Hallo, ik heb sinds twee weken dat steeds als de auto even bv een dagje stilgestaan heeft een schurend geluid bij het remmen, en volgens mij achter.
het geluid is erger natuurlijk hoe langer de auto stilstaat, maar....zogenaamde vliegroest.
Ik rijd niet zo veel, en heb de auto nu tweede jaar, en vorig jaar ook veel nattigheid totaal geen last gehad, maar nu sinds ruim twee weken ging ik rijden de auto had twee weken door ziekte stilgestaan, en dat was best te horen binnen het schuren, en buiten ook.
Ik heb er toen een stuk mee gereden en ook met de handrem geremd zodat achter ook even goed schoon, werd en het geluid hoorde ik daar met dat handrem gedoe behoorlijk.
Het werd wel stiller, en minder, en bij normaal remmen was het even weg....alleen als je met handrem remde hoorden je het nog wat, remmen deze anders en of minder?
Dacht aan ijzer op ijzer (blokken op) dus op zaterdag naar de Opel dealer hier in Almere,(kun je komen voor kleinere klachtel, geloof elke Opel garage) de auto onderzocht, en conclusie de blokken zijn goed alleen de schijven hebben wat roest,....
Als ik gewoon rijd zonder te remmen ook met ramen open hoor ik niets aanlopen en of schuren,,,,dan is het stil, het is dus alleen bij remmen....
Is dit mogelijk roestvorming) de dag ervoor had ik nog snelweg gereden en nu is weet va het roest rem ik wat sterker dan normaal om het weer stil en schoon te krijgen.
Nu al bij een dag stilstaan hoor je het al, minder hard als bv 2 weken stilstaan maar je hoort schuren.
Kunnen de remblokken niet te hard geworden zijn, ik zeg maar wat hoor, heb er zoals verteld niet al te veel verstand van.....
Maar alles zoals gezegd volgens opel alles goed met de remmen.
Als ik zou willen zou ik nieuwe remschijven/en remblokken kunen laten monteren achter dit kost 300 euro, maarja....dan heb ik het zoals ik als niet echt auto monteur zie toch zo weer, ik rijd gewoon wat minder niet elke dag...
weet iemand tips, en wat ik er aan kan doen.
Verder
auto remt goed
auto blijft keurig recht bij remmen
geel lampjes branden
(gaan er eigenlijk lampjes branden bij de boordcomputer als er een remblok op is..
Ik hoor graag ervaringen, en misschien tips wat ik er zelf aan kan doen, ik ben invalide kan dus niet ff onder de auto kijken, maar geloof de garage wel, want als men verdienen kan zou men dit niet laten natuurlijk.
Maar ik vind het wel en rottig geluid.
Heb vroeger wel de remmen en schijven vervangen bij mijn vectra van 1995 voor, maar weet niet of het helpt ff de boel los en de blokken ff over schuurpapiertje goed vlak, en de schijven ff het roest handmatig afschuren..
Heeft dit nut??Toen had ik even uitleg van een vriend en ik deed precies wat we opgeschreven hadden en dit ging goed, ik moet toegeven ik was toen nog wel krachtiger, er kwam best wat kracht bij kijken met de inbussleutel de remklauw er af krijgen en het was niet gemakkelijk om de klauwen van de schijf te krijgen deze schijven waren behoorlijk ingesleten en dan heb je zo'n dikke rand waar de blokken ff overheen moetten, na de dub cylinder van de remblokken te hebben teruggedrukt konden de klauwen er wel af...
Anders natuurlijk niet kost mij veel energie en kracht, en ben bang dat het erg anders is als de vectra, gezien nu abs en andere electronica het misschien anders maken
Ik hoop op een tip, gevaarlijk is het niet volgens dealer, en de remwerking minder ook niet, maar irritant is het wel, ben een type die niet van bijgeluidjes houd...
Ik hoor graag van iemand en tip, wat eenvoudig is en werkt
Morgen laat ik weer even kijken, de banden worden morgen verwisseld bij het baden bedrijf van mij, de winterbanden/velgen gaan er vast onder hebben nu vrij is aan de vroege kant maar nu hebben we e tijd er voor, en die paar weekjes, ik doe meestal half jaar 6 mnd zomer, en half jaar 6 mnd winter banden, heb apparte velgen..
Hoor even wat tips....voor weer een stille auto....
Ik heb het fin niet zo dat ik alles ff laat vervangen, en dan denk ik nog...het kan met nieuw spul zo weer zijn als ik twee weken bv niet rijd door ziekte
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Dit ontstaat vaak doordat de achterremmen meestal niet gangbaar gemaakt worden tijdens de servicebeurten. De importeur schrijft dit ook niet voor, maar in de praktijk blijkt dat de blokken gaan vastzitten in de houder, waardoor ze niet goed gangbaar meer zijn en er roestvorming ontstaat en bijgeluiden. Meestal helpt loshalen en smeren van de blokken in de tang voldoende om voor een tijd van het probleem af te zijn.
succes, Nico.
Ok de remklauwen..
Dan zal ik toch de garage moeten zoeken, of kan ik dit zelf...
Kan iemand een uitleg(handleiding) geven het zijn de achter remblokken van een zafira 2002 2.2 16v se
de achterremmen schijnen anders te zijn gezien de handrem er opzit..
Ik rem nu wel eens expres met de handrem als er geen verkeer achter me zit......bv snel weg dan is het even weg...althans als je gewoon remt...als je met de achter remmen...dus handrem blijft remmen hoor je het nog wel iest.
Het nadeel is.....ht is zo snel weer terug, ik ben invalide dus rijd niet zo veel ...maar ij heb de auto vorig jaar gekocht nooit probleem reed ook niet veel, maar nu opeens....al staat hij 1 dag stil..
de garage zegt remblokken niet op...maar (als de blokken op zijn moeten schijven ook vervangen???400 euro voor achter remblokkenen schijven
je hoort het buiten ook behoorlijk.
Nadeel invalide dus het doen kost me veel enegie vandaar een handleiding die ik stap voor stap kan doen..
Heb vroeger wel eens de schijven en blokken van eenvectra vervangen maar weet niet meer hoe vergeten......
de remklauw zat met inbus..bouten toen kon de klauw incl remblokken erin er af, en met en kruiskop schoef de schijf eraf..
maar weet nniet meer hoe die blokken er af gingen.
De cylinder kon ik..na navraag terug drukken door grote tang
maar achter schijnt het anders te gaan het terug drukken van de cylinder,,gezien de handrem
weet iemand ook of er niet roestende schijven en blokken zijn......soms wat duurder maar langere levensduur,,heb je ook met uitlaten rvs id duurder maar als je niet veel rijd is ook slecht voor uitlaat en moet je ook achterpotten blijven vervangen, of lek of de schoten los en rammelen
ik hoor graag
het nadeel ik ben veel bedonderd,,,wist ik maar een eerlijke betaalbare garaga of klusjes manin almere,...tips graag
aapje63@hotmail.com
wel eerlijk/betrouwbaar/netjes/ en redelijk betaalbaar.....
Bij die grote garages gaat je auto naar binnen je ziet niets mag er niet bij,,,dus wat gebeurt er...met cervice beur end??
En je moet natuulijk wel een garagetje hebben die de controle interval kan resetten...in display en de airci kan onderhouden
vr gr
aapje
16 jaar
Hallo,
Achterremmen (schijven), daar heb je speciaal gereedschap voor nodig om de remzuigers terug te draaien. Hier zou ik als particulier niet aan beginnen. Ik heb het zelf wel gedaan, maar kon de auto naar de dealer laten slepen om de zuiger terug te draaien.
Wat betreft de interval: knopje van km-stand (dagteller) ingedrukt houden en daarna contact aanzetten. Knopje ingedrukt houden totdat interval is gereset.
succes
grt Gerco
16 jaar
Betekend dit met dat dagteller knopje inhouden en contact als je service lampje voor beurt gaat branden,resetten...
Ik weet niet hoe dit loopt namelijk, of het met aantal km gaat branden.....of aantal maanden....
Heb het nog niet brandend gehad, ik rijd weinig momenteel door ellende
gr aapje63
[quote=GercoXXL]Hallo,
Achterremmen (schijven), daar heb je speciaal gereedschap voor nodig om de remzuigers terug te draaien. Hier zou ik als particulier niet aan beginnen. Ik heb het zelf wel gedaan, maar kon de auto naar de dealer laten slepen om de zuiger terug te draaien.
Wat betreft de interval: knopje van km-stand (dagteller) ingedrukt houden en daarna contact aanzetten. Knopje ingedrukt houden totdat interval is gereset.
succes
grt Gerco[/quote]
16 jaar
Hallo,
Als de interval bij mij gaat branden, zie ik in het display van de dagteller staan: INSP.
Door te resetten (zie vorige post) krijg je tijdens resetten een rijtje horizontale streepjes in de dagteller. Hierna staat de interval weer op nul. Na 15000 km zal INSP weer branden.
Zo is het bij mij, misschien heb jij een ander model. Mijn Zafira is van 9-1999.
grt Gerco
16 jaar
Oh ja, sorry, vergeten te zeggen dat INSP gaat branden bij de km's en niet op jaarbasis.
grt. Gerco
16 jaar
ok bedankt
heb ik wat aan......
grt......aapje63
[quote=GercoXXL]Oh ja, sorry, vergeten te zeggen dat INSP gaat branden bij de km's en niet op jaarbasis.
grt. Gerco[/quote]
16 jaar
@Aapje: hou het s.v.p. kort en krachtig. Niemand zit te wachten op dit soort stories (zie jouw historie op dit forum).
Jouw probleem met de achterremmen is een bekend probleem. Kun je ook uit dit forum halen. Laat een Opel dealer checken of de klauwen gemodificeerd zijn. Opel heeft hier namelijk gewijzigd. In ieder geval was dit het geval voor mijn Zaf uit 2000 waar in 2005 nog modificatie aan achterremmen is uitgevoerd voor dit steeds terugkerend probleem. Rij er nu probleemlos mee. Zo nodig laten vervangen (incl. blokken) want je blijft dit probleem houden na elke winter.
16 jaar
Is de handremkabel nog heel??
Willem
Ja de Handrem is los em heel, werkt ook nog.
Het weer is me nu ten gunste het geschuur is meer bij regen...
Soms......trek ik als ik rijd ff de handrem aan, is het weer tijdje stil...
dus...
Ze werken wel,,en in aug is het weer keuring,,,dus hoor ik het wel
Bedankt voor de reacties..
Aapje63
[quote=Willem12089]Is de handremkabel nog heel??
Willem[/quote]
16 jaar
En ondertussen lopen de blokken toch aan en kun je straks de schijven vervangen! En de blokken! Ben je dus duurder uit dan dat je in februari de zaak had laten repareren.
16 jaar
Denk dat u het verkeerd begrepen heeft, het is altijd als de auto....soms na een nacht al stilstaan het schurende geluid heeft..zeg maar roest op de schijven .....wat eigenlijk pas ontstaat na dagen staan,,,en dan met remmen weer weggaat...
Bij mij gaat het schuren ook na ...al is het een tijdje weg.....en de remmen voellen nooit heet aan bij normaal gebruik
Opel heeft het ook gecontroleerd,,,heb ik boven beschreven de remmblokken waren niet op....natuurlijk de auto is van 2002 en 96.000 gereden de schijven en blokken zullen een keer vervangen moeten worden,,is onderhoud...dit zal met APK aan het licht komen...met de rem test, en de schijfdikte..
Ik was naar Opel almere gegaan omdat ik dacht ijzer op ijzer wat inderdaat niet OK is..dit was niet het geval..
Dus de remmen blijven niet hangen...........alleen ik verbaas me dat het zeg maar roesten.......zo snel gaat en is dit normaal..
Opzich werken de remmen OK
Zoals altijd werken de achter remmen ...wat anders dan de voorremmen dus als ik een paar keer de handrem aan trek wordt het roest er ff versneld afgehaald en is het geluid weg....ze blijven niet hangen, je voelt ook als je de handrem gebruikt duidelijk vertraging en bij loslaten voel je een versnelling.
sorry als ik het verkeerd beschreven heb...
(ik had hiervoor en vectra die stond soms wel 2 weken stil) en hoorde je niets,,,vandaar waarom de zafira wel??
vr gr aapje63
In aug hoor ik het wel met de APK
[quote=hoogfrequent]En ondertussen lopen de blokken toch aan en kun je straks de schijven vervangen! En de blokken! Ben je dus duurder uit dan dat je in februari de zaak had laten repareren.[/quote]
16 jaar
[quote=GercoXXL]Hallo,
Achterremmen (schijven), daar heb je speciaal gereedschap voor nodig om de remzuigers terug te draaien. Hier zou ik als particulier niet aan beginnen. Ik heb het zelf wel gedaan, maar kon de auto naar de dealer laten slepen om de zuiger terug te draaien.
Wat betreft de interval: knopje van km-stand (dagteller) ingedrukt houden en daarna contact aanzetten. Knopje ingedrukt houden totdat interval is gereset.
succes
grt Gerco[/quote]
Gaat ook zonder speciaal gereedschap, wel hulp nodig van een tweede persoon, ik heb het net nog gedaan met een waterpomptang en een lijmklem.
Wel opletten om de stofkap niet te beschadigen.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Zafira of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar