Opel Omega: Olielampje brandt bij stationair draaien warme motor.

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.2 16V DTI

Helaas gaat mijn olielampje branden als mijn motor warm is en stationair draait? Bij gas geven gaat het weer uit.
20.000 km terug al het oliedruk sensor vervangen. Kan deze weer kapot zijn?
Olie en filter zijn 6000 km geleden vervangen.

Is het een probleem om nog verder te rijden? Ik zit namelijk op een camping en moet nog 700 km naar huis rijden.
Geen leuk gevoel.

Oh ja, Waar zit de oliepomp?

mvg Marcel.

mpmfransen

Geplaatst door mpmfransen (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Omega? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

14 Reacties

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Ik zou eerst de oliedruk laten meten bij een plaatselijke garage, lijkt erop dat deze warm wat laag is - in ieder geval bij stationair.

mpmfransen (0), 13 jaar geleden

Wat kan daar de oorzaak van zijn?
Oude olie en filter of de pomp die het gaat begeven?

primera p11 (0), 13 jaar geleden

Ik zou de auto af laten slepen,er niet meer mee rijden.
Er is duidelijk iets mee.
6000km is toch geen oude olie?.

mpmfransen (0), 13 jaar geleden

Afgelopen maandag op mijn vakantieadres in zuid Duitsland met de auto naar de plaatselijke OPEL dealer gegaan. Was een ritje van 15 km. Bij koude motor geen olie lampje. Na 15 km, vlak bij de dealer, flikkert het olielampje op. De auto na laten kijken. Olie was goed en de motor liep ook goed volgens de "meister"van de garage. Olie lampje ging niet branden omdat er alleen maar stationair werd gedraaid met de motor en kwam toen niet boven de 90 graden Celsius uit. Op mijn vraag of hij de oliedruk wilde meten was negatief. Hij kon dat daar niet uitvoeren.
Dus wat nu? Duidelijk was dat het olielampje ging branden bij 0 tot 1200 toeren. Toen maar de gok genomen en de 700 km naar Nederland gaan rijden. Toeren zo veel mogelijk boven de 1200 gehouden tijdens de rit. Goed opgelet of het olielampje tijdens het rijden op zou lichten! Was dus een spannende rit. Bij plaspauzes en tolpoortjes ging het olielampje onder de 1200 toeren branden en tijdens het rijden ging die dus uit.
In Nederland aangekomen werd het wat drukker en moesten we wat vaker stoppen. OLIELAMPJE GING TOEN BIJ LAGER TOERENTAL NIET MEER BRANDEN!?!?!? Tot nu toe geen problemen meer gehad.
Zou het probleem nu over zijn? Wat kan ik nu doen om te controleren?
Oliedruk sensor controleren? Maar waar moet ik op letten?
Olie druk laten meten? Wat moet de druk minimaal zijn?
Oliefilter en olie vervangen?

Meer suggesties? Ik hoor ze graag.

Marcel.

berendonck (0) PRO, 13 jaar geleden

Oliedruk sensor laten vervangen, deze gaan heeeeel vaak stuk.

Gr. Harry

mpmfransen (0), 13 jaar geleden

Ja dat was ik ook al van plan maar kan ik die "kapotte" sensor ook testen? Geeft een veiliger gevoel als ik aan kan tonen dat die sensor de boosdoener is.

Ieder geval bedankt voor je tip. De vorige sensor heb ik vorig jaar vervangen. Dus deze zou dan al na 15000 km stuk zijn!? Dan gaan die dingen wel erg vaak stuk.

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Een sensor ( electronica ) kan snel sneuvelen, dat is niet te zeggen vooraf..

Ik zou toch de oliedruk eens laten meten, wel vreemd dat die Duitse Opel dealet dat 'niet kon' of was het vrijdag middag rond 5 uur, dan had hij misschien geen zin meer erin..

Begon de motor ook wat rauw te lopen of te tikken op het moment dat het lampje ging branden ?

Gr Stefan

mpmfransen (0), 13 jaar geleden

Stefan,

Het was 9 uur op maandagochtend.
Het was in het plaatsje Efringen-Kichen. Zuidwest Duitsland in het hoekje net boven Basel.
Ik heb nog even de dealer opgezocht via Google.
Opel Vertragswerkstatt und Händler. Sum GmbH, Beim Breitenstein 16, 79588 Efringen-Kirchen.
Zag er heel erg uit als een Opel dealer. Maar oliedruk meten konden ze daar niet!?

Rauw lopen en/of tikken van de motor heb ik niet op gelet. Is mij ook niet opgevallen. In alle gevallen zat ik in een rijdende auto en dan wordt het geluid van de motor al flink gedempt.
Het rauw lopen of tikken zal dan zeker wel slaan op een versleten lager van een aandrijfas? Volgende keer zal ik daar beter op letten. Bedankt voor de tip.

Zo gauw ik meer weet zal ik proberen het verhaal compleet te maken.
Suggesties blijven welkom.

Grz Marcel.

berendonck (0) PRO, 13 jaar geleden

Ik heb al eens een sensor in een X2.0DTL geplaatst (nieuw) en die heeft het wel 14 dagen volgehouden ......

Maar bij de rest van de diesels ging het toch beter.

Gr. Harry

primera p11 (0), 13 jaar geleden

Dat tikken verschijnt als de druk echt te laag is.
Als de motor gewoon perfect loopt en het lampje brand dan is waarschijnlijk de sensor stuk.
Dat proberen ze je duidelijk te maken.
Het adres vermelden is niet zo van belang.

mpmfransen (0), 13 jaar geleden

Misschien wat laat maar het probleem is opgelost.
Nieuwe sensor geplaatst en daarmee was het probleem verholpen.
Wat mij wel is opgevallen dat de sensor wat los in het motorblok zat gedraaid. Lekte iets olie langs de draad en was zonder kracht los te draaien!?!?
Ik denk dat dat het probleem is geweest. Ik heb de nieuwe sensor direct geplaatst en de oude niet nogmaals geplaatst om te controleren. Achteraf lijkt het mij dat de sensor op een of andere manier los is gekomen en dat er daardoor onvoldoende druk opgebouwd kon worden.
omega draait al weer drie maanden zonder problemen.

Iedereen hartelijk bedankt voor de vele nuttige informatie.

mvg.

marcel.

mpmfransen (0), 10 jaar geleden

Misschien wat laat maar het probleem is opgelost.
Nieuwe sensor geplaatst en daarmee was het probleem verholpen.
Wat mij wel is opgevallen dat de sensor wat los in het motorblok zat gedraaid. Lekte iets olie langs de draad en was zonder kracht los te draaien!?!?
Ik denk dat dat het probleem is geweest. Ik heb de nieuwe sensor direct geplaatst en de oude niet nogmaals geplaatst om te controleren. Achteraf lijkt het mij dat de sensor op een of andere manier los is gekomen en dat er daardoor onvoldoende druk opgebouwd kon worden.
omega draait al weer drie maanden zonder problemen.

Iedereen hartelijk bedankt voor de vele nuttige informatie.

mvg.

marcel.

berendonck (0) PRO, 10 jaar geleden

Ach ja men rijd gewoon 3 jaar rond met een brandend oliedruk lampje ........

mpmfransen (0), 10 jaar geleden

Sorry, maar ik kreeg een bericht terug dat er nog vragen open stonden waar nog geen oplossing aan toegevoegd was?..?
Kon niet goed uitmaken welke vragen wel of niet afgesloten waren. Dus alle vragen nogmaals de oplossing ingevuld.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Omega of stel zelf een nieuwe vraag.