Opel Omega: nokken-en krukassensor

Bouwjaar: 1997

Begin: Af en toe lichtjes stoten, even inhouden/wegvallen. Tijd later wegvallen motor tijdens 120 km/pu. Opvallend; hevige toerentellerbewegingen. Auto rijdt op gas. Na starten kon weer verder gereden worden. Bij overschakelen op benzine bleek motorlampje te branden. Volgende dag geen motorlampje, maar na een tijdje stoten en weer wegvallen motor. Noodprogramma. Bij opeldealer wordt zonder rijden via uitlezen krukassensor als boosdoener aangewezen. Sensor en dik uur werk blijkt uiteindelijk veel meer uren vanwege route sensorkabel (zie ook elders deze site). Bij naar huis rijden ver weg lichte stootjes, maar ja, nieuwigheid? Volgende dag naar garage om dit te melden. Hoefde niet ongerust (!) te zijn, vast niet krukassensor. Volgende dag (24 dec.)bij rijden zelfde problemen als boven (stoten/uitval). 27 dec. weer uitgelezen bij opel. Nokkenassensor!! (al bang voor). Tja, toevallig, misschien enz. M.i. kan dit niet. Precies dezelfde symptomen worden na reparatie en weer zonder dat garage die door zelf te rijden constateert nu door uitleesapp. aan nokkenassensor geweten. Die is trouwens 4 maanden terug al eens door mijn eigen garage vervangen nadat uitlezen bij andere opeldealer nokkenassensor had uitgewezen. Wat nu?

villanuova

Geplaatst door villanuova (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Omega? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

peerbmw (0) PRO, 18 jaar geleden

bedrading van de nokkenassensor controleren. en als je bij de dealer een nieuwe nokkenassensor besteld zit daar standaard een gewijzigde stekker en bedrading bij terwijl je in de universele handel gewoon een nieuwe sensor van het oude type krijgt.maar dan nog blijft het een zwak punt van dit type motoren.
en bij diagnose bij de dealer komt er vaak een foutcode P0335 krukassensor-storing of P0345 nokkenassensor-storing naar boven en dan wordt de schuldige sensor vervangen.wij geven meestal als tip om ze allebei gelijktijdig te vervangen maar dan klagen mensen weer dat we ze op kosten willen jagen. wat is wijsheid??

Mistral (0), 18 jaar geleden

De onjuiste toerental-slingering en moeizaam starten wordt veroorzaakt door een defecte krukas-sensor. De defecte nokkenas-sensor (is een fijn-afregeling) veroorzaakt niet soepel lopen van je motor. Om de storingen te verhelpen is er door de garage(s) niet veel verkeert gedaan. Binnen 4mnd de nokkenassensor weer defect is wel erg snel, daar kun je wel mee terug naar de desbetreffende garage. Misschien valt daar wat te halen.

villanuova (0), 18 jaar geleden

Bedankt voor de snelle reacties. Vanmorgen is dus de nokkenassensor vervangen. Onder protest afgerekend. Je kan het niet geloven (? of wel dus) maar ik heb nog geen 200 meter gereden of dezelfde symptomen dienen zich weer aan; licht stoten van de motor, precies zo als na de vervanging van de krukassensor. Nu dacht ik dit de eerste keer al, maar nu helemaal: Alles ten onrechte vervangen?? Overigens heb ik de vorige keer inderdaad een nok.sens. van het oude type gehad, waarschijnlijk universeel, zodat die weer niet onder de opelgarantie valt. Maar dat lijkt me nu niet het probleem. Moet dus weer terug en wat zal dan het verhaal zijn. Wat te doen?

Mistral (0), 18 jaar geleden

Gaat het MM-lampje (geel)weer branden ? Als dit het geval is kun je het best de storingscodes eruit halen, een stuk rijden op benzine totdat de storing weer terugkomt en opnieuw uit laten lezen. Als je pech hebt is de besturingcomputer de oorzaak.
Wanneer het MM-lampje op benzine niet brandt dan zit de oorzaak ergens anders !?!?

peerbmw (0) PRO, 18 jaar geleden

is dezelfde defectcode weer aanwezig??

villanuova (0), 18 jaar geleden

Nog even. Moeizaam en niet meer aanslaan motor (zie beeld oude tractor elders)was het probleem 4 maanden geleden. Dat leek goed verholpen door aanleg (wat nu blijkt)oud type nokkenassensor. Uitslaan toerenteller deed zich laatste weken voor bij plotseling uitvallen motor na stoten (misschien normaal? alle lampies gaan natuurlijk ook branden op dat moment...). Mijn lekenprobleem blijft dat wellicht al te snel en al te zeker na uitlezen gekozen wordt voor vervanging gehele onderdeel en als dit geen resultaat oplevert gezegd wordt dat het ene probleem zich achter het andere kan verschuilen en dat dit pas zichtbaar wordt na reparatie van het eerste probleem. Is er nu dan een derde probleem dat zich verscholen heeft achter de eerste twee?? wat voor vat is daar op te krijgen? Zijn reparaties tot nu onterecht? Na enig rijden brandt het storingslampje nu trouwens nog niet, maar dat was de vorige keer ook pas na een dag toen ik al een vermoeden had van een onopgelost probleem. Dat vermoeden heb ik toen ook direkt gemeld. Vanmiddag idem. Hoorde nu voor de eerste keer dat er dan maar met een monteur samen gereden moest worden. Kon vandaag niet, te druk. Had er ook absoluut even geen zin meer in. Het kan overigens nog veel gekker begrijp ik na enig rondneuzen op deze site.

villanuova (0), 18 jaar geleden

Auto na vanmidaag dus niet meer uitgelezen. Weet dus geen codes. Bedankt voor verdere suggesties, hou ze erbij. Dat bedoel ik ook in bovenstaand stukje. Wordt er niet vaak al te snel een hele sensor vervangen, terwijl er nog een serie omliggende mogelijkheden zijn die niet worden nagelopen? Of geeft bijv. een loszittende distr.riem ook een foutcode?

peerbmw (0) PRO, 18 jaar geleden

de tips die gegeven worden zijn allemaal wel gebaseerd op een correct onderhoud. wij zitten achter een scherm en kennen de auto(praktijksituatie)niet. maar ik zou beginnen om de situatie op "benzine" te controleren.als dat goed is weer op lpg controleren. gr.

justmac (0), 18 jaar geleden

De mogelijkheid bestaat dat je uitlaat verstopt is of de EGR werkt niet meer.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Omega of stel zelf een nieuwe vraag.