Hallo
Ik hoop dat iemand mij kan helpen met het volgende probleem.
Sinds een aantal maanden heb ik een probleem met mijn opel astra h. Wanneer hij koud is start hij slecht (pas na een seconden of 5)
Wanneer je dan gaat rijden dan stottert de auto.
Hij is al diverse malen bij de opel dealer geweest en die hebben de egr klep al vervangen, de laaste software geupdate het injectiesysteem gecontroleerd en de bougies vervangen. Voor het slecht starten is ook de software in de stuurkolom module? vervangen.
Echter is het probleem nog steeds aanwezig en weet de dealer het ook niet meer.
Zo stiekem gaat dit nu wel erg veel geld kosten.
Is er iemand die nog een idee heeft waar dit aan zou kunnen liggen?
het afdoppen van de egr klep misschien?
alvast bedankt voor de reactie
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Heeft de dealer de auto ook koud getest (avond tevoren brengen)?
Zo ja, andere dealer zoeken. Zo nee, auto koud laten testen (dus avond tevoren brengen).
[quote=oldford]Heeft de dealer de auto ook koud getest (avond tevoren brengen)?
Zo ja, andere dealer zoeken. Zo nee, auto koud laten testen (dus avond tevoren brengen).[/quote]
Ja hij heeft vorige week een dag van tevoren bij de dealer gestaan en ze hebben hem koud getest maar helaas.
Heb je toevallig geen idee waar aan het zou kunnen liggen.
Ik heb net even in autodata gekeken en daar wordt gesproken over een slecht connector van de koelvoelstof temperatuursensor.
15 jaar
[quote=mpjjansen]Ik heb net even in autodata gekeken en daar wordt gesproken over een slecht connector van de koelvoelstof temperatuursensor.[/quote]
Dit staat bij iedere Opel benzine motor in Autodata.
Heeft de dealer de klacht WEL kunnen constateren? De Z16XEP motoren zijn voorzien van een Hall-/MRE sensor op de nokkenas (cil.1 herkenning). Heeft de dealer deze Hall-/MRE sensor al gecontroleerd?
[quote=oldford]Heeft de dealer de auto ook koud getest (avond tevoren brengen)?
Zo ja, andere dealer zoeken.[/quote]
beste
wij hebben presies het zelfde met een opel astra h z1.6xep twinport
het volgende hebben wij er al aan gedaan
software update
egr eerst vervangen maar dit hielp niets
egr afgedicht
bobine ( dis ) vervangen
luchtmassa meter vervangen
en de kat vervangen
ons probleem is dat als je een snelheid van 50 km hebt dat de auto schokt
als we de egr afpluggen hebben we dit probleem niet maar krijgen we na 2 dagen andere fout codes
en we zijn er nu achter dat de auto veel olie verbruikt
15 jaar
[quote=mpjjansen][quote=oldford]Heeft de dealer de auto ook koud getest (avond tevoren brengen)?
Zo ja, andere dealer zoeken. Zo nee, auto koud laten testen (dus avond tevoren brengen).[/quote]
Ja hij heeft vorige week een dag van tevoren bij de dealer gestaan en ze hebben hem koud getest maar helaas.
Heb je toevallig geen idee waar aan het zou kunnen liggen.
Ik heb net even in autodata gekeken en daar wordt gesproken over een slecht connector van de koelvoelstof temperatuursensor.[/quote]
is het niet de motor temp sensor
15 jaar
[quote=kleijn][quote=mpjjansen][quote=oldford]Heeft de dealer de auto ook koud getest (avond tevoren brengen)?
Zo ja, andere dealer zoeken. Zo nee, auto koud laten testen (dus avond tevoren brengen).[/quote]
Ja hij heeft vorige week een dag van tevoren bij de dealer gestaan en ze hebben hem koud getest maar helaas.
Heb je toevallig geen idee waar aan het zou kunnen liggen.
Ik heb net even in autodata gekeken en daar wordt gesproken over een slecht connector van de koelvoelstof temperatuursensor.[/quote]
is het niet de motor temp sensor[/quote]
Nou ondertussen maar eens naar een andere garage geweest en die verdenkt de bobine brug.
maar deze had hij niet op voorraad.
de sensors kunnen het volgens hun niet zijn.
Iemand nog een ander idee want het lijkt me sterk dat het de bobine brug is.
15 jaar
[quote=opel blitz]beste
wij hebben presies het zelfde met een opel astra h z1.6xep twinport
het volgende hebben wij er al aan gedaan
software update
egr eerst vervangen maar dit hielp niets
egr afgedicht
bobine ( dis ) vervangen
luchtmassa meter vervangen
en de kat vervangen
ons probleem is dat als je een snelheid van 50 km hebt dat de auto schokt
als we de egr afpluggen hebben we dit probleem niet maar krijgen we na 2 dagen andere fout codes
en we zijn er nu achter dat de auto veel olie verbruikt[/quote]
In bovenstaande geval is de bobine dus ook vervangen. Dit was niet de oplossing.
In mijn vorige reactie vroeg ik of de Hall-/MRE sensor al gecontroleerd is. Wellicht dat u hierop een antwoord kunt geven. Als deze sensor defect is wordt cilinder 1 niet meer herkend en duurt het vaak langer voordat de motor aanslaat.
Ik kan niet zien of het probleem is opgelost maar probeer eens super benzine 98 ipv normaal 95.
14 jaar
[quote=Siep49]Ik kan niet zien of het probleem is opgelost maar probeer eens super benzine 98 ipv normaal 95.[/quote]
Bedankt voor je reactie en ja het probleem is inderdaad nog steeds aanwezig.
Ik zal hieronder de tegenomen stappen nog eens opsommen.
- egr klep al vervangen
- de laaste software geupdate
- het injectiesysteem gecontroleerd en de bougies vervangen.
- Stuur kolom module vervangen
- Nieuwe koppelingsplaten + drukgroep
- Gecontroleerd op drukverlies
- nieuwe koelvloeistof temperatuursensor.
- Hall sensor uitlezen.
- 98 getankt ipv 95 en altijd shell of BP benzine
Tot nu toe is het probleem nog steeds aanwezig en hebben ondertussen 2 opel dealers geen idee meer waar het nu wel vandaan komt.
De enige opmerking die men nu nog kan maken is dat er op 1 van de cilinders te weinig compressie is.
Dus waarschijnlijk gaan we op korte termijn hier nog naar kijken maarja dit kost in het ergste geval weer +/- 600 euro
14 jaar
De Opel dealer in Hellevoetsluis vertelde me vandaag dat zij soms een additief genaamd FORTE aan de benzine toevoegen ter voorkoming van pingelproblemen. Ik denk hetzelf voorlopig niet nodig te hebben. Motor loopt nu als een zonnetje. Succes!!
14 jaar
Heb zelf ooit een dergelijk probleem gehad, moest toen de bougie kabels even schoonmaken en opnieuw inspuiten met een vochtwerende spray.
13 jaar
Z16XEP heeft geen bougiekabels. Helaas.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar