auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Opel MERIVA-A: Spanningslekkage

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Diesel, Transmissie: Handgeschakeld, Motorinhoud (cc): 1700

Hallo allemaal.

Ik heb een issue met mijn meriva. Er is ergens een spanning lekkage, de accu loopt steeds leeg.
Ik heb de accu vervangen, die is het niet (al lijkt het dat deze niet zo goed is meer, met al die leeg lopen en opladen)
De dynamo is het niet, die was vervangen en laadt de accu op, getest met een multimeter.
De binnenverlichting lijkt het niet te zijn, die zijn allemaal losgekoppeld geweest. (zekering eruit gehaald)

Ik heb op internet gezocht en geprobeerd een voor een de zekeringen eruit te halen, (multitester tussen accu en kabel) maar dat heeft niet echt geholpen. Het is alsof zodra je begint te zoeken houdt 'ie zich koest. De accu loopt 's nachts leeg, maar kan ook bvb opgeladen blijven als die voor een paar dagen stilstaat. Maar dan ga je ff een halfuur naar de stad en terug, en later die middag is de accu op 10volt of zelfs 8.

Iemand zei tegen mij dat het een relais zou kunnen zijn. Kan dat? En hoe zou ik dit kunnen opsporen?

Groeten,
Cohill

Geplaatst door

CoHIll (0)

al 6 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Bij dusdanige lekstroom zou je het toch moeten kunnen meten. Multimeter goed ingesteld? Op ampere's? Heeft de auto een trekhaak?

Citrogek 0
badge

6 jaar

@Citrogek

Bedankt voor de melding
Ja de multimeter is goed ingesteld. Ik heb inderdaad ook een trekhaak, maar het probleem was voor de haak was geïnstalleerd. Deze is n.l. nieuw.

CoHIll 0

6 jaar

Zo snel leeg gaan van de accu is meestal het blijven plakken van het gloeisysteem .

Maak ter controle er een controlelampje op . Het gloeirelais zit meestal rechts bij de A stijl /onder het handschoenen -kastje en achter een plaat aan de zijkant

Succes. .

Punt 65
badge

6 jaar

Hallo Punt,

Ik heb de handschoenen -kastje gedemonteerd om goed te kunnen onderzoeken en helaas geen relais kunnen terugvinden. Documentatie geeft aan dat er zijn onder de chauffeur stoel, onder de ruitenwisser (zo ongeveer) en bij de accu. Misschien is het hier ergens?

Ik heb de plaat aan de rechte zijkant niet gedemonteerd, ik kon me niet voorstellen dat het daaronder zou zijn. Je moet toch immers "makkelijk" erbij kunnen als monteur?

Ik ben ook geen monteur, maar wel handig. Hoe zoe ik het goed kunnen testen met een controlelampje?

Gr.

CoHIll 0

6 jaar

De opmerking je moet er als monteur toch goed bij kunnen komen die gaat al lang niet meer op , ze stoppen modules en andere electronika op de meest vreemde/onbereikbare plekken weg .
Dus plaat toch even weg halen .

Is goed Kaleido 1 morgenochtend zal ik het weghalen.

Bedankt voor het antwoord.

CoHIll 0

6 jaar

Div . opel modellen hadden dat relais daar zitten ,Achter die plaat bij je voeten als je als passagier in de wagen zit.

Als dat gloeisysteem aan bleef staan was het laden van de dynamo en het gebruik van de gloeiers bijna met elkaar in evenwicht maar bij stadsverkeer niet .

Precies wat jij aan de hand hebt.

Je schrijft dat je handig bent dus een spanningzoeker bij de gloeidraad aansluiten moet niet moeilijk zijn .

Succes.

Punt 65
badge

6 jaar

Ik heb op internet kunnen opsporen via een video op internet dat de gloeirelais op mijn model meriva zich onder de accu bevind.

Volgend stap is om deze eruit te halen en testen. Ik meld de resultaten hier.

CoHIll 0

6 jaar

Ik heb de relais eruitgehaald, het was gemonteerd onderop de plaat waar de accu op staat. Deze heb ik vervangen met een nieuwe.

We hebben de auto sindsdien maar een keer gebruikt en de eerste resultaat is hoopgevend. De auto gaf geen problemen in de stad en de volgende dag was de accu nog opgeladen. Nog een aantal testdagen te volgen..

Bedankt, Punt, en allemaal voor jullie advies.

CoHIll 0

6 jaar

Maak dat oude relais eens open en bekijk de boel eens , ingebrand contacten bv.

Na twee weken de auto te hebben gebruikt, incl. 1 week in een parkeergarage, blijft de accu opgeladen. Het ziet er naar uit dat de gloeirelais inderdaad de boosdoener was.
Nogmaals bedankt Punt, voor je goede advies
kaleido1, ik heb de oude relais nog niet opengemaakt, zal een keer doen. Ben hier ook geïnteresseerd in.
Gr, Co

CoHIll 0

6 jaar

Je vertrouwen in opel is weer terug? Goed dat het gelukt is.

Punt 65
badge

6 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Meriva of stel zelf een nieuwe vraag.