Opel Zafira: Probleem met vermogen onder de 2000 toeren Zafira 1.8xe

Bouwjaar: 2002

Wie kan mij helpen.
Mei van dit jaar een Opel Zafira 1.8xe gekocht, het viel mij snel op dat deze auto moeite had met optrekken, vnl onder de 2000 toeren (het gevoel alsof er iemand aan de achterzijde de auto tegen wil houden). Het volgende geprobeerd, lmm los genomen geen rsultaat, daarna weer aangesloten een duidelijke verbetering. Naar de dealer en een andere lmm aangesloten, in het begin dacht ik dat dit het ei was, maar toch nog het gevoel dat de auto niet wil trekken onder de 2000 toeren en in een hoge versnelling met hogere toeren is de trekkracht ook weg (5e, 2500/3000 toeren). Waar kan het nu aan liggen een verkeerd luchtfilter ? Computer geeft geen code's. Wie kan mij een tip geven.

Alvast bedankt.

dupl-u-11169-5dd149f25bd37+Driver

Geplaatst door dupl-u-11169-5dd149f25bd37+Driver (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Zafira? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

23 Reacties

tijne (0), 18 jaar geleden

lekage in vacum slang naar lm meter toe?>

dupl-u-11169-5dd149f25bd37+Driver (0), 18 jaar geleden

Martijn, bedoel je de slang tussen het filter en de lmm ???
Of bedoel je een andere slang.

Gr.Kunny

dupl-u-11169-5dd149f25bd37+Driver (0), 18 jaar geleden

Of kan er een verkeerd luchtfilter in zitten ??? Er is ook een fluittoon waarneembaar. Ik heb niet zoveel verstand van auto's, alles wat ik er van leer lees ik op deze site.

Gr.Kunny

tijne (0), 18 jaar geleden

als er een fluittoon is dan kan je er donder op zeggen dat er een vacum slangetje lek en valse lucht trekt.

kijk alle slangetjes maar is na dan vind je het wel.

gr tijne

dupl-u-11169-5dd149f25bd37+Driver (0), 18 jaar geleden

Ik hoor het wel maar kan niet ontdekken waar het vandaan komt, er lopen zoveel slangen rondom het motorblok, kun je mij vertellen naar welke slangen ik moet kijken ? Op het luchtfilter zit nog een apparaatje vastgeklikt, uit dit apparaatje komt een klepperend geluid, wat is dit ?
Gr.Kunny

Willem12089 (0) PRO, 18 jaar geleden

Check de LMM zelf eens.

En de slang vanaf luchtfilter naar inlaat of deze niet los zitten en/of gescheurd zijn.

Controleer alle slangetjes die op het inlaat zitten op scheurtjes of zelfs ontbreken ervan.

Willem

dupl-u-11169-5dd149f25bd37+Driver (0), 18 jaar geleden

Willem, is dat de dikke slang die vanaf luchtfilter naar het motorblok loopt, daartussen zit de lmm (die is vervangen). Deze slang zit vast en ik kan nergens een lekkage ontdekken. De rest van de slangen lijken ook ok.

dupl-u-11169-5dd149f25bd37+Driver (0), 18 jaar geleden

Willem, weet jij wat dat apparaatje doet die vast zitgeklikt op het luchtfilter, daar komt een klepperend geluid uit ?

Willem12089 (0) PRO, 18 jaar geleden

Leg eens uit hoe dat er precies uitziet dan.

(Ik denk dat dat de vacuumklep is voor het actief koolstof filter)

Willem

dupl-u-11169-5dd149f25bd37+Driver (0), 18 jaar geleden

Het zit vast aan het luchtfilter, er lopen 2 kleine dikke stevige leidingen naar toe (blauw en zwart) en een elektrische aansluitkabel. Dat ding kleppert.

dupl-u-11169-5dd149f25bd37+Driver (0), 18 jaar geleden

Klopt niet helemaal wat ik je vertelde, aan de ene kant een zwarte leiding, aan de andere zijde ook, en een elektr. aansluiting. In het begin bij koude motor hoor ik niets, iets hoger toerental, motor word warmer toerental zakt, de hoge fluittoon (piep) word dan hoorbaar en word steeds luider, en dat ding aan mijn luchtfilter begint te klepperen. Kun jij hier iets mee ?

Willem12089 (0) PRO, 18 jaar geleden

dit is de bediening van het actief kolstoffilter.

Mag geen invloed hebben op het rijden mits de tank vacuum zuigt.

Willem

dupl-u-11169-5dd149f25bd37+Driver (0), 18 jaar geleden

Hallo Willem,
Ben vandaag naar de dealer geweest en heb de lmm weer omgeruild voor de oude, de nieuwe lmm gaf niet het gewenste resultaat, wel verbetering boven de 2500 toeren, maar nte weinig verbetering tussen de 0-2500 toeren.
Heb jij nog een idee wat er aan de hand is met onze Z1.8xe, bougies zijn vervangen, luchtfilter is schoon, geen lekkage's aan slangen. De dealer weet het niet en oppert dat ik er aan moet wennen en met meer toeren moet gaan rijden.

Bizar is dat de auto beter trekt als het koud is (koude motor), ook met dit weer (herfst) trekt de auto iets beter.

Gr.Kunny

Willem12089 (0) PRO, 18 jaar geleden

Zou je bijna zeggen dat het aan de LMM ligt, das wel vreemd.

Misschien ligt de lucht toevoer ongunstig (haalt warme lucht in).

Willem

youp1968 (0), 18 jaar geleden

hoi,

Ook ik heb een Z18XE (Vectra stw uit 2001). Valt mij ook op dat bij lage toeren de auto zich erg sloom gedraagt. Dit is zowel bij LPG als benzine het geval. Boven de 2000 toeren gaat ie beter. Deze motor met zijn 125pk en 170Nm komt
niet echt uit de verf. Kan het niet te maken hebben dat de auto een euronorm 4 motor is met E-gas en dat ie vanwege de emissienorm erg tam is van onderuit? Zelfs de oude Vectra van mijn pa (een 1600 8 klepper) trek beter weg! Hoop dat het een defect is en dat het beter kan.....ook ik ben zoekende naar een oplossing voor dit probleem.

Groetjes René

dupl-u-11169-5dd149f25bd37+Driver (0), 18 jaar geleden

Willem,

Kan het iets te maken hebben met de stappenmotor of een defecte lambdasonde ? Of hebben deze onderdelen er niet mee te maken ?

Willem12089 (0) PRO, 18 jaar geleden

René, dat een 8 klepper vlotter voordoet bij lage toeren dan een 16v is normaal.

Algemeen:

Dat de lambda sonde defect is is goed mogenlijk.

Misschien problemen met de EGR is ook mogenlijk

Laat anders meetwaardes controleren van de EGR en de lambda sonde

p.s. wat LPG betreft hoef je mij niet te veel te vragen, ben ik niet zo'n ster in helaas.

Willem

youp1968 (0), 18 jaar geleden

hoi,

Heb ook enig speurwerk gedaan naar naar de Z18XE motor. Ben niet helemaal zeker, maar volgens mij heeft deze motor geen EGR. (is het zo dat EGR ook wel UGR wordt genoemd?)In ieder geval heb ik hem niet kunnen vinden bij mijn motor. Dacht hier ook aan i.v.m. slecht trekken van de motor en onregelmatig stationair. De Lambda sonde(s)(want er zijn er 2) zijn ook een mogelijkheid. Het is bekend dat de werking van deze O2 sensoren naar loop van jaren minder gaat worden. Weet niet hoe je een correcte werking van deze sensoren kunt controleren?

Gr. René

dupl-u-11169-5dd149f25bd37+Driver (0), 18 jaar geleden

Willem,

Als er een lambdasonde defect is, hoort de computer dat dan niet aan te geven ? Of is dit een component (proces) waar de computer niets mee doet ?

Gr.Kunny
Ps. Dat klepperende apparaatje aan het luchtfilter heeft inderdaad met het koolstoffilter te maken.

Willem12089 (0) PRO, 18 jaar geleden

Dit is een component waar de computer zeker wat mee doet.

Maar er wordt geen storing door gegeven als de lambda een verkeerde waarde geeft.

Willem

Willem12089 (0) PRO, 18 jaar geleden

De z18xe is er MET en ZONDER EGR / UGR(is t zelfde)

Willem

dupl-u-11169-5dd149f25bd37+Driver (0), 18 jaar geleden

Hoi Willem en Renee,

Ik ga donderdag a.s. proefrijden met een monteur van een andere opel-dealer alszijnde een second opinion. Ik zal hem het probleem voorleggen en hem naar zijn bevindingen vragen. Ik ben benieuwd, vlgs de balie van de andere dealer kan het verminderde vermogen in de lagere toeren komen doordat er een andere versnellingsbak zit onder een 1.8 met een andere overbrenging dan bv de 1.6 motor.

Ik houd jullie op de hoogte.
Gr.Kunny

P.s. In onze Zafira zit geen EGR-klep.

Paulie (0), 18 jaar geleden

Kijk maar een of je katalysator niet gebroken is

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Zafira of stel zelf een nieuwe vraag.