Hey daar,
ik wil allereerst Opeltje bedanken voor zijn raad bij mijn verklikkerlicht. Ik heb er sinds eergisteren een nieuwe sportdemper onder zitten, en sindsdien (samen met sportfilter) heb ik geen motorlampje meer gezien :-).
Op naar een nieuw probleem, als ik aan het rijden ben, en ik
speel wat met het gas, en de koppeling, dan schokt de pook
heel erg. ook bij het plots accelereren. Is dit gewoon normaal
of moet ik de koppelingsplaten laten nakijken?
Ook is het heel vervelend dat ik soms heel moeilijk van de 2
naar de 1 kan schakelen. Dus als ik een verkeerslicht nader, en terug wil schakelen, moet ik wachten tot hij bijna stilstaat, wil ik soepel in zijn 1 kunnen schakelen.
Iemand hier een idee voor?
Groeten,
Peter
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
hoi peter,
dat schokken doen zowat alle oudere opels. volgens mij is daar niets of weinig aan te doen. het lijkt wel alsof de motorsteunen in soepele hangbanden hangt. niet alleen de pook schokt erg maar de gehele auto ( beetje te vergelijken met 10 km/u in de 2de versnelling, gaat ie ook schokken alleen dan heftiger)
het terugschakelen van de 2 naar de 1 gaat ook bij mij niet makkelijk. gaat ook bij mij in de 1 als ie bijna stilstaat. misschien moet de koppelingskabel worden afgesteld of vervangen of... er is niet veel aan te doen.
groetjes,
martin.
Het schokken van de pool lijkt mij idd normaal, das gewoon een beetje speling die zich doorzet naar de pook.
Het schakelen lijkt er idd op dat hij niet goed vrij komt... ik zou idd kijken of je de kabel een stukje op kan draaien. In de hogere versnelling merk je dit minder gauw maar is het ook aanwezig.
Het terugschakelen van 2 naar 1 kan je wel doen,door middel van dubbel klutsen.
20 jaar
Dat het terugschakelen van 2 naar 1 lastig gaat is volgens mij ook iets waar veel opels last van hebben. Bij mij hielp afstellen verder niks, dus heb ik er mee leren leven. Misschien een domme vraag, maar wat is dubbel klutsen? Nog nooit van gehoord...
20 jaar
Bij dubbel clutchen ontkoppel je als het ware 2 keer (double clutching = dubbel koppelen)
Wat je doet is koppelingspedaal intrappen, versnellingspook uit versnelling halen en in vrij zetten. Dan koppeling weer op laten komen. Dan koppeling weer intrappen en dan schakelen van vrij naar de versnelling waar je in wilt. Dan koppeling weer loslaten.
Je hebt nu als het ware een keer voor niets gekoppeld, maar juist door dat koppelen gaan de tandwielen weer op de juiste snelheid draaien en wordt het in de versnelling zetten gemakkelijker
20 jaar
Bedankt voor de uitleg. Klinkt eigenlijk best simpel. Zal het zo gelijk eens uitproberen!
20 jaar
Ik zou toch es kijken of de bak goed vrijkomt in dit geval omdat het soms erg moeilijk gaat.... Zit het aangrijpingspunt in het midden van het pendaal, en niet aan het (bijna) eind?
Ligt er geen mat tussen het pendaal en de bodem?
Anders zou ik es kijken wat de bak doet als je hem iets strakker zet... is niet erg moeilijk, dus best het proberen waard.
Als ie kraakt als je een paar tellen je koppeling ingtrapt hebt en in z'n achteruit schakelt dan komt de koppeling niet goed vrij
Willem
ik zal wel eens wat proberen, thnx!
20 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Vectra of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar