auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Opel vectra c16nz: niet meer starten

Bouwjaar: 1991

Afgelopen donderdag zet ik mijn trouwe vectra weg zonder problemen,
zaterdags start hij niet meer.
- draait goed rond,
- krijgt benzine (vinger onder injector gehouden)
- vonkt
- bougies zijn droog, ook na doorstarten

rotor en kap vervangen, voor de zekerheid (moest toch)
de vacuumslang van de egr klep losgemaakt.
Als je eraan zuigt blijkt het membraan lek te zijn.
Als je de slang afklemt start hij nog steeds niet.
Het ontstekings tijdstip lijkt totaal verkeerd, maar de vertraging wordt toch door de comp geregeld??
De rotor is goed met de nokkenas verbonden, niks afgebroken.

Kan het de egr klep of het lekke membraan zijn?
Of toch het ontsteektijdstip?
Wat te doen....

Theo

Geplaatst door

dupl-u-782-5dd147a8d18ba+Lincoln (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Staat de distributie nog wel op tijd,mogelijk is de riem een paar tenden versprongen.

Hans

Hans4037 0
badge

19 jaar

De riem heb ik gecontroleerd.
Hij staat best strak, en kan haast niet versprongen zijn.
Morgen controleer ik of hij op tijd staat.

Theo

Deze motor heeft geen EGR klep!!!!!

Willem

Willem12089 0
badge

19 jaar

Willem,

Dat heb ik ook uit de vraagbaak begrepen.
Maar boven het inlaatspruitstuk voor het injectiehuis zit een vacuum gestuurde pot.
Als dit de egr klep is, en dat lijkt er dus op, dan zou het de E16NZ motor zijn.
Maar die heeft weer geen lambda sonde.
En de mijne wel.
Als dit niet de egr klep is, wat is het dan wel?
Hij verbind een opening uit het motorblok met het injectie huis.
De vacuum aansluiting op het injectiehuis is de onderste van 3 aansluitingen.
Volgens de vraagbaak is dat de aansluiting voor de "uitlaatgas terugvoerklep"
De egr dus, lijkt me.
Mijn kenteken zegt trouwens dat het een C16NZ motor is.

Ik snap het niet meer.

Theo

Ik zal het eens naslaan in mijn vraagbaak

Maar ik had die pot ook al op mijn kadett, dus lijkt me geen egr

Willem

Willem12089 0
badge

19 jaar

Je kunt zien of hij is uitgerust met een EGR systeem aan dat er een pijp van de uitlaat naar die pot loopt.

En de e1.6nz, is bijna niet meer geleverd in '91

Willem

Willem12089 0
badge

19 jaar

Ik vind de vraagbaak maar een mager boekje eigemnlijk.
Over die pot voor het injectiehuis wordt met geen woord gerept.
Het lijkt me sowieso niet OK dat het membraam lek is, maar is dit nu ook de reden dat hij niet meer wil aanslaan????
Ik zie vanavond wel weer verder.

Theo

Als je benzine boven in het injectie vuis gooit, wil ie dan misschien aanslaan???

Willem

Willem12089 0
badge

19 jaar

Nee,

Dat wil zeggen, ik heb al start pilot erin gespoten.
Dat ploft nog beter dan benzine.
Starten ho maar.

Ik heb echt het gevoel dat de ontsteking niet op tijd staat.
Ik kijk straks als het droog is of de krukas en nokkenas nog goed staan.
Maar de riem is best strak, dus hij zal echt niet versprongen zijn.
bovendien staat hij volgens mij zo'n 60 graden te laat.
Maar hoe die computer dat regelt heb ik geen benul van.
Dat nieuwerwetse gedoe ook :-(
Mijn hobby auto is 37 jaar oud, en start gewoon altijd.

Theo

De C1.6NZ motor heeft WEL een EGR klep.
De EGR klep die erop zit is vacuum gestuurd!
In mijn vraagbaak staat hij namelijk wel netjes afgebeeld.
De EGR klep zit bij een C1.6NZ tussen het motorblok en het injectie huis in op het inlaatspruitstuk. het is namelijk dat paddestoeltje waar een vacuum slangetje naar toe loopt.

Groetjes

Astra Rijder

astra rijder 0

19 jaar

Hoi astra rijder,

Ik dacht ook al dat het een egr klep was.
En als je aan het slangetje zuigt moet je dus een membraan omhoog trekken lijkt me.
En die is dus lek bij mij.
Maar heeft dit nu tot gevolg dat hij niet meer start??
Het is weer droog, dus ik kijk nog even naar die klep.

Theo

Je kan die EGR klep verwijderen, maar je moet hem dan wel afdoppen. Want voor de ECU/inspuitcomputer maakt het toch niks uit of hij er wel of niet is.

Maar er kan natuurlijk ook dat je uitlaat goed verstopt zit door iets wat de doorgang blokkeerd.

groetjes
Astra Rijder

astra rijder 0

19 jaar

Hij zou niet door de egr niet meer mogen starten.

Maar afdoppen kan nooit kwaad.

Ik denk dat dit een ontstekings probleem is.

Misschien je ontstekings moduul stuk.

Deze zit in de verdeelkap (zwart blokje met stekkertjes erop)

Willem

Willem12089 0
badge

19 jaar

Bedankt voor de tips allemaal, ik ben eruit.
Dat wil zeggen, ik ben dus bij de opelgarage langs geweest.
Er waren 2 zaken: bij het vervangen van de verdelerkap heb ik de bougiekabels verkeerd teruggezet (SUKKEL!! nou ja , eens is de eerste keer)
maar de hoofdreden dat hij niet meer liep is dat de brandstof opvoerpomp defect was.
hij kreeg stomweg te weinig benzine.
Bij een injectiemotor kun je dit niet goed controleren door je vinger onder de injector te houden.
De benzine wordt zo fijn verneveld dat je niet kunt beoordelen of er wel genoeg benzine komt.

Goed, dat weten we ook weer.
Keurig geholpen trouwens, ik ben zelf bij het zoeken naar de fout aanwezig geweest. Je steekt er best nog wat van op.
Een nieuwe pomp zou trouwens E200,- ex kosten.
Maar die jongens zelf stelden voor een gebruikte te nemen voor E50,- incl.
Echt geen uitzuigers hier dus....

De egr klep met het lekke membraam fijn zo laten was het advies.
Alleen de vacuumslang even afdoppen zodat hij geen valse lucht zuigt.

Zo, en nu maar weer fijn rijden

Theo

Das ook eens positief om te horen.

Willem

Willem12089 0
badge

19 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Vectra of stel zelf een nieuwe vraag.