auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Opel Astra H 2012: Opel Astra 17 diesel Ecoflex - Stekker gloeibougie

Bouwjaar: 2012, Brandstof: Diesel, Motorinhoud (cc): 1700

Dag samen.
Meer gegevens heb ik van deze wagen niet maar de vraag is hoe je zijn stekker eraf neemt om aan de gloeier te komen, liever vragen dan stukken maken hé,
Misschien herken iemand deze stekker (zie foto).
gr.
Jantje

Geplaatst door

firedriver (440)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Hallo Jan.
Kijk eens op you tube , Glowplugs 1.7 ecoflex opel , daar staan een paar mooie filmpjes van hoe wat.
Kan een lastig klusje zijn , breken nog al makkelijk.

Hey Kaleido,
Alles ok,
Eigenaar zei dat hij al met zijn wagen elders is geweest, maar we hebben samen opgemerkt dat de bovenste gedeelde van één stekker kapotgetrokken is en daarom heb ik geen risico's genomen, maar zal zeker eens snuffelen op You tube,
Heb er al verschillende stekkers uitgetrokken ,
maar deze stekkers ben ik nog nooit tegengekomen
Volgende week komt hij terug maar zal zeker iets laten horen.
Dikke gr.
Jantje

Iets gevonden, wel geen filmpje.
Gr.
Jantje
Astra-H: P0683 Glow Device General Error
• Ik heb net dezelfde motor in mijn Astra uit 2009. Mijn waren na 70000 km al kapot… Diegene die ik er nu heb insteken gaan al meer dan 70000 km mee. Toen het probleem zich bij mij voordeed, heb ik ze nagemeten en had eerst geen enkele die vreemde waarde aangaf. En dat is best mogelijk omdat deze gloeiers interne weerstand veranderd ifv de temperatuur die ze hebben. Het kan dus best mogelijk zijn dat in koude toestand ze normale waarde uitmeten maar als ze opgloeien afwijken en dit word door ECU opgemerkt maar zal je niet met multimeter kunnen zien. Paar maand later pas had ik afwijkende waardes op de multimeter.
Btw. het al dan niet functioneren van je gloeiboegies heeft geen direct effect op het functioneren van de motor. In tegenstelling tot oudere types dieselmotoren hebben common rail dieselmotoren geen gloeiboegies meer nodig om te kunnen starten (tov dieselmotoren met voorkamer). Het feit dat ze nog aanwezig zijn op common rail motoren heeft uitsluitend te maken met milieu en comfort. Ze verbeteren de verbranding bij koude motor en zorgen daardoor voor minder uitstoot (roet) en trillingen. Eens de motor opgewarmd is zal je geen verschil meer zien.
Het meten van de gloeiboegieweerstand en het vervangen is redelijk eenvoudig:
1. verwijder de zwarte afschermkap bovenop het motor blok (gewoon los trekken)
2. zoek de gloeiboegies bovenop het motorblok (zitten allemaal zwarte L-vormige connectors op met kabels die naar een plastic kabelgoot gaan)
3. verwijder de connectors door ze aan de achterkant samen te drukken (je ziet dan de haakjes vooraan de connector open gaan) en vervolgens naar je toe trekken. Gezien ze wat verzonken liggen in de kop en door de beperkte ruimte kan je moeilijk met je vingers knijpen daardoor gebruik je best een knijptang voor ze te verwijderen. Wel oppassen dat je niet te hard knijpt, het is voldoende dat de haakjes van voor iets opengaan. Anders beschadig je de connector.
4. na het verwijderen van de connector ziet je nu een 2 cm groot staafje uitsteken.
5. neem je multimeter en zet hem op weerstandsmeting (Ohm-teken), en op schaal < 10 ohm
6. zet een van de pinnen van je multimeter bovenop het uitstekend staafje van de gloeiboegie en de andere pin op het de cilinderkop in de buurt van de gloeiboegie.
7. nu meet je de weerstand over de gloeiboegie
8. herhaal dit voor de drie andere gloeiboegies en vergelijk de waardes (moeten allemaal hetzelfde zijn en laag om goed te zijn)
Voor het verwijderen heb je een dopsleutel nodig (1/3 inch sleutel), ik dacht maatje 7 maar ben niet heel zeker. Je hebt wel lange doppen nodig want er steekt wel 2 cm aansluiting uit die in je dop moet passen en dat gaat niet lukken met een korte dop. Ook dacht ik dat je voor gloeiboegie 4 een sleuteldop-gewricht nodig had gezien je hier schuin moet werken.

Dag samen,
Heb het bekeken maar helaas is het mij niet gelukt, zal het eens vragen aan een collega.
Nochtans nooit daarmee problemen gehad maar deze systeem ken jantje niet al is het met de nodige uitleg via bovenste bericht, in theorie is het altijd gemakkelijk hé.
Ofwel wacht hij af of tenzij dat hij naar iemand anders gaat.
We zullen zien.
gr.

Eigenaar is bij een ander geweest en krijgen het ook niet los, ik dacht om een nieuwe kabelboom aan te schaven omdat één van de vorige garage de laatste stekker vernield heeft.
Voor derest mag deze topic afgesloten worden.
gr.Jantje

Test voor de moderator
gr

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.