Opel Kadett: motormanagementlamje knippert

Bouwjaar: 1991, Brandstof: Benzine, Motorcode: c16nz

Hallo,

Ik ben Toon, en woonachtig in Rozenburg ZH.
Ben in het bezit van een Opel Kadett C16NZ.
Het probleem is, dat de motor inhoudt en slecht stationair (slaat ook vaak uit) loopt als het motormanagement lampje begint te knipperen.
Volgens http://www.opeldriver.nl/wist-u-dat/ knippert deze alleen als er kortstondig een storing optreed.
Bij mij knippert hij constant, dus storing blijft terugkomen.
Soms duurt het een minuut of tien eer hij knippert.
Heb met de paperclipmethode de ECU uitgelezen, en geeft alleen code 12 aan ( geen storing opgeslagen ).
Heb de injector, nullastsensor, mapsensor, koelvloeistofsensor (inlaat), verdeelkap, rotor, bobine vervangen, maar niets helpt.
Vacuum slangen zijn ok. Bedradingen valt niks aan te zien, hier en daar zitten peuren aan de draden om te kijken of er niet ergens een losse sluiting zit.
Enigste wat nog ik nog niet heb vervangen zijn de bougies, kabels en onstekingsmodule.
Motor slaat niet over, en loopt niet op minder pitten als lampje knippert.
Lijkt net alsof hij even geen bezine krijgt, en dan weer wel.

Begin nu bijna mijn haar uit mijn kop te trekken, want ik wordt echt gek van die storing.

Wie weet raad.

Grtz, Toon

Gonzo

Geplaatst door Gonzo (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Kadett? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

16 Reacties

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Toon

Doe de paperclip methode nogmaals als het lampje knippert, maar zet de motor dan niet uit maar laat hem gewoon lopen.

Welke temp sensor heb je vervangen ? Je moet die niet hebben voor de meter op het dashbord in elk geval..

Meet eens de weerstand van de sensor bij warme en koude motor en plaats de waarde even hier..

Gr Stefan

Gonzo (0), 14 jaar geleden

Hallo Stefan,

Bedankt voor je snelle reactie.
Heb de blauwe temperatuursensor die in het inlaatspruitstuk zit vervangen door een nieuwe.
Ik heb geen multimeter, dus kan hem niet uitmeten.
Motor loopt even slecht met de oude en nieuwe sensor.
Zal zo gelijk even proberen met motor aan.

Gonzo (0), 14 jaar geleden

Hallo Stefan,

Hij laat zich niet uitlezen met lopende motor......lampje knippert dan continu op zelfde tempo.
Wat mij wel opvalt, is dat de nullastvullingsensor die tegen het inspuitblok zit een tikkend/ratelend geluid maakt op de maat van het lampje.
Dat deed hij ook met de oude die ik vervangen heb.
Wat ik vergeet te zeggen is, dat het lampje ook onregelmatig knippert als ik alleen t conact aan zet. Nullastvullingsensor tikt dan mee op de maat van het lampje.

UNIVERSEEL11698 (0) PRO, 14 jaar geleden

"nullastvullingsensor " je bedoelt stationair steller?


[quote=stefan84]Toon

Doe de paperclip methode nogmaals als het lampje knippert, maar zet de motor dan niet uit maar laat hem gewoon lopen.
Gr Stefan[/quote]
Zo kan je vlgs mij de codes niet uitlezen maar controleer je het Lambdasensor signaal bij dit type.
Gaat het lampje bij deze methode aan/uit (om de +- 1.5 seconde) werkt de sonde goed.
Oiram

Gonzo (0), 14 jaar geleden

Dit de nullastregelklep die tikt op de maat van het motormanagement lampje

http://img15.imageshack.us/img15/936/692...

UNIVERSEEL11698 (0) PRO, 14 jaar geleden

Is id de stationair toerental steller.
Nooit eerder gezien (of ergens gehoord) dat dat ding tikte tegelijk met het lampje.
Moet je denk ik toch gaan meten, lijkt mij iets weg te vallen.(voeding ergens?)
Je zou ook eens wat contacten na kunnen kijken (stekker ECU?) of de bedrading tussen steller/computer.
Massa's eens goed controleren.
Oiram

moderator (0) PRO, 14 jaar geleden

[quote=Gonzo]Dit de nullastregelklep die tikt op de maat van het motormanagement lampje

http://img15.imageshack.us/img15/936/692...[/quote]
De storingen moet je met een stilstaande motor uitlezen. De knippercode begint met 3 keer 12, d.w.z.: 1 x lang branden, 2 x snel. Na deze 3 x 12 komen de eventuele echte foutcodes, elke fout apart ook 3 keer Nadien komt weer 3 maal 12 als afsluiting van de foutmeldingen.
Tijdens deze knippercode-uitlezing hoor je inderdaad de stationairregelaar heen en weer lopen. Dat hoort ook zo en is een teken dat deze goed is.
Plaats de fout(en) eventueel hier op de site later.

Gonzo (0), 14 jaar geleden

Hallo Moderator,

Stationairregelaar tikt ook bij het niet uitlezen.
Als ik het contact aanzet begint hij na ca. 1 minuut met tikken ( niet constant, maar wel regelmatig ). Zonder te starten knippert het lampje al mee met de regelaar. Soms brand het lampje heel zwak.
Soms rij ik 1 km zonder knipperend lampje, en rijdt dan ook gewoon perfect. Daarna voel je dat hij inhoud/schokken en gaat t lampje weer knipperen, en krijgt hij neigingen om af te slaan bij stilstaan. Met spelen met het gaspendaal weet ik hem op gang te houden.

Zal hem morgen voor de zekerheid weer effe uitlezen, maar vandaag gaf hij toch echt alleen code 12 aan.

Grts Toon

moderator (0) PRO, 14 jaar geleden

Aan de rechterzijde, in de auto, achter het dashbordkastje, tegen de zijkant en boven de motorcomputer, bevindt zich, als ik het goed onthouden heb, een verbindingsstekker in de kabelboom die naar de computer gaat.
Het wilde wel eens voorkomen dat er water langs de kabelboom in die stekker liep en daardoor (erg) slechte contacten ontstonden met allerlei rare storingen als gevolg.
'Tevens stonden die modellen ook bekend om het feit dat de computer zelf nog wel eens regelmatig stuk gingen. De computer even losnemen uit z'n houder, de auto stationair laten lopen en dan met je beide handen als het ware de computer "torderen". Als je reacties vanuit de motor krijgt, is het zeker bingo.
Cumputers zijn uitwisselbaar met de C13NZ, alleen moet je dan de eprom overzetten die er inzit.
Kijkm ook of de massadraad aan het nokkenashuis goed vast zit en ook daadwerkelijk massa maakt.
Volgens mij zat er ook nog een massaverbinding boven bij het koppelingspedaalframe, achter de dashbordklok.
Kijk daar ook even naar.

Gonzo (0), 14 jaar geleden

Ik zal hem morgen op al die punten nakijken.
Als er geen verbetering is, dan maar op de sloop een goede ECU op de kop proberen te tikken.
Ik heb geen kennissen die kadett rijden, was mooi geweest om ECU uit te proberen.

Bedankt voor de tips !!!!

Gonzo (0), 14 jaar geleden

Hallo Moderator,

Ik heb vandaag al de massa's die te vinden zijn schoongeschuurd.
Heb de ECU uit de houder gehaald, en effe geschud en aan de stekkers gefriemeld.
Motor en storingslampje reageerd op het geschud en gefriemel aan de ECU.

Hier zit dus echt het probleem, maar ligt het nu aan de aansluiting of aan de ECU.
Heb de stekkers ingespoten met contactspray, maar dat helpt niet.

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Dan kan het dus goed aan de ECU zelf liggen..

Gonzo (0), 14 jaar geleden

Heeft de Asta 16i C16NZ dezelde ECU als een Kadett 16i C16NZ ? Omdat er vrijwel nergens nog kadettjes te vinden zijn op de sloop.
Astratjes zijn nog wel volop te vinden.
Mijn ECU heeft 16133819 als nummer.

kleijn (0), 14 jaar geleden

even op de sloop nr vergelijken

Willem12089 (0) PRO, 14 jaar geleden

[quote=Gonzo]Heeft de Asta 16i C16NZ dezelde ECU als een Kadett 16i C16NZ ? Omdat er vrijwel nergens nog kadettjes te vinden zijn op de sloop.
Astratjes zijn nog wel volop te vinden.
Mijn ECU heeft 16133819 als nummer.[/quote]
Als de ontsteking van hetzelfde type is, kan je de computer gewoon uitwisselen.

Willem

Gonzo (0), 14 jaar geleden

Halo luitjes,

Heb eindelijk na lang zoeken een zelfde ECU kunnen bemachtigen, en heb hem snel ingebouwd.

1e start duurde even, misschien dat hij weer moest leren, maar ik heb ermee gereden, en loopt weer als een zonnetje.
Morge weer even proberen of hij weer normaal wil starten bij koude motor.

Bedankt voor alle hulp, en hopelijk blijft me karretje nog lang draaien.

Grtsss....Gonzo

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Kadett of stel zelf een nieuwe vraag.