Ik heb een probleem met mijn koelvin dat deze niet meer wil aanslaan.
Ik heb het thermocontact al vervangen, ook doorverbonden maar hierdoor geen verbetering.
Ook zijn alle relais voor de koelvin inorde, je hoort ze ook klikken maar ze sturen het signaal niet door naar de koelvin.
Wel iets wat werkt is de koelvin aansluiten op een andere kabel ipv het orgineel te laten, maar als ik het dus zo laat zoals het niet hoort en hij dus WEL aanslaat dan slaat de zekering door naar +- 10 keer aanslaan.
Dit is dus niet helemaal zoals het hoort, en ik heb het ook liever orgineel, ik heb al talloze signalen gemeten op de relais en alles lijkt aanwezig maar toch wil de fan niet aanslaan.
Punten dus:
Fan is goed
Relais zijn goed
Thermocontact goed
Zekering goed v/d koelvin
Maar nu zou ik wel graag willen weten, omdat dit een auto betreft met airco, zit hier dus in de radiateur ook een 3 polige thermocontact.
En wie weet precies was dat kreng doet? en nog beter.. heeft iemand een idee?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Er zit toch maar 1 thermocontact schakelaar op de auto?
En dat is die in de radiateur. Heb jij niet de koelvloeistof temperatuur sensor vervangen?
Die zit bij de thermostaat
Nee ik heb die vervangen in de radiateur, dit is een 2 polige ovale thermocontact waar sleutel 29 op gaat
14 jaar
vreemd dat hij het dan nogsteeds niet doet, aan je probleemstelling te zien zit het probleem in de aansturing van de koelvin
en dat is de thermocontactschakelaar. Kan het zijn dat het vervangen exemplaar ook stuk is ?
14 jaar
Ja dat kan eigenlijk niet.. want hij word wel aangestuurd als ik em via rood/wit laat lopen op het relais.. maar dan slaat de zekering door na 10 keer aanslaan van de fan.. waarom dit gebeurd is mij ook een raadsel.. dus het contact is wel goed.
Maar ookal verbind ik em door op de stekker.. die 2 polige dus ook dan springt de fan niet aan..
14 jaar
ik heb zojuist geleerd dat ik niet die 2 polige moet hebben maar wel de 3 polige?, want die heb ik nog niet doorverbonden.. dit ga ik morgen eens even proberen op mijn werk.
Ik hou jullie op de hoogte.
14 jaar
3 polige heb je inderdaad nodig. Dit omdat de fan op 2 snelheden draait.
Verder controleer eens of de pinnetjes in de stekker goed contact blijven maken met je sensor. Dit probleem heb ik zelf namelijk al eens gehad zo.
Rammel eens met de kabel als de motor zo warm is dat hij eigelijk zou moeten aanslaan.
Groeten Twan
14 jaar
Oplossing was het vervangen van de 2 polige theroschakelaar in de radiateur onder de 2 polige :D
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Calibra of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar