Ik heb sinds kort een Opel vectra 1.9 cdti aangeschaft. Echter krijg ik nu om de haverklap foutmeldingen op het dashboard te zien. Ik zal even chronologisch opsommen wat er is gebeurt.
1: rijdend op de snelweg vielen ineens alle meters uit, waarna deze weer snel aan gingen en daarna bleef het lampje van de ESP branden. Na herstarten van de motor was de melding weg.
2: een dag later begon er iets anders te branden, tijdens het inparkeren gaf het display een stuur icoon weer met daarnaast een uitroepteken, deze veranderde snel in een auto icoon met in het midden een moersleutel. Ook ging het lampje van de ESP weer branden. Bij het herstarten van de motor verdween de ESP melding maar bleef het auto icoon met moersleutel weergegeven bij contact maken. Als de motor startte verdwijnt deze melding.
Hier na ben ik naar de dealer geweest om de computer uit te laten lezen, deze vertelde mijn dat er een hele wachtlijst aan fout codes instond, maar dat het waarschijnlijk een slechte verbindingen was. Hierbij was de computer gereset en volgens de Opel dealer was de kans groot dat het niet meer voorkwam.
3: gisteren reed ik de afrit op toen ineens de volgende combinatie van meldingen gingen branden. Het icoon van het stuur met uitroepteken was weer te zien, samen met het lampje van de ESP en het lampje van de accu. Daarnaast gaf de board computer de melding F aan. Omdat mijn ervaring meestal was dat bij herstarten de meldingen verdwenen deed ik dat ook deze keer, echter bleven deze keer de meldingen staan en wilde de motor niet starten. Bij het omdraaien van de sleutel hoorde je alleen maar een klik van een relais. Fijn voor het verkeerslicht.... Goed na een min of 5 probeerde ik toch nog eens de motor te starten en jawel hij deed het. Ook alle meldingen waren verdwenen.
Nadat de auto een tijdje stil had gestaan werd er bij contact maken weer het icoon met de auto en moersleutel weergegeven. Deze verdween weer als de auto startte, maar blijft er nu instaan. Waarschijnlijk net zo lang tot dat de computer uitgelezen wordt.
Sinds het zoveel verschillende en willekeurige foutmeldingen zijn is het moeilijk te zeggen wat er mis is, maar misschien heeft iemand op dit forum het zelfde mee gemaakt en een oplossing kunnen vinden.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Onder tussen is de Opel uitgelezen (met ESI[tronic] van Bosch) dit waren de foutcodes, 10 in totaal:
P0070 | Omgevingsluchttemperatuursensor | Funktionerings-storing
U2108 | Communicatie met ABS/ESP | Geen communicatie <--- Kan dit de ABS kabel/stekker zijn die niet goed zit?
P1811 | Signaal motordraaimoment | Funktionerings-storing <--- Ik vermoed dat dit niet klopt, motor loopt goed en start zoals elke diesel start, eerst warm worden dan starten. Misschien dat dan toch een ECU defect is en allemaal fooutcodes geeft die niet kloppen.
P0500 | Rijsnelheidsignal | Funktionerings-storing
P0500 | Rijsnelheidsignal | Funktionerings-storing <--- bij mij weten komt het rijsnelheidsignaal van de ABS sensor af, verband met foutcode U2108?
U2139 | Communicatie met stuurkolomschakelgroep | Geen communicatie <--- Weet iemand of dit over de CIM gaat?
P1815 | Cruise control | Funktionerings-storing <--- De cruise control laat het ook afweten, wellicht ook een gevolg van foutcode U2108
U2139 | Communicatie met stuurkolomschkalgroep | Geen communicatie
P0500 | Rijsnelheidsignal | Funktionerings-storing
P1613 | Wegrijdblokkering | Foutief/signaalfout <-- Geen idee wat dit betekend.
Al met al valt het mij op dat de meeste foutcodes gaan over de ABS sensor en de gevolgen daarvan, ik zou dus kunnen zeggen dat er iets mis is met het ABS systeem.
Echter wat mij ook opvalt zijn de andere foutcodes zoals P0070,P1811, U2139 en P1613, deze zeggen mij meer dat er iets mis is met de ECU of de CIM.
Heeft iemand anders een idee hierover of misschien het zelfde mee gemaakt?
De dynamo is overigens nagekeken deze was goed en zag er volgens de monteur redelijk nieuw uit.
Dit zijn een aantal fouten door elkaar van meer dan 1 computer.
P1811, P1815 en U2139 komen volgens mij uit de automatische versnellingsbak.
De rest lijken mij foutcodes te zijn die de de motor afgeeft.
De meeste slaan op communicatiefouten tussen computers onderling via de zogenaamde can-bus.
Een bekende fout is contactproblemen in de stekker van de ABS-computer, meestal door vocht.
Alleen fout P0070 is volgens mij een losstaande fout. Dat is de buitenlucht temperatuur sensor/bedrading.
Ik heb geen automaat, maar een handgeschakelde.
Weet u toevallig waar de ABS stekker zit? Deze wil ik wel eens loshalen en schoonmaken.
10 jaar
Jeroen, toen je topic net had geopend, was ik aan het updaten dat het op ABS-stekker probleem lijkt. Alleen toen was opeens topic niet meer beschikbaar ..!
ik verdenk ook ABS-stekker zoals Oldford het zegt. Door vervuiling en/of vocht krijg je meest vreemde storingen.
Waar ABS-stekker zit etc kun je even op "googlen", dan zie je zo 10 tallen afbeeldingen (het zit iedergeval onder de motorkap..).
10 jaar
Het heeft even geduurd, maar ik heb de ABS stekker gevonden. Het is een grote stekker die direct zichtbaar is al men de motorkap open doet, hij zit dan rechts boven aan naast de remleidingen.
Heb de stekker even los gemaakt en schoon geblazen en een paar keer der op en er af gehaald, in de hoop dat de contact punten een beetje schoon schuurde.
Nu heb ik twee dagen gereden een geen foutmeldingen gekregen, het lijkt er een beetje op dat hiermee het probleem weg is. Maar helemaal zeker ben ik nog niet. De tijd zal het leren.
Ik heb namelijk nog wel het probleem dat de cruise control spontaan uitvalt tijdens het rijden. Heeft iemand daar ervaringen mee?
10 jaar
Ik heb 2 vectra c`s gehad. Beide cruisecontrol problemen. Staan veel oplossingen beschreven hier op het forum, maar blijft lastig te repareren. Verder heerlijke auto vooral de 150 pk automaat.
10 jaar
Even een update.
Tot op heden nog steeds geen rare foutmeldingen gekregen. Toeval of was het toch echt vuil in de ABS stekker.
In de tussentijd heb ik om mijn cruisecontrol te repareren de linker pinkhendel gedemonteerd. De complete hendel uit elkaar gepielt en alls schoon gemaakt. Wat opviel is dat de contact punten die in de CIM gaan geoxideerd waren. Deze heb ik een beetje op geschuurd. In de CIM zelf, waar de pinkhendel in gaat, zitten nog een vier tal pinnetjes ook deze waren geoxideerd. Deze heb ik schoongemaakt met wat acceton en een wattenstaafje. De cruise control werkt gewoon nog steeds nu is het afwachten of die niet meer uitvalt tijdens het rijden.
10 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Vectra of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar