Heeft 164.000 km gereden, rijdt goed, motor doet niet vreemd, kortom rijdt redelijk.
Maar haalt met moeite 120 km/uur en komt daar nauwelijks nog boven.
Heb al gezocht op internet enz.... maar nergens een concrete oplossing of resultaat gevonden.
Het verbuik is naar mijn gevoel bijzonder laag. Het lijkt wel of hij niets verbuikt. Van mij mag het een litertje meer zijn als het dan maar wat vlotter op 120 komt of er nog een stukje overheen.
Het mototje voelt gewoon heel lui terwijl er vast wel meer uit zou kunnen komen.
Graag concrete oplossingen. Er zit geen EGR klep op en heeft een enkle inspuitinjecteur en een Lamda sonde. Ik kan hem niet uitlezen maar wil dat eventueel wel laten doen als daar redelijke kans is op een beetje meer vermogen.
Met allerhande electronica vervangen op goed geluk ben ik niet veel aangezien die niet het goedkoopst zijn.
Bedankt alvast
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Als je een paper-clip hebt, kun je zelf de foutcodes uitlezen. Zie: http://www.topbuzz.co.uk/info/fault_code...
Zoals je het vertelt lijkt het op een brandstoftekort.
Ooit wel eens het brandstoffilter vernieuwd?
Bandenmaat?
11 jaar
Hoi,
Heb in een handboek gekeken maar er wordt nergens een brandstoffilter aangegeven. Zou dus op het eerste gezicht niet weten waar het zit. En ik zie het ook niet onder de motorkap. Overigens zie ik nog wel meer verschillen in de weergave in het boek en de uitvoering bij deze Corsa van 1994. Dus even de tip waar het filter zou moeten zitten dan moet ik er niet onder kruipen. Is nogal laag zonder brug.
Zoals ik elders ook wel gelezen heb lijkt het heel erg op benzine te kort. Het zou 65 PK moeten leveren en dan denk ik aan de goede oude tijd waarin mijn Simca 1100 45 PK gaf en nog sneller was dan dit Corsaatje. Maar daarnaast heb ik niet een goede beoordeling omdat ik meestal met de Zafira 2.2 rij en die is goed bedeeld met snelheid en optrekken. (maar ook met zijn consumptie)
De bandenmaar is 165/70/13.
Alvast weer bedankt.
Gericke
11 jaar
Ik heb de paperclip methode gedaan. Geeft constant code 12 aan en dat zou betekenen dat er geen foutcode is opgeslagen. Of geen fout is geconstateerd in het injectiesysteem.
Heb ook de benzineleidingen gevolgd. Vlak bij de tank aan de onderkant zit een cilndervormige doos van ongeveer rond 50 en lang 80 mm waar twee leiidingen vanaf de voorkant in komen en 1 leding naar de tank gaat. Is dat het filter? Ziet er naar uit dat het nog nooit gedemonteerd is. Zoals eerder gezegd zit er geen luchtmeter op. Wel gaat er een klein vacuumleidinkje afgetakt van de leiding naar de rembekrachtiger naar een soort klep waar een dikkere leiding (10 mm) doorheen gaat. Zit gemonteerd op het vaste gedeelte onder de voorruit. Schakelt blijkbaar op de onderdruk. Er zou een koolstoffilter moeten zijn dat de ontluching van de tank regelt. Ik vermoed dat het deze klep is die open en dicht gaat naargeland d emotor draait of niet.
Maar dat koolstoffilter zie ik nog niet. Kan het achter de bekelding van het schutbord zitten? Las ergens dat dit meestal dicht zit waardoor de tank geen lucht krijgt. Bij de zafira was dat merkbaar bij een lange rit met hoge snelheid (autosnelweg) waardoor de motor inhield bij gebrek aan genoeg benzine. Hertselde na een tijd omdat er dan toch ergens nog wat lucht bij kon. Maar dat verschijnsel deed zich voor nadat er veel benzine uitgehaald werd. Werd verholpen door een gaatje te boren in de tankdop. Zoals dat gebruikelijk was. Bij de Corsa komt er weinig vermogen uit direct na het rijden. Na een kwartier bv. Dan kan er nog niet veel onderdruk in de tank zitten.
Zal bij gelegenheid het benzinefilter er af halen als iemand kan bevestigen dat het daar zit waar ik het hierboven beschreef. Het is allemaal aan d ebejaarde kant dus liever niet sleutelen als het niet zeker is. In ieder geval al bedankt voor de paaperclip methode. werkt blijkbaar goed. de diagnosestekker zit bij de zekeringen onder het stuur.
groet gericke
11 jaar
Die cylindervormige doos is inderdaad je brandstof filter.
H. wat jij daar bij de tank ziet zitten is het filter. Voorschrift is om de 60 k wisselen .
Er zijn daarvan 2 uitvoeringen . Zelf niet zo belangrijk maar de aluminium uitvoering kan door de lange tijd vast rotten. Zoek daarom naar een rvs uitvoering !!!
Spuit er wat roestoplosmiddel bij de pijpjes , anders is het mogelijk de O-ringetjes te mollen !!
Er is een spec. tangetje nodig om die clipjes in te kunnen drukken.
Maar nu de kwaal.
Zelf zit ik aan de doorstroming van de uitlaat te denken .... Statonair kan de motor zijn uitlaatgassen nog wel voldoende lozen maar bij hoge snelheid mag er niet veel weerstand zijn .Verstopping!. Hoe oud zijn de uitlaatdelen. ?!!?
Succes.
Bedankt. Voelt inderdaad zo aan of de boel gedempt wordt. Vroeger moest ik dan de uitlaat van mijn brommer ontkolen.
De uitlaat is nogal een bonkje roest maar bij wie niet. Ik neem aan dat gedurende de 19 jaar en 164.000 km wel al eens een uitlaat vervangen is. Behalve de catalisator. Die ziet er nog orgineel uit. Maar als ik daar aan ga prutsen blijft er wel niet veel van over en kan ik van voren tot achter gaan vernieuwen.
En als het dat niet is ben ik toch de klos. Vandaar dat ik wat terughoudend ben met daar iets aan te doen. dus liever wat simpelere mogelijkheden eerst.
Iemand gaf veel kans op de catalisator, waar mogelijk wat brokken voor de opening gaan zitten. Of anders de glaswol die tegenwoordig in de dempers zit.
Heb ik ook gehad bij de Kadet en wel met een vrij nieuwe achterdemper. Maar die had er geen last van, behalve dat er een hele sliert van dat spul uitbungelde.
Groet Gericke
11 jaar
Geblokkeerde achterdemper komt bij het oude model regelmatig voor .
Om dit uit te zoeken . koppel de demper na de kat. los ...ophangen en doe de test .
Als je bang bent om het los te halen vanwege de roest ???!! Vervangen zo duur zijn die delen niet .
Groeten.
Okee. Mag ik daaruit opmaken dat eerder de dempers verstopt zitten dan de cat? Zo duur zijn ze inderdaad niet ik moet ze dan wel hebben. Anders staat de auto op de oprijbruggen en blokkeert mijn oprit.
Zou het een idee zijn om tijdens het rijden (op max.) een beetje benzine via een slangetje in de luchtinlaat te spuiten om te zien of ie dan meer trekt.
Dat zou te doen zijn met een bijrijder die in een flesje met benzine knijpt. Of ontploft dan de uitlaat?
Groet Gericke
11 jaar
Nog een vraagje: om uit te sluiten dat het benzinefilter de oorzaak is dacht ik het volgende te doen:
De retourleiding bij de inlaatpot los maken en eventuele benzine opvangen. Als de motor draait moet toch te zien zijn hoeveel benzine er uit komt?
Dan moet ik niets demonteren behalve de retourleiding.
11 jaar
Nog eens wat te vragen naar aanleiding van hetgeen ik zo links en rechts te horen krijg:
Is het niet zo dat wanneer er te weinig benzine wordt aangevoerd de lamdasonde storing zou geven. Die geeft storing bij te veel benzine en te weinig benzine volgens het werkplaatsboek. En aangezien er geen enkele storing is zou ik mogen aannemen dat het benzinefilter genoeg doorlaat.
Is die redenering juist?
Bedankt alvast, H.Gericke
11 jaar
Die opmerking is juist. Maar om het vastzitten voor te zijn ......... Wisselen.
De uitlaat is niet verstopt. Ook niet de katalisator. Via de losgemaakte retourslang van de bezine komt daar ongeveer 1 liiter per minuut uit bij stationair draaiende moter. Benzine genoeg zou ik zeggen. Vraag is of de druk goed geregeld wordt. Maar benzinetekort is uitgesloten aangezien de lambdasonde geen te arm mengsel aangeeft. Tenzij die niet goed meet. De auto is wel heel erg zuinig met bezine.
De ontsteking staat goed. Luchtfiter is schoon. Op de autosnelweg kreeg ik er 140 uit na een lange aanloop.
Kan het zijn dat de koppeling slipt????
Ik zou denken dat die het dan na een sprint van 140/uur niet zou uithouden. En in de lage versnellingen tot 100 km/uur trekt hij niet onaardig. Maar bij 120 is het net of hij daar niet over wil. Of hij afgesteld is op die snelheid. Overigens trok hij een helling op ook maar flauwtjes. (tunnel uit)
In de boeken is sprake van een nokkenas sensor. Waar zit die? Ik zie er geen behalve onder aan de verdeler dat er op lijkt. Er zit een nieuwe thermostaat in omdat met de immitatie van Michael Schumacher de waterpomp gekke geluiden ging maken en we er een nieuwe in gestoken hebben en dan ook maar een thermostaat. Ik bergijp dat een aantal sensoren meedoen bij het bepalen van de benzine inspuiting.
Hij geeft nergens storing aan. Is het een en ander opnieuw in te stellen of zit dat vast in de ECU?
Wie nog suggesties heeft mag ze laten horen. Een nieuwe auto kopen zie ik niet als een goeie tip
11 jaar
Origineel haalt de X12SZ 145 kilometer per uur. Niet verwondelijk omdat de motor (X12SZ) slechts 45 pk heeft.
Het nieuwe is er bij deze wel af, dus ik vraag me af of er wel een probleem is.
Lui bereden , en jij zit er nu mee , deze motortjes staan er niet om bekend , sprinters tezijn.
Ik denk dat je aan het zoeken bent naar iets wat er niet is.
Denk dat je er mee moet leren leven dat je auto helaas geen knakworst meer tussen een broodje uit trekt.
H. Hoe is het gebruik van brandstof ?? Ik zou ook het vrij lopen van de wielen controleren. Het type remklauwen van die wagens gingen bij slecht of geen onderhoud vaak vast staan.
Dit geldt zowel voor de zuiger als voor het schuifsysteem van de klauw zelf .
Gekleurde (blauw) schijven is al een veeg teken.
Succes.
Het verbuikt bijns geen benzine. Niet echt berekend maar je ziet de voorraad nauwelijks afnemen. Ik schat zo 1 op 15 of nog minder.
Achter zijn de remblokken vernieuwd en de achterwielen liepen niet echt vrij vanwege d espanning op de handrem. Daar is wel heel weinig speling op in te stellen. Maar niet lopen ze vrij.
De vorige eigenaar zou 85 zijn en naar een bejaardenhuis zijn gegaan. Dus er zal wel niet mee gescheurd zijn zoals die oude dame met haar VW op de TV.
Ik begin wel het vermeoden te krijgen dat het zoeken is naar iets dat er niet is. Het wagentje ziet er netjes uit zowel van binnen als van buiten. Het was daarom jammer om het naar de sloper te brengen. Bovendien is het gewoon een beetje hobby om met een overharig karretje te rijden. 164.000 km is toch niet echt einde levensduur zou ik denken. En het is een heel simpel vertouwd motortje met weinig toeters en bellen.
Overigens loopt het tot 100 per uur als een naaimachientje. Niets mis mee. Alleen de puf schijnt er uit te zijn.
Dus stop ik maar met zoeken tenzij er nog een gouden tip binnenkomt. Intussen heeft het nu toch alles bij elkaar een grote beurt gehad.
Het verwonderlijke vind ik dat de onderdelen abnormaal goekoop zijn. 17 euro voor een distributieriem, 32 voor een waterpomp, dempers 50 euro, cat rond de 120. Je kunt er niet voor sukkelen.(als je het zelf doet)
Bedankt voor de tips, jammer dat we er geen concrete oplossing voor hebben gevonden.
Groet Gericke
11 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Corsa of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar