Hallo,
Ik heb het forum doorzocht maar niet duidelijk kunnen vinden waar ik het probleem moet zoeken dus daarom even een nieuw topic:
sinds enkele dagen heb ik een krakend/schurend geluid onder de motorkap vandaan komen. Ik heb de indruk dat het begonnen is na een koude start, maar het kan ook zijn dat het me pas sindsdien opvalt.
Het geluid gaat sneller bij meer gas, ook als ik ontkoppel, en blijft ook gewoon bij stationair draaien. Het komt uit de hoek van de multiriem, maar die loopt nergens tegenaan.
De distributieriem is 45000 km geleden vervangen, maar heb de indruk dat het meer daarachter vandaan komt. Verder werkt alles, motor loopt niet warm (voor zover je dat kunt zeggen bij +1 graad buiten natuurlijk). Climate control werkt naar behoren, geen problemen met de stuurbekrachtiging.
Als ik na het rijden (temp ongeveer 80-90 graden) het koelvloeistofpeil controleer is het vaatje leeg, als ik daarna de dop eraf draai, loopt het meteen vol, dus peil lijkt goed, hoef ik ook eigenlijk nooit bij te vullen. Hoort dat zo, of heb ik dan een circulatieprobleem van de koelvloeistof?
Oliepeil van de motor is prima, ook gewoon goed van kleur. Motor is ook droog, zweet geen olie.
Geen probleem met de stroom in de auto, alleen bedenk ik me nu ineens, dat ik vorige week een keer zag dat bij het optrekken in de sneeuw in de tweede versnelling, de lichten even minder fel leken te gaan branden.
Kan dat duiden op een kapotten dynamo of heeft iemand enig idee waar ik het beste kan gaan zoeken.
Er branden geen lampjes op het dashbord, alles lijkt goed te werken.
Wie kan me verder helpen?
Alvast bedankt!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
als ik dit zo lees denk ik aan je waterpomp of spanrol had ik bij mijn auto ook ook een schurend en krakend geluid en bij stationair bleef het geluid of mss je dynamo die kan een jankend geluid maken (lager)
Thijs laat de motor draaien zonder multi-snaar . Kan je altijd nog zien of de distributie de oorzaak is . Succes.
Het is niet echt een jankend geluid, het lijkt echt alsof iets ergens tegen aan loopt. (zoals bij een fiets met een slag in het wiel die tegen een spatbord aan schaaft).
Inderdaad een goed plan om zonder multiriem te laten draaien, dat rij ik toch met een beetje zekerder gevoel dat het de distributie niet is. Dan kan ik daarna weer verder onderzoeken.
Alvast bedankt, als ik het probleem heb gevonden laat ik het weten!
13 jaar
als de waterpomp niet helemaal lekker meer is lekt hij vaak maar dat hoeft niet en dan gaat hij een schurend geluid maken maar ik zou eerst doen wat punt zeg en dan verder kijken succes
13 jaar
Ben vandaag bij een bevriend monteur langsgeweest. Het blijkt toch de waterpomp te zijn. Volgens hem liggen de lagers eruit, waardoor hij zo'n geluid maakt. Hij pompt echter nog wel steeds koelvloeistof rond waardoor de motor niet heet liep. Hij adviseerde me wel om het snel te laten maken en er niet meer mee te rijden, omdat de pomp anders kan breken en dan de distributieriem eraf kan lopen.
Heb hem dus maar meteen opdracht gegeven de pomp en distributieriem (moest over 3000 km toch vervangen worden) te vervangen. Hopen dat dat het probleem inderdaad oplost.
Bedankt voor jullie antwoorden in elk geval.
13 jaar
ik dacht het al dat het de waterpomp was en je moet inderdaad niet door rijden de waterpomp kan niet breken maar vast slaan dan breken alle tanden van je riem af of riem breekt (einde oefening)
gelukkig was je er op tijd bij succes
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Vectra of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar