Start stop systeem Opel Mokka X nog niet gewerkt gedurende de 6 weken dat deze auto in ons bezit is.
Werkt alleen als de verwarming niet op stand Automatisch staat, is dit normaal?
De vorige Mokka's die ik had deden dit wel, alleen bij meerdere gebruikers en afhankelijk van de ladingstoestand van de accu werd het start stop systeem uitgeschakeld en als de voorwaarden weer goed waren werkte het weer.
Bij deze Mokka zou dit betekenen dat ik nooit de automatische temp regeling zou kunnen gebruiken als ik ook start stop wil hebben.
Iemand hier ervaring mee?De Opel dealer zegt dat dit systeem zo werkt.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Wat staat daar over in het boekje?
Start stop zou moeten werken onder bepaalde voorwaarden.zoals Temp, accu lading, gebruik Airco, en als Aut. temp regeling het start stop vrij geeft.
Dit gebeurt echter niet, bij gebruik aut. temp regeling helemaal geen start stop.
Tijdens temp regeling staat de blower slechts op stand 1.
Zet ik aut temp regeling uit en blower op een willekeurige stand , dan wel start stop.
Dit word er in Opel Global Tis beschreven over de voorwaarden
Stop/start-systeem, beschrijving en werking
Het Stop/Startsysteem wordt gebruikt om het brandstofverbruik bij stop/startrijden te verbeteren. De auto legt de motor automatisch stil in bepaalde omstandigheden, bijvoorbeeld aan een verkeerslicht, en levert zero uitlaatgasemissies en bespaart brandstof die anders wordt gebruikt voor het stationair draaien van de motor bij stilstand. De motor herstart onmiddellijk wanneer de bestuurder klaar is om weg te rijden.
Van zodra de bestuurder zich voorbereid om weg te rijden (het gaspedaal indrukt), start de motor rustig en bijna onmiddellijk; het duur slechts ongeveer 0,3 s voordat het systeem de motor start. Het proces is nagenoeg onmerkbaar en gebeurt voordat een versnelling wordt gekozen.
Om het verhoogde aantal starten van de motor te ondersteunen, is de startmotor uitgerust met een hoog-presterende elektrische motor en een sterker pignonaangrijpmechanisme met gereduceerde geluidsniveaus.
Naast de verbeterde startmotor is een geavanceerde accutechnologie nodig die ervoor zorgt dat de accu van de auto de frequente laad- en ontlaadcycli aankan die met stoppen/starten gepaard gaan. Er is een intelligente accusensor aangesloten op de accu die het opladen en de goede staat van de accu constant bewaakt. De motorregelmodule (ECM) gebruikt deze informatie van de intelligente accusensor om te bepalen of het opladen en de goede staat van de accu voldoende is voor een Sopt/Starttoestand.
Het Stop/Startsysteem kan het brandstofverbruik en koolstofemissies (CO2) tot 5% verminderen in gemengde rijomstandigheden. In de stad en in zwaar verkeer met frequente stops, kan de besparing oplopen tot 10%.
Er zijn ook gesoftisticeerde bedieningselementen die er mee voor zorgen dat het Stop/Startsysteem de behoeften van de bestuurder of de auto niet in het gedrang brengen. De motor kan alleen afslaan wanneer de auto langzamer dan 5 km/h (3 mph) rijdt, de schakeltransmissie in neutrale stand staat en het koppelingspedaal volledig is losgelaten. Om te herstarten, drukt de bestuurder gewoon het koppelingspedaal in en de verbeterde startmotor start de motor en is klaar voor het moment waarop de eerste versnelling wordt gekozen. Wanneer de motor door het Start/Stopsysteem werd stilgelegd, stopt de naald van de toerenteller op het Autostopindicatiesymbool (500 omw/m-punt) waardoor wordt aangegeven dat de motor door het Stop/startsysteem werd stilgelegd.
Om ervoor te zorgen dat de behoeften van de bestuurder of de auto niet in het gedrang komen, wordt de motor niet stilgelegd in de volgende omstandigheden:
•de correlatie van de omgevings- en koelvloeistoftemperatuur stemt niet overeen met gespecificeerde waarden.
•de omgevingstemperatuur is lager dan -10°C (14°F)
•de accutemperatuur is lager dan 0°C (32°F) of hoger dan 55°C (131°F)
•Veiligheidsgordel bestuurder is niet omgedaan en bestuurdersportier is niet geheel gesloten (geldt niet voor auto's in Noord-Amerika)
•het koppelings- of gaspedaal is ingetrapt
•de vraag van het HVAC-systeem is hoog
•HVAC-ontvriezen is geselecteerd
•de accu is niet volledig opgeladen
Op dezelfde manier zal de motor automatisch herstarten als:
•Bestuurdersportier geopend en veiligheidsgordel bestuurder losgemaakt (geldt niet voor auto's in Noord-Amerika)
•de motorkap geopend wordt
•de accu is niet volledig opgeladen
•de vraag van de HVAC toeneemt
•de voertuigsnelheid toeneemt
•het vacuüm van de rembekrachtiger is afgenomen
•de motorkoelvloeistoftemperatuur hoger is dan 125°C (257°F)
•de besparingsmodus door de bestuurder werd UIT gezet
•de tijd van de Autostop met 5 overschreden is
Wanneer het Stop/Startsysteem de motor heeft stilgelegd en de omgevingstemperatuur onder 15°C (59°F) is, activeert de ECM het hulprelais van Stop/start dat de elektrische koelvloeistofpompmotor regelt om de motorkoelvloeistof continu door de motor te doen circuleren wanneer de motor uit staat. Dit zorgt ervoor dat de temperatuur van de motor en het interieur behouden blijft wanneer de motor uitstaat. Wanneer het Stop/Startsysteem de motor heeft herstart, zet de ECM de elektrische koelvloeistofpompmotor uit waardoor de koelvloeistofpomp van de motor de koelvloeistof kan doen circuleren. Het Stop/Startsysteem wordt automatisch geactiveerd telkens wanneer de contactschakelaar wordt aangezet, hoewel er op het instrumentenpaneel een ECO-schakelaar zit om het systeem uit te schakelen, als de bestuurder dit wenst.
Criteria voor Autostop
De ECM stuurt een Autostopstatusbericht naar de carrosserieregelmodule (BCM) en legt de motor stil wanneer aan alle volgende criteria is voldaan. De BCM verstuurt het Autostopstatusbericht naar het combi-instrument waarop de Autostopindicatie in de toerentellerdisplay verschijnt.
•Besparingsmodus staat AAN
•Minimale rijsnelheid in begin van rijcyclus moet 19 km/u (12 MPH) of hoger zijn. Minimumsnelheid bij volgende autostop kan afhankelijk van de auto variëren van 2-10 km/u (1-6 MPH)
•De correlatie tussen omgevings- en motorkoelvloeistoftemperatuur voldoen aan bepaalde waarden.
•De status van de motorkapschakelaar is gesloten
•De status van het bestuurdersportier is gesloten
•De status van de veiligheidsgordel van de bestuurder is vastgegespt
•Het vacuüm van de rembekrachtiger is groter dan 45 kPa (7 PSI)
•De koppelingsschakelaar is volledig losgelaten
•De schakelaar van de neutrale schakelstand geeft neutraal aan
•De snelheid van de auto is lager dan 5 km/h (3 MPH)
•Het motortoerental ligt onder 1 500 omw/m
•De motorkoelvloeistoftemperatuur is lager dan 120°C (248°F)
•Omgevingstemperatuur is hoger dan -10 °C (14 °F)
•Er is geen aircocompressorverzoek van HVAC (airco- of ontvriesmodi)
•Accuspanning boven 12 V.
•De oplaadstatus van de accu is hoger dan 75% (verandert met de staat waarin de accu zich bevindt)
•Roetfilterregeneratie is niet actief (indien aanwezig)
Omgevings- en motorkoelvloeistoftemperatuurtabel voor inschakelen van Autostop Omgevingstemperatuur
minimum koelvloeistoftemperatuur
Autostop inschakelen
-10°C (14°F)
60°C (140°F)
Ja
0°C (32°F)
50°C (122°F)
Ja
6°C (43°F)
40°C (104°F)
Ja
12°C (54°F)
30°C (86°F)
Ja
20°C (68°F)
18°C (64°F)
Ja
30°C (86°F)
18°C (64°F)
Ja
Criteria voor Autostart
De ECM stuurt een Autostartstatusbericht naar de BCM. Als aan alle volgende voorwaarden is voldaan, wordt de auto door de ECM en BCM herstart.
Door de bestuurder geactiveerde voorwaarden die Autostart inschakelen:
•Transmissie in neutraal, koppeling gedeeltelijk of volledig ingetrapt
•Als de transmissie in versnelling staat, moet de koppeling volledig zijn ingetrapt om Autostart te activeren
Door het systeem geactiveerde voorwaarden die Autostart inschakelen zolang de transmissie niet in versnelling staat
•Het vacuüm van de rembekrachtiger is kleiner dan 40 kPa (6 PSI)
•De HVAC-binnentemperatuur wijzigt met dan 3°C (5°F) (met HVAC Automatic)
•Aircocompressorverzoek van HVAC (airco- of ontvriesmodi)
•Accuspanning onder 11 V.
•De oplaadstatus van de accu is kleiner dan 73% (verandert met de gezondheidsstatus)
•Roetfilterregeneratie wordt gevraagd (indien aanwezig)
•Besparingsmodus staat UIT
•Status bestuurdersportier verandert in open en status veiligheidsgordel bestuurder veranderd in losgemaakt (geldt niet voor auto's in Noord-Amerika)
•De status van de motorkapschakelaar verandert in open
•de tijd van de Autostop met 5 overschreden is
Als de starttijd 2 s overschrijdt, moet u handmatig met de contactschakelaar herstarten.
Bedankt voor deze verklaring van het systeem.
Begrijp nu helemaal niet meer waarom er geen start stop optreed.
Accu spanning 13.8V , geheel geladen Buiten remp. 6gr Celcius, aut.temp regeling op 19 gr, dan blaast de aanjager op stand 1, dus weinig vraag.
Handmatig kan ik de aanjager op stand 1 tot 4 zetten en dan wel startstop, verder geen verandering in de voorwaarden.
Ga volgende week vrijdag weer bij de dealer langs om te laten nakijken.
Hoort het wel hoe het afloopt.
Opgelost!
Na wederom geen fouten te hebben geconstateerd heeft de werkplaatschef ons mee genomen met een proefrit om te laten zien dat het Start stop systeem wel goed zou functioneren, omdat de uitgelezen data geen afwijkingen vertoonde.
Tot onze grote opluchting werkte het bij hem dus ook helemaal niet, na wederom de data te hebben uitgelezen bleek de Airco het start stop te blokkeren, deze stond in de software als automatisch aan geprogrammeerd en werkte dus steeds waardoor het systeem dacht dat de voorruit moest worden ontwasemd, ondanks dat de airco niet door ons was ingeschakeld.
Bij de dealer ook blij had er toch wat van opgestoken.
Dit interessant probleem is ook op onze facebook pagina geplaatst. https://www.facebook.com/Problemcar.nl
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Mokka of stel zelf een nieuwe vraag.
8 jaar