traject het is.
2xknipperen dan 1sec niks en 4xsnel knipperen is dus code 24
dat van jou, dat je niet hoger kan dan 4500 toeren heb ik vaker gehoord. ik zal eens zoeken waarmee dat te maken had.
ik weet wel dat je lambda storingen kan geven bij vollast. maarja je hebt nog je nokkenas/gaskleppositie/krukas/lambda/lmm allemaal dure sensoren.
ik heb wel een lijst met betekenissen
en nee deze primitieve manier van uitlezen is niet schadelijk en is nog gratis ook
als je het niet snapt of code betekenissen wilt mail je maar of vraag het hier
succes!
17 jaar
[quote=roygsi]ben je bekend met zelf uitlezen met een paperclip en de diagnosestekker in je zekeringkast? die 16polige naast je zekeringen
verbind de bovenste 2 pinnen met elkaar met een stuk ijzerdraad/paperclip als je motor stationair draait en hou dit vast
nu gaat je motormanagementlampje knipperen. dat zijn knippercodes die je moet onthouden
eerst krijg je code 12. dat is 1x, dan 1 sec niks, dan 2x snel
hierna krijg je jouw foutcode van welke sensor of traject het is.
2xknipperen dan 1sec niks en 4xsnel knipperen is dus code 24
dat van jou, dat je niet hoger kan dan 4500 toeren heb ik vaker gehoord. ik zal eens zoeken waarmee dat te maken had.
ik weet wel dat je lambda storingen kan geven bij vollast. maarja je hebt nog je nokkenas/gaskleppositie/krukas/lambda/lmm allemaal dure sensoren.
ik heb wel een lijst met betekenissen
en nee deze primitieve manier van uitlezen is niet schadelijk en is nog gratis ook
als je het niet snapt of code betekenissen wilt mail je maar of vraag het hier
succes![/quote]
ik ga het hierboven uitgelegde eens proberen en dan laat ik het van de week weten.
ik weet zelf niet eens of ik wel een krukassensor erop heb zitten volgende de dealer niet namelijk ..
als ik een code heb horen jullie het van me en dan moeten we verder zien ..
groeten bennie
17 jaar
ik heb een paperclip truc gedaan en krijg na een code 12 wat normaal is een code 92
wie weet wat dat is?
groeten bennie
17 jaar
92 = nokkenassensor ( als het goed is)
http://www.astra-gsi.nl/index2/index2.ht... staan nog wat bruikbare codes
verder gewoon googlen op opel foutcodes
voordat je die sensor gaat vervangen wat vrij duur is, kun je beter (als je dan toch bij de dealer bent)
je auto even door hun laten uitlezen op de codes en waardes. kost rond de 20,-
nog een weetje. als je je accuklemmen ongeveer voor 15 minuutjes loshaalt dan zijn je opgeslagen foutcodes uit het systeem gewist.
mocht het lampje nou nog een keer gaan branden onder het rijden, dan is die code weer opgeslagen.
ga je hierna meteen uitlezen dan weet je dat de code die je krijgt, de meest recente is
17 jaar
[quote=roygsi]92 = nokkenassensor ( als het goed is)
http://www.astra-gsi.nl/index2/index2.ht... staan nog wat bruikbare codes
verder gewoon googlen op opel foutcodes
voordat je die sensor gaat vervangen wat vrij duur is, kun je beter (als je dan toch bij de dealer bent)
je auto even door hun laten uitlezen op de codes en waardes. kost rond de 20,-
nog een weetje. als je je accuklemmen ongeveer voor 15 minuutjes loshaalt dan zijn je opgeslagen foutcodes uit het systeem gewist.
mocht het lampje nou nog een keer gaan branden onder het rijden, dan is die code weer opgeslagen.
ga je hierna meteen uitlezen dan weet je dat de code die je krijgt, de meest recente is[/quote]
het apparaat van de dealer geeft idd ook aan nokkenas sensor maar niet dat die stuk is maar een onjuist signaal geeft
en ik heb deze al vervangen voor een imitatie sensor moet toch ook goed werken ??
en ze hebben daar ook de codes gewist en bij het starten gelijk weer die code erin
dus ik heb er een nieuw sensor in maar toch geeft hij nog aan dat die signaal onjuist is
hou kan dat ?
17 jaar
Wat LOTUS zegt (spanning snaar contr) Zeker weten dat dat goed is.
Imitatie sensor kan ook problemen geven (soms) en de stekker aansluiting op de sensor.
Als je hem van contact zet onder het rijden laat je dan de motor draaien(niet ontkoppeld en in de versnelling) ?
Als je hem aansleept krijg je dan ook de storing?
Je zegt"als deze storing er is heb ik ook geen vermogen en kan mijn toerental niet hoger dan 4500 rpm"
Dit is normaal tijdens storing (noodloop) dan max 4500 tpm en ontsteking 12 gr vast
Oiram
[quote=UNIVERSEEL11698]Wat LOTUS zegt (spanning snaar contr) Zeker weten dat dat goed is.
Imitatie sensor kan ook problemen geven (soms) en de stekker aansluiting op de sensor.
Als je hem van contact zet onder het rijden laat je dan de motor draaien(niet ontkoppeld en in de versnelling) ?
Als je hem aansleept krijg je dan ook de storing?
Je zegt"als deze storing er is heb ik ook geen vermogen en kan mijn toerental niet hoger dan 4500 rpm"
Dit is normaal tijdens storing (noodloop) dan max 4500 tpm en ontsteking 12 gr vast
Oiram[/quote]
de spanning moet goed zijn weet ik zeker, maar ik wist niet dat een imitatie sensor voor problemen kan zorgen je zou denken dat het dan ook goed moet zijn .
en idd als ik hem van het contact haal onder het rijden niet ontkoppelen en in de versnelling , en draai het contact er weer op dan
loopt de motor weer en verdwijnt de storing en komt niet eerder weer als het toerental onder de 500 toeren komt.
maar wat is dan ontsteking 12 gr vast??
17 jaar
imitatie sensor voor orgineel ,opel heeft een gemodificeerde groet bertus
Het komt soms heel precies.
En het is maar net wat een auto computer in de fabriek heeft geleerd (strategie).
Dit bepaald in grote mate of de computer een waarde veroordeeld (fout zet) of niet, bij modernere systemen
word dit(te snel als fout zien)soms opgelost door een software update.
Nokkenas en BDP sensoren bij Opel heb ik al div keren gezien dat imitatie (waarden net iets anders)
een fout veroorzaakt.
Bij jou type heb ik dit overigens nog niet gezien.
Als er een fout word gezet gaat het systeem vaak in de "noodloop" en bij veel Opel types zie ik tijdens deze noodloop dat de motor maximaal 4500 tpm en de ontsteking vast blijft dan staan op 12gr.( word dus niet mer bijgesteld door de computer)
Dit is dus niet een storing maar een gevolg.
Deze noodloop reacties zijn voor ieder model/merk/type weer verschillend.(wederom de strategie)
Jou storing:
Tijdens het starten komt de storing erin.
Zou oa veroorzaakt kunnen worden door een net iets verkeerde timing.(de snaar rekt iets meer bij het starten)
Maar ook een (iets) verkeerd signaal, tijdens het starten kan je een lagere signaalspanning krijgen door wat voor oorzaak dan ook.(ook een imitatiesensor)
Inductie spanning van de startmotor heb ik deze storing wel zien veroorzaken(ander merk)
Als je de auto aansleept springt de storing er dan in?
Oiram
[quote=UNIVERSEEL11698]Het komt soms heel precies.
En het is maar net wat een auto computer in de fabriek heeft geleerd (strategie).
Dit bepaald in grote mate of de computer een waarde veroordeeld (fout zet) of niet, bij modernere systemen
word dit(te snel als fout zien)soms opgelost door een software update.
Nokkenas en BDP sensoren bij Opel heb ik al div keren gezien dat imitatie (waarden net iets anders)
een fout veroorzaakt.
Bij jou type heb ik dit overigens nog niet gezien.
Als er een fout word gezet gaat het systeem vaak in de "noodloop" en bij veel Opel types zie ik tijdens deze noodloop dat de motor maximaal 4500 tpm en de ontsteking vast blijft dan staan op 12gr.( word dus niet mer bijgesteld door de computer)
Dit is dus niet een storing maar een gevolg.
Deze noodloop reacties zijn voor ieder model/merk/type weer verschillend.(wederom de strategie)
Jou storing:
Tijdens het starten komt de storing erin.
Zou oa veroorzaakt kunnen worden door een net iets verkeerde timing.(de snaar rekt iets meer bij het starten)
Maar ook een (iets) verkeerd signaal, tijdens het starten kan je een lagere signaalspanning krijgen door wat voor oorzaak dan ook.(ook een imitatiesensor)
Inductie spanning van de startmotor heb ik deze storing wel zien veroorzaken(ander merk)
Als je de auto aansleept springt de storing er dan in?
Oiram[/quote]
als ik de auto idd aan sleep heb ik geen storing , mits het toerental beneden de 500 komt dan zit de storing er weer in.
maar vind het een btje een groot risico om een orginele sensor te kopen om het te proberen.
omdat deze niet retour kan . en deze zijn toch 175 .
17 jaar
L.S.,
Ik heb nooit meer problemen met een storing van de nokkenassensor sinds die direct aan de kabel is gesoldeerd! (X20XEV)
(contact-probleem tussen ader en kabelschoen; wordt erg warm)
Opel heeft inmiddels en ander type met nieuwe stekker op de markt gebracht. Ervaring heb ik hier niet mee.
17 jaar
Bennie,
wij hebben dit soort storingen ook een keer gehad met een C18XE, daar bleek na lang zoeken inderdaad de inductie van de startmotor de oorzaak van de problemen te zijn. Een andere startmotor gemonteerd en het probleem was verholpen. Ik zou dit zeker eens proberen daar een startmotor altijd wel te vinden is op de sloop bv om te proberen.
succes, Nico.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar