👉 Waarom lid worden?
Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!
Mijn Vectra Y2.2 DTR van 2001 wil als hij koud is slecht aanslaan.
De motor moet dan minstens 10 keer rond voor hij aanslaat.
Er komt dan licht blauwe rook uit de uitlaat.
De dealer heeft de ringen bij de verstuivers vernieuwd, de retourslangen getest, het koudstartvolume van de brandstofpomp verhoogd, gloeibougies gecontroleerd.
Als hij voorgloeit slaat hij wel snel aan en warm zijn er ook geen problemen.
Het oliepeil stijgt niet en hij gebruikt ook geen koelvloeistof.
Wie weet wat ze nog meer kunnen controleren want iedere ochtend de garage vol met naar diesel ruikende rook is geen pretje.
Ik hoop dat iemand hier een oplossing voor heeft (Opeltje misschien?).
Groeten
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Opeltje,
De garage heeft nu de brandstopomp vervangen maar geen verbetering.
De retourslangen die ze "gecontroleerd" hebben zijn volgens mij universeel van 3mm.
Deze zijn bij de t stukjes ook iets vochtig (Slang is iets donkerder)
Ik heb even een slang bekeken bij een andere dealer en die is heel anders.
Zou het hier dan toch aan liggen?
Volgende week testen we de retourslangen opnieuw, maar dan bij een andere garage.
Groeten
Hmm tempratuur sensor die zorgt dat de gloeibougies aanlaat gaan niet in orde is? Lijkt me dat de motor te koud is, het is een zelf ontbrander (diesel) die moet op tempratuur zijn anders verbrand dieselolie niet. Ik weet niet waar die zit dat moet je even aan de anderen vragen... (auto's zijn een hobby voor me en werk niet met dieseltjes..)
Dus iets in de electronica wat de gloeibougies in werking stelt, sensor, relais, bekabeling.. etc... (dealer zou het wel moeten weten lijkt me)
20 jaar
Ik neem aan dat ze alles dus ook de sensors ed gecontroleerd hebben.
Het gloeien gebeurt zelfs met een buitentemp. van 14 graden, terwijl hij volgens de boeken alleen bij temp. onder de 5 graden voorgloeit.
Na het voorgloeien start hij wel goed dus aan de gloeibougies kan het volgens mij niet liggen.
Ik zit (ook omdat ze alles gecheckt hebben wat "normaal" het probleem kan veroorzaken)nu te denken aan een verstuiver of de brandstofpomp.
De dealer zou nu opel nederland raadplegen want zij willen er niet aan dat een verstuiver oid niet goed meedoet.
Ze hebben het koudstartvolume verhoogt en sindsdien rookt hij veel meer, ook als hij al een paar minuten gedraaid heeft.
Kan het niet goed op tijd staan van de brandstofpomp ook deze problemen veroorzaken?
Groeten
20 jaar
Heb nu van de dealer gehoord dat het toch een verstuiverprobleem is.
Kan hem volgende week ophalen, ben benieuwd of het nu goed is.
Uitslag volgt.
Groeten
20 jaar
Helluuuup.
Nieuwe verstuivers erin gekregen en het probleem blijft bestaan.
de mensen bij de dealer krijgen er ook al grijze haren van.
Misschien dat hier nog iemand is die hier een antwoord op heeft.
20 jaar
denk dat de dealer wel het nodige goede gedaan heeft. laat ze eens contact op nemen met de techniche dienst van opel.
het wil wel eens gebeuren bij deze types dat het gebogen slangetje in de tank een gaatje bevat waardoor dit probleem ontstaat
20 jaar
en hebben ze het deksel van je brandstoffilter algecontroleerd op een scheurtje
20 jaar
Volgende week zoeken ze contact met opel nederland.
Het gaatje in het slangetje in de tank zou het probleem bij een bepaald nivo in de tank moeten veroorzaken en op een later tijdstip dan direkt bij het starten, zo ook een gescheurd deksel van het brandstoffilter.
Bij mij is het zo dat hij koud niet goed start maar als hij eenmaal loopt helemaal geen problemen meer heeft.
Wel is het zo dat wanneer de tankmeter bij het rode gebied komt (lampje brand nog niet) hij al symptomen vertoont van lucht in de brandstof(inhouden na een bocht te hebben genomen), dan kan ik volgens de boardcomputer nog 100 km rijden.
Dit zou dus wel verband kunnen hebben met het gaatje in het slangetje.
20 jaar
Opeltje,
Bij een andere topic ( http://www.problemcar.nl/index.php?topic... ) is volgens mij hetzelfde aan de hand (koud lang doorstarten en warm of wanneer hij gloeit geen probleem).
Controleren ze bij de dealer standaard de timing?
Groeten
20 jaar
Opeltje.
Ze hebben contact gehad met opel nederland, die zei dat het een verstuiverprobleem moet zijn.
Maar ze hebben de verstuivers al vernieuwd.
Zou het dan toch een timingprobleem of een brandstofpompprobleem zijn?
zijn er gevallen bekent van defekte pompen bij dit type motor, want een defekte pomp wil er bij hun niet in.
Maar dit valt nog steeds onder de garantie dus ze zullen er niet zo happig op zijn om de pomp te verwisselen.
En zoals ik al eerder vroeg, controleren ze standaard de timing?
Want ik krijg geen duidelijk antwoord dat ze dat ook gedaan hebben, ook niet bij meerdere keren vragen.
Zoniet dan zal ik er bij hun toch op aandringen om dat te doen.
Volgende week gaat de auto weer naar de dealer om het filterhuis te vernieuwen.
Groeten
PS.
Aan alle mensen die topics over hetzelfde probleem hebben geplaatst.......
Zijn die gevallen opgelost??????
20 jaar
een vreemd verhaal...overigens als je niet tevreden bent over de uitleg ed..ga je toch naar een andere dealer? daar ben je vrij in...standaard controleren ze de timing niet denk ik..en eerlijk is eerlijk..ik ook niet.
Opeltje
Bedankt voor het antwoord.
Ik zal toch bij de dealer met klem vragen om de timing te controleren of een andere dealer bezoeken.
Maar ik zit wel met de garantie die ik er nog op heb.
Alle mensen die ik vraag en die er redelijk verstand van hebben zeggen dat het nu de timing moet zijn.
Je hoort de uitslag nog.
Groeten
20 jaar
Opeltje
Ik kom er nu achter dat het brandstoffilter verkeerd zit aangesloten.
Kan dit ook het slecht aanslaan veroorzaken?
Groeten
20 jaar
hoezo zit deze verkeerd aangesloten?
Op de middelste aansluiting (met de tekst out) zat de leiding vanaf de tank.
Op de buitenste aansluiting (Met de tekst in) zat de leiding naar de brandstofpomp.
Ik ben inmiddels bij de garage geweest en ze hebben de leidingen omgedraaid.
Ik ben benieuwd of het probleem nu ook verholpen is.
volgens de garage een kleine kans dat het verholpen is.
Groeten
20 jaar
wel gek dat deze omgedraaid zaten....het hoort niet zo dus wie weet....ik ben benieuwd..
Jammer.
Het omdraaien van de brandstofleidingen heeft ook niets geholpen.
20 jaar
als de retourslangen vochtig zijn geeft dit eker problemen. als hier nog canvas slang op zit, moet dit vervangen worden door speciaal retourslang die de dealer heeft. (speciale maat)
Op de slangen die er nu op zitten staat een datum in 2003 en een maat (3mm).
De Opel dealer heeft deze in november 2003 zelf vervangen.
De slang die ik gezien heb bij een andere dealer had een veel dikkere wand en volgens mij een andere binnenmaat.
Zoals je uit voorgaande berichten kunt lezen hebben ze bijna alles vervangen wat met brandstof in aanraking komt, behalve de retourslangen, deze hebben ze zoals zij zeggen alleen gecontroleerd.
Ik ga nu zowiezo de slangen vervangen.
De uitslag hiervan hoor je binnenkort.
Groeten Anton
20 jaar
Deze week de retourslangen vervangen door originele.
Nu heb ik 2 koude starts gehad en de motor slaat goed aan.
Ik kijk het nog even een weekje aan.
De retourslangen die erop zaten waren duidelijk GEEN originele slangen terwijl ze notabene in november 2003 door een Opeldealer geplaatst waren en er was ook nog een koppelstukje voor ruitensproeierslang gebruikt.
Dus als je de retourslangen wilt laten vervangen meld er dan duidelijk bij dat er door Opel geadviseerde slangen gemonteerd dienen te worden (zelfs bij een Opeldealer), anders heb je kans dat er meer vervangen wordt dan nodig is zoals bij mij het geval was (Verstuivers en 2 keer de ringen hiervan plus de brandstofpomp).
Nu heb ik het geluk dat ik nog garantie op de auto heb, maar als je deze kosten zelf moet dragen loopt het aardig in de papieren.
Groeten Anton
20 jaar
Nu na een week proberen is het starten aanmerkelijk beter geworden.
Alleen vanmorgenvroeg met een omgevingstemp. van 12 graden had hij toch nog moeite om aan te slaan.
De vervanging van de retourslangen heeft dus wel verbetering opgeleverd maar nog niet 100%.
Nu viel het mij op dat als ik het aftapplugje onderop het brandstoffilter opendraai er lucht aangezogen wordt.
Is dit normaal, hoort hier geen brandstof of water uit te komen?
Komt het ook voor dat de slangen tussen brandstoffilter en pomp doorslijten?
Deze slangen (die langs het motorblok lopen) zien er nogal beschadigd uit (schuurplekken) daar waar ze in een geultje in het kleppendeksel liggen.
Groeten Anton
20 jaar
klopt dt er lucht aangezogen wordt...onderdruk..de brandstof wil dan teruglopen....wat de slangen betreft..ik heb nog nooit meegemakt dat deze lekken....overiens start hij dan helemaal niet meer..
Opeltje bedankt,
Ik ga eerst maar even vakantie vieren en kijk daarna wel verder.
Groeten Anton
20 jaar
Nu bijna 2 maanden verder start hij nog steeds goed.
Alleen bij een tankinhoud van de helft of lager moet ik iets langer doorstarten, maar dat is te accepteren.
Groeten Anton
20 jaar
Ondanks al je ellende heb je er mooi een nieuwe brandstofpomp aan overgehouden!
19 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Vectra of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar