close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel Vectra 2004: Olie lekkage

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Diesel, Motorcode: z19DTH

Mijn auto laat sinds enkele dagen een druppel olie achter op de straat. Ik heb vanmorgen de schermplaat verwijderd en met een lamp een inspectie gedaan. Ik zie met name op de onderstaande foto wat olie, maar ook uit het pijpje van het oliefilter komt een druppel. Kunnen jullie wijs worden uit onderstaande foto's?

Ik moet er wel bij zeggen dat vorig jaar de versnellingsbak olie vreselijk slordig is bijgevuld door de garage, de hele schermplaat (en mijn oprijpad) zaten er onder.

De olie verzamelt zich in het bijzonder op de voorzijde van de schermplaat, dat zit onder foto #1.


Filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=SFuhBKZz_... beetje schokkerig maar ik lag op de grond want ik heb geen brug thuis.

Alvast bedankt. Arjan

Geplaatst door

longdude6634 (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

even schoon maken met remmen reiniger later nog eens inspecteren

kleijn 0

14 jaar

Heb ik (uiteraard) al gedaan, ik heb de plaat nog niet terug geplaatst. Als het morgen droog is dan ga ik even een stukje rijden en daarna nog een inspectie....

longdude6634 0

14 jaar

Arjan je bent nog niet veel gewend .de eerste foto laat wat lekkage zien van carter damp die door de inlaatslang gaat. Slangklem even aandraaien maar niet overdrijven. Succes.

Punt 50
badge

14 jaar

Nog niet veel gewend? Nee inderdaad, het is gelukkig niet zoveel als in de golf van Mexico maar vreemd vind ik het wel. Hoe kan dat opeens gaan doorlaten? Hoge olieddruk of zo?

Arjan

longdude6634 0

14 jaar

Arjan je kunt ook die slang vervangen . Dat "rubber"zet zich na verloop van tijd en de afdichting verslapt . Die tweede lekkage hetzelfde .laat bij een onderhoudsbeurt die pijp en Oring vervangen .

Punt 50
badge

14 jaar

Bedank Punt, ik heb de slangenklem een paar slagen vaster gezet, die zat wel wat slap ja. Ik heb de schermplaat met de Karcher gekuist, ik rijd even een weekje rond zonder die plaat en dan check ik het nogmaals.

Arjan

longdude6634 0

14 jaar

Oke, zo te zien heeft het geholpen. Ik heb alleen vanmiddag de bumper nog even los gehad omdat ik toch weer een druppel vond. Deze lekkage is waarschijnlijk al een tijdje aan de gang want de onderplaat van de bumper zat er ook helemaal onder (op de foto net schoon gemaakt). De koelers voorin waren zo te zien droog (daar gaat toch geen olie doorheen??)

longdude6634 0

14 jaar

Arjan als dat ding ook lekt?? Da's niet zo mooi en het voelt vettig aan ,dan is de condensor lek. $$$$$ Het euro teken zit niet op mijn toetsenbord. Dat wisselen kan je zelf wel maar het vacumeren en vullen wordt toch uitbesteden. Groeten.

Punt 50
badge

14 jaar

Punt, waar is die condensor een onderdeel van, airco systeem?

Wat op de straat is gekomen en wat ik heb schoongemaakt was gitzwarte olie. In mijn opinie dus motorolie. Ik houd het nog even in de gaten, die donkere plek op de condensor betekend niet veel goeds.

Arjan

longdude6634 0

14 jaar

Daar achter zit de motorradiateur ,is die daar ook zwart?? Je kan het schoonmaken en aanzien . In het gas vande airco zit een groen detectie-vloeistof die met speciaal licht is te zien. Als de lek maar voldoende is heb je die bril en licht niet nodig, maar zwart kan bijna niet uit dat gas komen. M. vr Gr.

Punt 50
badge

14 jaar

De motorradiateur en de binnenzijde van de condensor zijn schoon, ik zie alleen een donker plekje aan de onderzijde van de condensor. Voor de duidelijkheid ik heb alleen nog maar zwarte olie gezien.

Ik vermoed (dat hoop ik eigenlijk) dat die olielekkage bij de turbo al een tijdje is, de olie die daar vanaf is gekomen is ook op de onderplaat van de bumper gekomen. Waarschijnlijk is door wervelingen de olie ook tegen de onderzijde van de condensor gekomen.

Is er altijd circulatie door de condensor, of alleen als de airco aanstaat?

Gr. Arjan

longdude6634 0

14 jaar

De pomp zorgt voor circulatie.In z'n vrijloop geen werking van het systeem. Tegenwoordig steeds meer continu draaiende pompen met variabele opbrengst. Geen slijtende koppelingen meer....... Groetjes.

Punt 50
badge

14 jaar

Oke bedankt, ik ben vandaag even langs een airco specialist geweest. Hij vermoed (net als ik) dat de motorolie door de wervelingen van de ventilatoren tegen de onderkant van de condensor is geslagen. Enfin, ik ga gewoon een weekje met de airco aan rijden (dat wordt zowieso nodig gezien het weer) en dan kijk ik wel of de boel het nog doet. In ieder geval bedankt Punt!

O ja, ik vond de prijs van een nieuwe condensor nog wel meevallen hoor, die loopt van 110,- tot 130,- Daar komt natuurlijk nog het afvullen en vacumeren bij +/- 100,- Maar ja hoeft het niet dan is het nog beter.

Nu ga ik weer verder met de zolder aftimmeren.

Gr. Arjan

longdude6634 0

14 jaar

toch weer zwarte olie op de bumper onderplaat grrrrr.

longdude6634 0

14 jaar

Ik wil die turbo slang er komend weekeinde even afhalen om te kijken of er geen scheurtje in zit, kan dat zomaar of moet ik nog ergens speciaal op letten?

Gr. Arjan

longdude6634 0

14 jaar

Arjan die slang kan je zo straffeloos losnemen, houd wel een bak bij de hand om olie op te vangen die in de interkoeler zit. Lekkage door die slang is mogelijk ,ze zijn vaak niet door een weefsel versterkt en scheuren makkelijk verder. Een duidelijk gesis moet te horen zijn. Succes.

Punt 50
badge

14 jaar

Oke dat vermoedde ik al. Ik snap grofweg de werking van het turbo laadsysteem wel, maar ik snap alleen niet waarom daar olie komt. Het gaat toch niet om slang 5?? Im mijn geval is het een ventilatieslang toch?


Gr. Arjan

longdude6634 0

14 jaar

Ik dacht dat je 10 of 8 wilde losnemen want daar komt druk op. De olie komt van de carter ontluchting. Het is maar weinig per 1000 km maar op den duur toch een niet geringe hoeveelheid. De slang die jij bedoelt is de inlaat en het losnemen is zinloos, waarom zou je het doen en het zit aan de achterkant van het blok!

Punt 50
badge

14 jaar

De olie lekkage is bij de aansluiting van slang 5 op de koude lucht inlaat van de turbo (de foto uit bericht 1 toch?). Ik snap ook niet waarom ik daar een lekkage heb.
Waarom moet 8 of 10 los? Hoopt zich daar olie op die gecondenseerd is uit de koude lucht en oliedamp?

Ik krijg steeds meer het vermoeden dat de intercooler lek is, maar ik heb dat ding echt goed bekeken en de onderkant was nog mooi strak zonder opgeblazen gevoel zeg maar.

Groet, Arjan

longdude6634 0

14 jaar

Als je goed kijkt heeft slang 5 een aftakking aan de rechterkant, dat is uw carterontluchting en zo komt er ( onder andere) olie in die darm.

Punt: die zit echt wel vanvoor, of waarom zou die darm die de luchtfilter verbindt met de turbo vanachter zitten terwijl de turbo vooraan zit? :-))))
Dat hier een beetje olie zit is normaal, gisteren nog een onderhoud gedaan aan een 159 met dezelfde motor en 29000km en die had het al.

Check ook ff met een ring-steeksleutel van 32 of uw oliefilter volledig vast zit, heb de indruk dat hij op jouw foto niet helemaal tegen de rand zit. Maar ik kan mis zijn, foto's zijn nu eenmaal niet zo duidelijk als de realiteit. Dat er aan het oliefilter-aflaat-pijpje een beetje olie zit is misschien een restantje van het laatste onderhoud moest hij toch helemaal vast staan.

MDI 0
badge

14 jaar

Arjan je hebt gelijk ,ik heb het oudere blok in gedachte ;.bij dit blok zitten in en uitlaat aan een kant. (voorkant) Nog niet zo vaak gezien trouwens.

Punt 50
badge

14 jaar

Oke mannen bedankt voor de reacties. Ik haal zaterdag even de bumper eraf en check nogmaals de aanzuigslang die ik op advies van Punt heb aangedraaid, en daarnaast slang 8 en 10 en kijk nog eens heel kritisch naar de intercooler. Die &C^&%$ olie moet toch ergens vandaan komen.

Ik weet dat bij de oudere DTI motoren de turbo slangen regelmatig scheuren, ik zal het overdruk ook nog eens checken met de motor aan en op toeren. Mocht er iets lek zijn dan moet ik het vast kunnen vinden. Alle andere tips zijn welkom, ik zal ook nog even naar de Pearle misschien dat dit helpt.

Gr. Arjan

longdude6634 0

14 jaar

Goed, het is inderdaad de intercooler. Auto op 2000 RPM en je voelt het blazen. Door mijn onervarenheid zag ik niet meteen dat de intercooler kapot was aan de onderzijde, de koelribbetjes zijn over ca. 30 cm verbogen aan de onderzijde. Nieuwe besteld voor 180,- inclusief verzenden. Vervangen kan ik zelf wel.

Vervolgens was ik wel benieuwd wat er uiteindelijk in het inlaatspruitstuk komt en heb de slang bij het gasklephuis even losgehaald. Slik, wat een ranzige bedoening daar, alles zit onder een fijne laag olie. Dat geeft de term schone lucht wel andere betekenis....

Allen bedankt voor de adviezen!!!!!


Gr. Arjan

longdude6634 0

14 jaar

Arjan jij hebt wel 3 radiators achter elkaar dus ook drie keer kans dat daar wat stuk gaat. Alle pka's zijn straks weel terug. Groetjes.

Punt 50
badge

14 jaar

Auto rijdt weer zoals vanouds, geen spectaculair verschil maar wel merkbaar. Hieronder de foto's van de kapotte intercooler. Allen bedankt voor de hulp! Topic mag dicht.

Groet, Arjan

longdude6634 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Vectra of stel zelf een nieuwe vraag.