Hallo,
Is het mogelijk een "zwaarder" blok in deze tigra te plaatsen?
En zo ja, moet ik dan veel in het chassis verstevigen?
En moeten er veel leidingen, kabels etc omgeleid worden?
Ik ben van plan om er een 1.6GSi in te hangen. Is dit verstandig?
Het wordt een heus tuning-project, alleen weet ik qua motorisch niet ze gek veel, vandaar mijn vraag.
Hoop op jullie steun,
Jhonny
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Los van mechanische problemen heb je bij een andere motor ook de kabelboom en de motor-ecu nodig.
Motor heb je compleet nodig met spruitstukken, sensoren, inspuitrail, etc. Soms ook nog een andere (grotere) brandstofpomp.
Andere punten kunnen zijn radiateur, uitlaat, remmen, versnellingsbak, etc. Nogal een ingreep.
Thanx voor je info Oldford, ik zal denk ik dan maar overwegen om een reviseerd blok te halen die origineel erin hoort.
Nog een ander vraagje, ik zag op een site waar ik -nieuw,- geresiveerde en gebruikte blokken kan bestellen,
dat er een "turbo" beschikbaar is voor het 1400 blok.
Is het aangeraden/ of wijs om dat te laten installeren?
Bij voorbaat dank,
Jhonny
13 jaar
Je hebt nu als het goed is een 1.4i een OHC 8-klepper.... deze kun je vervangen door bv een 1.6 uit een astra ook een OHC of een 1.4 si uit een corsa of astra.
Ook kun je een 1.6 GSI blok uit een Corsa A monteren dit zijn allemaal OHC blokken.
De F10 bakken passen zonder aanpassingen en anders moet je op zoek naar bv een F13.. aandrijfassen kun je zo overzetten.
Ophanging blijft hetzelfde, alleen is het verstandig meteen iets zwaardere remmen, stabalisator enz te monteren.
Bij de OHC heb je iets minder werk maar desondanks een behoorlijk klus, wel een leuke klus als het allemaal werkt.
Een 1.4 met turbo ken ik niet, maar alles is natuurlijk te maken met de nodige technische kennis.
Maar ook dit vraagt weer om een aangepast motorblok want er komen nogal wat meer krachten op te staan.
Bedankt voor je feed-back Christiaan,
dus als ik het goed begrijp, als ik een f10bak( versnellingsbak) en een 1.6GSi ( OHC) motorblok overzet,
met de nodige aanpassingen, dat het in principe zou werken?
Zit ik dan niet met het probleem van bekabeling; kabelboom, computer, sensoren etc?
Die site waar ik een turbo-mechanisme heb gevonden is http://www.dejong-autoonderdelen.nl
Dat is tevens de site waar ik ook nieuw-gebruikt en gereviseerde blokken heb gevonden.
Ik ben bijna verplicht om er een ander blok in te hangen, gezien de kmstand, en de nodige reparatiewerkzaamheden( er lekt hier en daar nogal wat olie, en m'n koppakking is lek)
Qua kosten evenaart het elkaar zo ongeveer wel.
Als jullie me met deze vragen willen helpen, ben ik een stuk dichterbij succes :D
Bij voorbaat dank,
Jhonny.
13 jaar
Met een turbo moet je links en rechts wel wat aanpassen - zowel mechanisch als elektronisch.
Standaard motor-computer is niet geschikt voor dit soort uitbreidingen en de kabelboom ook niet.
Dus moet je ook nog een andere computer, kabelboom + wat sensors en regelkleppen hebben.
Waarschijnlijk heb je dan ook andere (grotere) injectoren nodig. Dan nog wat pijpen en een intercooler.
Daarna moet die elektronika ook nog een keer afgesteld worden op jouw motor - wordt het wel weer prijzig.
Ik heb even op de site gekeken voor die turbo, maar overal staat bij "We kunnen dit onderdeel helaas niet (meer) leveren.".
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Tigra of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar