Hallo allemaal,
In de poging om mijn ecu te resetten (tevergeefs) van het MS-lampje (=lambdasonde?) af te komen, heb ik er nu een probleem bij: de motor draait (meestal na gas terugnemen) instabiel stationair, maar dan wel regelmatig schommelend van +/- 800 toeren naar +/- 1000 toeren. Na tien seconden blijft hij op 1000 t. staan. Heeft iemand een idee over wat er aan de hand is en/of hoe het kan dat het door het losgooien van de accu is ontstaan?
Groetjes,
Maarten
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hoe lang heb je gereden na het resetten. Want de ecu moet normaalgesproken inleren: dan leert hij weer hoe alle parameters zijn.
uitlaten lezen bij de dealer en dat repareren is de enige optie om die auto goed te krijgen.
gr tijne
18 jaar
je stappenmotor kan vervuild zijn!schoonmaken met remreiniger en erna een druppeltje WD-40 erin,en anders even advies opvolgens van martijn!
Stefan
18 jaar
Dankjulliewel beste mannen,
Ik heb een ecu-uitlezing gekregen van een onbekende garagehouder: lambdasonde kapot. Ik weet niet welke code, alleen dat hij volgens hem kapot is. Of dit kan weet ik niet. Daarom heb ik hier zonder succes al eens om een foutmeldings-lijst gevraagd, want dan zou ik misschien kunnen interpreteren welke melding het was. Misschien was het wel een verkeerde waarde of helemaal geen contact; ik zocht het eerst maar in het stekkertje en nu had ik maar even de accu losgehad. Ik wilde alleen eerst een beetje meer zekerheid over die lambdasonde, want ik vervang liever niet een duur onderdeel dat nog goed is!
Die stappenmotor lijkt mij niet plotseling vervuild, goed bedoeld hoor Stefan!
Maar ik heb er nog maar kort mee gereden, dus misschien is hij nog bezig met 'tunen'.
Als de uitlezing echt 'kapotte lambdasonde' was, is dan vervangen niet de eerste stap, Tijne? Naar de 'dealer' kan ik, als hij nog niet goed is, daarna toch nog doen..?
Groetjes,
Maarten
18 jaar
naar de dealer was om hem uit te lezen.
maar gewoon lambdasonde verweideren (als de motor goed warm is dus een tijdje rijksweg gereden en de lambda meer maalen is in gespoten met wd 40)
nieuwe er in accu poolen bijde een nacht los laten ligen dan weer aan sluiten en gaan rijden en na een 500km weet de comp dan alles weer.
gr tijne
18 jaar
Maarten,
als je echt een defecte sonde hebt kun je beter een nieuwe halen,deze kun je toch niet repareren.je kan hem hoogstens eens schoonmaken.het zijn dure dingen die je niet zo maar even haalt om uit te proberen,daar heb je gelijk in.
Stefan
18 jaar
Bedankt Tijne en Stefan,
Er zal niks anders op zitten dan hem er eens uit te halen en te bekijken, schoon te maken en nog eens te proberen. Ik meen dat, als hij weer zou werken, er geen MSlampje meer zal branden. En anders zit er niets anders op dan dat dure ding te kopen!
Vreemd toch? Ik heb deze Astra nog maar twee maanden!
Groetjes,
Maarten
18 jaar
dat je hem nog maar 2 maanden heb zegt natuurlijk niks dat ding zit er al jaren in.
haal een nieuwe (schoonmaken werkt nooit) hoeft neit bij de dealer te zijn kan ook bij de betere automatarialenzaak (is veel goed koper voor je)
gr tijne
18 jaar
Hoi Tijne,
Ik bedoel eigenlijk dat we hem nu twee maanden hebben; 80.000 km, CDX, van binnen als nieuw (1996), kortom: onze droomauto.. Maar luister wat ik nu achter elkaar heb gekregen:
- rondom lekke kleppendekselpakking,
- twee kleppendeksel-ontluchtingsslangetjes 'op', dus moeten nieuw.
- een piep in de vierde versnelling vanaf 80 km/u; te weinig versnellingsbakolie?,
- een MSlampje; kapotte lambdasonde,
- net gekregen: waarschijnlijk kapotte linker vooras, want hij maakt lawaai als ik rechtsaf sla, vooral over een verkeersdrempel. Ik dacht eerst dat mijn uitlaat over de straat ging.
Het lijkt wel of er voortdurend wat mee was en dat de verkoper van hem af wilde en hem 'rijklaar' heeft gemaakt, ..voor korte tijd dan!
Het 'tunen' van de ECU lijkt inmiddels te lukken want hij loopt stabieler stationair, maar het MSlampje gaat wel weer steeds branden. Ik maak me zorgen om mijn katalysator!
Ik denk dat ik maar eens ga checken wat die lambdasonde her en der kost of Sytze kan hem eventueel mee naar mij nemen...
Groetjes,
Maarten
18 jaar
nou..zo'n nieuwe universele lambda zal kosten tussen de ¤ 60,- en ¤ 90,-
een originele kan oplopen tot bijna het dubbele..
Stefan
18 jaar
Ik was voor de originele zo`n 130 euro kwijt.
Ga eens naar de opel dealer toe die kunnen je lambdasonde controleren of hij nog goed werkt met de tech 2.
Het kost niet zoveel om hem uit telezen dan weet je namelijk zeker of hij wel kapot is.
Het komt heel weinig voor maar je ECU kan ook kapot zijn.
Groetjes
Astra Rijder
18 jaar
Hoi allemaal,
Ik heb hem na laten kijken door een bekende monteur en het lawaai bij het rechtsafslaan was een gebroken bout van een stabilisatorstang. De versnellingsbak had genoeg olie (is wel vervangen) en geen slijpsel aan de plug. De piep bij 80km/u in z'n vier is er nog steeds! Lambdasonde is schoongemaakt, maar geeft nog steeds een storing!
Groetjes,
Maarten
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar