Opel Omega: Motor van x20xev blijft stotteren na nieuwe LFR en afdoppen EGR

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Benzine, Motorcode: x20xev

Mijn Omega sloeg eerst regelmatig af, de LFR reinigen hielp echter voor een korte tijd. Deze dus maar vervangen. Gelijkertijd de holschroef uitgeboord die de verbinding tussen het gasklephuis en het carter verzorgt. Eigenlijk begon hij ook stationair over te slaan "stotteren" het lijkt of je in een tracktor zit. alles rammelt en schud. Het lampje van het motor-management brand ook regelmatig (net als de ABS, alles wat niet moet branden licht op en omgekeerd ook). Als je de foutcode uitleest zou dit de lambda sonde zijn. enfin, deze vervangen door een van de sloop-> nog geen verbetering. Zoals ik op dit forum las zou dat ook de EGR kunnen zijn. deze afgedopt, je raad het al-> geen verandering!.... Ik begin na alle reparaties een beetje op te geven.
Ik zou hem graag stationair weer goed aan het lopen krijgen...
Is er iemand die mijn probleem herkent en me hier nog een goede tip kan geven????

blusny

Geplaatst door blusny (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Omega? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

wiechert (0), 17 jaar geleden

Ik heb ongeveer hetzelfde gehad met mijn omega van 1998. Ik bij de dealer een afdopsetje gekocht met pakking en de egr klep ernaast gehangen. Hang je de klep er niet naast krijg je dezelfde problemen die hier beschrijft. Let bij mijn auto werkte het goed. Je kunt de egr klep eventueel even reinigen en kijken of hij nog soepel beweegt.

Wiechert

blusny (0), 17 jaar geleden

Bedankt voor je reactie Wiechert,

Ik had de EGR van het huis gehaald, een alu-afdichtingsplaat gezaagd ter grootte van de pakking, deze er tussen gedaan en de EGR (aangesloten) teruggezet. Zo zijn de kanalen ook dicht. Ik vond trouwens dat het membraam (en dus de plunjer) soepel werkte. Helaas heeft dit bij mij niet geholpen....
zou het electrische gedeelte (spoel???) van de EGR ook stuk kunnen zijn?...Ik meet wel heel weinig weerstand.
Ik had alle hoop op de EGR gezet maar tot nu toe niets!.... Jammer....

wiechert (0), 17 jaar geleden

Als ik dit zo lees heb je de klep op het aluminium plaatje gezet. Dan kan de plunjer niet bewegen. Hij moet wel aangesloten blijven en blijft dus gewoon werken maar mengt geen uitlaatgassen meer bij de schone inlaatgassen. Het is een lastig karweitje maar bij mij was het probleem toen over.

blusny (0), 17 jaar geleden

Ik dacht dat de pen verder terug lag en nog wel kon bewegen, maar zal het morgen nog even weer uit elkaar draaien (nou ja even... last bij te komen dus, heo bedenk je het...). maar dat setje dat je gekocht had was dat prijzig???
Ik laat je nog even horen hoe het afgelopen is....

wiechert (0), 17 jaar geleden

Kost nog geen 10 euro is gewoon een afdekplaat voor een astra 1.6 16v met pakking

blusny (0), 17 jaar geleden

Afgelopen zaterdag nog even gekeken naar de EGR, de pen raakt de plaat volgens mij niet!.....
hij ligt terug, wellicht een ander type EGR?.... op de afbeelding die op de CD van Autodata staat lijkt mijn EGR absoluut niet, daar staat inderdaad een langere pen afgebeeld. begrijp het nu even niet meer....

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Omega of stel zelf een nieuwe vraag.