close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel Vectra: Opel vectra 1600 uit 2000

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1600

Goedenavond,

Ik heb een probleem met een opel vectra die niet meer stationair wil draaien.
Op hoge toeren loopt die goed maar stationair valt die gelijk stil.
Als je rijd en je trapt de koppeling in valt die al stil.
Iemand een oplossing voor dit probleem of al eens een keertje eerder meegemaakt?

Groetjes Kevinn

Geplaatst door

kevinn (0)
badge

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

stappenmotor ? ( weet niet of Opel deze heeft...lijkt me wel )..
zit op het gasklephuis en regelt het stationair toerental.
soms helpt het schoonmaken ( losschroeven en uit het gasklephuis nemen en met remmenreiniger schoonspuiten )

erka 0
badge

15 jaar

Buitendienstoplossing: 1198
Onderwerp: Motor - Afslaan of slecht stationair draaien
Modellen: Motoren: Optie:
Corsa-B 95...00,5,Tigra 95...00,5,Astra-F 95...00,5,Vectra-B 96...00,5,Astra-G 98...00,5,Zafira 99...00,5 X14XE| X16XE,X14XE| X16XE,X14XE| X16XEL,X16XEL,X14XE| X16XEL,X16XEL
Klacht: Afslaan of slecht stationair draaien tijdens de eerste 100-500 m na de koude start bij buitentemperaturen van minder dan 10°C. Direct na het afslaan is starten moeilijk of onmogelijk, omdat de motor zonder compressie ronddraait. Dit vindt plaats bij auto's die overwegend voor korte afstanden bij lage toerentallen worden gebruikt. Getroffen motoren: X14XE, X16XE en X16XEL.
Oorzaak: Compressieverlies als gevolg van vastzittende uitlaatventielen.
Productie: In de productie is een klepgeleider van gesinterd metaal met gewijzigde maattoleranties ingevoerd. Breakpoints voor klepgeleiders van gesinterd metaal zijn: Szentgotthard: 20A69569 en Bochum: 02GR7584. De aangepaste klepsteelafdichtingen worden niet in de productie toegepast.

Oplossing:
Let op: er mogen geen storingscodes opgeslagen zijn!
Om een zekere storingsdiagnose te kunnen stellen, zie diagnose-instructie
BELANGRIJK:
De werkwijze die hier beschreven wordt, is uitsluitend van toepassing op
de uitlaatkleppen. Bij gebruik van de buitendienstoplossing moeten de
service-instructies voor Corsa-B/ Tigra, Astra-F, Astra-G, Zafira,
respectievelijk Vectra-B worden gebruikt:
- Cilinderkop uitbouwen.
- Nokkenas aan uitlaatzijde uitbouwen.
- Cilinderkop aan uitlaatzijde demonteren.
- Klepgeleiders met een handruimer (KM-6022) worden bewerkt.
Let op: Uitsluitend met de hand ruimen, omdat anders parallelliteit van
klepsteel en geleider niet kan worden gegarandeerd. Standtijd van de
ruimer: max. 10 cilinderkoppen.
- Klepzittingen met klepslijppasta inslijpen.
- Aangepaste klepsteelafdichtingen aan de uitlaatzijde monteren.
- Cilinderkop samenbouwen en inbouwen.
Noodzakelijke onderdelen:
Klepsteelafdichtingen Cat.-/Onderdeelnr.
90 97 099 / 91 19 497
Standaardtijden: TC St.t. Model Motor
T 0546 00 Uit- en inbouw van
cilinderkop en klep-
geleiders bewerken 92 7,6 Corsa-B/ X14XE,
Tigra X16XE
T 0546 05 Uit- en inbouw van
cilinderkop en klep-
geleiders bewerken 92 8,5 Corsa-B/ X14XE,
Tigra met X16XE
airco (1)
T 0546 10 Uit- en inbouw van
cilinderkop en klep-
geleiders bewerken 92 6,2 Astra-F X14XE
T 0546 20 Uit- en inbouw van
cilinderkop en klep-
geleiders bewerken 92 6,3 Astra-F X16XEL
T 0546 30 Uit- en inbouw van
cilinderkop en klep-
geleiders bewerken 92 6,4 Vectra-B X16XEL
T 0546 40 Uit- en inbouw van 92 6,7 Astra-G X14XE/X16XEL
cilinderkop en klep-
geleiders bewerken
T 0546 50 Uit- en inbouw van 92 6,7 Zafira X16XEL
cilinderkop en klep-
geleiders bewerken
(1)Belangrijk:
De airco voor T054605 blijft gesloten!
Alleen een T-nummer gebruiken. Vergoeding van de aanvoertijd in
overeenstemming met de richtlijnen inzake het vergoeden van
garantiekosten.
Diagnose-instructie

Na overname van de auto van de klant controleren of de motor niet met
meer dan 3500 min/-1 toeren wordt gebruikt.
Controlerit met aangesloten oliedrukmanometer
Meetpunt: oliedrukschakelaar
brandstofdrukmanometer
Tech 1 / Tech-functie:
In de freeze frame-modus - triggern met F9, bij motoruitval F9 indrukken,
vervolgens poging om te herstarten.
Gegevensevaluatie:

Oliedrukmeting:
Een oliedruk die bij een koude motor hoger is dan 600 kPa, kan het draaien
van de motor hinderen. De stijging van de oliedruk moet gelijkmatig zijn.
Bij ongelijkmatige stijging is er een storing. Oorzaak hiervoor kan een
klemmende oliedrukregelzuiger zijn.
Brandstofdrukcontrole: drukwaarden in de tabel controleren

MPFI drukregelaar via aanzuigbuisdruk geregeld 240 tot 260 kPa
drukregelaar voor gasklepdeel geregeld 294 tot 306 kPa
TBI/Multec 70 tot 79 kPa
Brandstofdrukverlaging na motor uit mag niet hoger zijn dan 50% in
10 minuten.
Mogelijke oplossingen:

Brandstofaanvoer/-afvoer: Leidingen controleren.
Tankontluchting: Leidingen controleren.
Brandstofpomp: Aansluitingen en spanning controleren
Freeze-framegegevens met PC of Tech 15 opslaan en evalueren

Temperatuursensor koelwater: Waarden volgens F0 gegevenslijst
Temperatuursensor aanzuiglucht: Waarden volgens F0 gegevenslijst
(ca. buitentemp.)
Uitlaatgasrecirculatie (UGR-klep): Vergelijking instelwaarde/meetwaarde
MAP-sensor bij herstartpoging: constant onder max. waarde
Gasklepstand
Inspuitimpuls van de verstuivers
Mogelijke oplossingen:

Stekker druksensor aanzuigbuis: Contact optimaliseren
Uitlaatgasrecirculatieklep : Aansluitingen controleren,
indien noodzakelijk onderdeel vervangen
Temperatuursensor aanzuiglucht: Aansluitingen controleren,
indien noodzakelijk onderdeel vervangen
Temperatuursensor koelwater : Aansluitingen controleren,
indien noodzakelijk onderdeel vervangen
Wanneer de controle geen afwijkingen oplevert, kunnen de oorzaken mechanisch
zijn.
Functiegroep: J - Motor
Klachtengroep: 19 - slecht draaiende motor
Foutcode Geen

kleijn 0

15 jaar

Kortom,gaat je een bak geld kosten.
Want na 9 jaar zal er wel geen coulance meer zijn.

primera p11 0

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Vectra of stel zelf een nieuwe vraag.