Opel Vectra: Opel Vectra A c1,6nz loopt niet stationair

Bouwjaar: 1993, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1,6 c1,6nz

Nadat ik mijn koppakking heb vervangen en alles in elkaar heb gezet wilt de auto niet stationair lopen. Nou wist ik dat mijn stappenmotor als half gaar was dus er zit een nieuwe in en het probleem blijft. Met koude motor start de motor prima en loopt ie netjes maar hoe warmer ie wordt hoe slechter het gaat en op een geven moment valt ie uit. Start ik hem daarna weer draait de startmotor moeilijk rond ( accu is vol ) en gaat ie aan en valt weer stil enz enz enz

Waar kan het nou aan liggen? Of zou het komen door slechte smering ofzo?

sexy-lexy10

Geplaatst door sexy-lexy10 (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Vectra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

25 Reacties

Punt (35) PRO, 11 jaar geleden

Zit de mapsensor wel op het goede pijpje aan gesloten?? Wisselen met het slangetje wat er naast zit.
Verder zit ik aan de uitlaat te denken , is de kat. niet verbrand ?Hoe is het met het vermogen ? enz.

Groeten.

sexy-lexy10 (0), 11 jaar geleden

Bedankt voor je reactie.

Waar kan ik de pijpje van de mapsensor vinden? Ik zou niet weten alsof de katalysator verbrand is. Ik heb er niet mee durven rijden na de vervanging omdat ik bang was dat de motor vast zou lopen dus kan niks zeggen over de vermogen.

Wel had ik met monteren van de distributie een probleempje. Mijn tandwiel van de krukas was er iets afgegleden en toen slipte ie. Waardoor er dus lucht via me uitlaat werd gezogen en via me inlaat werd uitgeblazen. Toen ik het vast had gezet deed ie weer normaal.

sexy-lexy10 (0), 11 jaar geleden

Ik heb ff gegoogled wat een map sensor is. Maar dat pijpje heb ik niet losgehaald en heb gewoon stekkertje van mapsensor losgehaald en kompleet met pijpje en als eraf gehaald.

Punt (35) PRO, 11 jaar geleden

Bij deze motor kunnen de kleppen de zuigers niet raken . Je liet de motor draaien zonder pouley ?!
Enthousiast en onbezonnen . Weet je zeker dat het bij de krukas goed zit.?
Mapsensor (spruitstukdruk meter) zit achter de motor aan het schutbord vlak bij de inlaat van de kachel.
Onder het inspuit- huis zit aan de inlaatbuis enkele pijpjes . Ze zijn iets in diameter verschillend en voor de leek hetzelfde . De een voor de sensor en de ander ik dacht voor de EGR klep.
Wissel ze en hoor of er verschil is.

Morgen gaan we verder. Groet.

sexy-lexy10 (0), 11 jaar geleden

Jah ik was inderdaad een beetje enthousiast :) was me eerste keer dat ik dit deed. Maar ook weer veel geleerd. Maar krukas zit 100% goed. Loopt netjes optijd nu. Ik zal het proberen met wisselen. Maar heb ze niet los gehad. Is er een manier van testen dat mapsensor het nog doet? Want al geef ik gas tot bijvoorbeeld 1000 toeren loopt ie netjes. Alleen soms lijkt het als ff geen benzine krijg ofzo. Dan hoor je soort hapering. Maar hoe lager de toeren hoe erger. Ontsteking is goed. Nieuwe bougies en kabels en verdelerkap en rotor. En niks gecorrodeerd.

Punt (35) PRO, 11 jaar geleden

Om die sensor te testen heb je een voltmeter en een draaiende motor nodig ! Niet iedere hobbyist heeft een vacuummeter.
Ook een test is om met draaiende motor de stekker los tev nemen . Verandering van toeren of uitvallen is een goed teken! .
Die sensor"stuk "omt zelden voor . Bij diesels raken ze wel eens door vuil verstopt.
De ecu past de hoeveelheid brandstof aan door de gemeten inlaatdruk en de stand van de geklep (potmeter aan de gasklepas)
Ontsteking afstellen met de ECU in de BASIS stand.Dit is dat zelfs bij hogere toeren dat tijdstip NIET verandert. Kom dit veel tegende motor loopt duur en wil slecht vooruit.
Zet de ontsteking als je niet weet welke contacten je moet verbinden bij de uitleesstekker op 15 gr. Wereld van verschil.

sexy-lexy10 (0), 11 jaar geleden

Dus je kan draadjes met elkaar verbinden zodat motor beter gaat lopen? Of moet je het echt via een laptop ofzo veranderen? Ik zal zo ff test doen als thuis ben van me werk.

Punt (35) PRO, 11 jaar geleden

Wil je spanningen testen dan de stekker laten zitten en met paperclips langs de bedrading naar binnen steken !!!!!!!!
Een draad heeft geen spanning ! Een ander heeft 12 volt en de derde krijgt tot 5 volt als je met draaiende motor met het gas speelt.
Wat jij schrijft zou ik dus niet doen !!
Meten tussen een draad en de massa van het motorblok.
Succes,

sexy-lexy10 (0), 11 jaar geleden

Nou ik heb de stekker los gehaald en de auto viel meteen uit. Daarna heb ik auto uitgelezen via paperclip methode en daar kwam code 33 en 34 uit. En ik heb de paperclip erin gelaten en gestart en dan blijft ie wel lopen.

sexy-lexy10 (0), 11 jaar geleden

Heb het nu ook gemeten met multi meter. Als motor stationair loopt dan is het 1 volt ongeveer. Geef ik gas zakt ie terug naar 0,72 v en dan ff naar 2,24 v en dan blijft ie hangen op 1,78 v met gas vol open zelfde verhaal

Punt (35) PRO, 11 jaar geleden

Die waarde kan lopen tussen 0 en 5 volt , de waarde wisselt het is dus goed. De laagste en hoogste worden nooit gehaald .
Motor blijt nu wel draaien ??

sexy-lexy10 (0), 11 jaar geleden

Motor blijf alleen draaien zonder vacuüm slangetje. Zag op YouTube dat hij moet beginnen met 5 volt. En hoe meer vacuüm hoe lager. Maar doe ik het slangetje eraan gaat ie naar 0,5 volt en slaat uit. Het lijkt erop dat hij de verkeerde waardes aan ecu door geeft

Punt (35) PRO, 11 jaar geleden

Waar het slangetje aan de inlaat zit ,heb je dat al gewisseld met die daar vlak naast zit? Die EGR klep kan wel even los desnoods.

sexy-lexy10 (0), 11 jaar geleden

Nee deze pijpje gaat zeg maar naar de achterkant van de inlaat niet aan de zijkant waar de egr klep zit.

Punt (35) PRO, 11 jaar geleden

Probeer wat . Op de egr .aansluiting staat stationair GEEN vacuum . Bij verkeerde aansluiting wordt de klep open getrokken en valt de motor uit.

sexy-lexy10 (0), 11 jaar geleden

De egr klep heeft kleine Nipple dus past die van de map sensor er niet op. Daar na heb ik de slangetje er boven gedaan dat slangetje loopt ook naar schutbord waar waar ook een kleine slang naar toe gaat die weer tussen je rembekrachtiger en inlaat vast zit. Deze 2 slangetjes lopen naar een soort verzamelpunt die weer over gaat in een blauw slangetje die naar achteren verdwijnt. Maar als ik die dus ook verwisseld met map sensor dan gaat die ene slang heel hard fluiten en valt motor alsnog uit. Miss idee ff naar de sloop te rijden voor een andere map sensor?

Ik hoop dat je het snap wat ik zeg van de slangetjes hahaha

sexy-lexy10 (0), 11 jaar geleden

Foto 1 is slangetje tussen rembekrachtiger en motor. 2e foto is slangetje die naar zelfde aansluiting gaat en laatste foto is waar mapsensor heen gaat
[url=http://postimg.org/image/nob9vsqop/][img]http://s12.postimg.org/nob9vsqop/image.j...[/img][/url]

[url=http://postimg.org/image/wkm1zqhax/][img]http://s12.postimg.org/wkm1zqhax/image.j...[/img][/url]

[url=http://postimg.org/image/60tgxlgrd/][img]http://s12.postimg.org/60tgxlgrd/image.j...[/img][/url]

[url=http://postimg.org/image/xob88t89l/][img]http://s12.postimg.org/xob88t89l/image.j...[/img][/url]

Punt (35) PRO, 11 jaar geleden

!1e foto is van de kachel.

3e is het klepje die de verbinding maakt tussen koolfilter en inlaat. Het vacuum op dat dunne slangetje is stationair afwezig!!!

4e foto zie ik door het uitvergroten geen verband. Ik zie niet echt de verbindig met de mapsensor. ?!

2e foto zitten 3 slangetjes bij elkaar . Dit kan toch verwisseld zijn?!

Zelf werk ik graag met een stip verf om niet achteraf te hoeven puzzelen.

sexy-lexy10 (0), 11 jaar geleden

Slang van mapsensor zit zeg maar onder de paddestoel. De andere slangetjes zijn 100% goed aangesloten. Als ik Google op foto's van andere c1,6nz motoren dan zij allemaal hetzelfde aangesloten. Foutcode geeft ook map sensor aan. Vlakbij is een sloop en mocht andere map sensor proberen maar gaf weinig resultaat. Kan het zijn dat ie teveel vacuüm trekt?

Punt (35) PRO, 11 jaar geleden

Niet stuk dat was voor mij ook de verwachting . Meet dat vacuum ,teveel kan niet . Normaal lopend 0,5 bar en nagas los laten +- 0,3. bar.
Als je met draaiende motor aan dat element zit slaat de ECU dat op. Als nog zo'n rechthoekige stekker hebt is accupool lossen voldoende om de ECU te wissen.

sexy-lexy10 (0), 11 jaar geleden

Ik heb even na lopen denken. Je heb dat dikke slang die van je rembekrachtiger naar je inlaat loopt en daar onderaan dat koppstukje zit dat dunne slangetje die er onder hangt. U zei dat daar stationair geen vacuüm op hoort te staan maar daar zit wel degelijk vacuüm op. Met demonteren was het tuutje afgebroken tussen de inlaat en rembekrachtiger. Die heb ik iets groter gemaakt en een klein pijpje ingemaakt zodat slangetje er weer op kon. Maar zou dat de probleem kunnen geven?

Punt (35) PRO, 11 jaar geleden

Op de inlaat dus ook in dat kleine aftakkinkje staat bij draaiende motor ALTIJD vacuum ! Op de foto was van breuk niets te zien.
Misschien is mijn uitleg verkeerd over gekomen.
Als de motor door valse lucht niet stationair wil draaien is met een slangetje in een oor en met het andere eind naar de verdachte plekken uit te vinden waar dat is.
Maar een van de zaken die over het hoofd wordt gezien is het terug plaatsen van de vacuumslangen op de JUISTE aansluitingen.

sexy-lexy10 (0), 11 jaar geleden

Alles is 100% juist aangesloten. Zelfs nog bij iemand met zelfde blok gecontroleerd.

Punt (35) PRO, 11 jaar geleden

Klepje op 3e foto kan lekken. Verder kan de egr.klep (paddestoel) door kool open blijven staan.

Zaken om te controleren.

sexy-lexy10 (0), 11 jaar geleden

Egr klep was schoon. Ik heb auto even langs de opel dealer gebracht en mijn ontsteking stond niet op tijd. Nu loopt de auto weer als een zonnetje. Bedankt voor al uw hulp en tijd! :D

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Vectra of stel zelf een nieuwe vraag.