Na een weekje skien met, veel sneeuw en vrieskou ben ik weer terug in Nederland. Ik heb de banden weer terug gebracht op hun normale spanning, 2,1 rondom, en nu tikken de (voor)banden op de weg, alsof er een platte kant aanzit. Dit is vorig jaar ook gebeurd en heeft de garage er na 11.000 km nieuwe banden opgezet, deze zouden niet in orde zijn. (garantie). Met deze nieuwe banden heb ik 19.000 gereden en nu begint het weer.
De banden zijn uiteraard hard opgepompt geweest 2,5 voor en 2,9 achter. Kan dit in combinatie met de kou tot platte kanten leiden? Ik heb ABS dus geen geslip. de banden zijn Michelins pilot PRIMACY 225/55 R16 95V uitloop. (lees heel duur).
Is hier iemand mee bekend en kan ik hiermee weer terug naar de garage??
Alvast bedankt
grt Ruud
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Deze waardes worden vooschreven dus vandaar.
Maar de banden tikken ook bij de hoge spanning op het wegdek.
Dus dat maakt nu niet meer uit.
grt
de bandenspanning van de zomerbanden zullen wel verhoogd zijn omdat deze auto flink beladen is geweest en lange afstanden moest rijden.
maar indd , tikkende banden heb ik nog nooit van gehoord, of er moet indd een spijker of steentje in het profiel zitten.
Het is idd wat Arie zegt. normaal 2,1 en bij zware last ga je naar 2,5 voor en 2,9 achter. Zo staat dat overal aangegeven.
Het is erg vreemd, maar ik heb het dus een jaar geleden ook gehad. Toen zei de garage er zitten platte kanten aan, alsof je heel hard geremd hebt. Gecupt noemen ze dat geloof ik. Maar dit kon niet door de ABS, ze dachten toen aan een misproductie band en hebben op hun kosten er twee nieuwe opgezet. Toen was het weg en ook toen ik hier wegging bij 17.000 km reden ze nog goed en op de terug weg is het tikken mij opgevallen. Zit nu maar te denken aan 4 winterbanden met stalen velg, is net zo duur als twee voorbanden. Maar ja het is een raar verhaal.
18 jaar
vlakke kanten en cuppen zijn 2 verschillende dingen.
vlakke kant komt door langdurig stilstaan of een noodstop
cuppen onstaat door meestal de achteras constructie, of slechte schokdempers of een verkeerde uitlijning.
cuppen geeft een zaagtand effect in het profiel, te voelen daar met je vlakke hand over het profiel te wrijven.
maar bij beide krijg je een ongeloofijke herrie in de auto, maar dat is zeker geen tikkend geluid....
het geluid met cuppen is te vergelijken met een rauwe wiellager
ook met een vlakke kant aan een band kan ik me niet voorstellen dat het een tikkend geluid is.
nog een sugestie, kan ook voor een tikkend geluid zorgen...
is er niet een balanceer loodje af en achter b.v de wieldop gekomen? kan ook een tikkend geluid veroorzaken.
het is niet voor de hand liggend.......... maar je weet maar nooit.
Ik dacht dat het cuppen heette, maar dat is dus niet het geval.
Volgens de garage vorig jaar waren het platte kanten aan de band, het zelfde geluid als toen is het nu weer, dus ga van platte kanten uit. Er zitten LM velgen onder dus geen loodje verwacht ik. Ik ga de banden van voor naar achter laten wisselen in de hoop dat het geluid dan minder hoorbaar is en anders ga ik nog een bezoekje brengen aan de garage, kijken wat zij ervan zeggen.
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Omega of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar