556 bezoekers online

Opel Astra: Opel Astra 1994 met een voor mij vreemd olie lek.

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.7

Dag allemaal,

Hier een klein probleem waar ik maar niet achter kom...

Ik heb zojuist het olie filter vervangen, want er hingen olie druppels onder wat mij geen goed teken leek... na het olie filter te hebben vervangen blijkt die olie dus nu niet uit de sluitrand van het olie filter te komen.. maar net daar boven.. je ziet het zeg maar vanuit het stuk boven het olie filter waar het filter in gedraait zit, tussen dat gedeelte en de motor druppelen..

Wat kan dit zijn? en hoe los ik dit het beste op?

Ik heb momenteel de auto op de smeerput thuis staan, al is dit maar een kleintje bij eventuele vragen kan ik gelijk gaan kijken.

Bedankt voor iedereen die er even een momentje voor neemt om hierover mee te denken! Thank you.

Groeten,
Ruud.

Pookz

Geplaatst door Pookz , lid sinds 9 jaar geleden

21 Reacties

anoniem-1573996169, 9 jaar geleden

dat is je oliekoeler die zal wel lekken langs de felsrand,even eraf pakken en controleren of vernieuwen

Pookz, 9 jaar geleden

de oliekoeler? zit die boven je oliefilter dan?... ik zal het sowieso even nakijken... net weer eronder geweest om te speuren maar 't blijft mij een raadsel.. tja kan niet van alles verstand hebben haha. Anyways, heb het er voor vandaag even bij gelaten, zaten wel wat boutjes erg los die nu vast zitten. en even alles rondom het oliefilter schoon gemaakt zodat ik morgen een beter zichtpunt op het probleem heb. Het lijkt tot nu toe te komen vanuit de ruimte boven het oliefilter, en onder de dynamo.. die hoek van het blok zeg maar.. Zal als ik de moed heb morgen even de dynamo eraf halen om eens goed te kunnen kijken... vervelende is alleen dat het alleen lekt als de motor draait.. wat niet zonder dynamo kan (toch?)

anoniem-1573996169, 9 jaar geleden

daar zullen toch wel 2 waterslangen aan vast zitten aan dat blok,daar gaat koelwater doorheen om je olie te koelen.

Pookz, 9 jaar geleden

ahzo, goed punt, ik zal het morgen gelijk even na kijken. Thanks robby! ik laat je het weten zodra ik iets vind. alvast bedankt

Pookz, 9 jaar geleden

slangen van de oliekoeler zijn het niet... het lijkt tussen de oliekoel slang en het oliefilter uit te komen...

Alle vraagtekens staan momenteel bij mij vet gedrukt...ga nu proberen fotos te maken van de plek waar het lekt (kan daar met het blote oog niet bij)

thanks voor het mee denken, eventueel nog suggesties?

anoniem-1573996169, 9 jaar geleden

wat ik zeg,langs felsrand. als de slangen zouden lekken zou je koelvloeistof verliezen en geen olie.

Pookz, 9 jaar geleden

de felsrand even ter bevestiging is de rand waarmee het onderste stuk van de motor vast zit toch? (boutjes 10 rondom), die zaten wat losjes, vast gezet, maar lekt nog altijd. alhoewel ze losjes zaten, lijkt het meer van net daar boven te komen. Zou het kunnenzijn dat het gedeelte waar de oliefilter aan vast zit naar de motor, tussen dat stuk en de motor een lekkage zit? (dat vermoed ik maar heb dit nog niet mee gemaakt dus weet het niet helemaal zeker... ) zit het oliefilter direct op de motor, of zit daar nog een onderdeel tussen het oliefilter en de motor waarop het zou kunnen lekken? ...

Momenteel bezig elk boutje na te lopen aan die kant... @ hands in de olie :) leuke zondag zo!

Nogmaals bewondering voor je geduld en hulp rob

Ralf_Jensen PRO, 9 jaar geleden

[quote=Pookz]...ga nu proberen fotos te maken van de plek waar het lekt (kan daar met het blote oog niet bij)

thanks voor het mee denken, eventueel nog suggesties?[/quote]
Plaats je foto dan maar, dat is eenvoudiger.

Pookz, 9 jaar geleden

http://i330.photobucket.com/albums/l401/...

dat is de foto die ik gemaakt heb van onderaf gezien. Het oliefilter staat er niet op maar zit rechtonderin de foto.

Pookz, 9 jaar geleden

weet iemand of het de bout kan zijn die tevoorschijn komt als je je oliefilter weg neemt? ... kan het kwaad om deze vaster te draaien? of beter niet aankomen? het lijkt net of hij een duimdikte boven de aansluiting van het oliefilter lekt namelijk..

Ralf_Jensen PRO, 9 jaar geleden

Pookz,

Ik neem aan dat je die wartel hebt aangedraaid.

De olie lijkt echt overal te zitten. Maak het geheel eens droog, schoon met remmenreiniger. Als dit droog is dan opnieuw de motor laten warmdraaien, en in de gaten houden vanwaar de olie komt.

kleijn, 9 jaar geleden

je moet maar zo denken waar olie zit
zit geen roest

anoniem-1573996169, 9 jaar geleden

huummm zal wel van je koppakking afkomen nu ik dit zo zie.

jerrekeuh, 9 jaar geleden

Dit Zal Een X17dtl Nog Zijn Met Het Oliefilter Rechtsonder? Waar Het Oliefilter Opgevezen Zit ,zitten Twee Leidingen Aan Dit Is Een Adapter Die Naar De Oliekoeler Leid Oliefilter Erafhalen En Twee Boutjes Al Ik Me Niet Vergis Losschroeven En Bij Dealer Nieuwe Dichtingen Halen.

Pookz, 9 jaar geleden

ga er vandaag weer mee aan de slag, thanks jerre zal tis inderdaar zo 1... super vervelende oliefilter plek... bedankt voor je uitleg. zal vandaar dat filter er weer eens afgooien.

Thanks!

Punt PRO, 9 jaar geleden

Ruud spuit eerst dat deel van de motor schoon om te zien waar het eigenlijk vandaan komt. Groeten.

Ralf_Jensen PRO, 9 jaar geleden

Precies Punt, maak het eerst eens schoon met bijv. remmenreiniger.
Dab zie je tenminste iets.

S6

Pookz, 9 jaar geleden

heb ik gedaan maar het is zo ongelooflijk onduidelijk waar het nu precies vandaan loopt.. druppelvorming vind plaats tussen het blok en het filterhuis...

Punt PRO, 9 jaar geleden

Ruud 1700 blokken kunnen van opel of isuzu zijn ....waar zit bij jou het oliefilter. ???

Pookz, 9 jaar geleden

komt ie dan: PROBLEEM OPGELOST!

Mede dankzij de vele hulp hier op het forum.

Voor mensen die dit ooit mee maken:

Reden tot onderzoek: Olie lekte tussen het Filterhuis (waar je oliefilter in zit) en de motor..

Diagnose: Olie bleek achteraf tussen het filterhuis en de motor langs te kruipen naar het laagste punt wat niet te zien was vanwege alles dat net in de weg zit. Het zag er dus naar uit als of het via de motor liep, ofwel via iets anders waar niet bij te komen is.

Oorzaak: Het bleek dus een oude/versleten/uitgedroogd afsluitrubber te zijn geweest van het filterhuis naar de motor.

Oplossing: Olie filter eraf gehaald, Filterhuis met een imbus in het schoefdraad van de oliefilter los gemaakt. door middel van een klein scherp voorwerp (of lekker met je tanden in de olie mag ook) de ring er tussen uit gehaald, deze mee genomen naar de dealer en die had een nieuwe voor mij die er amper tot niet op leek! (oude was plat en hard, nieuwe was een rond rubber ringetje en zacht. De oude was net Plastic) Ringetje er in zetten voor en na het plaatsen van de ring even olie op de vinger en rondom het nieuwe rubben inwrijven. Daarna in omgekeerde volgorde weer opgebouwd. Even olie erin en testen. Alles met de hand vast gedraaid, no problems so far.

Na het stationair laten draaien en gekeken te hebben bleek het probleem opgelost, nu na een proefritje van 30km nog altijd geen olie verlies. Dus ik kan veilig zeggen: Probleem opgelost.

Bedankt aan iedereen in dit forum boven mij, voor alle hulp en ideeën. Echt... Bedankt!!!

Groetjes,
Ruud.

jerrekeuh, 9 jaar geleden

voila zo moet het.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.