Opel Vectra: radiateur uitbouwen

Bouwjaar: 2002

Om mijn radiateur bij een specialist te laten doormeten moet ik 'm uitbouwen. Moet ik nog speciaal op enkele zaken letten en welke volgorde met loskoppelen moet ik aanhouden?
Het betreft een Vectra B 2.2 Dti van 2002.

Eduard2556

Geplaatst door Eduard2556 (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Vectra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

Andre330 (0), 18 jaar geleden

je radiator bij een specialist doormeten?!?! hoe bedoel je doormeten? op lekkages of verstoppingen of zo? moet je radiator echt gedemonteerd worden dan?

Hans4040 (330) PRO, 18 jaar geleden

??????????

patje kadettje (0), 18 jaar geleden

wat kan je doormeten dan???????????????

Eduard2556 (0), 18 jaar geleden

Omdat de Opeldealer niets kan vinden waarom de auto heet loopt tijdens zware belasting denken ze dat de radiateur waarschijnlijk verstopt zit of kapot is en vervangen moet worden tegen een "prijsje" van zo'n ¤ 700,-. Ik vind dat nogal wat vooral omdat dan nog niet eens zeker is of daar het probleem zit. Mijn auto is 3 jaar oud en heeft 88.0000 km gelopen. Ik heb navraag gedaan bij een radiateurspecialist en die kunnen doormeten of er een verstopping zit en als die er zit kunnen ze 'm doorspoelen. Ik moet alleen de radiateur uitbouwen volgens hun. Vandaar mijn vraag dus. Of is er misschien een bedrijf die dat kan zonder de radiateur uit te bouwen? Als je iets weet, het liefst in N-Brabant.

kasperht (0), 18 jaar geleden

Je kan ook zelf proberen te achterhalen of de radiateur inderdaad verstopt is. Je kan beginnen met te proberen te voelen (heel voorzichtig) of er koude plekken op de radiateur zitten als de motor warm is. Nog beter is om met een (digitale) thermometer op veel verschillende punten op je radiateur de temperatuur te meten. Grote temperatuursverschillen wijzen op verstopping.

Maar als de radiateur nu al verstopt zit na 3 jaar en nog geen 100dkm...dan is de vraag wat de oorzaak is. Want zo snel de boel al verstopt is natuurlijk niet normaal. Schoonmaken zal dan misschien tijdelijk helpen maar geen permanente oplossing zijn....

Heb je pas sinds kort last van heet worden tijdens zware belasting of heb je daar al langer last van met deze auto? En hoe heet is heet (een beetje warmer dan normaal is niks mis mee bij zware belasting)...

tijne (0), 18 jaar geleden

en is je thermostaat al is vervangen?

kan zijn dat hij bij gewoon rijden enz goed werkt maar bij zware belasting moet hij verder open gaan en als hij dat neit meer doet heb je je probleem al.

ik zou anders ook even doen wat kasper zegt even een garage zoekken (hier in alblasserdam zit er een je kan het adres krijgen als je dat wil) die een infrarood themp meter hebben dan kan je de hele radiator kontroleren op verstopingen en hoef je verder niks te doen alleen er heen te rijden.

gr tijne

Eduard2556 (0), 18 jaar geleden

@Kasper, ik vind het zelf ook vreemd dat met deze km-stand en 3 jaar oud er al iets met de radiateur is. De radiateur is aan 1 kant gloeiend heet, kan bijna m'n hand niet op houden en aan de andere kant lauw. En bij Opel kunnen ze niets anders bedenken.

Ik heb het probleem al eerder op de site gezet. De auto wordt zeer heet bij caravantrekken in de bergen. En bij heet bedoel ik in het rode vlak, en water borrelt in het expansievat. Plus zodra ie in het rode vlak zit valt het hele vermogen weg. Iets wat ze bij de Opeldealer ook niet begrijpen, maar daar heb je natuurlijk niets aan als je halverwege een berg moet stoppen waar het eigenlijk niet kan.
Je begrijpt dat ik behoorlijk wanhopig ben om het op te lossen, maar heb geen zin om veel geld uit te geven aan iets wat eigenlijk nog niet kapot mag zijn. In Nederland rondrijden met een monteur erbij om foutcodes uitlezen heeft geen zin. De auto geeft nl geen foutcodes en het gebeurt alleen in de bergen bij een lange klim.

@Martijn,
Ik heb deze auto 9 maanden geleden gekocht en ik heb de thermostaat niet vervangen. En ik wil graag het adres van je. Ik hoop echt dat het opgelost kan worden want ik kan voorlopig nog geen andere auto kopen.

kasperht (0), 18 jaar geleden

Dat één kant van de radiateur lauw is klopt al totaal niet: hij moet gloeiend heet zijn aan de ene zijde, en nog steeds goed heet aan de andere zijde volgens mij (ik had een temp-verloop van 88 -> 75 graden over de breedte van mijn radiateur)....wat zij de opel-dealer van dat temperatuurverloop over de radiateur?

Ik had je eerdere post niet gelezen, maar inderdaad, als de temp meter in het rode gebied komt en vermogen valt weg, dan is het zeker belangrijk er iets aan te doen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Vectra of stel zelf een nieuwe vraag.