Ik heb en olie verbruik van 1ltr. /1000 km en verlies van koelwater zonder en spoor hiervan, geen blauw of witte pluim uit de uitlaat compressie is goed bougies zijn droog. Er is wel en bij geluid als de motor afgekoeld 1 keer soort harde tik alsof hamer tik op stuk metaal.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Door niet te veel olie bij te vullen beperk je het olie verbruik. zorg ervoor dat je altijd meet als de auto recht staat en bij koude motor zonder gestart te hebben. Vul bij als het niveau in de buurt van het minimum niveau komt. Zorg dan dat je niet te veel vult. meestal is een halve liter voldoende om het peil weer in de buurt van het maximum te krijgen.
Zorg ervoor dat je altijd met hetzelfde merk olie bijvult. De olie moet voldoen aan de eisen zoals in het instructie boekje vermeld staan.
Houdt je ook aan de voorgeschreven verversingstermijn.
Een vervuild luchtfilter kan naast een verhoogd brandstof verbruik ook het olieverbruik nadelig beinvloeden..
Voor de zekerheid kun je het reservoir en de slangen van het carterventielatie systeem inwendig reinigen inclusief de openingen waar de slangen op aangesloten zijn.
een paar keer olie bijvullen is in dit geval veel voordeliger dan bv. klepseals of zuigerveren vernieuwen...
In tegenstelling tot smeerolie, wat verbruikt wordt, heb je bij verlies van koelvloeistof altijd met een (ongeoorloofde lekkage te maken.. De lekkage kan in en uitwendig plaats vinden.
Uitwendig bv door de overdrukdop, langs een aansluiting of een pakking, de waterpomp kan lekken en ook de gewone en de kachel radiateur kunnen lekken.
Als er lekkage is in de buurt van de verwarming?? lekt de koelvloeistof in het interieur.
Inwendige lekkage kan naar de cilinderruimte, het oliecarter of het inlaatspruitstuk plaats vinden.
Wees eens wat duidelijker over de tik? wanneer precies???
[quote=cor van jaarsveld]Wees eens wat duidelijker over de tik? wanneer precies???[/quote]
De tik die ik hoor is en hard metalen geluid alsof men met en hamer op en remschijf slaat terwijl jij hand er op ligt om de schelheid van de geluid te dempen dit gebuurd maar een keer om de 2 @ 3 min voor
12 jaar
Is dit niet het geluid van het afkoelen van je spruitstuk/uitlaat ?
Jammer dat er geen type Corsa bekend is maar bij sommige modellen fungeert de pomp nog als distributieriem spanner. Is dit het geval dan lekt de vloeistof langs de pomp as naar buiten. Door de motortemperatuur verdampt de vloeistof en valt er op eerste gezicht geen lekkage te bespeuren. De defecte pomp kan ook de tik verklaren, door de lekkage is het pomp as lager zodanig aangetast dat deze vastloopt. Om de lekkage te kunnen vaststellen moet de distributiekap eraf want daar zijn sporen te zien. Reparatie is vrij kostbaar want de riem en eventuele geleiderollen moeten gelijk mee vervangen worden. Wat betreft het olie gebruik 1 liter op 1000km is fors maar het is nog geen olieboot. Oliepeil dient halverwege min/max te zijn, bijvullen tot max heeft geen zin want die overtollige olie wordt met het mengsel in kleine hoeveelheden met het mengsel mee verbrand.
12 jaar
Meestal gaat een waterpomp langs de keerring ervan lekken, omdat het stilstaande vlak van de zg keerring niet meer mooi op het draaiende gedeelte van de pomp as past.. De oorzaak is meestal een defect lager, maar ook de keerring zelf kan de oorzaak zijn... Aan de onderkant van de waterpomp is tussen de keerring en het lager een gaatje gemaakt waardoor de gelekte koelvloeistof kan weglopen zonder bij het lager te komen en dat te beschadigen.. in dat gaatje is eigenlijk altijd te zien of er lekkage is geweest, (desnoods kijken met een lamp en een spiegel.
Als je de tik alleen maar hoort bij stilstaande motor??? heeft deze niets met de waterpomp of het olieverbruik te maken...
Hoewel het geen voorschrift is, is het mijn inziens verstandig de waterpomp altijd te vervangen als de distributie riem vervangen wordt... En dus ook andersom, nieuwe pomp?? ook nieuwe riem...
Hjv52 geeft maar summiere info, de tik treed op bij afgekoelde motor daar kun je alle kanten mee op, als de motor uitstaat kan die ook geen tikkend geluid maken, hooguit de remschijven die naar een partijtje stoplichten racen zo heet geworden zijn en bij afkoelen rare geluiden maken. Zonder verdere info van Hjv52 kunnen we verder niets meer betekenen.
12 jaar
Alle metalen delen die goed heet worden , kunnen bij afkoelen een tikkend geluid veroorzaken.
[quote=kaleido 1]Is dit niet het geluid van het afkoelen van je spruitstuk/uitlaat ?[/quote]
die gedachten had ik ook eerst maar die geluid komt meer richting versnellingsbak en de geluid die de uitlaat maakt is meer blik
12 jaar
[quote=ronny530]Jammer dat er geen type Corsa bekend is maar bij sommige modellen fungeert de pomp nog als distributieriem spanner. Is dit het geval dan lekt de vloeistof langs de pomp as naar buiten. Door de motortemperatuur verdampt de vloeistof en valt er op eerste gezicht geen lekkage te bespeuren. De defecte pomp kan ook de tik verklaren, door de lekkage is het pomp as lager zodanig aangetast dat deze vastloopt. Om de lekkage te kunnen vaststellen moet de distributiekap eraf want daar zijn sporen te zien. Reparatie is vrij kostbaar want de riem en eventuele geleiderollen moeten gelijk mee vervangen worden. Wat betreft het olie gebruik 1 liter op 1000km is fors maar het is nog geen olieboot. Oliepeil dient halverwege min/max te zijn, bijvullen tot max heeft geen zin want die overtollige olie wordt met het mengsel in kleine hoeveelheden met het mengsel mee verbrand.[/quote]
De type corsa is model C (f08, f68 ) motor 1199ccm 75pk Z12XE met vast ketting en geen distributieriem er is 2 jaar terug en nieuwe waterpomp opgezet want de lager is kapot gegaan
12 jaar
[quote=cor van jaarsveld]Door niet te veel olie bij te vullen beperk je het olie verbruik. zorg ervoor dat je altijd meet als de auto recht staat en bij koude motor zonder gestart te hebben. Vul bij als het niveau in de buurt van het minimum niveau komt. Zorg dan dat je niet te veel vult. meestal is een halve liter voldoende om het peil weer in de buurt van het maximum te krijgen.
Zorg ervoor dat je altijd met hetzelfde merk olie bijvult. De olie moet voldoen aan de eisen zoals in het instructie boekje vermeld staan.
Houdt je ook aan de voorgeschreven verversingstermijn.
Een vervuild luchtfilter kan naast een verhoogd brandstof verbruik ook het olieverbruik nadelig beinvloeden..
Voor de zekerheid kun je het reservoir en de slangen van het carterventielatie systeem inwendig reinigen inclusief de openingen waar de slangen op aangesloten zijn.
een paar keer olie bijvullen is in dit geval veel voordeliger dan bv. klepseals of zuigerveren vernieuwen...
In tegenstelling tot smeerolie, wat verbruikt wordt, heb je bij verlies van koelvloeistof altijd met een (ongeoorloofde lekkage te maken.. De lekkage kan in en uitwendig plaats vinden.
Uitwendig bv door de overdrukdop, langs een aansluiting of een pakking, de waterpomp kan lekken en ook de gewone en de kachel radiateur kunnen lekken.
Als er lekkage is in de buurt van de verwarming?? lekt de koelvloeistof in het interieur.
Inwendige lekkage kan naar de cilinderruimte, het oliecarter of het inlaatspruitstuk plaats vinden.[/quote]
Na inspectie van de carter ventilatie blijkt dat de ene slang die naar de spruitstuk gaat dicht is en ingescheurd nu is deze vervangen luchtfilter is schoon koelsyteem onder druk gezet maar geen drukverschil na 10 min
12 jaar
[quote=ronny530]Hjv52 geeft maar summiere info, de tik treed op bij afgekoelde motor daar kun je alle kanten mee op, als de motor uitstaat kan die ook geen tikkend geluid maken, hooguit de remschijven die naar een partijtje stoplichten racen zo heet geworden zijn en bij afkoelen rare geluiden maken. Zonder verdere info van Hjv52 kunnen we verder niets meer betekenen.[/quote]
rem schijven zijn het niet want het het gebuurd iedere keer na een rit van 6 of meer km, ik heb zelfs de wielen na de rit gevoeld of ze warm waren maar je kan gewoon je volle hand op de velg legen zonder ze te verbranden. Als de motor uit is hoor je normaal het afkoelen van de uitlaat licht tikken maar dat is het ook niet.
12 jaar
bijna elk materiaal zet uit bij verwarming en krimpt bij afkoeling. De uitzetting is echter verschillend bij verschillende materialen.. Onderdelen komen daardoor onder spanning te staan tov elkaar.. Op het moment dat de spanning resulteert in een verplaatsing van het ene deel tov het ander kan dat een knaleffect hebben..Op zich niet verontrustend..
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Corsa of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar