Ik ben bij het inbouwen van een autoradio in mijn Opel Kadet tegen een wonderlijk probleem aangelopen.
Achter het gat waar de radio in moet komen heb ik twee draden ontdekt waar twaalf volt op staat. Vermoedelijk zitten ze parallel aan de aansteker en het klokje.
De 0 heb ik aangesloten op ground van de radio en +twaalf op zowel de power als memory van de radio (ik kan geen derde draad vinden waar alleen spanning op staat als de contactsleutel is omgedraaid). Als ik de radio inschakel zakt de spanning van 12 naar 6 volt en gaat het toestel uit zichzelf weer uit.
Daarom dacht ik dat het toestel defect was. Maar als ik 'm thuis op een voeding aansluit werkt ie perfect, trekt ie minder dan 1 ampere en blijft de spanning stabiel op twaalf volt.
De accu van de auto is ook goed (start meteen en koplampen branden fel) en het maakt niet uit of de motor loopt.
Vermoedelijk zit er niets anders op dan het dashbord zover te demonteren dat ik ergens een andere ground, twaalf volt continu en een door het contactslot geschakelde twaalf volt kan vinden. Als iemand hier tips voor heeft hoor ik het graag (waar kan ik het beste aftappen?).
Bovendien ben ik benieuwd naar een verklaring voor het fenomeen dat de spanning zo keldert. Het enige wat ik kan verzinnen is een kortsluiting in de radio of een bijna lege accu maar dat lijkt het niet te zijn.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
toch klopt er iets niet dus......mischien toch verkeerde bedrading gepakt? de plus 12 volt moet je van de alarmlichtschakelaar halen. de massa van de carrosorie.
Dank! Het is gelukt met de permanente stroom van de alarmlicht schakelaar. En ik heb ook nog een draad gevonden die door het contactslot geschakeld wordt dus nu zit alles zo als het hoort.
De speakers zitten in de hoedenplank. Die in het dashbord zijn helemaal vergaan en het lijkt me erg moeilijk ze te vervangen omdat het deel van het dashbord waar ze in zitten niet zomaar te verwijderen is. Op zich wil ik dat wel graag want dan kan ik meteen de ventilator olieen, want die tjilpt als een voliere. Heb je misschien nog een tip hoe ik dat aanpak? Ik zie twee inbus schroeven aan weerszijde van het complete dashord maar ik heb een voorgevoel dat alles aan de voorkant wat los kan los moet.
En nog een vraagje over demontage: ik wil naar het slot kijken van het voorportier maar begrijp niet hoe de armsteun aan de binnenkant er af gaat. Nadat je de twee schroeven die er in zitten hebt los gedraaid zit ie nog steeds vast op een ander punt.
21 jaar
De voorspeakers zijn eenvoudig te plaatsen; Gewoon in beide hoeken de kappen omhoog wippen en de speakers er in laten zakken/vastschroeven.
21 jaar
kachelmotor zit onder paddevan. dus onder de voorruit aan de buitenkant. ruiterwisserarmen demonteren en de geribbelde beplating onder de voorruit. en daaronder zit de kachelmotor.
de steun op de voordeur kan met 2 of 3 schroeven vastzitten.
Tof! Dat gaat me wel lukken. Dank.
21 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Kadett of stel zelf een nieuwe vraag.
21 jaar