Opel Astra: Motortemp stijgt traag.

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0 DTH

Goedendag,

Ik heb een vraagje over me motortemperatuur.
Rijd sinds kort in een Opel Astra diesel. Mij viel op dat de motor erg traag warm word.
Na ongeveer >20km met 2000 RPM (constant, Cruise control) is de motor net aan op tussen de 85°C en 87°C.
Warmer word hij niet, en dat is gezien een diesel netjes.

Alleen is 20km niet een beetje veel om warm te worden??
Rijd zelf elke zaterdag op een vrachtwagen en die zijn in no-time warm.

En al is hij (eindelijk) warm en ik kom voor een stoplicht, dan zie ik de graden langzaam dalen richting de 80°C (dus station-air)
Tot dat ik weer optrek, en dan gaat hij weer rap naar de 87°C.


Hoort dit bij dit type motor? Of is er iets met me termostaat aan de hand (dat ie openstaat o.i.d)?


Met vriendelijke groet,
Martin

P.s. de kachel word wel na een paar KM langzaam warm

Martin_D

Geplaatst door Martin_D (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Astra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Diesels zijn tegenwoordig zo economisch dat ze inderdaad nog maar weinig warmte afgeven.
Alleen bij jou is het wel wat extreem. De koelvinnen blijven wel uit bij de temperatuur?

Ik twijvel hier een beetje. Als de thermostaat open zou staan, dan zakt de temperatuur ook tijdens rijden, bij jou loopt deze op.
Ook het feit dat de kachel wel gauw warm wordt zegt dat de thermostaat op dat moment dicht is.

In de gaten blijven houden.

Martin_D (0), 14 jaar geleden

De koelvin bij de radiateur (neem aan dat je die bedoelt, andere heb je niet, denk ik) die heb ik nog nooit horen draaien.

Dus ook als je stilstaat is het dus te verklaren dat hij langzaam 'afkoelt'.

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Heb het ook al een aantal keren gezien dat de sensor die de meter aanstuurt op het dashbord kapot was, en daardoor zo'n dingen krijgt, vaker valt hij tijdens het stilstaan helemaal terug naar koud, terwijl de motor gewoon warm is, ga je rijden, dan stijgt hij weer.

Mocht je thermostaat het probleem zijn, dan loopt de temperatuur eerder omhoog dan omlaag tijdens het stilstaan of file rijden, en zakt deze weer als je gewoon rijd.

Gr Stefan

Martin_D (0), 14 jaar geleden

[quote=stefan84]Heb het ook al een aantal keren gezien dat de sensor die de meter aanstuurt op het dashbord kapot was, en daardoor zo'n dingen krijgt, vaker valt hij tijdens het stilstaan helemaal terug naar koud, terwijl de motor gewoon warm is, ga je rijden, dan stijgt hij weer.[/quote]
Kan ik deze sensor zelf vervangen of controleren op zijn werking? Of kan ik dat het beste bij een garage laten doen?
Weet je ook wat zou dit ongeveer gaat kosten?


Wat me nou net ook te binnen schiet is dat als ik me gas loslaat of van CruiseControl afhaalt dat de verlichting even (0,1 sec) lichtdimt en daarna weer op normale sterke schijnt. (zowel interieur als exterieur)
Zou dit ook een oorzaak kunnen zijn? Ik heb geen idee waar dat aan ligt.

kleijn (0), 14 jaar geleden

thermostaat vernieuwen is makkelijk je zult alleen het hele huis moeten vernieuwen is een geheel kost +_ 80 euro
in bouwen kun je zelf
prijs is dealer prijs

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.