Opel Zafira: Problemen met starten (startmotor, sleutel?) Zafria 1.8 LPG

Bouwjaar: 2004, Brandstof: LPG, Motorcode: 1800

Mijn OPEL Zafira van 2004 1.8 LPG start niet. Tweede keer al hulp van ANWB gehad. Nadat ze noodstartstroom aanzetten met de stroomkabels startte de auto weer.

Probleem is
1. dat de startmotor(denk ik) draait als een bezetene, maar de motor draait niet mee. Met andere woorden, tijdens starten hoor je zo'n vliegtuig turbine achtige geluid van de (mogelijk) startmotor.
2. Sleutelherkenning doet gek. Soms knippert lampje van startonderbreking/sleutelherkenning systeem en doet auto dan helemaal niets meer als je probeert te starten. Even uitzetten met sleutel in stand 0 laten zitten ongeveer 15seconden, dan is deze probleem 2 opgelost, maar probleem 2 blijft.

Nadat ANWB eerste keer had auto gestart, heb 3-4dagen zonder probleem gebruikt (misschien in het totaal keer of 8 gestart).
Daarna heeft auto 3 weken gestaan.
Daarna deed ie goed. dit duurde weer 3dagen. Weer ANWB heeft gestart.

Oude accu deed het slecht en heeft mij 2 keer in de steek gelaten. 1 keer was ie na 15minuten stilstaan + radio aan leeg gelopen. Startmotor draaide heel moeizaam(misschien 2 omwentelingen) en auto starten niet. Met startkabels gestart, daarna deed ie goed, wel moeizaam draaien in de kou met -5graden.

Bij lage toeren branden de dimlichten minder vel.

LPG groene lampje probleem. LPG (VIALLE LPI systeem) viel de groene lampje soms spontaan uit tijdens het rijden, daarbij merkte ik niets geks verder. Met een beetje gas geven ging hij weer aan en bleef hij wel ene keer wel weer branden andere keer weer niet.

Ik dacht dat accu moet vervangen worden. Ik heb sinds januari (3 maanden) nieuwe accu in zitten van het merk Coldax (B56112) Voltage V 12 ; Capaciteit Ah 60 ; EN waarde 480 . Oude accu was 54Ah of 55Ah van GM originele OPEL accu.

Wat ik heb gedaan nog.
Ik heb LPG ECU stekker los gehad en schoongespoten. Hij za overigens wel goed uit, geen oxidatie of zo. Niet zo lang geleden bougies vervangen. Er zitten nu LPG bougies van BOSCH in.
Nu sinds 2 dagen heb ik accu (BOSCH) van mijn neef zijn auto (OPEL ASTRA) erin gezet. Nu rijd ik ermee 2e dag zonder problemen nog.
Ik heb ook geprobeerd met de reserve sleutel te starten, maar dit maakte geen verschil. Als er storing optreed,sleutelwisseling maakt dan geen verschil.

Wat kan het zijn, wie kan er helpen? Op moment dat er start problemen beginnen, gaat dit gepaard met zowel sleutelherkenning probleem als met startmotor probleem.

Massa kabels zit er wel goed uit.
Nieuwe accu laat de startmotor goed draaien! Dimlichten branden bijna even vel zowel bij hogere toeren als bij stationair.
Er is wel 1 rode kabel die vanaf de accuklem loopt (ik denk dat hij 2mm2 is) die beetje geoxideerd lijkt te zitten in de zo'n oogklemmetje. Weet niet zeker of dit probleem kan zijn.

Verder is dit een keurige auto!

original25

Geplaatst door original25 (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Zafira? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

Jaap A (0), 11 jaar geleden

Alexander,
Dat rode kabeltje aan je accu, loopt dat miss naar de startmotor? dan eens schoonmaken en goed vast zetten,,

Jaap.

original25 (0), 11 jaar geleden

Jaap,

Bedankt voor je reactie. Je bedoeld zeker kabeltje van de bendix die op de startmotor zit?! Dit is een hele goede tip.
Ik heb hier ook aan gedacht, omdat startmotor draait zonder dat de motor niet meedraait. Dit zegt dus inderdaad dat de bendix niet ver genoeg schiet. Of het kan zijn dat de tandwiel van bendix versleten is, maar in dit geval zou je gekraak moeten horen denk ik.

Ik heb ondertussen een update:
Ik heb op de forum ergens een soortgelijk probleem gevonden. Ze zeggen dat dit problemen "niet starten", waarbij startmotor en de sleutel herkenning(immobilizer) gek doet kan te maken hebben met de slechte massa naar de motorblok.
Dit schijnt bij OPEL Zafira type A en type G vaker voorkomen.
En goede advies om dit te controleren was, de startkabel direct aan motorblok aan te sluiten vanuit de accuminpool.

- Ik rij al 1 week met de accu van mijn neef zonder problemen. Waarvan 4dagen met de startkabel die verbonden is met de accupool "-" en de motorblok.

A.s. zaterdag ga ik naar doe het zelf brug om aantal onderdelen te vervangen, ik ga hierbij ook de relevante foto's maken en alle hoge stroom (massa)kabels controleren. Ook de kabeltje van de bendix.

Jaap A (0), 11 jaar geleden

Alexander,

Graag gedaan hoor dat meedenken , maar idd ik bedoelde de constante voeding naar de startmotor. maar als de startmotor wel rond gaat zonder dat de motor mee draaid kun je ook wel naar de bendix kijken miss komt hij te zwaar naar buiten he droge en vervuilde as misschien zodat hij te zwaar gaat en ja de massa rechtstreks aan de motor is een optie om de verbinding te controleren maar om er een paar dagen mee rond te rijden? de kabel kan wel overal tussen komen he dus zou er niet te lang mee rijden zo.. maar ben benieuwd wat het is.

Jaap

ronny530 (0), 11 jaar geleden

Het is sowieso dat de ANWB geen reparaties uitvoert maar je weer op weg helpt en je een garage op moet zoeken om het probleem te verhelpen. Edoch als de starter wel als een dolle rond draait dan draait de bendix niet in positie om de motor te starten de starter wordt wel aangestuurd want anders draait die niet eens. In het gunstigste geval is het tandwiel op de bendix versleten in het slechtste scenario is het vliegwiel gaan hemelen. Door al het geklooi wat je gedaan hebt gaat de elektronica ook overstuur.

original25 (0), 11 jaar geleden

Vandaag gesleuteld aan auto.
- Stuurkogels vervangen
- versnellingsbakoliekeerring aandrijfas linker zijd vervangen
- einddemper vervangen. Had geen brander. Het ging heel moeilijk uit met de zaag, bijtel, hamer. Het is inschuif type.
- Remblokken, remschijven vervangen
- uitgelijnd.

Motorsteunen wilde ik vervangen, maar het bleek de bevestiging onderdeel kapot. Deze ging dus niet door.
Tegen einde van de middag heb ik nog naar startmotor kabels gekeken. Ze zagen goed uit, maar ik heb ze toch uitgehaald schoon geschuurd en met de WD-40 weer teruggezet.

Ik heb de gas ECU bevestigingsbouten eruit gehad en schoongespoten ook met WD-40. De LPG groene lampje doet soms gek.

De belangrijkste - nog even gezocht naar de massa kabel. Deze kon ik nergens vinden. Uiteindelijk zag ik van boven dat de alle dikste massakabel loopt gewoon naar de startmotor bovenste bevestigingsbout. Jammer, maar je komt van onder er niet bij en van boven zitten veel te veel slangen en andere bedrading in de weg. Ik kon met hand er niet tussen. Ik ga deze volgende keer doen, moet toch voor de motorsteun bevestigingsonderdeel terug.

Ik heb mijn nieuwe accu weer terug geruild van mijn neef. En de extra massa startkabel even eruit gehaald. ik ben benieuwd als deze storing weer voordoet, dan pas zet ik de startkabel tussen en kijk ik of die echt helpt!

original25 (0), 11 jaar geleden

Probleem is opgelost!

Ik heb weer een storing gehad, cruisecontrol sprong steeds uit, ik kon hem niet langer dan 1seconden aan houden. Sleutel werd weer niet herkend en de startmotor dreef de motor niet aan. Even de massakabel aan de kant van de accu min pool klem heen en weer bewegen bood de oplossing!

Mijn neef heeft mij aangeboden om de klem aan de kabel vast te zetten met de speciale krimp tang. Maat 50 paste precies. Even vast gezet en het is opgelost! 3 dagen lang geniet ik van als ik de motor start. Motor draait vrolijk met de startmotor en slaat bijna gelijk aan. het lijkt alsof hij iets meer trekkracht heeft. Wellicht de bougies hadden ook wat stroom nodig?! Hoewel hoge spanning verbruikt minder stroom...

Bedankt allemaal.

Ik heb twee andere problemen, ga ik hiervoor andere topic starten.
- kort na bocht en na de drempel schokt de motor even. Lijkt alsof hij even geen brandstof krijgt of dat er even stroom uitvalt?
- Aandrijfas keerring lekt weer na vernieuwing.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Zafira of stel zelf een nieuwe vraag.