auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Opel ZAFIRA-A: P0110

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorinhoud (cc): 1800, Vermogen (kw): 92

Hallo .

Wie kan me met dit probleem helpen p0110 .
Ik heb geen idee hoe ik de massa kabel op de eccu moet solderen en bruine kabel moet ik ook solderen maar waar ? Auto rijd redelijk goed maar ik wil dat iritant motor lampje van af wat iedere keer terug komt.

Geplaatst door

Jubba (0)

al 7 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Hoe kom je erbij dat je kabels moet solderen op de ecu..?
P0110 heeft te maken met inlaatlucht temperatuur...circuit disfunctie....sensor defect, bedrading of ecu.
Ik zou eerst de sensor eens meten en de bedrading bekijken

Hans4040 1435
badge vip badge

7 jaar

Dat is hem juist . Ik kan de inlaat druk sensor niet vinden . Heb wel de bedrading gemeten de gele kabel heeft geen stroom maar de andere drie wel . 12'1 en 0.85 geven ze aan als ik opmeet met multimeter .

Jubba 0

7 jaar

Lmm heb ik gemeten maar waar de inlaat druk sensor zit is voor mij een raadsel . Heeft iemand enige idee waar ik in mij Zafira kan vinden dan kom ik wel heel eind.

Jubba 0

7 jaar

Het is ook geen Druk sensor, maar een Temperatuur sensor en deze zit ingebouwd in de LMM.

Je zegt dat er op 3 draden van de LMM spanning staat, maar je noemt er maar 2. Wat is de spanning van de derde draad?

oldford 0
badge

7 jaar

Stekker lmm heeft 4 draden .Zwart rood geel en bruin . Zwart kan ik niet meten dat is de aard de rode gaf als ik me niet vergis 12.2 . Bruin 8
0.85 of andersom maar de gele ( massa ) gaf -0.00 aan . Dus als ik goed begrijp heeft mijn Zafira geen inlaat druk sensor zitten is gewoon ingebouwde lmm .

Jubba 0

7 jaar

P0110 heeft te maken met inlaatlucht temperatuur...deze sensor zit [b]ingebouwd[/b] in de LMM...

Hans4040 1435
badge vip badge

7 jaar

OK begrepen maar hoe kan ik dit probleem oplossen . Moet ik geen draad ergens solderen of moet ik LMM vervangen.

Jubba 0

7 jaar

Aarde en Massa zijn hetzelfde en kun je gewoon meten. In principe krijg je dan 0,0 volt.

Trek de stekker van de LMM eens los, zet het conrtact aan en meet de spanningen in de stekker van de draadboom en plaats die hier.
1 van de 4 moet 12 volt zijn (die is er kennelijk), een andere moet 5 volt zijn (dat is de lucht Temperatuur sensor) en de overblijvende draden zullen 0 volt aangeven (signaal LMM en massa).

oldford 0
badge

7 jaar

Misschien doe ik iets niet goed met het meten .
Hoe kan ik hem het beste meten met multimeter want ik doe de zwarte draad van multimeter op de zwarte draad van de LMM op en de rode draad van multimeter op de rode draad van de LMM op en zo verder dus de zwarte draad van de multimeter blijft op de zwarte draad van de LMM en de rode meet ik met de andere drie . Klopt het zo ?

Jubba 0

7 jaar

Je kunt ook de zwarte draad van de multimeter op het chassis houden.
Dan kun je ook verschuivingen op de massa zien - komt soms voor als de massa via de motor-computer loopt.

oldford 0
badge

7 jaar

Heb vandaag geen tijd gehad om te meten maar morgen laat ik jullie weten .

Jubba 0

7 jaar

[url=https://s8.postimg.org/sjburbulx/IMG_201...][img]https://s8.postimg.org/y7i5i7yy9/IMG_201...[/img][/url]

Zoals jullie het zien heb ik foto gemaakt van LMM en gemeten .

Stekker eruit en contact aan .

Zwart : 12.40
Groen : 0.00
Geel : 0.00
Grijs : 4.58


Stekker eruit en auto aangezet

Zwart : 13.57
Groen : van 3.39 tot 1.45 op en neer
Geel. -0.04
Grijs : 7.56

Jubba 0

7 jaar

Je noemt nu opeens andere kleuren dan in het begin van je verhaal. Daar zou zwart de massa zijn terwijl het hier de voeding is.

Met de stekker los en contact aan is 4.58 volt te weinig op de grijze draad, Dat zou 5 volt moeten zijn.
Met draaiende motor en stekker los is de spanning weer veel te hoog op die grijze draad.
Ook zou de groene draad geen spanningfluctuaties mogen laten zien.
Dit lijkt op een kortsluiting in de bedrading.

oldford 0
badge

7 jaar

Ja je hebt gelijk wat betreft de kleuren van de draden . Ik heb ze opnieuw goed gemeten heb wel een extra massa gemaakt van de gele draad LMM naar de ECU en extra massa sensor van de Thermostaat ( ergens gelezen ) omdat ik geen massa had op de gele draad LMM .

Dit heb ik net gemeten .
Stekker eruit en contact aan.
Zwart : 12.45
Groen: 0.00
Geel :. 0.00
Grijs :. 4.94

Stekker eruit en auto aangezet :
Zwart : 13.94
Groen :. -0.03
Geel. :. -0.04
Grijs :. 4.86

Stekker erin en auto aan
Zwart : 13.98
Groen : 0.39 ( gaat omgaat als ik gas geef en begin gestart was het rond 2.00 en ging het lager )
Geel :. -0.02
Grijs : 1.87

Ik hoop dat dit wel duidelijk is .
Heb wel nieuwe LMM besteld voor de zekerheid .

Jubba 0

7 jaar

Het kan een meetfout zijn, maar 4,86 volt bij stekker los en draaiende motor op de grijze draad is echt te weinig.
Dan is er een probleem met de 5 volt voeding vanuit de ecu.
Je zou eens op andere punten kunnen meten hoeveel die 5 volt voeding daar is.
B.V. Gasklep positie sensor of koelvloeistof temperatuur sensor (met stekker los in stekker meten).

oldford 0
badge

7 jaar

OK . Ik laat je weten .

Jubba 0

7 jaar

Ja op de gasklep stekker is wel 5 volt voeding moet ik extra massa maken

Jubba 0

7 jaar

Hoe kom je nou toch op het idee dat je "extra massa" moet maken..?
De bedrading vanaf de fabriek is voldoende en moet gewoon werken.
Dus meten, bedrading controleren op beschadiging en zonodig herstellen...

Hans4040 1435
badge vip badge

7 jaar

Er is geen schade aan de bedrading maar ik weet niet hoe ik op 5 volt kan komen

Jubba 0

7 jaar

Gewoon meten vanaf de bron...waar moet die 5 volt vandaan komen, heb je daar 5 volt en komt ie wel aan op de sensor...
zoniet, dan is er wat mis met de bedrading.

Ik heb je een lijst gestuurd met de pin data en bijbehorende spanningen.

Hans4040 1435
badge vip badge

7 jaar

Dus gewoon zo laten en niks doen . Zou het aan de LMM liggen of niet

Jubba 0

7 jaar

Ben er weer .

Ik heb toch extra massa gemaakt van de LMM naar de gasklep sensor en dit zijn nu de metingen wat de grijze draad aangeeft .

Stekker eruit en contact aan 5.01 volt
Stekker erin en auto aan. 4.95 volt

Ik hoop dat nu wel beter gaat me de Zafira en wacht op de nieuwe LMM misschien dat het motor lampje verdwijnt voorgoed.

Bedankt voor het helpen en ik laat jullie weten wat de uitkomst word

Jubba 0

7 jaar

Kennelijk heb je slecht contact met de stekker van de LMM of er zit een draadbreukje in het circuit van de inlaat lucht temperatuur.
De ene keer meet je minder als 2 volt met draaiende motor en nu bijna 5 volt. Die 5 volt van nu verklaart wel de foutcode.

oldford 0
badge

7 jaar

Ik ben er weer sorry dat het lang duurde .
Ik heb een nieuwe LMM geplaatst auto rijd beter maar dan komt een ander nummer tevoorschijn p0136 .

Mijn vraag was moet de grijze draad ten aller tijde 5 volt zijn ook wanneer de stekker in de LMM insteekt want dan geef het tussen 2 en 3 volt . En hoe kan ik beste de 2de lambda sonde meten .

Thanks

Jubba 0

7 jaar

De grijze draad moet alleen 5 volt geven bij stekker los.
Met aangesloten stekker hoor je altijd een lager voltage te krijgen. Hoeveel? Dat hangt af van de temperatuur van de lucht.
2 - 3 volt met aangesloten stekker klinkt aannemelijk.
Exacte controle kan met uitleesapparatuur gedaan worden maar alleen 's morgens koud, VOOR dat de motor gestart word.

oldford 0
badge

7 jaar

Bedankt .

En mijn 2de vraag over het meten van de 2de lambda sonde . .

Ik weet niet precies waarom ik weer een andere codes krijg . Eerste p0136 nu niet meer maar wel p0141 en p0170 .

Weet niet wat ik moet doen maar ik denk dat het aan de lambda sonde ligt maar hoe moet ik erachter komen.

Jubba 0

7 jaar

P0141 geeft een probleem aan met de verwarming van lambda sonde 2 (dus NA de kat).
P0170 wordt geconstateerd door de 1e lambdasonde (die VOOR de kat) en betreft een te grote afwijking in het mengsel.
Uitlezen van de fuel trims vertelt je of het mengsel te rijk of te arm is.

Die nieuwe LMM die je geplaatst hebt: is dat een originele en echt nieuw?
Of is het een ander merk of 2e hands?

oldford 0
badge

7 jaar

Het is een nieuwe LMM van JOHNS AUTOTALIA.

Jubba 0

7 jaar

P0170 geeft een FUEL TRIM ( BANK 1 ) .

Jubba 0

7 jaar

Tja, ik ben een beetje huiverig voor die aftermarket onderdelen.
Ik heb bij verschillende A-merken (Pierburg, Bosch) al verschillen van 15% gezien en Autotalia ken ik niet.
Staat er nog iets op die LMM? Nummers, logo's, namen?

Klopt, P0170 word gegeven als een fuel trim tegen de grens aanloopt (zowel negatief als positief), meestal is dat 20 of 25%.
Die fuel trim wordt bijgeregeld omdat het mengsel te arm (Positieve grens) of te rijk (Negatieve grens) is.
Een betere foutomschrijving is dus ook: Mengsel te arm of te rijk, dan begrijpt iedereen wat er aan de hand is.
Waar komt die tekst vandaan? Scanner? Welke?

oldford 0
badge

7 jaar

Dacht AUTOTALIA niet goed gekeken hier is een foto .

[url=https://s8.postimg.org/b6c2q4cph/IMG_201...][img]https://s8.postimg.org/epy0fxff5/IMG_201...[/img][/url]

Jubba 0

7 jaar

Je kunt eens (laten) uitlezen of de maximale lucht hoeveelheid wel correct word aangegeven.
Dat moet rijdend gebeuren bij het toerental waarbij de motor vol vermogen levert.
Je moet dus in b.v. de derde versnelling volgas optrekken en dan bij 5600 rpm moet je het maximum zien.
Tip: Kijk alleen naar de luchtmassa en nergens anders naar, anders kan de scanner te traag zijn om het maximum te zien.

Ik dacht dat deze motor 123pk levert bij 5600 rpm. Dat is 100 gram/seconde of 360 kilogram/uur aan lucht die benodigd is.

oldford 0
badge

7 jaar

Het probleem is opgelost door nieuwe LMM te plaatsen . Bedankt voor jullie steun .

Jubba 0

7 jaar

Eens te meer blijkt een aftermarket goedkope luchtmassa meter dus eigenlijk duurkoop te zijn.
Bedankt voor de feedback.

oldford 0
badge

7 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Zafira of stel zelf een nieuwe vraag.