Hallo lezers,
Ik heb een hardnekkige storing: zo nu en dan heb ik bijna geen startstroom meer.
Startmotor gaat nog even om en accu is dan leeg.
Dit gebeurt altijd als ik direct na een rit even stop en dan weer start.
Nieuw zijn: dynamo-startmotor-accu.
Gloeispiralen zijn goed.
Ik heb zelfs binnen een lampje gemonteerd om het gloeien te controleren: sleutel om->voorgloei->controlelampje uit en starten->gloeispiralen gaan weer aan en bij voldoende temp. ook weer netjes uit. (het gloeiindicatielampje op het dashboard gaat té snel uit maar ik kijk naar het signaal van relais-spiralen)
Heb dus onlangs een nieuwe dynamo gehad: geeft genoeg spanning af.
Als ik een korte tussenstop maak en weer start dan wordt er relatief kort gegloeid: de motor is dan ook warm.
Toch kan de accu de startmotor dan bijna niet ronddraaien.
Start ik s'morgens of geruime tijd ná een rit dan is er niets aan de hand.
De Opelgarage zegt nog nooit van dit probleem gehoord te hebben!
Ik blijf maar componenten kopen maar telkens gaat alles achteruit en zijn de gloeispiralen/accu/startmotor/dynamo weer aan de beurt om vervangen te worden.
Inmiddels weet ik van nog twee combo's met dit probleem en die komen er ook niet uit.
Wie heeft hulp?
Vr.gr. Rob
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
of een zuiger die vastloopt
of /en dat kan serie matig zijn
een krukas die klmt door een niet in lijn geboorde hoofdlager lijn
heb dat ooit eens bij ford escorts en opel d kadett gezien/gehad
Euhh, ik hoop dat dit een ander probleem betreft?
15 jaar
Is er ook al eens naar de massa gekeken, anders eens met een voltmeter op de min accu en de andere aansluiting op het motorblok. Dan kun je tijdens het starten zien wat voor waarde de voltmeter aan geeft dit mag niet meer zijn dan een paar tiende volt.
Hans
Hans,ergens a/h water: wat voor andere aansluiting bedoel je dan op het blok? gr. rob
15 jaar
Ik bedoel een meetpen van de voltmeter op de min van de accu, en de andere meetpen op het motorblok. Neem dan wel een plaats waar geen verf zit maar een blank stuk voor een goed contact met massa.
Hans
hallo hulpverleners.
massa is goed (0.06 volt tijdens starten) ook vanaf de bak zit de massa goed.
Ik las dieper in het forum iets over een plakkend startrelais i.c.m. warme motor.
Weet iemand hier iets meer over?
15 jaar
Laadstroom relais in A stijl wil ook wel kapot.
[img]http://i427.photobucket.com/albums/pp356...[/img]
Willem
beste Willem
het laadstroom relais zorgt er alleen voor at laadstroomkontrole lampje uit gaat
Robcombo
Ik denk zelf dat er toch een slechte verbinding in zit
leg anders wat extra kabels (massa en voeding) omdit uit te sluiten
[quote=prof]beste Willem
het laadstroom relais zorgt er alleen voor at laadstroomkontrole lampje uit gaat
Robcombo
Ik denk zelf dat er toch een slechte verbinding in zit
leg anders wat extra kabels (massa en voeding) omdit uit te sluiten[/quote]
is dat dan ook de rede dat ik 2x heb gestaan met een lege accu (warme motor) met een combo B diesel, waarbij toen enkelt laadstroom relais is vervangen??
Willem
"hallo hulpverleners.
massa is goed (0.06 volt tijdens starten) ook vanaf de bak zit de massa goed".
Deze waarde is inderdaad goed Rob, maar meet het ook eens op het moment dat de storing zich voordoet.
Hans
Zou eens Goed meten als wanneer de motor niet start, wat dan het voltage is op de accu, belast (lichten aan)
Willem
[quote=robcombo]Hallo lezers,
Ik heb een hardnekkige storing: zo nu en dan heb ik bijna geen startstroom meer.
Startmotor gaat nog even om en accu is dan leeg.
##zou kunnen maar lees verder ###
Toch kan de accu de startmotor dan bijna niet ronddraaien.
Start ik s'morgens of geruime tijd ná een rit dan is er niets aan de hand.
### en hier zou de accu dan ook leeg moeten zijn, tenzij je een zelfladende accu hebt####
geloof me
er zit iets wat vast gaat lopen in de motor of de startmotor
en denk dan bij de starter aan de lagers en de motor aan de zuigers of veren
probeer m eens met de hand rond te draaien als dit probleem optreed (sleutel op de krukas bout)
als ie bijna niet rond gaat weet je waar je moet zoeken
controleer ook de nokkenas maar goed op de lagers[/quote]
Jerry: natuurlijk houd ik rekening met je advies, vind dit ook geloofwaardig.
Echter draait alles soepel, heb nu een verse startmotor-dynamo-gloeiers-snaren maar het probleem doet zich al voor over een periode van ruim 2 jaar en heb daar 40 dznd km mee gereden.
Ik heb ook niet maandelijks dit probleem en dat maakt de auto toch onbetrouwbaar.
Ik wil nog een nw. gloeirelais kopen omdat ik vermoed dat deze toch mogelijk incidenteel lekt en mischien extra "voorgloeit" wanneer dat niet nodig is. (accu leeg)
Verder heb ik een extra massa aangelegd vanaf het blok naar het carrosserie (zo'n gevlochten) deze tip kreeg ik van een monteur. (er zouden vaak slechte dynamo's in liggen-Hytachi)
Bedankt allemaal voor de constructieve hulp!
Zodra ik iets weet laat ik het weer weten.
vr.gr. rob
15 jaar
Ik heb een probleem met het starten van een opel combo, Ik heb een nieuwe accu gemonteerd een nieuwe dynamo gemonteerd en de startmotor is een half jaar geleden ook al vervangen.
De startmotor krijgt te weinig power, om de motor rond te krijgen.
Wanneer ik de auto start met behulp van startkabels en een andere auto, dan heeft deze net wel genoeg power om de motor te starten (hierbij start je auto dus met 14 volt in plaats van 12 volt), hierna geeft de opel combo dynamo ook netjes 14 volt. maar als ik de motor vervolgens een uur laat draaien, stop, en weer probeer te starten op z'n eigen (nieuwe) accu, dan start deze weer niet (krijgt de motor weer net niet hard genoeg rond),
Vraag : Wat zit er nog tussen de startmotor en de accu ? (is dit alleen een start relais ?)
Vraag : Wat doen de twee draadjes op de groene stekker van de dynamo ?
14 jaar
Controleer eens de bedrading van motor / startmotor / accu..Ook de massa aansluitingen!
Hij moet ook op 12 volt starten..Dat beetje extra spanning mag niet veel uitmaken, nu je overstart heb je kans dat hij beter aarde maakt met de startkabels aan het ander voertuig.
De draadjes die je ziet hebben niks met het starten te maken.
Was die accu nieuw of was het een oude 'nieuwe' ? Je moet er natuurlijk wel zeker van zijn dat deze 100% in orde is.
14 jaar
ga er wel van uit dat het probleem niet in de accu zit ook al is hij nieuw
kan inwendig sluiting maken dan is die ook in een keer leeg
voor je je helemaal te pletter zoekt
mvgwillem2
14 jaar
dit is weer een topic in topic van maart 09
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Combo of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar