Opel Corsa: motormanagement storing/probleem.

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.2

Hallo iedereen,

Ik heb 4 november een Opel Corsa B '96 gekocht. Tot eergisteren (8 december) geen problemen gehad, tot dat me motormanagement lampje ging branden.
Gisteren was er niks aan de hand, vandaag wel. Als het lampje gaat branden, vaak bij snel optrekken, dan gaat hij stotteren. Niet bij stationiar. Wel tijdens rijden en ook niet in ze vrij. Na een minuut het contact uit laten gaat het motormanagement lampje niet meer aan, tot hij na lange tijd weer gestart wordt. Wat kan het probleem hier van zijn?

En wat is het normale verbruik van een Corsa 1.2? Rij op een volle tank hooguit 450 KM, is dat normaal?
Ik hoop dat het genoeg informatie is.

Stephan.

NexrO

Geplaatst door NexrO (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Corsa? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

29 Reacties

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Er zijn tientallen redenen waarom het lampje kan gaan branden.
Laat de foutcodes door de dealer uitlezen en je weet welke reden het was.
Doorrijden met een stotterende motor kan leiden toto schade aan de katalysator en die zijn erg duur.

Heb je garantie? Breng dan de auto naar de verkoper en laat hem maar zorgen dat de auto uitgelezen wordt.

longdude6634 (0), 14 jaar geleden

Als je lampje brand dan moet je hem eerst uit laten lezen. Met de code kan je verder geholpen worden.

Gr. Arjan

(hmmm Oldford was sneller)

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Indien je zelf een beetje handig bent, kun je hem eens uitlezen a.h.v. de paperclip methode ( even zoeken hier op het forum, dan zie je hoe het moet )

Noteer dan even hoevaak het motorstoringslampje knippert en plaats dat hier, of laat hem uitlezen door de garage..

Als je 450km gereden hebt, hoeveel liter kun je dan tanken ?

Gr Stefan

NexrO (0), 14 jaar geleden

[quote=oldford]Er zijn tientallen redenen waarom het lampje kan gaan branden.
Laat de foutcodes door de dealer uitlezen en je weet welke reden het was.
Doorrijden met een stotterende motor kan leiden toto schade aan de katalysator en die zijn erg duur.

Heb je garantie? Breng dan de auto naar de verkoper en laat hem maar zorgen dat de auto uitgelezen wordt.[/quote]
[quote=longdude6634]Als je lampje brand dan moet je hem eerst uit laten lezen. Met de code kan je verder geholpen worden.

Gr. Arjan

(hmmm Oldford was sneller)[/quote]
Oké Oldford en Arjan, ik ga morgen middag even langs en laat ik meer weten. Gisteren en vandaag heb ik nog geen problemen gehad, ik probeer nu heel rustig te rijden.


[quote=stefan84]Indien je zelf een beetje handig bent, kun je hem eens uitlezen a.h.v. de paperclip methode ( even zoeken hier op het forum, dan zie je hoe het moet )

Noteer dan even hoevaak het motorstoringslampje knippert en plaats dat hier, of laat hem uitlezen door de garage..

Als je 450km gereden hebt, hoeveel liter kun je dan tanken ?

Gr Stefan[/quote]
Laat hem liever bij de dealer uitlezen, wil liever niet dat er iets fout gaat.
Dan tank ik rond de 35 á 40 liter benzine.

Stephan.

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Een gemiddelde van 1/13 is niet hoog te noemen..

Het ligt er ook aan hoe de auto gebruikt word, veel korte stukjes rijden, of veel snelweg, ook de rijstijl en de conditie van de motor spelen hierbij een rol.

Maar we wachten even af.

Gr Stefan

NexrO (0), 14 jaar geleden

Vaak wordt hij gebruikt voor kleine stukjes, hooguit 10 KM, daarnaast naar me werk, 25 KM met snelweg. Ik rij vrijwel normaal, schakel tussen de 2 á 3000 toeren. Qua conditie weet ik natuurlijk niet.
Sorry dat ik wel laat antwoord geef, tijdelijk zonder internet gezeten..

Ondertussen heb ik 36 liter getankt en tot bijna rood gereden (bezine lampje), heb 550 KM gehaald, probeer er meer op te krijgen. Naast dat start me auto totaal niet meer.

Ik kon hem de eerste kerstdag gestart krijgen, leek wel dat één cilinder niet mee deed. Hij liep 500 tot 800 toeren geschommeld en hij stoterde heel erg. Kan het een bougie zijn? Me verdeler of een haarscheur in me bougie kabel zodat er vocht bij komt?
Als ik hem nu wil starten gebeurd er niks..

Stephan.

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Ja dat zou goed kunnen, maar nu gebeurt er niks ? Bedoel je dat de motor niet rond draait als je de sleutel omdraait, of draait hij wel rond maar slaat niet aan ?

Een verbruik van meer dan 1 op 15 is netjes..

Gr Stefan

NexrO (0), 14 jaar geleden

[quote=stefan84]Ja dat zou goed kunnen, maar nu gebeurt er niks ? Bedoel je dat de motor niet rond draait als je de sleutel omdraait, of draait hij wel rond maar slaat niet aan ?

Een verbruik van meer dan 1 op 15 is netjes..

Gr Stefan[/quote]
Hij draait wel rond, maar hij slaat niet aan.

Stephan.

Willem12089 (0) PRO, 14 jaar geleden

Trek de stekker van de temp sensor eens los

Deze zit achterop het inlaat tegen het schubord, blauwe stekker en start m dan nog eens..

Willem

NexrO (0), 14 jaar geleden

[quote=Willem12089]Trek de stekker van de temp sensor eens los

Deze zit achterop het inlaat tegen het schubord, blauwe stekker en start m dan nog eens..

Willem[/quote]
Kunt u hem precies aanwijzen met een foto? En wat heeft het nut daar dan van?

Foto van internet geplukt:


Stephan.

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Als je de sensor even loshaalt loopt hij op een soort noodprogramma..

Bij een defect aan de sensor kan hij bv veeeeel te veel brandstof inspuiten, of juist veeeel te weinig waardoor hij niet wil aanslaan..

Gr Stefan

NexrO (0), 14 jaar geleden

[quote=stefan84]Als je de sensor even loshaalt loopt hij op een soort noodprogramma..

Bij een defect aan de sensor kan hij bv veeeeel te veel brandstof inspuiten, of juist veeeel te weinig waardoor hij niet wil aanslaan..

Gr Stefan[/quote]
Heb net geprobeerd om de stekker te zoeken maar heb helaas niks kunnen vinden wat blauw moes zijn. Heb nog geprobeerd hem te starten maar hij wilt echt niet aan slaan, heel soms wel maar dan draait die zo weinig toeren dat het niet lukt om stationair te kunnen draaien, het is een heel vaag geluid. Kan niet omschrijven. Ik ga zo met me schoonvader er even naar kijken, als dat niks oplevert ga ik in januari naar een autobedrijf om hem te laten uitlezen en te laten repareren.

Als er meer tips zijn of een omschrijving naar die blauwe stekker ga ik nog even verder zoeken. Ben nu toch vrij.

- Update -

We hebben net gekeken. Hij stinkt daarnaast ook veel, we hebben hem stationair laten draaien na een aantal keer starten. Hij slaat wel aan, maar je hoort wel duidelijk dat één of meerderen cilinder(s) niet mee werk(en)(t).
We gaan morgen de bougies na kijken of ze zwart aangeslagen zijn. Zo niet gaat hij A.S. maandag naar de garage.

Stephan.

Willem12089 (0) PRO, 14 jaar geleden

tis ook effe zoeken...

als je achter de dynamo naar beneden gaat met de hand, zit ie achterin het inlaat geschroefd en wijst naar het schutbord (plaat achter de motor).

makkelijkst is even de luchtbuis van de motor eraf te halen..

Willem

Chaoz (0), 14 jaar geleden

Hoe is het afgelopen?

Zit nu met soort van hetzelfde probleem. Vanaf vorige week gaat iedere keer bij de reis van werk naar huis, op precies hetzelfde moment (als ik sta te wachten bij het laatste stoplicht voor ik de wijk in draai) het licht van motormanagement aan. Niet op de heenweg (met uitzondering van vandaag), niet tijdens tussenliggende ritten, enkel op de terugreis en op dat punt.

Dit vind ik zo opmerkelijk. Ik ga morgen een afspraak maken om hem uit te laten lezen, maar graag hoor ik ook julie visie hierop.

Groetjes!

Willem12089 (0) PRO, 14 jaar geleden

@ Chaoz: voor jouw geld ook, trek even de stekker los van de temp sensor

NexrO (0), 14 jaar geleden

Sorry, ik was het helemaal vergeten het te melden.
Het probleem is verholpen, één bougie kabel deed het niet meer, na een tijd stil te staan deed één cilinder het helemaal niet meer.

Ik hoop voor je dat je het zelfde probleem heb ChaoZ.

Stephan.

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Bedankt voor de feedback!

Gr Stefan

NexrO (0), 14 jaar geleden

Hallo iedereen!

Ik heb nu weer de storing.. Het is een tijdje weg geweest, maar helaas. Ik heb tot nu toe me bougiekabels, bobine en ontstekingsmodule vervangen met een module naast me ontstekingsmodule.
Ik heb hem laten uitlezen en gaf aan dat cilinder 1 en 4 lage spanning heeft. Wat kan het dan wel zijn? Computer, vliegwielsensor of MAP sensor?
We hebben op me kenteken uitgezocht wat er in me auto zat en een bekende van een garage kwam daar mee uit..

Maar hij geeft niet voordurend de storing aan, als het weer als nu (Heb net gereden.), is gaan dooien en nat geeft hij de storing tot die rond de 15 km heeft gereden (Warmgelopen.). Als ik hem dan daarna herstart is de storing weg en blijft die ook weg tot de volgende ochtend als het zo weer is.
Stotteren of op drie pitten loopt die niet, hij loopt vrijwel normaal.

Weet iemand hier een suggestie?

Hier een foto met wat ik vervangen heeft voor de duidelijkheid:


Stephan.

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Stephan,

Heb je ook nog een storingscode ? ( nummer )

Is de bobine toevallig vervangen door een gebruikt exemplaar ? Dan het ook hierin kunnen zitten.

Gr Stefan

NexrO (0), 14 jaar geleden

[quote=stefan84]Stephan,

Heb je ook nog een storingscode ? ( nummer )

Is de bobine toevallig vervangen door een gebruikt exemplaar ? Dan het ook hierin kunnen zitten.

Gr Stefan[/quote]
Nee, geheel nieuw.
Ik heb geen code.

Stephan.

Willem12089 (0) PRO, 14 jaar geleden

Stekker op de Dismodule slecht contact of Stekker op de Motorcomputer slecht contact of draden die zijn beschadigd.

Willem

NexrO (0), 14 jaar geleden

[quote=Willem12089]Stekker op de Dismodule slecht contact of Stekker op de Motorcomputer slecht contact of draden die zijn beschadigd.

Willem[/quote]
Is dat het laatste rode rondje van de motor computer? Ik heb die draden ge soldeerd en inmiddels een kapje omheen gedaan!

Stephan.

Willem12089 (0) PRO, 14 jaar geleden

Motorcomputer zit IN de auto

rechter voetenruimte achter grijze kap. net voor de dorpel.

[img]http://i427.photobucket.com/albums/pp356...[/img]

[img]http://i427.photobucket.com/albums/pp356...[/img]

Willem

NexrO (0), 14 jaar geleden

Dank u, dan ga ik vanmiddag even kijken!

Stephan.

NexrO (0), 14 jaar geleden

Nou het is veranderd. Me koppakking lekt en achter me koppeling bij me cilinder zit zo'n ding voor het schakelen. Die lekt.. In me koelvloeistof zit ook olie (Lijkt.), en daarnaast is me dop van me olie bruin..

Maar roken doet hij niet erg, heel raar..
Daarnaast, met file rijden of lang stil staan slaat de fan ook heel laat aan, hij wilt wel is bij honder graden tikken, waarom?

Stephan.

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Koppakking kan ook 'zweten' en is niet meteen erg, ook die witte sludge onder de oliedop is niet meteen een ramp, dat krijg je ook van veel korte stukken rijden waardoor de motor niet goed warm word.

Olie in de koelvloeistof is daarin tegen niet goed! Maar je moet er wel even zeker van zijn dat het olie is natuurlijk..

Dat de fan pas bij 100 graden aan gaat is normaal, maar wat het getik is kunnen we achter de pc niet horen.

Gr Stefan

NexrO (0), 14 jaar geleden

[quote=stefan84]Koppakking kan ook 'zweten' en is niet meteen erg, ook die witte sludge onder de oliedop is niet meteen een ramp, dat krijg je ook van veel korte stukken rijden waardoor de motor niet goed warm word.

Olie in de koelvloeistof is daarin tegen niet goed! Maar je moet er wel even zeker van zijn dat het olie is natuurlijk..

Dat de fan pas bij 100 graden aan gaat is normaal, maar wat het getik is kunnen we achter de pc niet horen.

Gr Stefan[/quote]
Oké dat is niet zo erg, maar kan dat ook een motor storing geven? Ik ga morgen nog even goed kijken naar de motorcomputer. En het koelvloeistof, het heeft echt een donkere kleur.

Oké, slijt me koppakking dan niet door te veel graden? Ik bedoelde met tikken de temp. meter haha!

Stephan.

Willem12089 (0) PRO, 14 jaar geleden

Koppakking slijten door te Veel graden, leer elke dag weer bij haha...

Nee hoor, is een gesloten systeem dat ontwikkeld is voor temperaturen tot over de 110graden.

Koelvinschakelaar zal er een van 102 graden zijn denk ik zo.

Deze slaat aan op 102graden en stopt op 97 graden.

Willem

Slopel_Korsa (0), 14 jaar geleden

Ik heb precies hetzelfde probleem, 1 jaar lang zonder problemen gereden totdat het motormanagement lampje ging branden.
In zijn 1 en 2e versnelling stotteren/inhouden van de motor (vaak bij een koude motor).
Ik heb de bougies vervangen, kabels gechecked, verdeler kap ingespoten met anti-vocht spray.

Ik heb de auto ook laten checken bij diverse garages, allen hebben mij beantwoord met oooooo da's normaal bij dat soort auto's lampje brandt vaak bij een opel is normaal ze hebben de sensoren te gevoelig gemaakt, geen probleem!

Nou ondertussen valt mijn auto ook stil wanneer hij stationair loopt... Wanneer de motor goed op temperatuur is en ik laat m ff stationair lopen in z'n vrij.. dan slaat de motor af.. en dan krijg k m met veel moeite weer aan de gang. En niemand weet waar het aan kan liggen, iedereen roept maar wat.. Van EGR klep tot aan LMM module en ik hoor ook nog steeds vaak dat het 'normaal' is.. Nou ik vind het niet normaal wanneer je motor afslaat als je voor een stoplicht staat.

P.S. Bij een Opel Corsa B '96 is het blijkbaar ook normaal dat de koelvin pas bij rond de 100 graden aanslaat, is bij mij ook.. tijdens File rijden en zo loopt de temperatuur echt heel hoog op en pas bij 102 graden ofzo slaat ie aan....

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Corsa of stel zelf een nieuwe vraag.